KONSPEKT LEKCJI
Zadania szczegółowe w zakresie:
a) umiejętności: kozłowanie LR, PR i w biegu, poruszanie się po boisku
b) motoryczności: szybkość, koordynacja ruchowa, zwinność, wytrzymałość
c) wiadomości: przepisy i zasady gry – rzut rozpoczynający grę
d) działań wychowawczych: gra w zespole
e) zdrowotnym: walory odżywcze mleka
Miejsce zajęć: sala gimnastyczna
Przybory, przyrządy: piłki do piłki ręcznej, ławeczki, deskorolki
Klasa: VI,f
Czas lekcji: 45 minut
TOK LEKCJI
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE
CZAS
UWAGI METODYCZNE
1. ćw. organizacyjno – porządkowe
1. Zbiórka, sprawdzenie obecności,
2. Sprawdzenie gotowości do zajęć,
3. Podanie tematu, celów lekcji,
4. Umotywowanie uczniów, zachęcenie do aktywnego udziału w zajęciach.
2-3 min.
Zbiórka w szeregu
Zabawa lub gra ożywiająca
Każdy z uczniów, za wyjątkiem jednego ma piłkę. Zadaniem uczniów jest kozłowanie piłki w ten sposób aby ten nie posiadający piłki im jej nie odebrał. Jeżeli uczeń straci piłkę to automatycznie staje się „berkiem” i musi odebrać piłkę innemu uczestnikowi zabawy.
Uczniowie kozłują piłkami do piłki ręcznej.
Berkiem zostaje uczeń, który ostatni przyszedł na zajęcia.
Ćwiczenia kształtujące
1. Szybkie przerzucanie piłki z LR do PR
2. Krążenie piłki wokół tułowia
3. Przekładania piłki między kolanami,
4. Podrzut piłki następnie klaśnięcie i złapanie jej,
5. Jak wyżej, tylko zamiast klaśnięcia przysiad,
6. W siadzie płaskim przekładanie piłki pod kolanami, raz lewym, raz prawym,
7. Jak wyżej tylko nogi razem,
8. W siadzie rozkrocznym krążenie piłki
wokół tułowia,
9. Przebieżki 4x 40 m. z piłkami w rękach,
10. Skłony w przód z jednoczesnym podnoszeniem i odkładaniem piłek na ziemię.
8 – 10 min.
1-8: Uczniowie ustawieni w luźnej rozsypce.
9: W rzędach.
10: Obie ręce łapią po piłce
Ćwiczenia techniczne
1. Indywidualne kozłowanie,
2. Podawania piłki z ręki do ręki po okrążeniu nią tułowia,
3. Jak wyżej bez okrążania, ale dwie piłki,
4. Kozłowanie podczas przechodzenia równoważnego po ławeczce,
5. Przejście po ławeczce z przekładaniem piłki pod wysoko unoszonymi kolanami,
6. Przeskoki przez ławeczkę obunóż,
7. Wskakiwanie i zeskakiwanie z ławeczki z jednoczesnym łapaniem piłki – w parach,
8. W parach siad płaski, prostopadle do ławeczki, twarzą do partnera, podawanie sobie piłki przez przejście do leżenia i skłon w przód,
9. W podporze podrzuty piłki jednorącz, raz lewą raz prawą ręką
10. Jazda na deskorolce w leżeniu odpychając się piłkami trzymanymi w rękach
Ćwiczenia techniczne - część II – zabawy z elementami techniki
„Głupi Jaś” – dwóch uczniów przerzuca do siebie piłkę, a zadaniem trzeciego jest tę piłkę przechwycić.
„Sztafeta z kozłowaniem piłki” – Wyścig odbywa się dookoła sali na zasadzie sztafety (zawodnik po obiegnięciu dwukrotnie sali gimnastycznej kozłując piłkę przekazuję piłkę kolejnemu zawodnikowi.
Uczniowie podzieleni na 6 zespołów, rozstawieni tak oby trójki sobie nawzajem nie przeszkadzały.
Wygrywa drużyna która jako pierwsza przebiegnie cały dystans.
Ćwiczenia taktyczne
Gra do jednej bramki – w grze bierze udział dwa zespoły 4 osoby + neutralny bramkarz. Gra toczy się na jednej połowie boiska do piłki ręcznej. Po zdobyciu bramki drużynie zalicza się tyle punktów ile podań poprzedziło zdobycie bramki.
3-4 min.
Przy drugiej bramce gra kolejne 9 osób
Gra
Grają dwie drużyny po 9 osób. Obrońcom nie wolno przekroczyć linii środkowej w przód, a napastnikom w tył, tak więc działanie poszczególnych graczy odbywa się w wyznaczonych pasach działania. Boisko jest jeszcze podzielone wzdłuż na cztery części tak, że każdy zawodnik może toczyć walkę o piłkę tylko z jednym zawodnikiem drużyny przeciwnej. Kozłować nie wolno, a piłkę można przetrzymywać do 3 sekund.
10-13 min.
Zabawa uspokajająca
Kto najdłużej ustoi na palcach stóp.
Kto najdłużej ustoi na jednej nodze
Kto najdłużej ustoi równoważnie
3x 1min.
W luźnej rozsypce
Ćwiczenia organizacyjno porządkowe końcowe.
Podsumowanie lekcji:
a) Wyróżnienie najaktywniejszych uczniów, najlepszych grup i zespołów,
b) Uporządkowanie przyborów i przyrządów,
c) Uświadomienie uczniów o wpływie gier zespołowych na ogólny rozwój motoryczny.
Zbiórka w siadzie skrzyżnym.
kasperpl