Konspekt lekcji z wychowania fizycznego Data: 02.03.04
Imię i nazwisko prowadzącego: Małgorzata Majka
Zadania główne (temat lekcji), klasa: Piłka ręczna. Uczymy się podań, chwytów oraz rzutów.
Zadnia szczegółowe
1. W zakresie sprawności motorycznej uczeń:
Rozwija koordynacje ruchową, kształtuje siłę zwinność.
2. W zakresie umiejętności uczeń potrafi:
Wykonać ćwiczenia kształtujące, kozłować piłkę, wykonać podanie, rzut, chwyt..
3. W zakresie wiadomości uczeń:
Zna zasady gry, sposoby poruszania się po boisku.
4. W zakresie usamodzielnienia ucznia:
Zasady współpracy w drożynie, bezpieczeństwa w czasie wykonywania ćwiczeń.
Formy organizacyjne pracy z uczniami:
Pary, zespoły.
Formy realizacji zajęć:
Frontalna, indywidualna, w zespołach.
Metody nauczania:
Naśladowcza, ścisła.
Metody zdobywania i przekazywania wiedzy:
Pokaz, pogadanka, wykonanie zadań ruchowych.
Miejsce zajęć: sala gimnastyczna
Przyrządy i przybory: piłki do gry w p. ręczną.
Część
lekcji
Czynności ucznia
Czynności nauczyciela
Uwagi metodyczne
Metody i formy
Docelowe
Zadania
Część wstępna.
Część główna A
Zapozna się z zadaniami lekcji.
Pobudzi i przygotuje organizm do wysiłku.
Słucha informacji nauczyciela. Przygotuje się do świadomego i aktywnego udziału w lekcji.
Weźmie udział w rozgrzewce:
- Bieg dookoła sali, na sygnał zmiana kierunku biegu,
- W biegu, piłka w PR – krążenia, na sygnał zmiana kierunku,
- Bieg, na sygnał przysiad i wyskok w górę,
- Cwał bokiem
- W parach, ustawienie tyłem do siebie – skrętoskłony T podając sobie piłkę,
- W parach, siad płotkarski naprzeciw siebie – 1 os. skłon T w przód, 2 os. przechodzi do leżenia tyłem,
Sprawdza gotowość uczniów do zajęć. Przedstawia cele i zadnia lekcji.
Proponuje przez siebie przygotowane ćwiczenia. Poprawny pokaz. Zwraca uwagę na poprawne wykonywanie ćwiczeń.
Zbiórka w 2- szeregu. Forma frontalna, pogadanka.
Nauczyciel nadaje tempo ćwiczeń. Metoda naśladowcza, forma frontalna, pokaz.
Ćwiczenia z piłkami i w parach.
Część główna B
Nauka podań i chwytów.
- W parach, 1 os. siad rozkroczny i łapie 2 os. za łydki, 2 os. wykonuje przysiad, przechodzi do leżenia tyłem, 1 brzuszek, wstaje (5x i zmiana),
- Ćwiczenia szybkościowe.
1. Nauka podań i chwytów w parach. Chwyt półgórny, piłka chwytana jest na wysokości od biodra do głowy. Podanie 1-RR, odwodzi R za bark →skręt T, podanie (luźny nadg.). Prostujemy RR w st. łok, piłka popychana jest palcami,.
2. Jw. Podanie 2-RR, po chwycie półgórnym przed kl. piersiową → wyprost w st. łok. W połączeniu z pracą dłoni i palców. Przy podaniu w miejscu + wyprost NN lub wykrok z wychyleniem T w przód.
3. Chwyt górny, piłka chwytana powyżej głowy →dosiężny przy kontakcie z podłożem, doskoczny z wyskoku. Podanie 1- RR wyrzut piłki następuje z chwilą, gdy ramię znajduje się za głową. Podanie 2- RR jak przy rzucie z autu.
4. Chwyt dolny palce są skierowane w dół, kciuki na zewnątrz, po chwycie dolnym →piłkę przenosi się do tyłu na luźno opuszczonej RR.. 2 –RR przenosi się piłkę w P lub L str. Podanie w bok lub w bok w tył.
5. Chwyt z podłoża ćwiczący dobiega do piłki z P lub L str. (aby nie kopnąć piłki robi wykrok N przeciwną do R chwytającej, z jednoczesnym obniżeniem pozycji ciała). Min. Skręt T w kierunku piłki. Po uniesieniu piłki → kozłuje, wykonuje rzut lub podanie.
6. Rzut z miejsca do partnera tj. podanie półgórne.
7. Jw. - rzut w biegu.
Objaśnia każde ćwiczenie. Wykonuje poprawny pokaz. Koryguje błędy.
Uczniowie stoją w parach naprzeciw siebie w odległości 5-6 m. Wykonują podania i chwyty piłki według pokazu nauczyciela.
Metoda naśladowczo ścisła, pokaz.
Ćwiczenia w parach.
Metoda naśladowczo ścisła, zadaniowo ścisła.
Część końcowa.
Uspokoi organizm.
8. Jw. kozłowanie →podanie do partnera, który kończy rzutem do bramki (rzut zakończony skłonem T w przód, przeniesieniem NN zakrocznej do przodu).
9. Gra szkolna 3 na 3 po 2`.
W leżeniu tyłem głęboki wdech, RR w górę z a głowę, wydech RR bokiem w dół.
Zbiórka. Pożegnanie.
...
kasperpl