Data 17/09/2003
Konspekt zajęć wychowania fizycznego KL IVab
.
Temat lekcji: Uczymy się bawić oraz wykonywać ćwiczenia z różnymi przyborami
Prowadzący: Jacek Wilk
Zadania (cele) szczegółowe lekcji w zakresie:
1. Sprawności motorycznej:
Uczeń:
- rozwinie szybkość poprzez zmianę pozycji, ułożenie ciała oraz rozwinie skoczność, szybkość,
- rozwinie orientację poprzez rozpoznanie zmian w usytuowaniu przedmiotów i osób oraz koordynację ruchową,
- wzmocni mięśnie grzbietu, ramion i nóg.
2. Umiejętności:
Uczeń potrafi:
- wykonać ćwiczenie poprawnie i w odpowiednim tempie,
- bawić się z różnymi przyborami,
- wspólnie z grupą rozwiązać problem.
3. Wiadomości:
Uczeń wie:
- na czym polega rzetelność punktacji,
- zna swoje możliwości przy wykonywaniu poszczególnych ćwiczeń,
- rozumie polecenia nauczyciela,
- rozumie wpływ ćwiczeń na prawidłową postawę ciała i estetyczne poruszanie się,
- zna zasady kulturalnego uczestnictwa w różnych formach aktywności ruchowej.
4. Usamodzielniania ucznia:
- przeżywa radość i satysfakcję z uczestnictwa w zabawach integrujących grupę,
- poszukuje różnych rozwiązań organizacji wyścigów w rzędach,
- współdziała w grupie w celu szybkiego rozwiązania problemu i szybkiego rozpoczęcia ćwiczenia,
- przestrzega zasad bezpieczeństwa, zdrowego współzawodnictwa i rywalizacji.
Przybory: szarfy (4 kolory), 4 piłki, chorągiewki, gazety, kartki i długopisy.
Metody: zabawowa, zadaniowa, poszukująca (problemowa), pogadanka.
Zasady: wszechstronności, stopniowego natężenia pracy mięśniowej, świadomego i aktywnego udziału uczniów, przystępności.
Formy: frontalne, grupowe.
Czas trwania lekcji - 45 minut
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna, boisko szkolne
Część lekcji
Czynności ucznia
Czynności nauczyciela
Metody i formy
Docelowe
Zadania
Wstępna
Uczniowie
zapoznają się z
zadaniami lekcji.
Pobudzenie
organizmu,
przygotowanie
do wysiłku
Uczniowie słuchają informacji nauczyciela
I przygotowują się do aktywnego udziału.
Uczniowie uczestniczą w zabawie berek
,,ogonek
Powitanie, zapoznanie z
zadaniami lekcji,
sprawdzanie gotowości
uczniów do zajęć.
czuwa nad
prawidłowym przebiegiem zabawy i bezpieczeństwem dzieci
Ustawienie w
dwuszeregu w
skorygowanej
postawie
Metoda
zabawowa
klasyczna
Główna (a)
Uczniowie wykonują ćwiczenia RR, NN i tułowia:
W staniu rozkrocznym przesuwanie
złożonej gazety między stopami -
„ósemki".
Przeskoki bokiem przez gazetę w
prawo i w lewo.
W siadzie skrzyżnym, poprzez
skłon w przód dotknięcie czołem
gazety leżącej na podłodze.
W leżeniu przodem „przeglądanie
się w lusterku"- gazeta złożona na
pół.
Stojąc w rozkroku i trzymając
gazetę w górze uczniowie naśladują
„żagiel na wietrze".
W przysiadzie podpartym
czworakowanie wokół gazety
rozłożonej na podłodze.
W leżeniu tyłem rowerek obunóż z
gazetą między stopami.
Dowolne przeskoki przez gazetę.
W marszu i w biegu rzuty i chwyty
zgniecionej gazety.
Stojąc na gazecie skręty tułowia.
Czy potrafisz? Kulka między
stopami - w podskoku wyrzucenie
kulki w górę i chwycenie oburącz.
„Gazetowa bitwa"- przerzucanie kul
na boisko przeciwne przez 1 minutę
(liczenie kul).
Nauczyciel inspiruje i nadzoruje wykonywane
przez dzieci ćwiczenia,
nagradza najlepiej
ćwiczących.
zadaniowa
Główna (b)
Wspólne rozwiązywanie problemu. Integracja grupy.
Rozwijanie szybkości
Rozwijanie zwinności
Rozwijanie siły
Uczeń przygotowuje przybory i przyrządy do ćwiczeń.
Zajmuje miejsce w swoim rzędzie. Bierze udział w wyścigach rzędów.
1. Zabawa ,,Rodzeństwo"
Uczeń biegnie z rozłożoną gazetą na klatce piersiowej do chorągiewki, omijają i wraca biegiem do swojej drużyny - wyścig rozpoczyna osoba, która ma największą liczbę rodzeństwa, później coraz mniejszą.
2. Zabawa ,,Jeże transportujące grzyby" Uczeń w siadzie ugiętym podpartym z piłką leżącą na biodrach czworakuje tyłem do chorągiewki, wraca wykonując bieg przodem - wyścig rozpoczyna osoba, która ma najkrótsze włosy, potem najdłuższe3. Zabawa ,,Sztafeta pisana"
Uczeń wykonuje bieg przeskakując przez
skakankę (obręcz) do chorągiewki. Na
znajdującej się tam kartce dopisuje do
pierwszych liter wyrazy określające nazwy
dyscyplin sportowych (każdy po jednym
wyrazie) i wraca tą samą drogą- bieg
rozpoczyna osoba, która ma niebieskie
oczy, potem brązowe.
4. Zabawa ,,Piłka w tunelu"
Pierwszy uczeń z rzędu podaje piłkę tak, aby toczyła się przez tunel powstały z nóg wszystkich graczy, ostatni chwyta piłkę i biegnie z nią na początek rzędu – wyścig zaczyna osoba, która ma najdłuższe paznokcie, potem najkrótsze.
5. Zabawa ,,Przeprawa przez rzekę"
Uczeń pokonuje dystans przechodząc z
gazety na gazetę, a przesuwa ją do przodu ręką - bieg rozpoczyna osoba, która ma najdłuższe włosy, później coraz krótsze6. Zabawa „Krzesełko"
Uczniowi wykonują bieg w dwójkach, a
trzecia osoba siedzi na utworzonym przez kolegów ,,krzesełku" z rąk – zmiana siedzącego przy chorągiewce
Wydaje polecenie ustawienia się drużyn do udziału w wyścigach. Poleca przygotowanie przyborów i przyrządów. Wyznacza sędziego prowadzącego punktację(poprzez zawieszanie szarfy danej drużyny na odpowiednich szczeblach drabinki). Przypomina, że kolejna osoba z drużyny rozpoczyna wyścig w momencie, gdy poprzednia osoba dotknie jej dłoni. Omawia problem związany z rozpoczęciem wyścigu. Informuje, że najwięcej punktów zdobywa drużyna, która rozpoczęła wyścig wg dobrej kolejności i ukończyła bieg jako pierwsza.
Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadnia. Przypomina o bezpiecznym czworakowaniu. Określa problem i daje sygnał do startu. Określa poprawność wykonywania i podaje punktację. Omawia przebieg zabawy.
Metoda poszukująca
kasperpl