Gry i zabawy zwinnościowo-szybkościowe.doc

(46 KB) Pobierz
KONSPEKT NR 37 DATA: 20

KONSPEKT NR 37                                                                                                     DATA: 20.09.2004

 

KONSPEKT LEKCJI Z GIER I ZABAW RUCHOWYCH

 

              TEMAT: Gry i zabawy zwinnościowo-szybkościowe.

 

              ZADANIA SZCZEGÓŁOWE W ZAKRESIE

                  MOTORYCZNOŚCI

-          kształtowanie szybkości, zwinności, koordynacji ruchowej;

                  UMIEJĘTNOŚCI

-              doboru ćwiczeń rozwijających zwinność, wykorzystanie sprzętu i przyborów do kształtowania zwinności.

                  WIADOMOŚCI

                  -   co to jest zwinności i czym się charakteryzuje;

    DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH

-          współdziałanie w drużynie i w grupie;

-          samokontrola poprawności chwytu i rzutu.

 

                  MIEJSCE ZAJĘĆ  - sala gimnastyczna

                  KLASA  -  IV a,b

                  LICZBA ĆWICZĄCYCH  -  20

    PŁEĆ  -  chłopcy

                  PRZYBORY  -  szarfy, piłki siatkowe, piłki lekarskie

                  CZAS  -  45 minut

              Metody realizacji zadań ruchowych : pogadanka, zabawowa-klasyczna, naśladowcza- ścisła,

              zadaniowa-ścisła, inwencji twórczej

              Formy prowadzenia zajęć : frontalna, w zespołach, indywidualna

                 PROWADZĄCY  -  Antoni Orszykowski

 

 

TOK LEKCJI

 

 

ZADANIE SZCZEGÓŁOWE

 

CZAS

UWAGI ORGANIZACYJNO – METODYCZNE

CZĘŚĆ WSTĘPNO-PRZYGOTOWAWCZA ( 10 min.)

1. Ćw organizacyjno porządkowe

1.Sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć.

2.Podanie celów i zadań lekcji.

3.Motywacja uczniów do uczestnictwa w zajęciach.

    2-3 min

    

Ustawienie w dwuszeregu.

2. Zabawa orientacyjno porządkowa

Dzieci biegają w luźnej gromadce naśladując bzykając latające muchy, na sygnał słowny „pająk” zastygają w bezruchu, jedno zaś z nich to pająk wychodzi na łowy i mijając nieżywe muchy śledzi czy któraś się nie poruszy. Jeśli któraś z much poruszy się wtedy pająk zabiera ją do swojej sieci i zatrzymuje się tam na chwilę a w tym czasie muchy znowu swobodnie latają.

    3-4 min

Nie należy przedłużać czasu bezruchu lecz aby w tym momencie zachowały się cicho i skupiły się.

3 Zabawa z mocowaniem

Dwa równe zespoły stają naprzeciw siebie przy czym jeden wchodzi między łuki drugiego. Wszyscy chwytają się pod ręce tworząc szereg w, którym jeden zwrócony twarzą w jednym, drugi w przeciwnym kierunku. Każdy z szeregów stara się przeciągnąć przeciwnika na określoną odległość, przeciąganie odbywa się w kierunkach w którą są zwrócone twarze. Wygrywa ten zespół który całkowicie przeciągnie przeciwników na swoją stronę. 

   2-3 min

Należy odpowiednio dobrać przeciwników według siły. Obok słabych nie mogą znaleźć się silni.

CZĘŚĆ GŁÓWNA ( 25 min.)

4. Ćw. Kształtujące

1.Z przysiadu podpartego przewrót w przód do przysiadu podpartego.

2.Przewrót w przód z kilku kroków marszu, biegu.

3.Z przysiadu przewrót w   tył do klęku.

4.Z leżenia tyłem nakrywanie się wyprostowanymi nogami do leżenia przewrotnego.

5.Z leżenia tyłem wznoszenie wyprostowanych nóg w górę i podparcie bioder rękami.

6.Przeskoki przez ławeczkę z odbicia jednonóż i lądowanie do przysiadu podpartego, wyskok obunóż na ławeczkę i zeskok do przysiadu.

7.Z rozbiegu odbiciem jednonóż przeskoki przez ławeczki (w odległości 1m.).

8.Z rozbiegu obunóż naskok na ławkę i wyskok w górę z wyprostem w locie i miękkim lądowaniem.

9.Marsz w miejscu z wysokim unoszeniem kolan i pracom ugiętych ramion.

10.Uczniowie biegają w różnych kierunkach i na sygnał nauczyciela każdy próbuje jak najszybciej wykonać siad płotkarski.  

  8-10 min

Do ćwiczeń kształtujących należy przygotować    4 materace       4 ławeczki

5. Zabawa bieżna

Luźna gromadka a w środku znajduje się berek, który stara się schwytać kogoś uciekającego. Jeśli kogoś dotknie wówczas dotknięty nie tylko staje się berkiem lecz musi się trzymać za miejsce w które został dotknięty.

   4-5 min

Do zabawy potrzebna jest 1 szarfa.

6. Zabawa rzutna

W siadzie płaskim rozkrocznym przed pierwszymi leżą piłki. Pierwszy zawodnik zwraca się w prawą lub lewą stronę podając piłkę następnemu zawodnikowi a ten następnemu ostatni wstaje i biegnie na początek rzędu i podaje piłkę ponownie. Wygrywa drużyna w której rozpoczynający zawodnik wróci na miejsce skąd rozpoczął grę.

   3-4 min

Należ zwrócić uwagę na prawidłowe podawanie piłki nie wolno rzucać.

7. Zabawa skoczna

Stojąc w rzędzie na odległość wyciągniętych ramion w przód. Dwaj pierwsi z każdego rzędu ustawiwszy się w równej odległości przed swoim zespołem trzymają kij za końce i pochyliwszy biegną wzdłuż swych rzędów aż do końca zmuszając wszystkich do przeskoczenia przez kij. Po przebiegnięciu całego rzędu jeden zostaje na końcu a drugi wraca na początek wręczając kij stojącemu na początku i przebiega z nim wzdłuż rzędu tym razem na końcu zostaje drugi gracz. Wygrywa ta drużyna w której pierwszy zmieni wszystkich aż wyjdzie skąd rozpoczął grę.

  4-5 min

Należ przygotować    2 kije. Wysokość prowadzącego kija nie może być za wysoka.

8. Zabawa kopna

Stojąc na obwodzie koła w środku znajduje się „podrywacz” jeden z graczy stara się podać piłkę do drugiego zawodnika na obwodzie koła tak aby podrywacz nie mógł jej schwytać w locie. Piłkę należy przyjmować nogą i natychmiast podać ją innemu, odbijać można również odbijać głową tułowiem byle nie rękoma. Jeśli podrywacz złapie piłkę to zmienia się z tym który ją kopną.

   4-5 min

Potrzebna jest 1 piłka nożna, należy zwrócić uwagę na prawidłowe przyjmowanie piłki.

CZĘŚĆ KOŃCOWA ( 5 min.)

1. Zabawa o charakterze uspokajającym

Stojąc naśladujemy drzewa unosząc ręce do góry robimy wdech opuszczając wydech.

   1-2min

Należy zwrócić aby oddech nie był robiony szybko, lecz powoli.

2. Ćw. Organizacyjno porządkowe

1. Zbiórka podsumowanie lekcji.

2. Uporządkowanie sali.

   1-2 min

Ustawienie w dwuszeregu.

3. Zadanie domowe

Każdy uczeń przygotuje po jednym ćwiczeniu rozwijającym zwinność.

   1-2 min

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin