Rektor uczelni – obowiązki w zakresie bhp.doc

(34 KB) Pobierz

Rektor uczelni – obowiązki w zakresie bhp

Jakie obowiązki w zakresie bhp mają rektorzy uczelni?

 

Rektorzy uczelni mają między inny obowiązek utrzymywać w stanie zapewniającym bezpieczne i higieniczne użytkowanie posiadanych przez uczelnię obiektów, urządzeń oraz terenów sportowych, a także zapewnić w wymienionych miejscach nadzór osób do tego upoważnionych w czasie re­alizacji zajęć z wychowania fizycznego i zawodów sportowych organizowanych przez uczelnię.

Ponadto obowiązkiem  rektora jest:

 

·                      zapatrzyć pracowników i zapewnić studentom niezbędne środki ochrony indywidualnej –w zależności od rodzaju zajęć oraz specyfiki poszczególnych kierunków studiów, a w przypadku studentów, również w zależności od prowadzonych badań,

·                      wyposażyć pracowników w odzież i obuwie robocze,

·                      w przypadku stwierdzenia, że miej­sce, w którym mają być prowadzone zajęcia, lub stan znajdujących się w nim urządzeń może stwarzać za­grożenie bezpieczeństwa studentów, nie dopuścić do rozpoczęcia zajęć, wstrzymać za­jęcia bądź określić zadania i sposoby postępowania za­pewniające bezpieczne prowadzenie tych zajęć,

·                      zapewnić, aby prowa­dzący zajęcia w warsztatach, pracowniach specjali­stycznych i laboratoriach oraz prowadzący zajęcia wy­chowania fizycznego byli przeszkoleni w zakresie udzielania pierwszej pomocy,

·                      udostępnić pracow­nikom i studentom, korzystającym z laboratoriów, warsztatów lub pracowni specjalistycznych, instrukcje uwzględniające zasady oraz przepisy bhp,

·                      wyznaczyć osoby odpo­wiedzialne za bezpieczeństwo studentów w trakcie
prowadzonych zajęć dydaktycznych,

·                      zapewnić, aby pro­wadzenie zajęć dydaktycznych w uczelni odbywało się pod nadzorem pracownika lub innej osoby prowadzą­cej zajęcia, posiadającej odpowiednie przygotowanie gwarantujące przeprowadzenie zajęć zgodnie z przepi­sami bhp,

·                      zapewnić, aby studenci przed dopuszczaniem do zajęć przy maszynach i in­nych urządzeniach technicznych, a także do zajęć w la­boratoriach, warsztatach oraz pracowniach specjalistycz­nych, byli zaznajomieni z zasadami i przepisami bhp oraz wyznaczyć osoby zobowiązane do zaznajomienia studentów z tymi zasadami i przepisami,

·                      ustalić zasady po­stępowania z substancjami i preparatami chemiczny­mi, szkodliwymi czynnikami biologicznymi, substan­cjami, preparatami oraz czynnikami o działaniu rako­twórczym lub mutagennym, jak również materiałami promie­niotwórczymi, zgodnie z przepisami dotyczącymi tych substancji, preparatów, czynników i materiałów,

·                      zapewnić prowadzenie ewidencji oraz zbieranie i likwidację odpadów niebezpiecznych wytwarzanych na terenie uczelni,

·                      zapewnić, aby studenci narażeni na działanie czynników szkodliwych dla zdrowia podlegali badaniom lekarskim.


Podstawa prawna
§ 3, § 5, § 7 ust.1, § 7 ust.2, § 9 ust. 1, § 9 ust.3, § 10, § 11 ust. 1, § 11 ust. 3, § 11 ust. 4 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 5 lipca 2007 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w uczelniach (Dz.U. nr 128, poz. 897)


Autor:
Kinga Grodzicka-Lisek prawnik, specjalista z zakresu
bhp i prawa pracy

strzałka

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin