Systemy klimatyzacyjne w pojazdach samochodowych.pdf

(1721 KB) Pobierz
ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH NR 2
TECHNIKUM SAMOCHODOWE
w Płocku
PRACA DYPLOMOWA
Temat pracy: Systemy klimatyzacyjne
w pojazdach samochodowych.
WYKONAWCA: KONSULTANT:
- Karpiński Kamil mgr inż. Tadeusz Gąsiorowski
PŁOCK 2005
SPIS TREŚCI
WSTĘP………………………………………………………...4
1 ELEMENTY FIZYKI………………………………………...5
1.1 MATERIA……………………………………………………...5
1.2 CIŚNIENIE……………………………………………………..5
1.3 CIEPŁO…………………………………………………………6
1.4 TEMPERATURA………………………………………………6
1.5 WILGOTNOŚĆ………………………………………………...7
2 ELEMENTY SKŁADOWE SYSTEMU KLIMATYZACJI
(CHŁODZENIA)………………………………………………8
2.1 OGÓLNY SCHEMAT SYSTEMU KLIMATYZACJI.………...8
2.2 PRZEMIANY TERMODYNAMICZNE W SYSTEMIE
KLIMATYZACJI……………………………………………...11
2.3 SPRĘŻARKA………………………………………………….13
2.4 SKRAPLACZ………………………………………………….15
2.5 ZBIORNIK OSUSZACZA…………………………………….16
2.6 PRESOSTAT…………………………………………………..18
2.7 REDUKTOR CIŚNIENIA……………………………………..19
2.8 PAROWNIK…………………………………………………...20
2.9 TERMOSTAT…………………………………………………..22
3 OBIEG CZYNNIKA CHŁODNICZEGO…………………...24
3.1 OPIS OBIEGU CZYNNIKA CHŁODNICZEGO……………..24
3.2 WSKAZÓWKI PRAKTYCZNE……………………………….26
4 BUDOWA, DZIAŁANIE I INSTALACJA URZĄDZENIA
KLIMATYZACYJNEGO……..……………………………..28
4.1 CZYNNIK CHŁODNICZY……………………………………28
4.2 ZESPÓŁ PAROWNIKA……………………………………….28
4.2.1 BLOK PAROWNIKA……………………………………………..29
4.2.2 OBUDOWA………………………………………………………..29
4.2.3 ELEKTRYCZNA DMUCHAWA ODŚRODKOWA……………30
4.2.4 KANAŁY I WYLOTY POWIETRZA……………………………..30
4.2.5 WĘŻE DRENAŻOWE……………………………………………31
4.3 TERMOSTATYCZNY ZAWÓR ROZPRĘŻNY……………...31
4.3.1 ZAWÓR ROZPRĘŻNY TYPU „L”……………………………..31
4.3.2 ZAWÓR ZBLOKOWANY LUB TYPU „H”…………………...32
4.3.3 UMIEJSCOWIENIE ZAWORU ROZPRĘŻNEGO……………33
4.4 DYSZA DŁAWIĄCA………………………………………….33
4.5 ZBIORNIK – ODWADNIACZ………………………………..33
4.6 WĘŻE – PRZYŁĄCZA – TŁUMIKI –
ZAWORYSERWISOWE……………………………………..34
4.6.1 WĘŻE……………………………………………………………….34
4.6.2 PRZYŁĄCZA……...………………………………………………..35
4.6.3 TŁUMIKI…….……………………………………………………..35
4.6.4 ZAWORY SERWISOWE…………………………………………..35
2
5 PORADY PRAKTYCZNE...…………………………………36
5.1 INSTALOWANIE URZĄDZENIA KLIMATYZACYJNEGO.36
5.2 ELEMENTY REGULACJI…………………………………….37
5.3 OBSŁUGA OKRESOWA……………………………………...37
5.4 OGÓLNE ZASADY BEZPIECZNEJ PRACY Z CZYNNIKAMI
CHŁODNICZYMI……………………………………………..38
BIBLIOGRAFIA……………………………………………….40
3
Wstęp
Przedmiotem niniejszej pracy jest omówienie budowy i zasady
działania samochodowych systemów klimatyzacji.
Stały dopływ do wnętrza pojazdu ciepła z zewnątrz (np. promieni
słonecznych przez powierzchnie przeszklone) oraz ciepło absorbowane
przez tapicerkę i inne materiały wnętrza pojazdu, które nie tylko dobrze
tłumią hałas, lecz także łatwo uwalniają ciepło prowadzi do tego, że
temperatury panujące we wnętrzu pojazdu, zwłaszcza w połączeniu z
wysoką wilgotnością, są czasami trudne do zniesienia. Problem
rozwiązuje wymuszone „odprowadzenie” ciepła i wilgoci za pomocą
urządzenia klimatyzacyjnego, które służy do utrzymania temperatury i
wilgotności powietrza we wnętrzu pojazdu na pożądanym poziomie.
Połączenie działania układu chłodniczego, nagrzewnicy i układu
wentylacji umożliwia kontrolowanie warunków klimatycznych we
wnętrzu pojazdu oraz utrzymywanie określonych wartości parametrów
powietrza w granicach tzw. pola komfortu, niezależnie od warunków
zewnętrznych.
Dobra znajomość praktyczno – teoretycznych zagadnień
dotyczących układów chłodniczych i ich komponentów jest niezbędna
przy obsłudze i ewentualnych naprawach samochodowych urządzeń
klimatyzacyjnych. Zagadnienia te postaram się opisać w niniejszej
pracy.
4
1. Elementy fizyki
1.1. Materia
Powszechnie przyjmuje się podział materii na:
- ciała stałe – mają określony kształt i objętość;
- ciecze – mają pewną objętość, a ich kształt określa zbiornik, w którym
się znajdują;
- substancje lotne – ich objętość i kształt określa zbiornik, w którym się
znajdują.
Zależnie od swojej temperatury substancje lotne mogą występować
w postaci:
- gazu, gdy ich temperatura jest równa lub wyższa od temperatury
krytycznej;
- pary, gdy ich temperatura jest niższa od temperatury krytycznej.
1.2. Ciśnienie
Ciśnienie jest wielkością fizyczną, definiowaną jako wartość siły
prostopadle działającej na jednostkę powierzchni (np. 1 kg na 1 cm²).
Jednostką ciśnienia w układzie SI jest paskal (Pa).
1 Pa = 1 niuton/m² (1 N/m²), gdzie: 1 N to siła, jaka w kierunku jej
działania nadaje masie 1 kg przyspieszenie 1 m/s².
Innymi dopuszczonymi do stosowania jednostkami ciśnienia są:
- bar (dla płynów)
1 bar = 105 Pa
- atmosfera techniczna (1kg/cm²)
1 at = 98066,5 Pa
- milimetr słupa rtęci
1 mm Hg = 133,322 Pa
- milimetr słupa wody
1 mm H 2 O = 9,807 Pa
Przyrząd stosowany do pomiaru ciśnienia zwany jest manometrem.
Zwykłe manometry, co wynika z ich konstrukcji, służą do pomiaru
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin