Uczyć bawić się i wykonywać ćwiczenia różnymi przyborami.doc

(55 KB) Pobierz
Paweł Chochołek

Paweł Chochołek

KONSPEKT LEKCJI GIER I ZABAW

 

Klasa III (dziewczęta i chłopcy)

Uczba ćwiczących: 16

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Czas trwania: 45 min.

Przybory: szarfy, obręcze, gazety, butelki plastykowe, dętki do piłek, gąbki kąpielowe, krzesła, materace turystyczne, siatka do siatkówki, deska.

Metody: zabawowo-klasyczna, zabawowo-naśladowcza, problemowa, zadaniowo-ścisła

Temat: Uczyć bawić się i wykonywać ćwiczenia różnymi przyborami.

Zadania w zakresie:  - umiejętności: uczymy się wykonywać ćwiczenia z różnymi przyborami;

- motoryczności: szybkość, zwinność, zręczność, skoczność, siła, koordynacja ruchowa;

- wiadomości: przykłady różnych form aktywności ruchowej, poznanie nowych zabaw;

- działania wychowawcze: współdziałanie w zespole ćwiczących, kulturalne i sportowe zachowanie się

   podczas rywalizacji oraz po jej przegranej. Forma organizacji zajęć: współzawodnictwo jako doping do intensywnego wysiłku.

 

Części lekcji

Czas

Zadania szczegółowe

Opis ćwiczeń

Uwagi organizacyjno-metodyczae

l

2

3

4

5

Część I

wstępna

 

 

10 min

 

 

 

1.        Zbiórka

2.        Powitanie

3.        Sprawdzenie obecności i stroju sportowego

 

 

Ustawienie w kształcie okręgu

1.        Zapoznanie z celami lekcji.

2.        Podanie zadań lekcji.

3.        Przypomnienie, jakie zdolności       notoryczne rozwijają gry i zabawy oraz przy pomocy jakich przyborów uczniowie będą je rozwi­jać.

 

 

Poinformowanie uczniów, ze za zajęcie I miejsca podczas rywalizacji przy­znane będą 4 pkt,

za II m - 3 pkt,

za III m - 2 pkt,

za IV m - l pkt.

Punkty powinny być zapi­sywane na tablicy wyni­ków.

Zabawa ożywiająca: „Rybacy i ryby”  

Przebieg zabawy: Hol stanowi powierzchnia „jeziora”, II zespól (rybacy) biegnąc jeden obok drugiego, trzymając siatkę od siatkówki za jej górny brzeg (taśmę), stara się w określony czacie schwycić w sieć uciekające po całym „jeziorze” ryby – (I zespóL). Ryby, starając się uniknąć schwytania zmieniają tempo biegu, kierunek, stosują zwody. Złapaną rybę rybacy odprowadzają do przystani, gdzie pozostaje do końca usta­lonego na połów czasu. Po jego upływie następuje liczenie złowionych ryb oraz zmiana ról pomiędzy zespołami i zaba­wa toczy się jak wcześniej. Wygrywa zespół, który w czasie swojego połowu złowi więcej ryb.

Podział kusy na dwa ze­społy:

I zespół (dziewczęta) - ry­by,

II zespół (chłopcy)-ryba­cy

Po skończonej zabawie I zespól odnosi siatkę na wyznaczone miejsce. Każdy uczeń podchodzi do miejsca, gdzie leżą obręcze i bierze jedną z ich.

Ćwiczenia z obręczami

1.        Marsz po obwodzie koła, RR w górę wskos, dłonie trzymają obręcz.

2.        W marszu, jednoczesne krążenie RR w przód z obręczą, przeskoki przez obręcz.

3.        W marszu wznosy w górę i opuszczanie RR w dół z obręczą.

4.        W marszu - RR z obręczą w górze - skłony tułowia w prawo i w lewo.

5.        W biegu toczenie obręczy naprzemian PR i LR.

6.        Przechodzenie czworakowaniem na drugą stronę przez toczącą się obręcz (uczeń sam wypuszcza obręcz).

7.        Przeskoki do środka i na zewnątrz leżącej obręczy na PN, to samo na LN i obunóż.

Uczniowie poruszają się w dowolnym kierunku.

Uczniowie kładą obręcze w dowolnym miejsca. Po zakończeniu ćwiczenia uczniowie odnoszą obręcze na miejsce.

Część II

głów­na

 

 

 

 

 

25 min.

 

 

 

 

 

l. Zabawa orientacyjno-porządkowa: „Kolorowe zastępy”

 

Uczniowie odliczają do czterech:

Jedynka to kolor czerwony - I zastęp

Dwójka to kolor niebieski - II zastęp

Trójka to kolor brązowy - IIl zastęp

Czwórka to kolor zielony - IV zastęp

Przebieg zabawy:

Na sygnał prowadzącego uczniowie rozbiegają się po holu, podnoszą szarfy właściwego koloru, odpowiadające odliczo­nym numerom i biegną na wcześniej ustalone miejsce startu, ustawiają się w zastępy. Wygrywa zastęp, którego ćwiczący szybciej pozbierali szar­fy, dobiegli na miejsce startu i ustawili się w rzędzie.

Uczniowie ustawiają się w szeregu. W ty czasie nauczyciel rozkłada w do­wolnym miejscu na sali po 4 szarfy czerwone, niebies­kie, brązowe i zielone.

2. Zabawa bieżna: „Samoloty”.

Ustawienie:

Zastępy w rzędach w postawie stojącej.

Przebieg:

Pierwsi w zastępach trzymają RR w bok. Na wyprostowane RR zakładają (z pomocą współćwiczącego) gazety. Po sygnale prowadzącego biegną w takiej pozycji do przodu tak szybko, aby gazety nie spadły z ramion, a jednocześnie przypominały skrzydła samolotu (gazeta poziomo). Po okrążeniu chorągiewki wyznaczającej półmetek zawodnicy wracają w tej samej pozycji do mety i przekazują gazety następnemu zawodnikowi ze swojego zastępu. Wygrywa zastęp, który szybciej wykonał swoje zadanie.

Nauczyciel rozdaje dla ka­żdego zastępu po dwie ga­zety.

 

 

 

 

 

 

 

Jeden z uczów zbiera ga­zety i odnosi we wkazane miejsce.

3. Zabawa na czworakach: „Wyścig żuków”.

 

Ustawienie:

Zastępy w rzędzie, pierwsi w przysiadzie podpartym, przed nimi leży dętka.

Przebieg:

Na sygnał, posuwając się do przodu, toczą głową dętkę. Po minięciu półmetka wstają, chwytają dętkę w ręce i biegną do mety, by przekazać ją następnemu z zastępu. Wygrywa zastęp, który szybciej wykonał swoje zadanie.

Nauczyciel rozdaje po jed­nej dętce dla zespołu. Zwraca uwagę na bezpie­czeństwo.

 

 

Kapitanowie drużyn odno­szą dętki na miejsce.

4. Zabawa w podporze tyłem: „Wyicig raków"

 

Ustawienie:

Zastępy w rzędzie, pierwsi wykonują podpór tyłem, butelka między udami.

Przebieg:

Na sygnał, posuwając się do przodu w podporze tyłem, starają się nie upuścić butelki. W takiej pozycji dobiegają do półmetka. Po jego minięciu wstają, chwytają butelki w ręce i biegną do mety, przekazując ją koledze z drużyny.

Odmiana:

Zabawę można przeprowadzić w podporze tyłem, porusza­jąc się do tym.

Ci sami pobierają 4 bute­lki plastykowe i rozdają po jednej dla zastępu.

 

 

Jeden z uczestników zbie­ra butelki i odnosi je na miejsce.

5. Gra rzutna: „Na strzelnicy"

Ustawienie:

Deska oparta na 2 krzesłach, na niej ustawiona jest dowolna ilość butelek. Drużyny stają po przeciwnych stronach deski na liniach. Odległość linii od deski jest taka sama dla oba drużyn. Przebieg:

Na sygnał wszyscy Jednocześnie rzucają gąbki, starając się strącić ustawione butelki. Wygrywa zespół, który strącił więcej butelek na pole prze­ciwnika.

Każdy z uczestników bie­rze jedną gąbkę. Drogą losowania można połączyć zastępy, np.: cze­rwony z brązowym i nie­bieski z zielonym.

 

Gąbki odnoszone są przez zespół, który przegrał.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Gra kopna: „Piłkarze"

 

Ustawienie:

Dwie drużyny naprzeciw siebie, oddzielone linią środkową. Przy każdym na podłożu leży gąbka. Przebieg:

Na sygnał wszyscy zaczynają kopać gąbki na pole przeciw­nika. Każda z drużyn stara się uczynić to jak najszybciej, ponieważ po upływie określonego czasu następuje przerwa­nie gry. Wygrywa zespół, który ma mniej gąbek na swoim polu.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin