Paweł Chochołek
KONSPEKT LEKCJI GIER I ZABAW
Klasa III (dziewczęta i chłopcy)
Uczba ćwiczących: 16
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna
Czas trwania: 45 min.
Przybory: szarfy, obręcze, gazety, butelki plastykowe, dętki do piłek, gąbki kąpielowe, krzesła, materace turystyczne, siatka do siatkówki, deska.
Metody: zabawowo-klasyczna, zabawowo-naśladowcza, problemowa, zadaniowo-ścisła
Temat: Uczyć bawić się i wykonywać ćwiczenia różnymi przyborami.
Zadania w zakresie: - umiejętności: uczymy się wykonywać ćwiczenia z różnymi przyborami;
- motoryczności: szybkość, zwinność, zręczność, skoczność, siła, koordynacja ruchowa;
- wiadomości: przykłady różnych form aktywności ruchowej, poznanie nowych zabaw;
- działania wychowawcze: współdziałanie w zespole ćwiczących, kulturalne i sportowe zachowanie się
podczas rywalizacji oraz po jej przegranej. Forma organizacji zajęć: współzawodnictwo jako doping do intensywnego wysiłku.
Części lekcji
Czas
Zadania szczegółowe
Opis ćwiczeń
Uwagi organizacyjno-metodyczae
l
2
3
4
5
Część I
wstępna
10 min
1. Zbiórka
2. Powitanie
3. Sprawdzenie obecności i stroju sportowego
Ustawienie w kształcie okręgu
1. Zapoznanie z celami lekcji.
2. Podanie zadań lekcji.
3. Przypomnienie, jakie zdolności notoryczne rozwijają gry i zabawy oraz przy pomocy jakich przyborów uczniowie będą je rozwijać.
Poinformowanie uczniów, ze za zajęcie I miejsca podczas rywalizacji przyznane będą 4 pkt,
za II m - 3 pkt,
za III m - 2 pkt,
za IV m - l pkt.
Punkty powinny być zapisywane na tablicy wyników.
Zabawa ożywiająca: „Rybacy i ryby”
Przebieg zabawy: Hol stanowi powierzchnia „jeziora”, II zespól (rybacy) biegnąc jeden obok drugiego, trzymając siatkę od siatkówki za jej górny brzeg (taśmę), stara się w określony czacie schwycić w sieć uciekające po całym „jeziorze” ryby – (I zespóL). Ryby, starając się uniknąć schwytania zmieniają tempo biegu, kierunek, stosują zwody. Złapaną rybę rybacy odprowadzają do przystani, gdzie pozostaje do końca ustalonego na połów czasu. Po jego upływie następuje liczenie złowionych ryb oraz zmiana ról pomiędzy zespołami i zabawa toczy się jak wcześniej. Wygrywa zespół, który w czasie swojego połowu złowi więcej ryb.
Podział kusy na dwa zespoły:
I zespół (dziewczęta) - ryby,
II zespół (chłopcy)-rybacy
Po skończonej zabawie I zespól odnosi siatkę na wyznaczone miejsce. Każdy uczeń podchodzi do miejsca, gdzie leżą obręcze i bierze jedną z ich.
Ćwiczenia z obręczami
1. Marsz po obwodzie koła, RR w górę wskos, dłonie trzymają obręcz.
2. W marszu, jednoczesne krążenie RR w przód z obręczą, przeskoki przez obręcz.
3. W marszu wznosy w górę i opuszczanie RR w dół z obręczą.
4. W marszu - RR z obręczą w górze - skłony tułowia w prawo i w lewo.
5. W biegu toczenie obręczy naprzemian PR i LR.
6. Przechodzenie czworakowaniem na drugą stronę przez toczącą się obręcz (uczeń sam wypuszcza obręcz).
7. Przeskoki do środka i na zewnątrz leżącej obręczy na PN, to samo na LN i obunóż.
Uczniowie poruszają się w dowolnym kierunku.
Uczniowie kładą obręcze w dowolnym miejsca. Po zakończeniu ćwiczenia uczniowie odnoszą obręcze na miejsce.
Część II
główna
25 min.
l. Zabawa orientacyjno-porządkowa: „Kolorowe zastępy”
Uczniowie odliczają do czterech:
Jedynka to kolor czerwony - I zastęp
Dwójka to kolor niebieski - II zastęp
Trójka to kolor brązowy - IIl zastęp
Czwórka to kolor zielony - IV zastęp
Przebieg zabawy:
Na sygnał prowadzącego uczniowie rozbiegają się po holu, podnoszą szarfy właściwego koloru, odpowiadające odliczonym numerom i biegną na wcześniej ustalone miejsce startu, ustawiają się w zastępy. Wygrywa zastęp, którego ćwiczący szybciej pozbierali szarfy, dobiegli na miejsce startu i ustawili się w rzędzie.
Uczniowie ustawiają się w szeregu. W ty czasie nauczyciel rozkłada w dowolnym miejscu na sali po 4 szarfy czerwone, niebieskie, brązowe i zielone.
2. Zabawa bieżna: „Samoloty”.
Ustawienie:
Zastępy w rzędach w postawie stojącej.
Przebieg:
Pierwsi w zastępach trzymają RR w bok. Na wyprostowane RR zakładają (z pomocą współćwiczącego) gazety. Po sygnale prowadzącego biegną w takiej pozycji do przodu tak szybko, aby gazety nie spadły z ramion, a jednocześnie przypominały skrzydła samolotu (gazeta poziomo). Po okrążeniu chorągiewki wyznaczającej półmetek zawodnicy wracają w tej samej pozycji do mety i przekazują gazety następnemu zawodnikowi ze swojego zastępu. Wygrywa zastęp, który szybciej wykonał swoje zadanie.
Nauczyciel rozdaje dla każdego zastępu po dwie gazety.
Jeden z uczów zbiera gazety i odnosi we wkazane miejsce.
3. Zabawa na czworakach: „Wyścig żuków”.
Zastępy w rzędzie, pierwsi w przysiadzie podpartym, przed nimi leży dętka.
Na sygnał, posuwając się do przodu, toczą głową dętkę. Po minięciu półmetka wstają, chwytają dętkę w ręce i biegną do mety, by przekazać ją następnemu z zastępu. Wygrywa zastęp, który szybciej wykonał swoje zadanie.
Nauczyciel rozdaje po jednej dętce dla zespołu. Zwraca uwagę na bezpieczeństwo.
Kapitanowie drużyn odnoszą dętki na miejsce.
4. Zabawa w podporze tyłem: „Wyicig raków"
Zastępy w rzędzie, pierwsi wykonują podpór tyłem, butelka między udami.
Na sygnał, posuwając się do przodu w podporze tyłem, starają się nie upuścić butelki. W takiej pozycji dobiegają do półmetka. Po jego minięciu wstają, chwytają butelki w ręce i biegną do mety, przekazując ją koledze z drużyny.
Odmiana:
Zabawę można przeprowadzić w podporze tyłem, poruszając się do tym.
Ci sami pobierają 4 butelki plastykowe i rozdają po jednej dla zastępu.
Jeden z uczestników zbiera butelki i odnosi je na miejsce.
5. Gra rzutna: „Na strzelnicy"
Deska oparta na 2 krzesłach, na niej ustawiona jest dowolna ilość butelek. Drużyny stają po przeciwnych stronach deski na liniach. Odległość linii od deski jest taka sama dla oba drużyn. Przebieg:
Na sygnał wszyscy Jednocześnie rzucają gąbki, starając się strącić ustawione butelki. Wygrywa zespół, który strącił więcej butelek na pole przeciwnika.
Każdy z uczestników bierze jedną gąbkę. Drogą losowania można połączyć zastępy, np.: czerwony z brązowym i niebieski z zielonym.
Gąbki odnoszone są przez zespół, który przegrał.
6. Gra kopna: „Piłkarze"
Dwie drużyny naprzeciw siebie, oddzielone linią środkową. Przy każdym na podłożu leży gąbka. Przebieg:
Na sygnał wszyscy zaczynają kopać gąbki na pole przeciwnika. Każda z drużyn stara się uczynić to jak najszybciej, ponieważ po upływie określonego czasu następuje przerwanie gry. Wygrywa zespół, który ma mniej gąbek na swoim polu.
...
kasperpl