Sektor publiczny.doc

(28798 KB) Pobierz
Sektor publiczny – jest to segment gospodarki narodowej finansowany podatkami i opłatami pobieranymi przez władze publiczne

Sektor publiczny – jest to segment gospodarki narodowej finansowany podatkami i opłatami pobieranymi przez władze publiczne. Jest to segment gospodarki składający się z instytucji publicznych i wykonujących, na zasadach niekomercyjnych, zadania państwa.

Sektor finansów publicznych można podzielić na 3 podsektory:

  1. Sektor rządowy (państwowy, publiczny)
  2. Sektor samorządowy
  3. Sektor ubezpieczeń społecznych

Obszary (działy), które są wyłącznie lub prawe wyłącznie w gestii sektora publicznego:

·      edukacja

·      obronność narodowa

·      służba zdrowia

·      leśnictwo

·      transport (łączność)

·      ubezpieczenia społeczne

·      wymiar sprawiedliwości

Podstawy prawne funkcjonowania sektora publicznego:

·      najważniejszy akt prawny – Konstytucja; określa ona między innymi ogólne zasady gospodarki budżetowej, podstawy systemu dochodów publicznych, ustrój banku centralnego, a także ogranicza do 60% PKB dług publiczny;

·      ustawy; najważniejsza ustawa o finansach publicznych – nazywana „konstytucją” finansów publicznych; inne ustawy, np. ustawa o dochodach JTS (jednostek samorządu terytorialnego), ustawy o samorządzie terytorialnym (inaczej o samorządzie gminnym), ustawa o samorządzie powiatowym, ustawa o samorządzie wojewódzkim

·      rozporządzenia do tych ustaw

Podstawową jednostką sektora samorządowego w Polsce jest gmina. Celem funkcjonowania gminy jest możliwie najpełniejsze zaspokojenie potrzeb lokalnych mieszkańców.

Podział dochodów JST (źródła dochodów):

·      dochody własne

·      subwencje

·      dotacje

·      środki pochodzące z budżetu UE

·      środki pochodzące ze źródeł zagranicznych nie podlegające zwrotowi.

Subwencje – są przyznawane z budżetu centralnego państwa według algorytmu (podstawową częścią jest subwencja oświatowa); nie mają określonego celu.

Dotacje – to takie środki przekazywane z budżetu centralnego (lub JST innego); są przyznawane na określony cel.

Dochody własne pochodzą głównie z podatków i opłat lokalnych oraz z udziałów w podatkach państwowych (PIT, CIT). To ta część, która uniezależnia JST od budżetu centralnego. JST może decydować na co te pieniądze przeznaczyć. Przyjmuje się, że JST, które posiadają 50% dochodu własnego są niezależne.

Budżet JST stanowi część uchwały budżetowej. Budżet jest rocznym planem dochodów i wydatków JST.


W gospodarce mieszanej państwo i sektor prywatny wspólnie angażują się  w rozwiązywaniu problemów gospodarczych. Państwo nadzoruje znaczną część produkcji dzięki podatkom, płatnościom transferowym oraz dostarczaniem dóbr i usług publicznych (np.obrona narodowa czy bezpieczeństwo wewnętrzne). Kontroluje również zakres, w jakim jednostki mogą posługiwać się w swoim działaniu własnym interesem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Str 157

 

Podział zadań i modeli finansow publicznych; systemy (przyjęty model sektora publicznego jest

uzależniony od tego w jaki sposob ma miejsce podział i finansowanie funkcji państwa.

1. Model tradycyjny.

Znaczna część zadań jest realizowana przez państwo, zadanie niezbywalne, państwo nie jest w

stanie realizować ich inaczej jak przez swoje jednostki organizacyjne, np. obrona, bezpieczeństwo,

administracja, wymiar sprawiedliwości - są to wytwory państwowości.

Zadania zbywalne nie istnieją.

To system drogi, jego koszty stałego utrzymania są bardzo wysokie.

System mało elastyczny.

Nie promuje żadnych rozwiązań rynkowych.

Państwo tworzy dużą liczbę własnych jednostek ktore realizują zadania

2. Model nowoczesny

Znaczna część zadań państwa jest zbywalna (wszystkie te, ktore są finansowane albo z całości albo

z części finansow publicznych).

Państwo nie musi posiadać wykwalifikowanych pracownikow.

Model tzw. australijski.

Niskie koszty stałe.

Duża elastyczność podejmowanych działań.

Promowanie rynku, pobudzenie niektorych gałęzi gospodarki.

Ważny element kontroli prewencja jednostek zewnętrznych wykonujących zadania.

Bardzo efektywny.

 

Cechy systemu podatkowego:

1) generalnie wyrożnia się powody dla ktorych podatnicy nie chcą płacić podatkow (wg. Gaudameta)

przyczyny moralne niesprawiedliwość (uchylenie się od podatkow)

czynniki polityczne nie godzenie się ze sposobem zagospodarowania podatkow

przyczyny ekonomiczne sprzyjające lub nie sprzyjające okresy w gospodarce (kryzys,

bezrobocie, globalizacja nadmierny fiskalizm)

czynniki techniczne skomplikowaność systemow podatkowych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin