Utylitarne umiejętności ruchowe w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia.doc

(94 KB) Pobierz
Data: 11 XII 2001r

 

Data:            Nauczyciel:                                   Przedmiot: wychowanie fizyczne Klasa:  III

 

Temat lekcji bieżącej: Utylitarne umiejętności ruchowe w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia na przykładzie 

                                       wybranych elementów systemu obronnego Goshin Jitsu No Kata*

 

Temat lekcji poprzedniej:   Skok kuczny i zawrotny przez skrzynię z rozbiegu na wprost

Temat lekcji następnej:       Ustawienie na boisku zawodników przy zagrywce własnej i przeciwnika

 

ETAP 1.                                Planowanie aktywności

                                                               ucznia

                                     

 

Uwagi metodyczne

 

 

 

Planowany

czas trwania

 

Czynności      Zbiórka w dwuszeregu, raport dyżurnego

organiza-       Słuchanie nauczyciela

cyjno-             Przygotowanie się do świadomego i aktywnego udziału

porządkowe   w lekcji, odpowiada na pytania

                        Podanie sygnałów bezpieczeństwa .Bezpieczeństwo    

                        podczas zajęć

 

 

Pogadanka

 

             3 min

 

 

 

  Zabawa ożywiająca: Podział ćwiczących na pięcioosobowe zespoły,                                                                  

                                   które mają za zadanie jak najszybciej przemieścić

                                   się z określonego miejsca, na drugi koniec sali w              Problemowa

                                   ściśle określony sposób: mogą to zrobić tylko               (Kreatywno-Twórcza)             5 min     

                                   i wyłącznie na siedmiu nogach (tzn. przemieszcza-

                                   jąc się cała grupa ma dotykać do podłoża tylko

                                    i wyłącznie siedmioma nogami – butami)

Przygotowanie do świadomego i aktywnego udziału w lekcji (Rozgrzewka)

  W marszu:

·         Krążenia RR w przód, w tył, asymetrycznie

·         Marsz na palcach stóp. piętach, zewnętrznych krawędziach stóp

·         Marsz w przysiadzie do przodu i tyłu

W biegu:

·         Co drugi krok naprzemianstronne dotykanie podłoża

        („zbieranie grzybków”)

·         Bieg z wysokim unoszeniem kolan

·         Bieg ze zginaniem nóg w stawie kolanowym

       (pięty do pośladków)

·         Cwał boczny w lewą i prawą stronę                                                          Ścisła                               12 min

W postawie stojącej:

·         Krążenia i skręty głową

·         Krążenia przedramionami, nadgarstkami

·         Krążenia tułowiem w prawo i w lewo

·         Krążenia kolanami na zewnątrz i do wewnątrz

·         Krążenia stopami

W leżeniu tyłem:

·         Unoszenie nóg do różnych wysokości

·         Siady równoważne

W leżeniu przodem:

·         „kołyski”

·         ćwiczenia mięśni grzbietu

·         uginanie RR w różnych pozycjach rąk

·         ćwiczenie zwinnościowe: z pozycji z wyprostowanymi RR powstać,

                następnie wyskok i powrót do pozycji wyjściowej bez pomocy rąk

Plan metodyczny lekcji wychowania fizycznego w klasie  III Gimnazjum

 

Część główna – Realizacja tematu lekcji

 

·         Organizacja przyborów i przyrządów do

poszczególnych ćwiczeń w obwodzie stacyjnym

·         Podział klasy na pięć zespołów ćwiczebnych

·         Przypomnienie o zasadach bezpieczeństwa                                   Zadaniowa                                           20 min

·         Demonstracja wybranych elementów technik                                  Ścisła

·         Rozstawienie zespołów ćw. na stacje

 

Uke o0bchwytuje, prawym przedramieniem od tyłu szyję tori, aby zastosować duszenie. Tori natychmiast napręża mięśnie szyi, unosi barki i przyciska podbródek do klatki piersiowej osłabiając działanie duszenia. Następnie pociąga w dół prawe ramię atakującego obiema rękami, przesuwa się w prawo przez wysunięcie prawej stopy i obniża swoją postawę. Tori rozrywa teraz obchwyt uke, przesuwa jeszcze dalej prawą nogę w bok i przez powstałą w ten sposób szczelinę uwalnia głowę. Następnie tori chwyta lewą ręką od dołu nadgarstek uke i cofa lewą nogę w tył, prawą ręką naciskając jego rękę w dół tak, że uke pada w przód na ziemię. Tori może kontynuować dźwignię jednocześnie na łokieć, bark i nadgarstek (dociska prawym kolanem łokieć do ziemi).

Stacja II :  Nauka chwytu „Duszenie z tyłu”

Uke wykonując prawą nogą krok w przód chwyta prawą ręką kołnierz tori i naciskając na pierś pcha go w tył. Tori, broniąc się usuwa się przed naciskiem przez skręt w lewo na prawej nodze. Równocześnie przesuwa lewą ręką własny kołnierz w lewo. Prawą ręką paruje przypuszczalny atak, wymierzając grzbietem dłoni cios w oczy napastnika. Następnie tori chwyta prawą ręką prawy nadgarstek uke, lewą ręką unosi jego łokieć ruchem półkolistym do góry, a następnie naciska w przód i w dół. W trakcie naciskania łokcia, aby powiększyć efekt dźwigni przez pełne wyprostowanie ręki uke, cofa prawa nogę do tyłu. Tori wykonuje dźwignię jednocześnie na nadgarstek, łokieć i staw barkowy.

Stacja I :  Nauka chwytu „Uchwyt lewego kołnierza”

 

Uke z odległości 2m lewą nogę wysuwa w przód i zamierza się pałką do ciosu w pierś tori (uke trzyma  pałkę dwoma rękoma). Tori unika ciosu przez cofnięcie lewej nogi w tył i skręt tułowia w lewo.  Natychmiast doskakuje do uke (krokiem prawą nogą a następnie lewą) prawym bokiem i wymierza mu  dłonią cios w twarz. Uke pada w tył

Stacja IV : Nauka chwytu „Pchnięcie kijem”

Uke z odległości 1m wykonuje krok w przód prawą nogą i nożem prawa ręką zadaje prosty cios w  żołądek. Tori unika ataku przez krok w przód lewą nogą ze zwrotem tułowia w prawo. Natychmiast 

chwyta lewą ręką (palce skierowane w dół) prawy łokieć uke, a prawą pięścią wymierza atakującemu cios  z dołu w brodę. Po tym ciosie tori prawą ręką chwyta prawy nadgarstek uke (kciuk skierowany do góry), a lewą dłonią, którą do tego czasu  blokował łokieć, chwyta nadgarstek uke z góry. Tori zbliża się  tułowiem do uke i równocześnie z uchwyceniem nadgarstka obydwiema rękami naciska lewym łokciem  na prawą rękę uke. Tori przesuwa ciężar ciała w przód w prawo, a dla zachowania równowagi wysuwa  prawą nogę wykrokiem w przód. Ciągnąc za sobą uke wytrąca go z równowagi w prawo w skos.

Stacja III : Nauka chwytu „Cios nożem w żołądek”

Stacja V : Nauka chwytu „Zagrożenie pistoletem z tyłu”

 

 

 

 

 

 

 

 

Uke trzymając w prawej ręce pistolet przystawiony do pleców tori. Tori podnosi ręce w górę i wykonuje półobrót w prawo aby usunąć się z linii strzału i natychmiast wykonuje krok prawą nogą  w przód w skos. Potem kładzie prawe ramię na łokieć uke od wewnątrz i naciska jego przedramię barkiem, a kontynuując obrót wysuwa lewą nogę w przód. Nacisk prawego ramienia tori na rękę uke, zmusza go do wypuszczenia pistoletu. Tori chwyta pistolet i uderza uke rękojeścią.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Część końcowa

·         odnoszenie przyrządów i przyborów

·         ćwiczenia uspokajające i rozluźniające                                                        

·         omówienie lekcji (wyróżnienie najlepiej ćwiczących)                           Pogadanka                               5 min

 

2.CELE LEKCJI

Po zajęciach uczeń powinien:

 

 

Wiedzieć

Umieć:

Zapamiętać (znać):

Umowne sygnały potrzebne do zachowania bezpieczeństwa podczas ćwiczeń.

Sposoby zachowania się w wypadku zaatakowania na ulicy.

Sposób możliwych ataków, jakie mogą się przydażyć w codziennym życiu.

Sposoby zakładania dźwigni.

Rozumieć:

Jakie znaczenie dla zachowania życia i zdrowia ma umiejętność samoobrony przed niespodziewanym atakiem.

Jakie duże znaczenie ma zachowanie środków bezpieczeństwa podczas wykonywania technik samoobrony dla zdrowia i życia własnego i ewentualnego napastnika.

Jak ważna jest odpowiednia rozgrzewka przed treningiem.

Jak ważna jest współpraca z partnerem.

Zastosować poznane techniki obronne w trakcie ewentualnego ataku na ulicy.

Zastosować poznane elementy technik samoobrony podczas treningów i pokazów.

Samodzielnie przeprowadzić odpowiednią rozgrzewkę przed ćwiczeniami .

Zastosować poznane dźwignie w innych sytuacyjnych zdarzeniach życiowych.

 

 

UWAGI:

*    -    Temat skrócony do wpisania w dzienniku lekcyjnym : „ Wybrane elementy systemu obronnego „

           Na każdej stacji znajduje się instrukcja wykonania danego elementu technicznego, aby uczniowie w 

           czasie gdy nauczyciel znajduje się przy innej stacji, mogli  w każdej chwili sprawdzić jak wykonać dane  

            zadanie.

           W opracowaniu wykorzystano rysunki publikowane na stronach www   

         

 

                                                                                                                                    Opracował :

 

mgr Mieczysław Kwapisz

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin