PRACA DYPLOMOWA.doc

(480 KB) Pobierz
ROZDZIAŁ 1

 

 

 

 

 

 

 

 

Organizacja i funkcjonowanie Urzędu Miejskiego w Sędziszowie 2002- 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI                                                                                                                 1

 

WSTĘP                                                                                                                            2

 

ROZDZIAŁ 1 GMINA W POLSCE                                                                              3

1.1. Pojęcie i istota samorządu terytorialnego                                                                 3

1.2. Co to jest samorząd gminny?                                                                                    6

1.3. Struktura gminy.                                                                                                     14

1.4. Kompetencje, funkcje i zadania gminy.                                                                  21

1.5. Pojęcie urzędu i statutu gminy.                                                                               25

 

ROZDZIAŁ 2 GMINA SĘDZISZÓW                                                                         26

2.1. Charakterystyka Gminy Sędziszów                                                                         26

2.1.1. Historia Sędziszowa                                                                                             26

2.1.2. Położenie                                                                                                              27

2.1.3. Gmina Sędziszów                                                                                                 28

2.2. Struktura organizacyjna Urzędu Miasta w Sędziszowie                                         29

2.3. Zasady funkcjonowania pracy Urzędu i korzystania z dokumentów                      34

2.4. Organizacja pracy Urzędu                                                                                       36

 

ROZDZIAŁ 3 ZADANIA I KOMPETENCJE ORGANÓW GMINY                       37

3.1. Zadania i kompetencje stanowisk kierowniczych                                                   37

3.2. Zadania i kompetencje Wydziałów                                                                         46

3.3. Rola i zadania samodzielnych stanowisk                                                                55

 

ZAKOŃCZENIE                                                                                                          56

 

BIBLIOGRAFIA                                                                                                          58

 

 

 

 

 

WSTĘP

 

 

Samorząd terytorialny to podsystem administracji publicznej, a także wspólnota mieszkańców, zamieszkała na określonym terenie. Samorząd dzieli się na trzy szczeble: wojewódzki, powiatowy i gminny. W swojej pracy skoncentruję rozważania na samorządzie gminnym. Do zakresu działania i kompetencji gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. 

              Celem mojej pracy, której temat brzmi: „Organizacja i funkcjonowanie Urzędu Miejskiego w Sędziszowie 2002 – 2006”, będzie próba zanalizowania pojęcia samorządu terytorialnego, a także ukazanie zadań i kompetencji organów gminy na podstawie pracy Urzędu Miejskiego w Sędziszowie. Tematu takiego podjęłam się, gdyż związany jest on z miejscem mojego zamieszkania, z którym łączą mnie emocjonalne związki. W Urzędzie Miejskim w Sędziszowie odbywam w chwili obecnej dziewięciomiesięczny staż i chcę też w ten sposób poszerzyć wiedzę na temat mojego miejsca pracy.

Podczas pisania pracy korzystałam przede wszystkim ze statutu i regulaminu organizacyjnego Gminy Sędziszów, literatury przedmiotu dotyczącej głównie funkcjonowania i organizacji samorządu terytorialnego oraz informacji zawartych

w Internecie[1]. Dużą pomocą podczas pisania mojej pracy dyplomowej był dla mnie też materiał źródłowy, udostępniony mi przez pracowników Urzędu Miejskiego.

Praca moją, mająca głównie charakter analityczny, została podzielona na trzy rozdziały, w obrębie których wyróżniłam dodatkowo podrozdziały.

Rozdział I został podzielony na pięć podrozdziałów. W pierwszym z nich zajmuję się pojęciem i istotą samorządu terytorialnego, który został powołany do

samodzielnego wykonywania zadań administracji publicznej, niezastrzeżonych przez ustawy dla innych władz publicznych.

Następnie omawiam funkcjonowanie samorządu gminnego. Na szczeblu gminy koncentruje się zasadnicze życie samorządowe i tam właśnie usytuowana jest

przeważająca część kompetencji samorządu terytorialnego. Rada Gminy ma bowiem uprawnienia do ustanawiania aktów prawa miejscowego, które obowiązują na terenie jej działania.

W trzecim podrozdziale zajmuję się strukturą gminy, której organem stanowiącym jest Rada Gminy. Do jej głównych zadań m. in. należy: uchwalanie statutu gminy, ustalanie wynagrodzenia dla Burmistrza, uchwalanie programów gospodarczych i planów zagospodarowania przestrzennego czy podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat.

W czwartym podrozdziale omawiam kompetencje, funkcje i zadania gminy. Gmina oprócz zadań własnych, jak np ochrony zdrowia, edukacji publicznej, pomocy społecznej, realizuje również zadania zlecone z zakresu administracji rządowej. Przekazanie tych zadań może nastąpić w drodze ustawy lub w formie porozumienia, jednak warunkiem ich wykonywania jest otrzymanie środków potrzebnych do realizacji.

W następnym podrozdziale zajmuję się zagadnieniami związanymi z pojęciem urzędu i statutu gminy. Urząd gminy jest aparatem pomocniczym Burmistrza, który realizuje decyzje organu stanowiącego i wykonuje zadania zlecane przez państwo. Statut, jako akt prawny, reguluje te zadania oraz strukturę organizacyjną i sposób działania podmiotu prawa publicznego.

Rozdział II mojej pracy został podzielony na dwie części i kilka podrozdziałów. W pierwszej z nich dokonuję charakterystyki Gminy Sędziszów, uwzględniam jej rys historyczny oraz topografię. Sędziszów jest jedną ze starszych miejscowości województwa świętokrzyskiego, a jego historia liczy już sobie przeszło 700 lat.

W drugiej części rozdziału II omawiam strukturę organizacyjną Urzędu Miejskiego w Sędziszowie, zasady jego funkcjonowania i organizację pracy. Podstawowymi organami gminy są Rada Miejska i Burmistrz, który jednocześnie kieruje pracą całego urzędu, podzielonego na wydziały i referaty. Urząd działa

w oparciu o zasady praworządności, służebności wobec mieszkańców gminy, racjonalnego gospodarowania środkami finansowymi czy kontroli wewnętrznej. Poszczególne wydziały prowadzą sprawy i przygotowują projekty rozstrzygnięć

w ramach kompetencji Rady Miejskiej i Burmistrza. 

Rozdział III mojej pracy podzieliłam na trzy podrozdziały. W pierwszym z nich omawiam zadania i kompetencje stanowisk kierowniczych, odwołując się m. in. do Ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, która określa zadania

i kompetencje organów gminy jako podstawowej jednostki podziału terytorialnego kraju.

W podrozdziale drugim  omawiam zadania i kompetencje poszczególnych wydziałów Urzędu Miejskiego w Sędziszowie, które dotyczą: spraw finansowych, oświatowych, służby zdrowia, rolnictwa, gospodarki gruntami, ochrony środowiska, gospodarki komunalnej, inwestycji i remontów.

W kolejnym podrozdziale zajmuję się rolą i zadaniami samodzielnych stanowisk, jakie znajdują się w sędziszowskim urzędzie. Do takich stanowisk należą: Inspektor ds. Zarządzania Kryzysowego Obrony Cywilnej i Kancelarii Tajnej oraz Radca Prawny.

Sądzę, iż poruszane przeze mnie w pracy zagadnienia pomogą lepiej zrozumieć pojęcie samorządu i potrzeby jego istnienia, a także ułatwią percepcję organizacji

i funkcjonowania jednostek samorządowych na przykładzie Urzędu Miejskiego

w Sędziszowie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ 1

GMINA W POLSCE

 

1.1. Pojęcie i istota samorządu terytorialnego

 

Formą administracji publicznej jest samorząd terytorialny, to jego mieszkańcy tworzą z mocy prawa wspólnotę i stosunkowo niezależnie decydują o wypełnianiu zadań, które wynikają z potrzeb tej właśnie wspólnoty, pod określonym ustawowo nadzorem administracji rządowej. Samorząd terytorialny powołany jest do samodzielnego wykonywania zadań administracji publicznej. Został on zaopatrzony

w środki materialne, które mają za zadanie pomóc w realizacji własnych potrzeb

i nałożonych zadań przez administrację publiczna. Ustawodawca konstytucyjny

i zwykły powierza samorządowi wykonanie części zadań z zakresu administracji lokalnej. Ważnym aspektem jest także kontrola i ochrona samorządu przez niezawisłe sądy powszechne i administracyjne, to one rozstrzygają spory pomiędzy samorządem

i organem go nadzorującym. Współczesna teoria definiująca ogólnie samorząd stwierdza, że jest to forma organizacji wyodrębnionej z grupy społecznej, dzięki której może ona decydować w granicach prawa o istotnych dla niej sprawach, działając bezpośrednio lub za pośrednictwem demokratycznie wybranego i funkcjonującego przedstawicielstwa, oraz podkreśla że podmiotem samorządu jest określona społeczność wyodrębniona na podstawie wspólnych interesów[2].

Podmiotem samorządu jest społeczność lokalna zamieszkała na danym terenie, zorganizowana w terytorialny związek samorządowy. Przynależność do społeczności samorządowej nie zależy od aktu przystąpienia. Powstaję ona z mocy prawa, na skutek nabycia przez osobę fizyczna określonej cechy, np. zamieszkiwania na obszarze gminy. Kwestią decydującą o istocie podmiotu samorządu jest jego organizacja, z tego powodu członkowie związku powołują w drodze wyborów organy, które w sposób bezpośredni wykonują zadania nałożone na samorząd. Istotnym elementem jest przyznawana przez prawo terytorialnym związkom samorządowym osobowość prawna. Dzieli się ona na osobowość publicznoprawną i cywilnoprawną. Osobowość publicznoprawna daje jednostkom samorządowym możliwość nawiązywania stosunków prawnych z organami państwa. Skoro gmina wykonuje zadania publiczne to może ona korzystać ze środków prawnych właściwych władzy państwowej, w tym ze środków prawnych o charakterze władczym. Jednostki samorządu terytorialnego posiadają także osobowość cywilnoprawną, co oznacza, że mogą swobodnie dysponować mieniem we własnym imieniu. Mogą posiadać własny majątek, niezależnie zarządzać nim, i o nim decydować. Czyli, że mogą być takimi samymi uczestnikami obrotu gospodarczego, jak i inne podmioty gospodarcze.

Przedmiotem samorządu jest sprawowanie w wyznaczonym zakresie zadań administracji publicznej. Samorząd terytorialny wykonuje te zadania, które nie są zastrzeżone przez ustawy dla innych władz publicznych.

Byt prawny administracji, jej struktura, zakres działania określony jest w ustawach. Za jedną z cech administracji uznaje się jej działanie na podstawie ustaw i w granicach przez nie określonych[3]. Samorząd terytorialny powstaje z mocy prawa, a przynależność do niego ma charakter przymusowy i powszechny. Działa na zasadach i w ramach praw z: Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego, Ustawy o samorządzie gminnym, Ustawy o samorządzie powiatowym, Ustawy o samorządzie wojewódzkim, Ustawy o finansach publicznych, Ustawy

o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, Prawa o zamówieniach publicznych, Ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz zasad i terminów rocznych rozliczeń i wpłat do budżetu, Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej, Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie rodzajów i zasad sporządzania sprawozdań w zakresie państwowego długu publicznego oraz poręczeń

i gwarancji jednostek sektora finansów publicznych oraz Ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. W myśl artykułu 16 Konstytucji: ogół mieszkańców jednostek zasadniczego podziału terytorialnego stanowi z mocy prawa wspólnotę samorządową[4]. Konstytucja stanowi, że ustrój terytorialny zapewnia decentralizację władzy, a samorząd terytorialny uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej, a zadania wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W Ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym to gmina wykonuje zadania własne związane z potrzebami mieszkańców, a także zadania publiczne na szczeblu lokalnym oraz ponosi odpowiedzialność za wykonywane zadania. Posiada osobowość prawną i jest chroniona prawem, zaś władze wybierane są w wyniku wyborów powszechnych. Z tego wynika, że na gruncie polskiego prawa samorząd terytorialny posiada następujące właściwości:

ü      ustawową przynależnością do wspólnoty, co wyłącza dobrowolność,

ü      wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność,

ü      samodzielność, która polega na ochronie sądowej i powoduje, że naruszenie tej samodzielności dopuszczalne jest jedynie w przypadkach i formach ustawowo uregulowanych,

ü      zapewnienie zamieszkałej na jego terenie wspólnocie prawa do decydowania

      o swoich sprawach, realizowanego bezpośrednio lub w sposób pośredni,

ü      wyposażenie w  osobowość prawną, własny majątek oraz środki finansowe, co uniezależnia jednostkę samorządu terytorialnego jako podmiot praw

      i obowiązków od innych podmiotów[5].

Ważnym aspektem w omawianiu instytucji ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin