KODEKS ETYCZNY NAUCZYCIELA.pdf

(160 KB) Pobierz
KODEKS ETYCZNY NAUCZYCIELA
KODEKS ETYCZNY NAUCZYCIELA
Założenia ogólne
Kodeks etyczny nauczyciela jest zbiorem zasad służących nauczycielowi pomocą w
rozstrzyganiu problemów etycznych jego zawodu.
Kodeks jest wyrazem przekonania, że działania nauczyciela wobec jego odbiorców, uczniów i
ich rodziców lub opiekunów, podejmowane w ramach jego czynności zawodowych, mają
szczególny wymiar etyczny wynikający z roli społecznej nauczyciela.
Społeczna rola nauczyciela wynika z wpływu, jaki może on swoimi działaniami wywierać na
życie innych ludzi i ze społecznych oczekiwań wobec przedstawicieli zawodu nauczycielskiego.
Jako profesjonalista pracujący w osobistych relacjach z uczniami i ich rodzicami, nauczyciel
jest odpowiedzialny za charakter i skutki wpływu wynikające z tych relacji.
Jako dysponent dóbr edukacyjnych nauczyciel ponosi odpowiedzialność za sprawiedliwy dostęp
do możliwości rozwojowych pozostających w jego dyspozycji.
Jako reprezentant świata dorosłych wobec dzieci i młodzieży, nauczyciel bierze na siebie
odpowiedzialność za przekazywanie uczniom wartości, norm życia społecznego i wiedzy
delegującej go społeczności.
Wyliczone pola odpowiedzialności decydują o znaczeniu przestrzegania zasad etyki zawodowej
w pracy nauczyciela i stanowią podstawę dla stawiania mu szczególnych wymagań etycznych.
Naczelną wartością jest dla nauczyciela dobro ucznia. Celem jego działalności profesjonalnej
jest wspieranie ucznia we wszechstronnym rozwoju osobistym.
W pracy zawodowej nauczyciel kieruje się fundamentalnymi wartościami humanistycznymi
zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ, zwłaszcza godnością człowieka jako
osoby, jego podmiotowością, autonomią i prawem do nieskrępowanego rozwoju.
Szczególną wartością jest dla nauczyciela godność zawodu nauczycielskiego rozumiana jako
fundament zaufania i prestiżu środowiska zawodowego nauczycieli. Nauczyciel jest świadom,
że każde naruszenie zasad etyki zawodowej podważa godność zawodową i może mieć
negatywny wpływ nie tylko dla niego ale i dla całego środowiska.
Nauczyciel zdaje sobie sprawę, że jego osobista postawa wobec wartości życia społecznego,
norm prawnych, moralnych i obyczajowych są nierozerwalnie związane z godnością jego
zawodu, co sprawia, że jest on szczególnie odpowiedzialny za przestrzeganie zasad etycznych
w życiu prywatnym.
Dla zapewnienia jak najwyższego poziomu wykonywanej pracy, nauczyciel dokłada wszelkich
starań aby stale rozwijać swoją wiedzę, wrażliwość etyczną oraz umiejętności interpersonalne i
intrapsychiczne.
Ze względu na specyfikę zawodu utrudniającą często obiektywny osąd własnych działań,
nauczyciel jest osobiście odpowiedzialny za poddawanie swojej pracy systematycznemu
nadzorowi poprzez hospitacje, superwizje i inne formy pracy zespołowej.
Nauczyciel w swojej praktyce zawodowej staje często przed sytuacjami, w których istotne
wartości i zasady etyczne pozostają ze sobą w konflikcie i nie da się ich jednocześnie w pełni
zrealizować. Nauczyciel nie unika rozstrzygania wynikających stąd dylematów moralnych,
podejmuje decyzje kierując się własnym rozeznaniem, a ponadto ujawnia te dylematy i inicjuje
pracę swojego środowiska nad ich rozstrzyganiem.
1
Projekt finansowany jest ze środków Unii Europejskiej
286921129.006.png 286921129.007.png 286921129.008.png
Zasady etyki zawodowej nauczyciela
1. Nauczyciel respektuje prawa ucznia jako osoby ludzkiej wyrażone w Konwencji Praw Dziecka
i innych aktach obowiązujących w Rzeczpospolitej Polsce i dokłada starań, aby były one znane
oraz właściwie chronione i realizowane w jego miejscu pracy.
W szczególności nauczyciel respektuje i chroni prawa ucznia i jego rodziców lub opiekunów do
kierowania się własnym systemem wartości, dokonywania własnych wyborów, oraz prawo do
intymności.
2. Nauczyciel w swoim postępowaniu wobec ucznia i jego rodziców (opiekunów) kieruje się
zasadą niezbywalności ich praw, co oznacza, że nikomu nie wolno ich zawiesić, unieważnić lub
uzależniać ich stosowania od postaw i zachowań ucznia lub jakichkolwiek innych okoliczności.
3. Nauczyciel dba o utrzymanie możliwie najwyższego poziomu swej pracy, bez względu na
jakiekolwiek indywidualne cechy uczniów i ich rodziców czy też na jego osobisty do nich
stosunek. Nauczyciel jest szczególnie odpowiedzialny za to, aby cechy różnicujące odbiorców
jego działań, takie jak rasa, narodowość, światopogląd i system wartości, pozycja społeczna,
sytuacja materialna, poglądy polityczne, a także stosunek do szkoły i edukacji oraz charakter
problemów wychowawczych – w żaden sposób nie pociągały za sobą dyskryminacji tych osób
w środowisku szkoły i w dostępie do dóbr edukacyjnych.
4. W pracy z uczniem małoletnim nauczyciel kieruje się przede wszystkim zasadą jego dobra.
Współpracując z instytucjami lub osobami dorosłymi decydującymi o małoletnim uczniu,
nauczyciel nie powinien podejmować działań wbrew tej zasadzie. W przypadku naruszenia
przez instytucję lub osoby dorosłe praw lub dóbr małoletniego nauczyciel powinien odstąpić od
współpracy z tymi instytucjami i osobami i bronić praw i dóbr małoletniego
5. Nauczyciel dokłada starań, aby jak najlepiej poznać problemy, możliwości i inne
uwarunkowania ucznia, i aby najtrafniej jak to możliwe dostosowywać cele i metody swoich
działań do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Nauczyciel nie może dopuszczać do
dyskryminowania ucznia w jego dostępie do dóbr edukacyjnych z powodu jego indywidualnych
uwarunkowań.
6. Nauczyciel powinien zrozumiale przekazywać uczniowi i jego rodzicom lub opiekunom
wiedzę o tym, jak rozpoznaje jego sytuację i problemy oraz informować o celach swoich
działań wychowawczych i dydaktycznych, stosowanych metodach, wynikach i ocenach
uzyskiwanych przez ucznia oraz sposobach ich udostępnienia. Nauczyciel stara się uzyskać
zrozumienie odbiorców dla przekazywanych informacji i akceptację dla planowanych działań.
7. Nauczyciel nie może wykorzystywać swojej pozycji dla osiągania kosztem ucznia i jego
rodziców lub opiekunów korzyści osobistych. W trosce o godność zawodu nauczyciel jest
szczególnie odpowiedzialny za to, aby rozpoznawać i eliminować wszelkie sytuacje, które mogą
być przez ucznia lub inne osoby interpretowane jako korupcyjne.
8. Dla utrzymania właściwego poziomu swojej pracy wychowawczej i dydaktycznej nauczyciel
staje niekiedy przed koniecznością poznawania osobistych, poufnych informacji dotyczących
jego odbiorców. Nauczyciel jest świadom szczególnej odpowiedzialności wynikających z
posiadania tego rodzaju wiedzy i dąży do jej uzyskania jedynie w takim zakresie, w jakim jest
to niezbędne dla wykonywania jego czynności zawodowych.
9. Nauczyciela obowiązuje przestrzeganie tajemnicy zawodowej obejmującej informacje o
osobistych sprawach jego odbiorców. Ujawnienie wiadomości objętych tajemnicą zawodową
jest dopuszczalne jedynie wówczas, gdy:
a) zachowanie tajemnicy może prowadzić w przyszłości do poważnego zagrożenia czyjegoś
bezpieczeństwa lub innych dóbr osobistych;
b) zachowanie tajemnicy może prowadzić w przyszłości do naruszenia prawa;
c) ujawnienie poufnych informacji innemu nauczycielowi lub zespołowi nauczycielskiemu jest
niezbędne dla zapewniania odpowiedniej skuteczności oddziaływań dydaktyczno-
wychowawczych
2
Projekt finansowany jest ze środków Unii Europejskiej
286921129.009.png 286921129.001.png 286921129.002.png
d) ujawnienie poufnych informacji innemu specjaliście spoza zawodu nauczycielskiego umożliwi
świadczenie uczniowi niezbędnej mu profesjonalnej pomocy;
10. Nauczyciel jest odpowiedzialny za kształtowanie konstruktywnych, umożliwiających
systematyczną współpracę relacji z rodzicami ucznia, respektuje ich prawa rodzicielskie
określone w Konstytucji RP i innych aktach prawnych oraz ich prawo do informacji i konsultacji.
11. W trosce o prestiż i profesjonalny poziom środowiska nauczycielskiego nauczyciel dokłada
starań o przejrzystość działań i procedur środowiska nauczycielskiego i zespołu
nauczycielskiego w swoim miejscu pracy wobec otoczenia społecznego.
12. Nauczyciel rozumie znaczenie pracy zespołowej dla skuteczności i spójności oddziaływań
wychowawczo-dydaktycznych, bierze na siebie odpowiedzialność za właściwą organizację i
poziom tej pracy, przestrzega norm i standardów zespołu, w którym pracuje.
13. W relacjach ze współpracownikami nauczyciel kieruje się zasadą, że ocenianie i
konstruktywna krytyka pracy i postępowania każdego nauczyciela jest ważnym narzędziem
podwyższenia profesjonalnego poziomu całego środowiska. W swoich ocenach jest jednak
zobowiązany powstrzymywać się od deprecjonowania kogokolwiek jako osoby i od używanie
profesjonalnych ocen do rozgrywek osobistych. Dbając o godność zawodu, nauczyciel
powstrzymuje się od tego typu wypowiedzi w obecności osób postronnych.
14. Nauczyciel, który naruszył zasady etyki zawodowej powinien podjąć niezwłocznie działania
mające na celu usunięcie skutków swojego postępowania i naprawienie powstałych szkód.
15. Nauczyciel powinien wymagać od innych nauczycieli nienagannego zachowania i kierowania
się zasadami etyki zawodowej
16. Nauczyciel ma obowiązek reagować na znane sobie fakty odstępstwa od zasad etyki
zawodowej ze strony innych nauczycieli. W takich sytuacjach nauczyciel powinien dołożyć
wszelkich starań, aby przekonać współpracownika do zmiany postępowania poprzez
interwencję osobistą, odwoływanie się do pomocy innych nauczycieli, zespołu nauczycielskiego
lub, gdy to nie przyniesie efektu, do działających na jego terenie organizacji zawodowych
nauczycieli.
17. Nauczyciel nie może akceptować warunków pracy, które ograniczają lub uniemożliwiają
stosowanie zasad etyki zawodowej i ma obowiązek reagować, jeśli warunki pracy ograniczają
lub uniemożliwiają stosowanie zasad etyki zawodowej przez niego lub jego współpracowników.
18. Nauczyciel powinien odstępować od działań zawodowych, jeżeli jego osobista sytuacja
psychiczna lub fizyczna lub inne okoliczności mogą istotnie obniżyć jakość wykonywanej pracy.
3
Projekt finansowany jest ze środków Unii Europejskiej
286921129.003.png 286921129.004.png 286921129.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin