zhp-zasady organizowania rejsow srodladowych.doc

(48 KB) Pobierz

                                 

Zasady organizacji w ZHP rejsów śródlądowych

 

1. Postanowienia ogólne

1.1. Podstawę wydania niniejszych zasad stanowi § 64 ust. 3 pkt. 9 Statutu ZHP.

1.2. Instrukcja określa procedury wewnątrzorganizacyjne dotyczące przygotowania i przeprowadzenia harcerskich rejsów na wodach śródlądowych w czasie trwania sezonu nawigacyjnego.

1.3. Pojęcie harcerski rejs śródlądowy odnosi się do wędrówek na łodziach lub jachtach po rzekach, jeziorach i innych drogach śródlądowych.

1) W zależności od rodzaju używanego rejsy sprzętu harcerskie rejsy śródlądowe dzielimy na:

a) rejsy wioślarskie, gdy większość floty stanowią szalupy i/lub łodzie wiosłowe,

b) rejsy żeglarskie, gdy większość floty stanowią łodzie i jachty żaglowe,

c) rejsy motorowodne, gdy większość floty stanowią łodzie i jachty o głównym napędzie mechanicznym;

2) W zależności od charakteru harcerskie rejsy śródlądowe dzielimy na:

a) rejsy szkoleniowe – rejsy żeglarskie, w czasie których prowadzone jest szkolenie zgodnie z wytycznymi PZŻ, zakończone egzaminem na stopień żeglarski,

b) rejsy turystyczne – rejsy rekreacyjne, nastawione na wyczyn lub krajoznawstwo czasie których prowadzone szkolenie żeglarskie nie kończy się egzaminem;

3) W zależności od czasu trwania harcerskie rejsy śródlądowe dzielimy na:

a) rejsy – obozy wędrowne (placówki wypoczynku) w okresie wakacji szkolnych powyżej 5 dni,

b) rejsy – biwaki żeglarskie, gdy czas trwania nie przekracza 5 dni wraz z przejazdami.

1.4. Organizatorzy harcerskich rejsów śródlądowych zobowiązani są przestrzegać przepisów niniejszych zasad a także obowiązujących przepisów prawa, w tym:

 

a) Ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 43),

b) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 września 1997 r. w sprawie uprawiania żeglarstwa (Dz. U. z 1997 r. nr 112, poz. 729),

c) Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania. (Dz. U. z 1997 r. nr 12, poz. 67),

d) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997 r. w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne (Dz. U. z 1997 r. nr 57, poz. 358),

e) Instrukcji finansowej obozu,

f) Instrukcji organizacyjnej HALiZ,

g) Instrukcji szkoleniowych PZŻ.

 

2. Organizator rejsu

2.1. Organizatorem harcerskich rejsów śródlądowych mogą być:

1) podstawowe jednostki organizacyjne ZHP, kluby

2) szczepy, związki drużyn oraz harcerskie komendy i GK ZHP,

3) harcerskie ośrodki wodne i morskie.

2.2. Do obowiązków organizatora należy wyznaczenie komendanta i komodora rejsu, rekrutacja uczestników oraz przekazanie do dyspozycji komendanta rejsu potrzebnego sprzętu pływającego i ratunkowego i udzielenie pomocy komendantowi rejsu, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa.

3. Kadra rejsu

3.1. Instruktorska - wychowawcza:

1) Komendant

a) rejsu zarejestrowanego, jako placówka HAL, powinien posiadać minimum stopień podharcmistrza oraz ukończony kurs kierownika placówki kolonijnych,

b) rejsu - biwaku żeglarskiego może być każdy pełnoletni instruktor harcerski.

2) Na każdych 10 uczestników powinien przypadać jeden pełnoletni instruktor harcerski lub pełnoletni wędrownik z ukończonym kursem wychowawców kolonijnych.

3.2. Specjalistyczna:

1) Komodor

a) rejsu turystycznego, który powinien posiadać minimum stopień żeglarza jachtowego PZŻ,

b) rejsu szkoleniowego kończącego się egzaminem żeglarskim, który powinien posiadać minimum uprawnienia Instruktora Żeglarstwa PZŻ.

2) Sternicy

a) jachtu żaglowego o powierzchni pomiarowej ożaglowania powyżej 10m2 , który powinien posiadać minimum stopień żeglarza jachtowego PZŻ,

b) łodzi lub szalupy wiosłowej, który powinien posiadać minimum stopień wioślarza (jungi),

c) łodzi lub jachtu o głównym napędzie mechanicznym o mocy silnika powyżej 6,67KM, który powinien posiadać minimum stopień sternika motorowodnego PZMWiNW,

d) Jeżeli sternicy łodzi są niepełnoletni lub łodzie nie wymagają posiadania patentów (poniżej 10m2 ożaglowania i poniżej 6,67KM) żeglugę należy organizować zgodnie z zasadami „pływań pod nadzorem” – gdzie nadzór prowadzony jest z jednostki komodorskiej i/lub pomocniczej łodzi motorowej.

e) W przypadku rejsów szkoleniowych kończących się egzaminem żeglarskim sternicy powinni posiadać stopień minimum sternika jachtowego oraz uprawniania młodszego instruktora żeglarstwa PZŻ;

4. Struktura organizacyjna rejsu

4.1. Komenda rejsu, składa się z:

1) Komendant rejsu – odpowiada m.in. za przygotowanie i realizacje rejsu pod względem programowym i organizacyjnym, dobór pozostałej kadry oraz rzetelne prowadzenie dokumentacji i terminowe rozliczenie po jej zakończeniu,

2) Komodor rejsu – odpowiada m.in. za organizacje pływań ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa zdrowia i życia podczas żeglugi i zajęć na wodzie, oraz za realizacje programu szkolenia żeglarskiego, w tym prowadzenie i rozliczenie dokumentacji szkoleniowej i egzaminacyjnej.

3) Komendant rejsu uwzględniając charakter i wielkość rejsu oraz specyfikę akwenu w skład komendy może powołać instruktora programowego, oboźnego, bosmana itp. określając zakres ich obowiązków w regulaminie rejsu.

Uwaga: Zaleca się, aby funkcja komendanta i komodora rejsu była pełniona jednoosobowo.

4.2. Kolegium sterników

1) Kolegium sterników – stanowią wszyscy sternicy jachtów. Kolegium sterników podejmuje wszystkie decyzje żeglarskie, w szczególności związane z doborem trasy i sposobem jej pokonania, uwzględniając aktualne warunki nautyczne i meteorologiczne.

2) Każdy sternik odpowiada za przygotowanie i prowadzenie jachtu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami dobrej praktyki żeglarskiej mając na uwadze bezpieczeństwo życia i zdrowia załogi oraz powierzonego sprzętu.

3) Każdy sternik jest zobowiązany stosować się do zarządzeń, poleceń i sygnałów komodora rejsu oraz nakazać ich wykonanie załodze, jeśli nie zagrożą one bezpieczeństwu prowadzonego jachtu lub załogi.

4.3. Rada Rejsu

1) Radę rejsu stanowią łącznie członkowie komendy i kolegium sterników. Rada rejsu podejmuje decyzje dotyczące programu rejsu, organizacji zajęć na lądzie oraz dyscypliny życia obozowego.

5. Sprzęt pływający

5.1. Sprzęt pływający - łodzie i jachty muszą być sprawne technicznie oraz wyposażone w środki ratunkowe i asekuracyjne w ilości i jakości odpowiedniej, do składu załogi (zgodnie z obowiązującymi przepisami).

5.2. Zabronione jest obsadzanie łodzi i jachtów załogą większą niż podana w karcie rejestracyjnej lub specyfikacji producenta/konstruktora.

5.3. Zabezpieczenie ratownicze

1) na 10 jednostek - może stanowić jednostka komodorska - szalupa wiosłowa lub jacht żaglowy na

2) Pomocnicza łódź motorowa na każde 20 jednostek.

3) Minimalna obsada jednostki zabezpieczenia ratowniczego stanowią 2 osoby z uprawnieniami żeglarskimi lub motorowodnymi.

4) Jeżeli wiek lub kwalifikacje sterników wymagają prowadzenia „pływań pod nadzorem” to w skład jednostki zabezpieczenia ratowniczego powinien wchodzić instruktor żeglarstwa PZŻ/ młodszy instruktor żeglarstwa PZŻ lub starszy sternik motorowodny.

 

6. Trasa

6.1. Harcerskie rejsy śródlądowe mogą odbywać się na śródlądowych drogach wodnych oraz akwenach i szlakach wodnych opisanych w przewodnikach turystycznych,

6.2. Na trasie rejsu należy zaplanować miejsca kontaktowe - 2-3 punkty na trasie - co do których termin i czas postoju rejsu można podać z dużym prawdopodobieństwem,

6.3. Planując trasę rejsu szkoleniowego zakończonego egzaminem, dzienne dystanse powinny być tak dobrane, aby istniała możliwość realizacji programu szkolenia manewrowego i teoretycznego w wymiarze przewidzianym instrukcją PZŻ.

7. Program, zgłoszenie i rejestracja

7.1. Program harcerskiego rejsu śródlądowego, jako imprezy specjalistycznej powinien służyć dalszemu rozwijaniu zainteresowań uczestników, zdobywaniu przez nich nowych wiadomości o zwiedzanym regionie a także specjalistycznej wiedzy wodniackiej. Powinien on być kontynuacją śródrocznego programu pracy jednostki organizującej.

7.2. Program powinien uwzględniać zdobywanie przez uczestników specjalistycznych odznak i uprawnień (Żeglarska Odznaka Turystyczna PTTK, stopnie żeglarskie PZŻ), sprawności harcerskich oraz umożliwiać realizację zadań na stopnie harcerskie.

7.3. Plan pracy harcerskiego rejsu śródlądowego przed zatwierdzeniem powinien uzyskać pozytywną opinię retmana/sztormana hufca lub pilota chorągwi.

7.4. Rejs będący placówką HAL zatwierdza właściwy komendant chorągwi zgodnie z zasadami określonymi w instrukcji organizacyjnej HAL

7.5. Rejs - biwak żeglarski zatwierdza komendant hufca zgodnie z zasadami biwaków harcerskich.

7.6. Ponadto rejs szkoleniowy oraz kończący go egzamin należy zarejestrować w Okręgowym Związku Żeglarskim zgodnie z instrukcją PZŻ.

8. Opieka medyczna

8.1. Na jednostce komodorskiej i/lub pomocniczej łodzi zabezpieczenia ratowniczego powinna znajdować się główna apteczka z wyposażeniem zgodnym z Rozporządzenia RM z dnia 06.05.1997r. (Dz. U. Nr 57, poz. 358) i załącznikiem nr 6 do tegoż rozporządzenia,

8.2. Do obsługi apteczki należy wyznaczyć ratownika z przeszkoleniem z pierwszej pomocy.

8.3. Ponadto zaleca się, aby na każdej jednostce była podstawowa apteczka pierwszej pomocy.

9. Łączność i sygnalizacja

9.1. Obowiązkiem sternika jest żeglowanie w granicy widoczności jednostki komodorskiej oraz obserwacja sygnałów z niej nadawanych.

9.2. Obowiązkiem komodora rejsu jest opracowanie zestawu podstawowych sygnałów w komunikacji wzrokowej obejmujących podstawowe polecania (np. wszyscy do mnie, zarefujcie żagle, wszyscy do najbliższego brzegu).

1) Ogłoszeniu każdego z sygnałów może towarzyszyć sygnał akustyczny zwrócenia uwagi.

2) Należ przestrzegać zasady, że żaden z sygnałów nie może być mylący z ogólnymi znakami stosownymi w żegludze.

3) Komodor uwzględniając specyfikę akwenu i/lub warunki żeglugowe może ustalić szczegółowe sygnały, podając je do wiadomości w rozkazie na apelu porannym lub odprawie sterników.

9.3. Sygnały wzywania pomocy muszą być zgodne z ogólnie obowiązującymi przepisami.

9.4. Jeżeli na każdym jachcie jest sprawny telefon komórkowy, CB radio lub inny sposób łączności komodor rejsu może ustalić regulamin łączności, pozawzrokowej i zwolnić sterników z obowiązku żeglugi w zasięgu widoczności jednostki komodorskiej, pod warunkiem, że kwalifikacje i wiek sterników nie wymagają prowadzenia „żeglugi pod nadzorem”.

9.5. Jachty i łodzie harcerskie oraz jednostki czarterowane przez załogi harcerskich drużyn wodnych są zobowiązane do podniesienia Bandery Harcerskiej lub proporca ZHP i proporców funkcyjnych zgodnie z Regulaminem Flagowym ZHP.

10. Procedury bezpieczeństwa

10.1. Komenda rejsu jest zobowiązana zapoznać się z umiejętnością pływania uczestników rejsu przeprowadzając sprawdzian pływacki przed rejsem lub w trakcie rejsu, korzystając z basenu lub kąpieliska.

10.2. Zgodę na zejście na wodę, odejście od kei, każdorazowo musi wydać komodor rejsu po zameldowaniu gotowości przez sternika,

10.3. W razie wywrotki jachtu lub innej awarii wymagającej zewnętrznej pomocy zostaje przeprowadzona akcja ratownicza. Dowódcą akcji ratowniczej zostaje komodor rejsu z tym, że do czasu jego przybycia dowódcą akcji jest sternik jachtu, który podpłynął jako pierwszy. Pozostali sternicy bezwzględnie wykonują wszystkie polecenia dowódcy akcji ratowniczej.

10.4. W razie awarii, wejścia na mieliznę, pożaru lub przecieku na jednym z jachtów, dwie najbliższe jednostki asystują mu w możliwie bliskiej, bezpiecznej odległości przygotowując się do udzielenia pomocy, aż do zażegnania sytuacji niebezpiecznej dla załogi.

10.5. Korzystając z jachtowej instalacji gazowej należy zachować szczególną ostrożność.

1) Należy zawsze najpierw otwierać i zamykać główny zawór przy butli a potem zawory w kuchence.

2) Zabronione jest gotowanie na otwartym ogniu w czasie żeglugi. Dopuszcza się możliwość gotowania w drodze na kuchence zawieszonej na kardanie (samopoziomującej) przy nadzorze by płomień nie uległ przypadkowemu zalaniu wodą z garnka.

3) W razie wycieku gazu wnętrze kabiny należy starannie wywietrzeć otwierając przy tym zęzy.

10.6. Każdy uczestnik rejsu jest zobowiązany do ochrony środowiska naturalnego.

1) Zabrania się usuwania smarów i produktów naftowych do wody.

Przepracowany olej silnikowy lub paliwo zalane wodą należy zebrać i zdać do utylizacji

na najbliższej stacji benzynowej lub w warsztacie samochodowym.

2) Zabrania się wylewania pomyj z detergentami jak również mycia się mydłem bezpośrednio w rzece lub jeziorze. Zmywanie i mycie należy zorganizować na brzegu, wylewając pomyje i spłukując mydliny przynajmniej 10m od linii wody.

11. Postanowienia końcowe

11.1. Zasady niniejsze nie dotyczą rejsów przybrzeżnych i pełnomorskich. Rejsy morskie organizowane są w oparciu o regulaminy ustalone przez komendy ośrodków lub zarządy klubów będących armatorem jachtu, będącego w rejsie.

11.2. Niniejsze zasady wchodzą w życie z dniem 15.06.2005.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin