Data: Nauczyciel: Przedmiot: wychowanie fizyczne Klasa: III
Temat lekcji bieżącej: Utylitarne umiejętności ruchowe w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia na przykładzie
wybranych elementów systemu obronnego Goshin Jitsu No Kata*
Temat lekcji poprzedniej: Skok kuczny i zawrotny przez skrzynię z rozbiegu na wprost
Temat lekcji następnej: Ustawienie na boisku zawodników przy zagrywce własnej i przeciwnika
ETAP 1. Planowanie aktywności
ucznia
Planowany
czas trwania
Czynności Zbiórka w dwuszeregu, raport dyżurnego
organiza- Słuchanie nauczyciela
cyjno- Przygotowanie się do świadomego i aktywnego udziału
porządkowe w lekcji, odpowiada na pytania
Podanie sygnałów bezpieczeństwa .Bezpieczeństwo
podczas zajęć
Pogadanka
3 min
Zabawa ożywiająca: Podział ćwiczących na pięcioosobowe zespoły,
które mają za zadanie jak najszybciej przemieścić
się z określonego miejsca, na drugi koniec sali w Problemowa
ściśle określony sposób: mogą to zrobić tylko (Kreatywno-Twórcza) 5 min
i wyłącznie na siedmiu nogach (tzn. przemieszcza-
jąc się cała grupa ma dotykać do podłoża tylko
i wyłącznie siedmioma nogami – butami)
Przygotowanie do świadomego i aktywnego udziału w lekcji (Rozgrzewka)
W marszu:
· Krążenia RR w przód, w tył, asymetrycznie
· Marsz na palcach stóp. piętach, zewnętrznych krawędziach stóp
· Marsz w przysiadzie do przodu i tyłu
W biegu:
· Co drugi krok naprzemianstronne dotykanie podłoża
(„zbieranie grzybków”)
· Bieg z wysokim unoszeniem kolan
· Bieg ze zginaniem nóg w stawie kolanowym
(pięty do pośladków)
· Cwał boczny w lewą i prawą stronę Ścisła 12 min
W postawie stojącej:
· Krążenia i skręty głową
· Krążenia przedramionami, nadgarstkami
· Krążenia tułowiem w prawo i w lewo
· Krążenia kolanami na zewnątrz i do wewnątrz
· Krążenia stopami
W leżeniu tyłem:
· Unoszenie nóg do różnych wysokości
· Siady równoważne
W leżeniu przodem:
· „kołyski”
· ćwiczenia mięśni grzbietu
· uginanie RR w różnych pozycjach rąk
· ćwiczenie zwinnościowe: z pozycji z wyprostowanymi RR powstać,
następnie wyskok i powrót do pozycji wyjściowej bez pomocy rąk
Plan metodyczny lekcji wychowania fizycznego w klasie III Gimnazjum
· Organizacja przyborów i przyrządów do
poszczególnych ćwiczeń w obwodzie stacyjnym
· Podział klasy na pięć zespołów ćwiczebnych
· Przypomnienie o zasadach bezpieczeństwa Zadaniowa 20 min
· Demonstracja wybranych elementów technik Ścisła
· Rozstawienie zespołów ćw. na stacje
Uke o0bchwytuje, prawym przedramieniem od tyłu szyję tori, aby zastosować duszenie. Tori natychmiast napręża mięśnie szyi, unosi barki i przyciska podbródek do klatki piersiowej osłabiając działanie duszenia. Następnie pociąga w dół prawe ramię atakującego obiema rękami, przesuwa się w prawo przez wysunięcie prawej stopy i obniża swoją postawę. Tori rozrywa teraz obchwyt uke, przesuwa jeszcze dalej prawą nogę w bok i przez powstałą w ten sposób szczelinę uwalnia głowę. Następnie tori chwyta lewą ręką od dołu nadgarstek uke i cofa lewą nogę w tył, prawą ręką naciskając jego rękę w dół tak, że uke pada w przód na ziemię. Tori może kontynuować dźwignię jednocześnie na łokieć, bark i nadgarstek (dociska prawym kolanem łokieć do ziemi).
Stacja II : Nauka chwytu „Duszenie z tyłu”
Uke wykonując prawą nogą krok w przód chwyta prawą ręką kołnierz tori i naciskając na pierś pcha go w tył. Tori, broniąc się usuwa się przed naciskiem przez skręt w lewo na prawej nodze. Równocześnie przesuwa lewą ręką własny kołnierz w lewo. Prawą ręką paruje przypuszczalny atak, wymierzając grzbietem dłoni cios w oczy napastnika. Następnie tori chwyta prawą ręką prawy nadgarstek uke, lewą ręką unosi jego łokieć ruchem półkolistym do góry, a następnie naciska w przód i w dół. W trakcie naciskania łokcia, aby powiększyć efekt dźwigni przez pełne wyprostowanie ręki uke, cofa prawa nogę do tyłu. Tori wykonuje dźwignię jednocześnie na nadgarstek, łokieć i staw barkowy.
Uke z odległości 2m lewą nogę wysuwa w przód i zamierza się pałką do ciosu w pierś tori (uke trzyma pałkę dwoma rękoma). Tori unika ciosu przez cofnięcie lewej nogi w tył i skręt tułowia w lewo. Natychmiast doskakuje do uke (krokiem prawą nogą a następnie lewą) prawym bokiem i wymierza mu dłonią cios w twarz. Uke pada w tył
Stacja IV : Nauka chwytu „Pchnięcie kijem”
Uke z odległości 1m wykonuje krok w przód prawą nogą i nożem prawa ręką zadaje prosty cios w żołądek. Tori unika ataku przez krok w przód lewą nogą ze zwrotem tułowia w prawo. Natychmiast
chwyta lewą ręką (palce skierowane w dół) prawy łokieć uke, a prawą pięścią wymierza atakującemu cios z dołu w brodę. Po tym ciosie tori prawą ręką chwyta prawy nadgarstek uke (kciuk skierowany do góry), a lewą dłonią, którą do tego czasu blokował łokieć, chwyta nadgarstek uke z góry. Tori zbliża się tułowiem do uke i równocześnie z uchwyceniem nadgarstka obydwiema rękami naciska lewym łokciem na prawą rękę uke. Tori przesuwa ciężar ciała w przód w prawo, a dla zachowania równowagi wysuwa prawą nogę wykrokiem w przód. Ciągnąc za sobą uke wytrąca go z równowagi w prawo w skos.
Stacja III : Nauka chwytu „Cios nożem w żołądek”
Uke trzymając w prawej ręce pistolet przystawiony do pleców tori. Tori podnosi ręce w górę i wykonuje półobrót w prawo aby usunąć się z linii strzału i natychmiast wykonuje krok prawą nogą w przód w skos. Potem kładzie prawe ramię na łokieć uke od wewnątrz i naciska jego przedramię barkiem, a kontynuując obrót wysuwa lewą nogę w przód. Nacisk prawego ramienia tori na rękę uke, zmusza go do wypuszczenia pistoletu. Tori chwyta pistolet i uderza uke rękojeścią.
· odnoszenie przyrządów i przyborów
· ćwiczenia uspokajające i rozluźniające
· omówienie lekcji (wyróżnienie najlepiej ćwiczących) Pogadanka 5 min
2.CELE LEKCJI
Po zajęciach uczeń powinien:
Wiedzieć
Umieć:
Zapamiętać (znać):
Umowne sygnały potrzebne do zachowania bezpieczeństwa podczas ćwiczeń.
Sposoby zachowania się w wypadku zaatakowania na ulicy.
Sposób możliwych ataków, jakie mogą się przydażyć w codziennym życiu.
Sposoby zakładania dźwigni.
Rozumieć:
Jakie znaczenie dla zachowania życia i zdrowia ma umiejętność samoobrony przed niespodziewanym atakiem.
Jakie duże znaczenie ma zachowanie środków bezpieczeństwa podczas wykonywania technik samoobrony dla zdrowia i życia własnego i ewentualnego napastnika.
Jak ważna jest odpowiednia rozgrzewka przed treningiem.
Jak ważna jest współpraca z partnerem.
Zastosować poznane techniki obronne w trakcie ewentualnego ataku na ulicy.
Zastosować poznane elementy technik samoobrony podczas treningów i pokazów.
Samodzielnie przeprowadzić odpowiednią rozgrzewkę przed ćwiczeniami .
Zastosować poznane dźwignie w innych sytuacyjnych zdarzeniach życiowych.
UWAGI:
* - Temat skrócony do wpisania w dzienniku lekcyjnym : „ Wybrane elementy systemu obronnego „
Na każdej stacji znajduje się instrukcja wykonania danego elementu technicznego, aby uczniowie w
czasie gdy nauczyciel znajduje się przy innej stacji, mogli w każdej chwili sprawdzić jak wykonać dane
zadanie.
W opracowaniu wykorzystano rysunki publikowane na stronach www
Opracował :
mgr Mieczysław Kwapisz
1
kasperpl