Rektor uczelni – obowiązki w zakresie bhp
Jakie obowiązki w zakresie bhp mają rektorzy uczelni?
Rektorzy uczelni mają między inny obowiązek utrzymywać w stanie zapewniającym bezpieczne i higieniczne użytkowanie posiadanych przez uczelnię obiektów, urządzeń oraz terenów sportowych, a także zapewnić w wymienionych miejscach nadzór osób do tego upoważnionych w czasie realizacji zajęć z wychowania fizycznego i zawodów sportowych organizowanych przez uczelnię.
Ponadto obowiązkiem rektora jest:
· zapatrzyć pracowników i zapewnić studentom niezbędne środki ochrony indywidualnej –w zależności od rodzaju zajęć oraz specyfiki poszczególnych kierunków studiów, a w przypadku studentów, również w zależności od prowadzonych badań,
· wyposażyć pracowników w odzież i obuwie robocze,
· w przypadku stwierdzenia, że miejsce, w którym mają być prowadzone zajęcia, lub stan znajdujących się w nim urządzeń może stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa studentów, nie dopuścić do rozpoczęcia zajęć, wstrzymać zajęcia bądź określić zadania i sposoby postępowania zapewniające bezpieczne prowadzenie tych zajęć,
· zapewnić, aby prowadzący zajęcia w warsztatach, pracowniach specjalistycznych i laboratoriach oraz prowadzący zajęcia wychowania fizycznego byli przeszkoleni w zakresie udzielania pierwszej pomocy,
· udostępnić pracownikom i studentom, korzystającym z laboratoriów, warsztatów lub pracowni specjalistycznych, instrukcje uwzględniające zasady oraz przepisy bhp,
· wyznaczyć osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo studentów w trakcieprowadzonych zajęć dydaktycznych,
· zapewnić, aby prowadzenie zajęć dydaktycznych w uczelni odbywało się pod nadzorem pracownika lub innej osoby prowadzącej zajęcia, posiadającej odpowiednie przygotowanie gwarantujące przeprowadzenie zajęć zgodnie z przepisami bhp,
· zapewnić, aby studenci przed dopuszczaniem do zajęć przy maszynach i innych urządzeniach technicznych, a także do zajęć w laboratoriach, warsztatach oraz pracowniach specjalistycznych, byli zaznajomieni z zasadami i przepisami bhp oraz wyznaczyć osoby zobowiązane do zaznajomienia studentów z tymi zasadami i przepisami,
· ustalić zasady postępowania z substancjami i preparatami chemicznymi, szkodliwymi czynnikami biologicznymi, substancjami, preparatami oraz czynnikami o działaniu rakotwórczym lub mutagennym, jak również materiałami promieniotwórczymi, zgodnie z przepisami dotyczącymi tych substancji, preparatów, czynników i materiałów,
· zapewnić prowadzenie ewidencji oraz zbieranie i likwidację odpadów niebezpiecznych wytwarzanych na terenie uczelni,
· zapewnić, aby studenci narażeni na działanie czynników szkodliwych dla zdrowia podlegali badaniom lekarskim.
Podstawa prawna§ 3, § 5, § 7 ust.1, § 7 ust.2, § 9 ust. 1, § 9 ust.3, § 10, § 11 ust. 1, § 11 ust. 3, § 11 ust. 4 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 5 lipca 2007 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w uczelniach (Dz.U. nr 128, poz. 897)
Autor: Kinga Grodzicka-Lisek prawnik, specjalista z zakresubhp i prawa pracy
pchelka254