Scenariusz zajęć zintegrowanych
ZAJĘCIA OTWATRE
OPRACOWANIE I REALIZACJA : Agnieszka Lewandowska, Magdalena Kopacz
MIEJSCE : Szkoła Podstawowa nr 17 w Płocku
KLASA : 1 C
WYCHOWAWCA KLASY : mgr Maria Jóźwiak
CZAS TRWANIA : 135 min
TEMAT BLOKU :
TEMAT DNIA : Sprawdzamy czy zima odchodzi?
Tematyka obserwowanych zajęć:
Ocena zachowania bohaterów opowiadania „Zwycięstwo Agaty”. Wypowiedzi dzieci na temat oznak zbliżającej się wiosny. Czytanie listów od Wiosny i wspólne odczytanie. Robimy wiosenne zakupy- obliczanie pieniężne w zakresie 20. Układanie zdań z rozsypani sylabowej. Wykonanie pracy plastycznej pt.: „Pani Wiosna”
Zakresy edukacji:
· edukacja polonistyczna
· edukacja matematyczna
· edukacja plastyczna
· edukacja muzyczna
Cele operacyjne:
Dydaktyczne
Edukacja polonistyczna:
· uczeń potrafi wypowiadać się na dany temat, zamykając myśli w obrębie zdania
· uczeń umie na podstawie czytanki ocenić zachowania dzieci- bohaterów opowiadania, wyjaśnia i uzasadnia swoje zdanie
· uczeń potrafi odpowiednio ułożyć nazwy miesięcy
· uczeń potrafi dostrzec zmiany zachodzące w przyrodzie w czasie przedwiośnia
· uczeń proponuje sposoby sprawdzenia, czy zima odchodzi
· uczeń potrafi poprawnie przepisać podane zdanie
do zeszytu
Edukacja matematyczna:
· uczeń wykonuje dodawanie w zakresie 20
· uczeń dokonuje prostych obliczeń pieniężnych
· uczeń potrafi wyszukać odpowiednich informacji dotyczących zadania
Edukacja plastyczna:
· uczeń wykonuje prace plastyczną pt. „Pani Wiosna”
Wychowawcze:
· uczeń zna i stosuje zasady obowiązujące podczas zajęć, w tym podczas pracy grupowej.
METODY AKTYWNOŚCI:
(wg R .Więckowskiego)
Informacyjne:
· wyjaśnienie werbalne
· wyjaśnienie ilustrowane
· opis z wykorzystaniem pomocy graficznych
Heurystyczne:
· elementy dyskusji
· elementy dialogu
FORMY AKTYWNOŚCI:
(wg R. Więckowskiego)
· aktywność indywidualna jednolita
· aktywność indywidualna zróżnicowana
· aktywność grupowa jednolita- aktywność z całą klasą
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Konwencjonalne:
· plansze z ubraniami i dziewczynką
· kartonowe listki
· plansze z zdaniami
· ilustracje dotyczące rebusu
· plansze z sylabami związanymi z ćwiczeniem 2
strona 67
· karty pracy
· kartoniki z liczbami
PRZEBIEG:
I. CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. Czynności organizacyjno-porządkowe (powitanie, sprawdzenie przygotowania do zajęć).
II. CZĘŚĆ GŁÓWNA
1.Wprowadzenie do tematu zajęć- zamieszczenie na tablicy plansz z nazwami miesięcy; zadaniem uczniów jest ułożenie w odpowiedniej kolejności nazw miesięcy i odczytanie hasła zawartego na odwrocie plansz-Sprawdzamy, czy zima odchodzi?
(ZAŁĄCZNIK 1)
2. Rozmowa na temat utworzonego hasła. Skojarzenia i swobodne wypowiedzi dzieci
na dany temat. Na tablicy umieszczone są plansze z zdaniami związanymi z oznakami nadchodzącej wiosny. Zadaniem uczniów jest dobra odpowiednie napisy, które układają je promyczkowo.
3. Opracowanie czytanki „Zwycięstwo Agaty” (P strona 29-30– ZAŁĄCZNIK 2)
· czytanie tekstu przez nauczyciela,
· rozmowa z uczniami na temat wysłuchanego tekstu kierowana pytaniami:
-Czy w tekście występują niezrozumiałe dla was wyrazy?
-O czym jest usłyszany tekst?
-Kto występuje w usłyszanym tekście?
-Co myślisz o pomysłach Agaty?
-Jak oceniasz nowy pomysł Agaty? Czy skorzystalibyście z zaproszenia? Dlaczego?
4.. Znalezienie fragmentu w tekście i czytanie zdań dotyczących różnych pomysłów dziewczynki . (P strona 29-30) Rozszyfrowanie listu dziewczynki i przepisanie go do zeszytu (ZAŁĄCZNIK 3)
5.Układanie zdania, które ukryte jest w plątaninie i poprawne zapisanie. (ZAŁĄCZNIK4)
6. Czytanie listów od Wiosny . Zadaniem uczniów jest odnalezienie ukrytych listów w kształcie listków (ZAŁĄCZNIK 3)
PRZERWA ŚRÓDLEKCYJNA- DZIECI SŁUCHAJĄ TEKST I NA JEGO PODSTAWIE PRZEDSTAWIAJĄ PADAJĄCY DESZCZ, ROSNĄCE KWIATY ITD.
7. Rozwiązanie rebusu, którego hasłem jest :”W marcu jak w garncu”. Skojarzenia i swobodne wypowiedzi dzieci na temat „ Jak przygotowujemy się do wiosny”(ZAŁĄCZNIK 5)
8. Rozdanie dzieciom kart pracy na których znajdują się wiosenne zagadki. Zadaniem uczniów jest rozwiązać zagadkę a następnie poprawne zapisanie odpowiedzi
(KARTA PRACY 1)
9 Co kupie? Ile zapłacę?- obliczania pieniężne. Wspólne rozwiązywanie zadania na tablicy. Przywieszenie ilustracji lalki w wiosennym ubranku z informacjami dla dzieci.. Do tej samej ilustracji nauczyciel rozbudowuje zadanie i zmienia sytuacje
-przypina na tablicy np. torebkę w cenie 3 zł, parasolkę z ceną 4 zł itd.
-polecenie dla dzieci: Co możecie kupić lalce, jeśli macie 20 zł? Wydajcie wszystkie pieniądze- rozwiązanie zadania na tablicy (ZAŁĄCZNIK 6)
10. Obliczania pieniężne- praca indywidualna w zeszycie ćwiczeń 2 ze strony 68pod kierunkiem nauczyciela. Wspólne sprawdzenie obliczeń.
11. Wykonanie pracy plastycznej pt: „Pani Wiosna” technika dowolną.
III. CZĘŚĆ KOŃCOWA
1. Zadanie i omówienie pracy domowej:
· Edukacja polonistyczna:
- zakres podstawowy: czytanie czytanki str. 29-30
- ćwiczenie 1 strona 67
· Edukacja matematyczna:
- zakres podstawowy: ćwiczenie 1 strona 68
2. Podsumowanie zajęć:
· Przyznanie „dyplomów wiosennego ludka” dla najbardziej aktywnych i grzecznych dzieci (ZAŁĄCZNIK 7)
3. Pożegnanie.
coolsister