Arkusz gotowosci szkolnej.doc

(123 KB) Pobierz

              Arkusz Gotowości Szkolnej

 

 

A.    Obszar społeczno-emocjonalny (z rodzinnym i obywatelskim)

 

                            1. Przestrzega ustalonych zasad

              5              -              Przestrzega ustalonych zasad (reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz świecie dorosłych). Bardzo chętnie i zgodnie współpracuje z innymi w zabawie i w sytuacjach zadaniowych

              4              -              Zwykle przestrzega ustalonych zasad (reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz świecie dorosłych). Chętnie i zgodnie współpracuje z innymi w zabawie i w sytuacjach zadaniowych

              3              -              Stara się przestrzegać ustalonych zasad (reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz świecie dorosłych). Potrafi zgodnie współpracować z innymi w zabawie i w sytuacjach zadaniowych

              2              -              Często ma problemy z przestrzeganiem ustalonych zasad (reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz świecie dorosłych). Często nie potrafi zgodnie współpracować z innymi w zabawie i w sytuacjach zadaniowych

              1              -              Nie przestrzega ustalonych zasad (reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz świecie dorosłych). Nie potrafi zgodnie współpracować z innymi w zabawie i w sytuacjach zadaniowych

2. Wykonuje polecenia nauczyciela

              5              -              Bardzo chętnie i sprawnie wykonuje polecenia nauczyciela. Rozumie polecenia kierowane do grupy

              4              -              Chętnie i sprawnie wykonuje polecenia nauczyciela. Rozumie polecenia kierowane do grupy

              3              -              Zwykle chętnie i sprawnie wykonuje polecenia nauczyciela. Zwykle rozumie polecenia kierowane do grupy

              2              -              Czasem niechętnie wykonuje polecenia nauczyciela. Dość często nie rozumie poleceń kierowanych do grupy

              1              -              Nie chce wykonywać poleceń nauczyciela. Nie rozumie poleceń kierowanych do grupy

 

3. Potrafi działać bez pomocy osoby dorosłej

              5              -              Dziecko jest bardzo samodzielne w sytuacjach życiowych i zadaniowych (na miarę swoich możliwości rozwojowych). Nie oczekuje stałej obecności i pomocy osoby dorosłej. Przewiduje skutki swoich zachowań

              4              -              Dziecko jest samodzielne w sytuacjach życiowych i zadaniowych (na miarę swoich możliwości rozwojowych). Nie oczekuje stałej obecności i pomocy osoby dorosłej. Zwykle przewiduje skutki swoich zachowań

              3              -              Dziecko zwykle jest samodzielne w sytuacjach życiowych i zadaniowych (na miarę swoich możliwości rozwojowych). Rzadko oczekuje pomocy osoby dorosłej. Zwykle potrafi przewidzieć skutki swoich zachowań

              2              -              Dziecko jest mało samodzielne w sytuacjach życiowych i zadaniowych. Często oczekuje obecności i pomocy osoby dorosłej. Często nie potrafi przewidzieć skutków swoich zachowań

              1              -              Dziecko jest niesamodzielne w sytuacjach życiowych i zadaniowych. Oczekuje stałej obecności i pomocy osoby dorosłej. Nie potrafi przewidzieć skutków swoich zachowań

 

4. Pomaga innym

              5              -              Bardzo chętnie pomaga innym dzieciom, a okazana pomoc jest adekwatna i służy rozwiązaniu danego problemu

              4              -              Chętnie pomaga innym dzieciom, a okazana pomoc zwykle jest adekwatna i służy rozwiązaniu danego problemu

              3              -              Chętnie pomaga innym dzieciom. Czasem oczekuje pomocy (podpowiedzi) ze strony osoby dorosłej, w ustaleniu jaka pomoc będzie najbardziej adekwatna i posłuży rozwiązaniu danego problemu

              2              -              Potrafi pomagać innym dzieciom, ale najczęściej potrzebuje pomocy (zachęty) ze strony osoby dorosłej. Okazywana pomoc nie zawsze jest adekwatna i nie zawsze służy rozwiązaniu danego problemu

              1              -              Nie pomaga innym dzieciom

 

 

5. Radzi sobie w sytuacjach konfliktowych

              5              -              Zawsze bardzo dobrze sobie radzi w sytuacjach konfliktowych. Nie oczekuje pomocy osoby dorosłej

              4              -              Dobrze sobie radzi w sytuacjach konfliktowych. Zwykle nie oczekuje pomocy osoby dorosłej

              3              -              Zwykle dobrze sobie radzi  w sytuacjach konfliktowych. Rzadko oczekuje pomocy osoby dorosłej

              2              -              Często nie potrafi samodzielnie sobie radzić w sytuacjach konfliktowych. Często oczekuje pomocy osoby dorosłej

              1              -              Nie radzi sobie w sytuacjach konfliktowych. Zawsze wymaga pomocy ze strony osoby dorosłej

                           

6. Wyraża emocje w sposób akceptowany społecznie

              5              -              Zawsze wyraża swoje emocje w sposób akceptowany społecznie. Potrafi pogodzić się z porażką

              4              -              Wyraża swoje emocje w sposób akceptowany społecznie. Zwykle potrafi pogodzić się z porażką

              3              -              Zwykle wyraża swoje emocje w sposób akceptowany społecznie. Czasami jednak nie potrafi pogodzić się z porażką i wtedy potrzebuje wsparcia osoby dorosłej

              2              -              Często wyraża swoje emocje w sposób nieakceptowany społecznie. Często nie potrafi pogodzić się z porażką i wtedy potrzebuje wsparcia osoby dorosłej

              1              -              Bardzo często wyraża swoje emocje w sposób nieakceptowany społecznie. Nie potrafi pogodzić się z porażką i wtedy potrzebuje wsparcia osoby dorosłej

 

7. Posiada wiedzę na swój temat

              5              -              Posiada bardzo dokładne informacje na temat siebie, swojej rodziny i miejscowości

              4              -              Posiada dokładne informacje na temat siebie, swojej rodziny i miejscowości

              3              -              Posiada podstawowe informacje na temat siebie, swojej rodziny i miejscowości

              2              -              Posiada bardzo podstawowe informacje na temat siebie, swojej rodziny i miejscowości

              1              -              Nie posiada informacji na temat siebie, swojej rodziny i miejscowości

 

8. Posiada wiedzę na temat swojej ojczyzny

              5              -              Zna polskie symbole narodowe, potrafi zaśpiewać hymn, wie, że jest Polakiem, a Polska należy do Unii Europejskiej. Ma dodatkową wiedzę na ten temat

              4              -              Zna polskie symbole narodowe, potrafi zaśpiewać hymn, wie, że jest Polakiem, a Polska należy do Unii Europejskiej

              3              -              Orientuje się, jakie są polskie symbole narodowe. Wie, że jest Polakiem, a Polska należy do Unii Europejskiej

              2              -              Zaczyna rozpoznawać polskie symbole narodowe. Wie, że jest Polakiem

              1              -              Nie posiada podstawowych informacji na temat swojej ojczyzny

 

             

B.     Obszar sprawności fizycznej, dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo

 

1. Jest sprawne fizycznie

              5              -              Dziecko jest bardzo sprawne fizycznie. Bardzo chętnie uczestniczy w zabawach, grach ruchowych i gimnastyce. Poprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne

              4              -              Dziecko jest sprawne fizycznie. Chętnie uczestniczy w zabawach, grach ruchowych i gimnastyce. Stara się poprawnie wykonywać ćwiczenia gimnastyczne

              3              -              Dziecko jest sprawne fizycznie. Dość chętnie uczestniczy w zabawach, grach ruchowych i gimnastyce. Zachęcone przez dorosłego, stara się poprawnie wykonywać ćwiczenia gimnastyczne

              2              -              Dziecko jest dość sprawne fizycznie, ale niektóre sprawności wymagają jeszcze treningu i wspomagania w postaci dodatkowych ćwiczeń. Rzadko dba o poprawność wykonywanych ćwiczeń             

              1              -              Rozwój fizyczny dziecka nie przebiega prawidłowo i wymaga intensywnego wspomagania w postaci dodatkowych ćwiczeń. Nie chce uczestniczyć w zabawach, grach ruchowych i gimnastyce

 

 

 

 

2. Zna podstawowe zasady bezpieczeństwa

 

              5              -              Wie, jakie zachowania (w sytuacjach bliskich dziecku) są bezpieczne, a jakie zagrażające. Stosuje zasady bezpieczeństwa i zna konsekwencje ich nieprzestrzegania. Samodzielnie organizuje sobie bezpieczne miejsce pracy i zabawy             

              4              -              Orientuje się, jakie zachowania (w sytuacjach bliskich dziecku) są bezpieczne, a jakie zagrażające. Stara się stosować zasady bezpieczeństwa i przewidywać konsekwencje ich               nieprzestrzegania

              3              -              Orientuje się, jakie zachowania (w sytuacjach bliskich dziecku) są bezpieczne, a jakie zagrażające. Stara się stosować zasady bezpieczeństwa i przewidywać konsekwencje ich               nieprzestrzegania, ale czasem potrzebuje kontroli ze strony osoby dorosłej

              2              -              Ma słabą orientację, jakie zachowania (w sytuacjach bliskich dziecku) są bezpieczne, a jakie zagrażające. Często nie potrafi przewidzieć konsekwencji ich nieprzestrzegania

              1              -              Nie potrafi zadbać o własne bezpieczeństwo. Wymaga stałej kontroli ze strony osoby dorosłej

 

3. Zna podstawowe zasady odżywiania

              5              -              Dobrze orientuje się w podstawowych zasadach zdrowego odżywiania i stara się stosować do tych zasad

              4              -              Orientuje się w podstawowych zasadach zdrowego odżywiania i zwykle stara się stosować do tych zasad

              3              -              Orientuje się w podstawowych zasadach zdrowego odżywiania. Czasami potrzebuje pomocy (zachęty) osoby dorosłej do stosowania się do tych zasad

              2              -              Zaczyna orientować się w podstawowych zasadach zdrowego odżywiania. Często potrzebuje pomocy (zachęty) osoby dorosłej do stosowania się do tych zasad

              1              -              Nie orientuje się w podstawowych zasadach zdrowego odżywiania. Oczekuje stałej pomocy (kontroli) osoby dorosłej do stosowania się do tych zasad

 

4. Dba o zdrowie

              5              -              Wie, że należy dbać o zdrowie. Bardzo dobrze dostrzega związek między zachowaniem człowieka a zdrowiem czy chorobą

              4              -              Wie, że należy dbać o zdrowie. Dostrzega związek między zachowaniem człowieka a zdrowiem czy chorobą

              3              -              Wie, że należy dbać o zdrowie. Zwykle dostrzega związek między zachowaniem człowieka a zdrowiem czy

              2              -              Zaczyna rozumieć, że o zdrowie należy dbać. Uczy się dostrzegać  związek między zachowaniem człowieka a zdrowiem czy chorobą. Czasami zachowuje się w sposób zagrażający zdrowiu i potrzebuje pomocy (kontroli) osoby dorosłej

              1              -              Nie rozumie, że o zdrowie trzeba dbać. Nie dostrzega związku między zachowaniem człowieka a zdrowiem czy chorobą. Często zachowuje się w sposób zagrażający zdrowiu i potrzebuje stałej pomocy (kontroli) osoby dorosłej...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin