4_psychologia.pdf

(473 KB) Pobierz
IV
Zasoby osobiste w zdrowiu i chorobie. Problematyka jakości życia
Zasoby osobiste w zdrowiu i chorobie.
Problematyka jakości życia
Wstęp
1. Określenie zasobów osobistych. Zasoby związane z przekonaniami i oczekiwaniami
2. Wsparciespołeczne jako podstawowy zasób zewnętrzny
2.1.
2.2.
2.3.
1
Rodzaje wsparcia
Modele wsparcia społecznego
Ograniczenia wsparcia
3. Rola zasobów osobistych w podejmowaniu i kontynuowaniu zachowań zdrowotnych
4. Jakość życia w zdrowiu i chorobie
318965342.001.png
Zasoby osobiste w zdrowiu i chorobie. Problematyka jakości życia
Wstęp
Zasoby osobiste są ważnym czynnikiem wpływającym na natężenie odczuwanego stresu
i radzenie sobie ze stresem (także zawodowym), mogą również wpływać modyfikująco na
zdrowie jednostki. W tym module problematyce zasobów osobistych przyjrzymy się bliżej.
Omówione zostaną podstawowe zasoby wewnętrzne (związane z przekonaniami
i oczekiwaniami) oraz zewnętrzne (wsparcie społeczne). Zajmiemy się również rolą zasobów
osobistych w zdrowiu i chorobie oraz niezwykle ważną problematyką jakości życia.
2
 
Zasoby osobiste w zdrowiu i chorobie. Problematyka jakości życia
1. Określenie zasobów osobistych.
Zasoby związane z przekonaniami i oczekiwaniami
Pojęcie zasobów osobistych używane jest w psychologii zdrowia najczęściej w odniesieniu
do tych zmiennych, które wpływają na radzenie sobie ze stresem. R. Moos i J. Schaefer (26)
określają zasoby osobiste jako: „względnie stałe czynniki osobowe i społeczne, które
wpływają na sposób, w jaki jednostka próbuje opanować kryzysy życiowe i transakcje
stresowe” (s. 234).
Do ważnych zasobów osobistych zalicza się na przykład wsparcie społeczne, stosowane
sposoby radzenia sobie ze stresem, poczucie własnej wartości i skuteczności, poczucie
koherencji, poziom optymizmu, umiejscowienie kontroli, umiejętność asertywnego
zachowania się (37, 2, 29, 40). Oczywiście — posiadanie zasobów nie implikuje ich
uruchomienia w zetknięciu się z sytuacją krytyczną, jeśli jednak zostaną uruchomione, stają
się ważną zmienną, pośredniczącą między wydarzeniami stresowymi a radzeniem sobie
(16, 37).
Zasoby osobiste można traktować również w znaczeniu szerszym, tj. jako określenie
wszelkich wewnętrznych i zewnętrznych możliwości, które posiada jednostka i które
wpływają na jej funkcjonowanie. Podejście to jest zgodne z dominującą obecnie tendencją
odchodzenia od koncentracji na negatywnych aspektach funkcjonowania ludzi, a zwracania
uwagi na zjawiska pozytywne, korzystne — na przykład zasoby i możliwości jednostki
(12, 43).
W niniejszym module zasoby osobiste zostały podzielone na wewnętrzne, związane
z przekonaniami i oczekiwaniami oraz zewnętrze (wsparcie społeczne).
Zasoby związane z przekonaniami i oczekiwaniami
Jak wiadomo, interpretacja poznawcza bodźców ściśle wiąże się z posiadanymi przez
człowieka przekonaniami i oczekiwaniami, czyli relatywnie trwałymi strukturami
poznawczymi, na które oddziałują dawne i aktualne doświadczenia jednostki (6).
Przekonania i oczekiwania są istotnym czynnikiem wpływającym na proces zaangażowania
się człowieka w zmianę dotychczasowych zachowań (np. redukcję nadwagi, rzucanie
palenia), a także jego nastawienie w stosunku do tej zmiany ( Uda się/Nie uda się ) (32, 33).
Rola przekonań w funkcjonowaniu jednostki przyczyniła się do uwzględniania ich znaczenia
3
Zasoby osobiste w zdrowiu i chorobie. Problematyka jakości życia
w budowaniu modeli zachowań zdrowotnych. Modele te zajmują się mechanizmami
przyczynowymi, kształtującymi intencje zmiany dotychczasowych zachowań oraz
pomagającymi kontynuować określone zachowanie, na przykład związane z porzucaniem
szkodliwych nałogów (33, 19).
Do najważniejszych zasobów związanych z przekonaniami i oczekiwaniami należą:
1. Poczucie własnej wartości, poziom samooceny
Od dawna wiadomo, że ważną sprawą w radzeniu sobie z stresami życia jest wysoka
samoocena, samoakceptacja i pozytywny obraz samego siebie (42, 39). W 1982 roku
w badaniach prowadzonych na grupie kierowników stwierdzono istotną zależność między
poziomem samooceny a skutecznością działania — osoby o wyższej samoocenie byłby
bardziej skuteczne. Późniejsze badania potwierdziły ten wniosek (24, 29).
Poczucie własnej wartości kształtuje się w toku rozwoju struktury „ja” tak samo, jak
poczucie tożsamości (Kim jestem ?) czy inne schematy dotyczące człowieka i świata.
Własność tę można zdefiniować jako „przekonanie o autonomicznej wartości własnej
osoby i oczekiwanie jego potwierdzenia ze strony innych ludzi i od samego siebie”
(Jakubik,1997: 172). Poczucie własnej wartości tworzy się pod wpływem:
— informacji od otoczenia społecznego, mówiących, że jednostka jest wartościowa,
przynależy do grupy i posiada w niej określony status,
— samookreślania własnej wartości.
Człowiek ciągle ocenia własny wygląd, poglądy, plany, myśli i działania, elementy te są
również stale oceniane przez innych ludzi. Z tego względu proponuje się rozróżnienie
dwóch perspektyw, z których oceniane jest „ja”: perspektywę własną i perspektywę
innych ludzi, ważnych dla jednostki. Istotne wydaje się jednak nie to, co inni rzeczywiście
myślą o człowieku (często nie sposób dowiedzieć się tego), ale to, jakie on sam ma
wyobrażenia i przekonania na temat tych sądów.
W swych badaniach Higgins (44 ) do obszarów „ja” związanych z samooceną zalicza:
— „ja” realne — zbiór atrybutów, o których jednostka sądzi, że jest nimi obdarzona lub
uważa, że ktoś inny sądzi, że ona je posiada,
— „ja” idealne — zbiór atrybutów, które jednostka chciałaby mieć lub sądzi, że ktoś inny
chciałby, aby ona je miała,
— „ja” powinnościowe — zbiór atrybutów, które powinny charakteryzować jednostkę (jak
sądzi ona o sobie, lub myśli, że ktoś inny tak uważa).
4
318965342.002.png
Zasoby osobiste w zdrowiu i chorobie. Problematyka jakości życia
Zestawienie każdej z dwóch perspektyw z każdym z trzech obszarów „ja” daje sześć
różnych kategorii, np. „ja” realne w oczach własnych, „ja” realne w oczach innych, „ja”
idealne w oczach własnych, „ja” idealne w oczach innych, „ja” powinnościowe w oczach
własnych, „ja” powinnościowe w oczach innych. Przykładowo: rozbieżność między „ja”
realnym własnym i „ja” idealnym własnym wiąże się z niespełnieniem osobistych nadziei
i ambicji, co rodzi rozczarowanie i frustrację ( Nie jestem taki, jaki chciałbym być ).
Rozbieżność między „ja” realnym własnym i „ja” idealnym innych wywołuje stan
niespełnienia nadziei i pragnień innych ludzi ( Nie spełniam oczekiwań rodziców,
Zawiodłem współmałżonka ). Z kolei rozdźwięk między „ja” realnym własnym i „ja”
powinnościowym własnym rodzi poczucie winy i moralnej niedoskonałości (Jestem zły,
grzeszny ).
Poziom poczucia własnej wartości nie jest niezmienny. Jego chwilowe lub też względnie
trwałe zmiany następują w wyniku przeobrażeń w sytuacjach życiowych człowieka lub
zmian innych osób albo obiektów, z którymi się porównuje. Jednostka o zdrowej
osobowości wykazuje stałe, niewielkie oscylacje w zakresie poczucia własnej wartości.
Ludzie z zaburzeniami osobowości charakteryzują się dość dużą amplitudą tych oscylacji
albo nieadekwatnym (znacznie zawyżonym lub zaniżonym) postrzeganiem „ja” (17).
Zdaniem Epsteina (17) podtrzymywanie i rozwój poczucia własnej wartości jest jedną
z fundamentalnych potrzeb człowieka. Mechanizmem motywacyjnym służącym realizacji
tego zadania jest dążenie do osiągnięć i realizacja planów. Jest ono ściśle związane
z funkcjonowaniem emocjonalnym: informacje (z otoczenia lub wynik własnych
przemyśleń) podwyższające jego poziom powodują przeżywanie silnych emocji
pozytywnych, informacje poziom ten obniżające budzą negatywne emocje.
Poczucie własnej wartości pozostaje w ścisłym związku z przewidywaniem zakresu
swoich możliwości (17). Jest to niezwykle istotne przy podejmowaniu działań, zwłaszcza
w sytuacjach nowych, nieznanych i trudnych do opanowania, ponieważ rozpoczynając
jakąkolwiek aktywność człowiek zawsze bierze pod uwagę własne możliwości. Jeśli
ocena samego siebie jest adekwatna, podejmowane działania odpowiadają realnym
możliwościom jednostki. Często jednak ludzie zaniżają lub zawyżają samoocenę, czyli
przypisują sobie niższe lub wyższe możliwości niż faktycznie posiadają. Reykowski (17)
sądzi, że silnie zawyżona ocena swojej pozycji wśród innych wiąże się z poważnym
zakłóceniem funkcji osobowości, przejawiającym się niezdolnością radzenia sobie
z sytuacjami trudnymi i może być źródłem licznych konfliktów (niemożność przyjęcia
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin