AssessmentDevelopment Center. Poznaj najskuteczniejszą metodę oceny kompetencji pracowników i kandydatów do pracy.pdf

(1247 KB) Pobierz
944901717.001.png
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Barbara Gancarz-Wójcicka
Projekt okładki: Urszula Buczkowska
Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/assede
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-3678-5
Copyright © Helion 2012
Printed in Poland.
Kup książkę
944901717.002.png
Spis treci
Od autorek ................................................................................................... 9
Rozdzia 1. Wprowadzenie do metody AC/DC ............................................ 11
1.1. Definicja Assessment/Development Center ....................................... 11
1.2. Historia AC/DC ................................................................................. 13
1.3. Czynniki wpywajce na obiektywizm AC/DC ................................... 14
1.4. Wykorzystanie AC/DC w procesie rekrutacji i rozwoju pracowników .... 15
1.5. Podstawowe rónice pomidzy AC i DC ............................................ 15
1.6. Zalety AC/DC ................................................................................... 16
1.6.1. Wysoka skuteczno i trafno w porównaniu z innymi metodami ..........16
1.6.2. Obiektywna ocena oraz porównywalno ocen .........................................16
1.6.3. Dopasowanie pracownika (kandydata) do potrzeb organizacji ..................16
1.6.4. Adekwatno w odniesieniu do kontekstu biznesowego ...........................17
1.6.5. Wieloaspektowa informacja zwrotna dla uczestników ..............................17
1.6.6. Budowanie wizerunku firmy ....................................................................17
1.6.7. Kreowanie podanych postaw i zachowa ..............................................18
1.6.8. Spójno z systemami zarzdzania kompetencjami w firmie ....................18
1.6.9. Minimalizacja ryzyka bdnej oceny, czyli oszczdnoci ...........................18
1.7. Wady AC/DC .................................................................................... 18
1.8. Wpyw wykorzystania sesji AC/DC na kultur organizacyjn firmy ... 19
1.9. Warunki efektywnoci metody AC/DC .............................................. 19
Rozdzia 2. Kompetencje jako gówne kryterium oceny w procesie AC/DC ... 21
2.1. Kompetencje w AC/DC ...................................................................... 21
2.1.1. Definicja kompetencji ..............................................................................22
2.1.2. Rodzaje kompetencji ................................................................................23
2.2. Sownik kompetencji ......................................................................... 24
2.2.1. Tworzenie sownika kompetencji w firmie ..............................................25
2.3. Przegld rónych podej i modeli kompetencji .................................. 26
A SSESSMENT /D EVELOPMENT C ENTER
2.4. Definiowanie kompetencji — dobre praktyki ..................................... 31
2.4.1. Trafna nazwa kompetencji ......................................................................31
2.4.2. Nieczenie kompetencji zblionych treciowo ........................................32
2.4.3. Rozczno definicji kompetencji ...........................................................32
2.4.4. Najwaniejsze pytanie .............................................................................33
2.5. Wskaniki behawioralne kompetencji ................................................ 33
2.5.1. Definicja oraz lista wskaników behawioralnych .....................................33
2.5.2. Przypisanie wskaników behawioralnych
do poziomów kadej kompetencji ..............................................................34
2.5.3. Przypisywanie do kompetencji poziomów zachowa,
które róni si midzy sob jakociowo ..................................................34
2.5.4. Opis kompetencji uwzgldniajcy charakter wicze
podczas sesji AC/DC ...............................................................................38
2.6. Profile kompetencyjne — ich zastosowanie w procedurze AC/DC ...... 39
2.7. Okrelenie kompetencji wymaganych na wybranych stanowiskach
oraz ich poziomu oczekiwanego ......................................................... 40
2.8. Definiowanie luk kompetencyjnych oraz przerostów kompetencji ........ 44
Rozdzia 3. Narzdzia stosowane podczas sesji AC/DC .............................. 47
3.1. Metodologia tworzenia narzdzi ......................................................... 47
3.1.1. Wybór ocenianych kompetencji ...............................................................48
3.1.2. Okrelenie typu zadania ..........................................................................48
3.1.3. Pisanie scenariusza ..................................................................................48
3.1.4. Pilota .....................................................................................................49
3.1.5. Standaryzacja ...........................................................................................49
3.2. Rodzaje narzdzi AC/DC ................................................................... 49
3.2.1. Narzdzia indywidualne ...........................................................................50
3.2.2. Narzdzia grupowe ..................................................................................55
3.2.3. Narzdzia symulacyjne ............................................................................60
3.2.4. Wywiad kompetencyjny ...........................................................................63
3.2.5. Testy kompetencyjne ...............................................................................65
3.2.6. Testy psychologiczne ...............................................................................66
3.3. Skalowanie poziomu trudnoci wiczenia,
instrukcje przeprowadzania wiczenia, ocena wykonania ................... 70
3.4. Najczstsze bdy popeniane przy tworzeniu zada ........................... 71
3.5. Zastosowanie poszczególnych narzdzi
do najczciej uywanych kategorii kompetencji ................................ 73
3.6. Tworzenie instrukcji do wicze ........................................................ 73
Rozdzia 4. Przygotowanie sesji AC/DC ..................................................... 75
4.1. Analiza celów sesji ............................................................................. 75
4.2. Matryca „kompetencje – narzdzia” ................................................... 76
4.3. Kolejno wicze .............................................................................. 77
4
Spis treci
4.4. Zadania poszczególnych osób zaangaowanych w projekt .................. 77
4.5. Techniczne warunki realizacji sesji .................................................... 79
4.5.1. Sale ..........................................................................................................79
4.5.2. Kamery wideo, sprzt audio .....................................................................79
4.6. Podrcznik asesora ............................................................................. 80
4.7. Przygotowanie aktorów ...................................................................... 80
4.8. Odprawa asesorów (oraz aktorów) przed sesj .................................... 81
4.9. Przygotowanie materiaów dla uczestników, asesorów i aktorów .......... 82
4.10. Harmonogramy sesji ........................................................................ 82
4.10.1. Metody tworzenia harmonogramów .......................................................83
4.11. Tworzenie arkuszy obserwacyjnych .................................................. 85
4.11.1. Arkusz obserwacyjny z list wskaników ...............................................87
4.11.2. Arkusz obserwacyjny z list wskaników oraz plusami i minusami .......87
4.11.3. Arkusz obserwacyjny z list wskaników oraz danymi ilociowymi ..........87
4.12. Komunikacja w procesie AC/DC ...................................................... 89
4.12.1. Przed sesj .............................................................................................89
4.12.2. Na pocztku sesji ...................................................................................90
4.12.3. Prowadzenie sesji ...................................................................................91
4.13. Informacja zwrotna dla zespou asesorskiego po sesji ....................... 91
Rozdzia 5. Integracja wyników po sesji AC/DC ......................................... 93
5.1. Samodzielna ocena kompetencji uczestników AC/DC ....................... 94
5.2. Indywidualny arkusz ocen .................................................................. 95
5.3. Organizacja sesji integrujcej wyniki testów ...................................... 95
5.4. Zbiorowy arkusz ocen ........................................................................ 98
5.5. Wskazówki dla koordynatora ............................................................. 98
5.5.1. Organizacja ..............................................................................................99
5.5.2. Czego unika w trakcie sesji integrujcej ...............................................100
Rozdzia 6. Warsztat asesora .................................................................... 103
6.1. Gówne zadania asesora ................................................................... 103
6.2. Profil kompetencyjny asesora ........................................................... 104
6.3. Predyspozycje asesorów .................................................................... 105
6.4. Obiektywizm asesora ....................................................................... 106
6.4.1. Bdy poznawcze w ocenie .....................................................................106
6.4.2. Sposoby przeciwdziaania bdom poznawczym w ocenie .......................108
6.5. Dobór zespou asesorskiego ............................................................. 109
6.6. Ograniczenia wystpowania w roli asesora ....................................... 110
Rozdzia 7. Przygotowanie raportów ........................................................ 111
7.1. Typy raportów w odniesieniu do celu projektu ................................. 111
7.2. Jzyk raportów ................................................................................. 112
7.2.1. Uzgodnienie form jzykowych uywanych w raporcie ............................113
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin