Academia POL.doc

(325 KB) Pobierz

CO TO ZA SLOWO?

Real Academia Espanola (Królewskiej Akademii hiszpańskiej), który jest oficjalnym organem zobowiązane do uregulowania języka hiszpańskiego, założony w roku 1713, w 1899 zdefiniowane tanga, lub tanguero: jako muzyka i taniec towarzyski tylko wysokiej klasy społeczeństwa: królów, książąt, książąt, okapy, baronów, arystokratow i bogaczow, i Panow.

Niektorzy mysla i wierza ze to slowo „tango” jest afrykansie. Jest taki Hiszpanski zart ze murzyni bebnali w bebny i krzyczeli „bomba rumba ratumba yumba zumba bumba catumba, lub „cum tango cum shango fum bambo congo bongo i tak dalej. Hiszpanscy kolonisci mieli wiersze i piosenki o murzynach ale slowa lub wiadomosci z tych piesni nie zawsze byly wierne; to robili tylko aby z nich wysmiewac i zeby miedzy soba zartowac. Nazywano to „Candombe” bo to slowo podobnie zabrzmialo dzwiek bebnow murzynskich; lecz rytmy uzywane przez Hiszpanow nie byly afrykanskie; raczej byly bardzo podobne do roznych stylow flamengo, poloneza, cyganskiego czardasa i zydowskich freilachow, polki i polskiego karkowiaka, muzyki z sahary  i palestyny,  Polski mazur lub marsz. Prawdziwe Candombe to naprawde bylo cos podobnego do samby afrykanskiej ktora byla zabroniona. Prawda jest ze prawie kazdy kraj w Poludniowej Ameryce ma piosenki o Murzynach po Hiszpanku na przyklad: „La Negra”, „El Africano”, „La Negrita”, „El Negrito”, „La Mulatena”, „Los Negros” i wiele innych. Sa w stylach Mariachi, Tango, Habanera, Flamengo, Candombe, Milonga, Polka, Charanga, Columbiana, Conjunto, Nortena, Cumbia, Mazurka, lub nawet Walca.

CZEMU  TO NIE JEST AFRYKANSKIE!

Muzyka Mexyku, Peru, i Argentyny maja najmniejszy wplyw muzycznych od kulturow afrykanskich niewolnikow. Kraje Karaibskie i i Brazylia maja najwiekszy wplyw afrykanski. Wiekszosc niewolnikow  bylo wyprowadzonych  do Brazyli, i do koloni Hiszpanskich po brzegach Atlantyku, i do wysp Karaibskich.  Z poczatku, była dosc duza populacja czarnych niewolników afrykańskich w Buenos Aires w 1580 roku. Jednak ich miejsce w argentyńskiej szlacheckiej (Portenos) kultury wyginęły z powodu wydarzeń, takich jak epidemia żółtej febry i wiele wojen przeciwko Paragwaju, która zdziesiątkowała ludność czarna w Argentynie i otarła się ich afrykanskiej kultury. W Buenos Aires, głównie w południowych dzielnicach wezwała dziś San Telmo, Montserrat i San Cristobal, tłumy zgromadzone bebnować; bylo to zabronione. Malała, podczas gdy byl wielki przepływ imigracji białych Europejczyków, i zostala dziesiątkowana kultura afrykanska przez tych przyczyn.  Prawdziwe Candombe było praktykowane wyłącznie przez Murzynów, którzy zaprojektowane specjalne miejsca gdzie sie zebrali byly zwane Hiszpanskim slowami: „Flamengo”, „Tambo”, lub „Tango”. Mieli bozka bebnu i pioruna zwanymi Szambo, Szanbo czy Samba. Wyginela w Argentynie zbyt wczesnie i bylo zabronione przez europejczykow. Slowo „Tango” nie byl tancem lub piosenka, ale slowo ktore bylo omylnie zrozumiane przez murzynow jako znaczacy ”beben lub tambor”; nigdy nie bylo tancem lub spiewem afrykanskim i nic nie ma wspolnego z piesniami i stylami tanga Hiszpanskich , Melodycznego Stylu (z Wschoniej Europy od Cyganow i Zydow), Europejskiego Stylu (z Zachodniej Europy wlacznie z Anglii, Francii, Niemiec i czesc Italii) lub roznych sposobow ich tanca. 

Wedlug George'a Reida Andrews, historyk Montevideo społeczności murzynow, po połowie 19 wieku wielu młodych Murzynow porzuciło afrykanskie tradycje, religie i Candombe, za tańce i muzyke z Europy. Przyjeli style takich jak mazurka, polka, tango, polonez, czardas i walc. Wielu zmienili ich wyznan afrykanskich i przyjeli Chrzescijanstwo.

Kiedy Hiszpanska kultura i wiara Chrzescijanska zwyciezyla, niektorzy biali zaczęli zartować i imitowac kroki i ruchy czarnych ludzi. Zartowlibie nazywając siebie Los Negros, górna klasa bialych ludzi Portenos w 1860 i 1870 poczerniali twarze blotem. Czasem w lecie zebraly sie wiele rodzin i zaczeli bawic sie blotem, rzucajac kule blotne jeden na drugiego. Zartowali miedzy soba ze sa murzynami i nastrojli sobie zabawy pelen figlami tanecznych. I zaczela sie tradycja bawienie sie w blocie. Po ta zabawa, ludzie sie wykapali, wyprali ich ubrania i nastrojli sie na prawdziwy bal aby tanczyc Milonga w ich prywatnych klubach. Nowy zartowny taniec, który ucieleśniał ruch i styl candombe została utworzona w Mondongo w roku 1877. Tak napisał bialy człowiek, który przedstawił się jako "Viejo Candombero" (Stary Candombowiec) w 1913 wrzesieńia artykułu w pierwszym obiegu Buenos Aires masowej gazety popularnej.  W książce wydanej w roku 1883 Lynch-a Ventura stwarza jeden z znanych tańców i folkloru prowincji Buenos Aires -zauważył wpływ na tancerzy miał na compadritos lub trudnych facetów, którzy najwyraźniej uczęszczanych w bogatych klubów. Lynch napisał "milonga jest tańczony tylko przez compadritos miasta, którzy stworzyli go jako zart z ruchów czarnych." Raport Lyncha był interpretowany przez Roberta Farris Thompson w Tango:. Art of Love w ten sposób, że compadritos z miasta tańczyli milonga, nie Gauchos z wiosek. Thompson zauważal, że​​ populacja twardych miasto tańczących Milonga będzie obejmowała czerń i mulattoes, i że nie byłby tańczył jako kpiny przez wszystkich tancerzy. [3]

 

 

"Tanga". To słowo pochodzi gdzieś w 19 wieku słowo "Tango", ale jeszcze nie jego obecne znaczenie.

 

CO TO ZA TANIEC?

W Hiszpanii bylo tanczone w Flamengo. Style znane byly: Tangos Flamengo, Tangos de Malaga, Tangos de Triana, Habanera, Tientos, Mariana, Taranto, Colombiana, Garrotin, Farruca, Rumba, Paso Doble, Tanguillo, Zapateado. Taniec i muzyka z Hiszpanii miala wielki wplyw od zydow i cyganow. W innych krajach to naprawdę podobna do marsza, lub bardziej jak promenada, podobna do poloneza; nie taniec. Ale bylo przyjete jako taniec popularny Europejski. Wojskowa muzyka miala najwiekszy wplyw na styl muzyki i odruchy w tancerzow. Tango międzynarodowe (Zachodnie Europejskie Tango, podobny do marsza) jest standardowym tańcem towarzyskim bardzo mało przypominającym niektorych tancow hiszpanskich. Są to dwa kompletnie różne tańce. Nie jest tańczone w stylu milongi. To nie to tango, ale znajdziesz je w każdej szkole tanca towarzyskich jako jeden z tańców standardowych. To jest po prostu zupełnie innym tańcem i różni się bardzo od hiszpańskiego tanga znacznie głębiej niż na przyklad od walca wiedeńskiego! Miedzynarodowy styl jest wiecej jak marsz, ma charakter bardzo wyrazny i czasem bardzo wojskowy i powazny. Oryginalne tanga z Hiszpanii sa lagodne jak kolysanki albo zywe jak polki; nie posiadaja lekkiego bebniania werbela co wyraznie slychac w Miedzynarodowym Stylu (z Zachodniej Europy) . Dobra znajomość tanczenia jednego z nich może wręcz silnie przeszkadzać w tańczeniu drugiego. Czasem spotkasz "te same" utwory muzyczne, jednak są one zupełnie różnie aranżowane i tanczone.

Miedzynarodowe Tango (Zachodni Europejski ) styl mozna latwo odroznic od Hiszpanskiego tanca.  Tancerze maja kontakt ze soba (moze byc bliski jak w walcu albo daleki jak w polonezie albo mazurce), bardzo ostro i dokladnie tancza wedlug zasadow tanca, i slychac lekkie bicie werbelu.  Trzeba uwaznie zrozumiec ze w Europie sa trzy glowne rodazje tango: Hiszpanskie Flamengo z wariacjami we Wloszech; Wschodni Europejski Styl od Cyganow i Zydow; i Zachodni Europejski Styl z Paryzu, Niemiec i Londynu (styl podobny do marsza wojskowego). Za czasow Wojen Napoleonskich i Rozbiorow Polski, tango stalo sie bardzo popularne w Moskwie i Petersburgu, na Wszchodnich terenach Polskich, w Warszawie i Krakowie i w wioskach. Cyganie i Zydzi bardzo wielki mieli wplyw na popularna muzyke Wschodniej i Centralnej Europie; it to trwalo az do knoca 19 wieku, a nawet w okresie Miedzywojennym w Polsce (od 1919 do 1939). Tango bylo wiecej grane anizeli tanczone. We Francij tango stalo sie popularne dopiero w roku 1912, ale to bylo w Miedzynarodowym Stylu (Zachodni Europejski). Miedzynarodowy Styl stal sie popularny w Polsce po Drugiej Wojnie Swiatowej. Miedzynarodowy Styl, styl marszowy, konurowal z stylem z Wschodnym Europejskim stylem. Do dzis razem sa popularne, ale najpopularniejszy styl tanca jest Zachodni Europejski Styl (Miedzynarodowe Tango). Style tanca zawsze sie zmienialy w roznych okresach. Jedynie w Dwudziestym Wieku Zachodni Europejski Styl stal sie Miedzynarodowym Stylem, i jest konkretnie uczony w szkolach tanca i muzyki klasycznej. W okresie wojen w Europie, gdy oficerowie i żołnierze mieli troche wolnego czasu maszerowali razem w szeregach, kolumny i pliki w rytm ich wypraw. Mieszajac nationalistyczne piesni i melodie zagraniczne cyganskie i zydowskie, utwory przez ich werbelow i orkiestry zostały zmieszane z rytmem marsza. Ponieważ wielu było daleko od domu; maszerowali razem i stała się wielka moralna pociecha. To pomógło im znosić oddzielenie od żon i rodzin. To pomoglo zolnierzom w wojsku nie dojsc się do rozpaczy, samobojstwa lub uciekania. To byla promenada dla żołnierzy; później w wyniku którego utworzono mężczyzne praktyki, gdzie ludzie wspólnie czwiczyli tango do techniki marszu. Ciekawe to ze kabaret byl stworzony w Dziewietnastym Wieku w Europie. Etymologia: Francuski, z Bliskiego Holenderskiej cambret, od Starego francuskiego camberete, zdrobnienie cambre ("Komora"), od łacińskiego kamery, od starogrecki καμάρα (kamara, "sklepienie komory"). Rozrywkę na żywo odbędzie się w restauracji. Miejsce gdzie mozna nocowac lub Restauracja, w której kjakiez rozrywki odbywaja.(Quebec) taca (obiekt, w którym rzeczy są realizowane). Kabaret istnial aby uspokojc wystraszonych cudzodziemcow i wylagodzic trudne zycie zolnierzow, arystrokratow i bogatych ludzi. W wspolczesnych czasach, ludzie sobie wyobrazaja sobie ze kabaret to bylo i jest dla niemoralnych ludzi; ze tango jest dla ludzi biednych i pijanych ktorzy blakaja po ulicach w miastach w Argentynie. Wiele „kabaretow” po calym swiecie nie sa prawdziwe kabarety. Dzis kabaret moze to znaczyc: teatr, cyrk, zespol tancezrow lub muzykantow, restaracja z muzykantami i komediantami, koncert w sali muzycznym, miejsce lub zebranie dla bogatych, bal dla uczonych i szlachetnych, wedrujaca grupa artystow, zwykla orkiestra uliczna, jakies gromadzenie pijakow, piwjarnia lub jakies miejsce gdzie zboczency i zbojnicy sie spotykaja. Setki lat temu nikt tego nie kojarzyl. Prawda ze nie wszstko co nazywa sie kabaret jest dobre, ale dobrze wiedziec od czego sie poczela ta mysl. Oficerowie i zolnierze Rosyjscy i Francuscy i ludzie z roznych narodowosciach czesto nocowali w hotelach i bogatych domach, i nawet w malych osiedlach. Czesto tam kiedy mogli rozpoczeli krotko trwale zabawy. Peoci, komedianci, aktorzy, slowiki, i muzykanci oraz inni utalentowani rzolnierze lub osoby utalentowane (np. dzieci lub mlodziez) byli zaproszeni aby uczestniczyc na scenie w kabarecie. Tanczyli poloneza, mazurka, polki, walce, oberki, polki, czardasa zmieszane z wojskowymi rytmami werbelowych i powstal nowy fenomenon „tango”. Dzieki Cyganow i muzykow Zydowskich, Melodyczny styl tej muzyki spopuloryzowal sie bardzo szybko. Wiekszosc romansow muzycznych zagranicznych o polakach lub o pieknych polskich kobiet byly w formie mazurka, poloneza, walca i tanga. W Polsce Melodyczny Styl (Tango Wschodniej Europy) stal sie najbardziej dominujaca forma tej muzyki we wioskach i miastach az do okresu po Drugiej Wojny Swiatowej. Rytmy i pomysly muzyczne i melodyczne występuja w różne symfonie i rapsodie; szczególnie węgierskie, rumuńskie, a czasami rosyjskie utwory muzyczne. Wiele aspektów muzycznych znajdują się w klasycznej muzyce takich jak: „Jalousie”, „Dwie Gitary”, „Rhapsodie Epagnole”, „El Choclo”, „Habanera z Carmen”, Opowiadanie Zolnierska”, "Węgierski Taniec nr 5", "Węgierska Rhapsodia No.2", "Rumuńska Rapsodia nr 5", „Cosmopolite”, „Canaro w Paryzu”, „Tango Bolero”, „Por Una Cabeza” i różne utwory klasyczne. Niektórzy  zrobili balet z tego we Francji i opere w Wloszech.

TO NIE JEST ARGENTYŃSKIE!

Tango, jak powszechnie myslano...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin