KONSPEKT NR 37 DATA: 20.09.2004
KONSPEKT LEKCJI Z GIER I ZABAW RUCHOWYCH
TEMAT: Gry i zabawy zwinnościowo-szybkościowe.
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE W ZAKRESIE:
MOTORYCZNOŚCI
- kształtowanie szybkości, zwinności, koordynacji ruchowej;
UMIEJĘTNOŚCI
- doboru ćwiczeń rozwijających zwinność, wykorzystanie sprzętu i przyborów do kształtowania zwinności.
WIADOMOŚCI
- co to jest zwinności i czym się charakteryzuje;
DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH
- współdziałanie w drużynie i w grupie;
- samokontrola poprawności chwytu i rzutu.
MIEJSCE ZAJĘĆ - sala gimnastyczna
KLASA - IV a,b
LICZBA ĆWICZĄCYCH - 20
PŁEĆ - chłopcy
PRZYBORY - szarfy, piłki siatkowe, piłki lekarskie
CZAS - 45 minut
Metody realizacji zadań ruchowych : pogadanka, zabawowa-klasyczna, naśladowcza- ścisła,
zadaniowa-ścisła, inwencji twórczej
Formy prowadzenia zajęć : frontalna, w zespołach, indywidualna
PROWADZĄCY - Antoni Orszykowski
TOK LEKCJI
ZADANIE SZCZEGÓŁOWE
CZAS
UWAGI ORGANIZACYJNO – METODYCZNE
CZĘŚĆ WSTĘPNO-PRZYGOTOWAWCZA ( 10 min.)
1. Ćw organizacyjno porządkowe
1.Sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć.
2.Podanie celów i zadań lekcji.
3.Motywacja uczniów do uczestnictwa w zajęciach.
2-3 min
Ustawienie w dwuszeregu.
2. Zabawa orientacyjno porządkowa
Dzieci biegają w luźnej gromadce naśladując bzykając latające muchy, na sygnał słowny „pająk” zastygają w bezruchu, jedno zaś z nich to pająk wychodzi na łowy i mijając nieżywe muchy śledzi czy któraś się nie poruszy. Jeśli któraś z much poruszy się wtedy pająk zabiera ją do swojej sieci i zatrzymuje się tam na chwilę a w tym czasie muchy znowu swobodnie latają.
3-4 min
Nie należy przedłużać czasu bezruchu lecz aby w tym momencie zachowały się cicho i skupiły się.
3 Zabawa z mocowaniem
Dwa równe zespoły stają naprzeciw siebie przy czym jeden wchodzi między łuki drugiego. Wszyscy chwytają się pod ręce tworząc szereg w, którym jeden zwrócony twarzą w jednym, drugi w przeciwnym kierunku. Każdy z szeregów stara się przeciągnąć przeciwnika na określoną odległość, przeciąganie odbywa się w kierunkach w którą są zwrócone twarze. Wygrywa ten zespół który całkowicie przeciągnie przeciwników na swoją stronę.
Należy odpowiednio dobrać przeciwników według siły. Obok słabych nie mogą znaleźć się silni.
CZĘŚĆ GŁÓWNA ( 25 min.)
4. Ćw. Kształtujące
1.Z przysiadu podpartego przewrót w przód do przysiadu podpartego.
2.Przewrót w przód z kilku kroków marszu, biegu.
3.Z przysiadu przewrót w tył do klęku.
4.Z leżenia tyłem nakrywanie się wyprostowanymi nogami do leżenia przewrotnego.
5.Z leżenia tyłem wznoszenie wyprostowanych nóg w górę i podparcie bioder rękami.
6.Przeskoki przez ławeczkę z odbicia jednonóż i lądowanie do przysiadu podpartego, wyskok obunóż na ławeczkę i zeskok do przysiadu.
7.Z rozbiegu odbiciem jednonóż przeskoki przez ławeczki (w odległości 1m.).
8.Z rozbiegu obunóż naskok na ławkę i wyskok w górę z wyprostem w locie i miękkim lądowaniem.
9.Marsz w miejscu z wysokim unoszeniem kolan i pracom ugiętych ramion.
10.Uczniowie biegają w różnych kierunkach i na sygnał nauczyciela każdy próbuje jak najszybciej wykonać siad płotkarski.
8-10 min
Do ćwiczeń kształtujących należy przygotować 4 materace 4 ławeczki
5. Zabawa bieżna
Luźna gromadka a w środku znajduje się berek, który stara się schwytać kogoś uciekającego. Jeśli kogoś dotknie wówczas dotknięty nie tylko staje się berkiem lecz musi się trzymać za miejsce w które został dotknięty.
4-5 min
Do zabawy potrzebna jest 1 szarfa.
6. Zabawa rzutna
W siadzie płaskim rozkrocznym przed pierwszymi leżą piłki. Pierwszy zawodnik zwraca się w prawą lub lewą stronę podając piłkę następnemu zawodnikowi a ten następnemu ostatni wstaje i biegnie na początek rzędu i podaje piłkę ponownie. Wygrywa drużyna w której rozpoczynający zawodnik wróci na miejsce skąd rozpoczął grę.
Należ zwrócić uwagę na prawidłowe podawanie piłki nie wolno rzucać.
7. Zabawa skoczna
Stojąc w rzędzie na odległość wyciągniętych ramion w przód. Dwaj pierwsi z każdego rzędu ustawiwszy się w równej odległości przed swoim zespołem trzymają kij za końce i pochyliwszy biegną wzdłuż swych rzędów aż do końca zmuszając wszystkich do przeskoczenia przez kij. Po przebiegnięciu całego rzędu jeden zostaje na końcu a drugi wraca na początek wręczając kij stojącemu na początku i przebiega z nim wzdłuż rzędu tym razem na końcu zostaje drugi gracz. Wygrywa ta drużyna w której pierwszy zmieni wszystkich aż wyjdzie skąd rozpoczął grę.
Należ przygotować 2 kije. Wysokość prowadzącego kija nie może być za wysoka.
8. Zabawa kopna
Stojąc na obwodzie koła w środku znajduje się „podrywacz” jeden z graczy stara się podać piłkę do drugiego zawodnika na obwodzie koła tak aby podrywacz nie mógł jej schwytać w locie. Piłkę należy przyjmować nogą i natychmiast podać ją innemu, odbijać można również odbijać głową tułowiem byle nie rękoma. Jeśli podrywacz złapie piłkę to zmienia się z tym który ją kopną.
Potrzebna jest 1 piłka nożna, należy zwrócić uwagę na prawidłowe przyjmowanie piłki.
CZĘŚĆ KOŃCOWA ( 5 min.)
1. Zabawa o charakterze uspokajającym
Stojąc naśladujemy drzewa unosząc ręce do góry robimy wdech opuszczając wydech.
1-2min
Należy zwrócić aby oddech nie był robiony szybko, lecz powoli.
2. Ćw. Organizacyjno porządkowe
1. Zbiórka podsumowanie lekcji.
2. Uporządkowanie sali.
1-2 min
3. Zadanie domowe
Każdy uczeń przygotuje po jednym ćwiczeniu rozwijającym zwinność.
kasperpl