Hipotezy dotyczące katastrofy w Smoleńsku.txt

(4 KB) Pobierz
Im d�u�ej trwa �ledztwo w sprawie katastrofy prezydenckiego tupolewa, tym wi�cej pojawia 
si� hipotez dotycz�cych jej przyczyn. W internecie a� huczy od nieprawdopodobnych teorii.
Ale oliwy do ognia dolewa nawet polska prokuratura, kt�ra np. og�osi�a, �e bada
umieszczony w internecie film nagrany tu� po katastrofie, na kt�rym s�ycha� strza�y.
W pi�tek za� przyzna�a, �e samolot m�g� rozbi� si� 10 minut wcze�niej, ni� dot�d 
podawano. A owe s�ynne strza�y mog� by� po prostu eksploduj�c� w ogniu amunicj�, kt�r� 
przecie� mia� przy sobie ka�dy z oficer�w BOR
Rewelacje o innej godzinie katastrofy poda� w pi�tek �Dziennik Gazeta Prawna�. Wed�ug 
ustale� gazety, do zderzenia z ziemi� mog�o doj�� ok. godz. 8:46, a nie � jak do tej pory
podawano � o 8:56. Gazeta twierdzi, �e o godz. 8:49 korespondent Polsatu Wiktor Bater
dosta� od informatora telefon z informacj�, �e rozbi� si� samolot z Lechem Kaczy�skim 
(�61 l.). Sze�� minut p�niej potwierdzenie od Rosjan otrzyma�a korespondentka agencji 
Reuters.

Sk�d wi�c godzina 8:56? � To moment, w kt�rym zawy�y syreny alarmowe na lotnisku 
Siewiernyj, ale samolot rozbi� si� nawet 10 minut wcze�niej � m�wi gazecie ekspert
pracuj�cy przy badaniu czarnych skrzynek. � Oko�o godziny 8:39 samolot zerwa� lini�
energetyczn� przed lotniskiem. Najwa�niejsze jest teraz sprawdzenie, czy i o kt�rej 
godzinie to wydarzenie zosta�o zarejestrowane przez elektrowni� � dodaje kolejny argument 
rozm�wca �Dziennika�. 

Polska prokuratura nie wyklucza, �e tak mog�o by�, ale czeka na oficjalne zapisy z czarnych
skrzynek. Rejestratory z pewno�ci� zapisa�y moment uderzenia o ziemi� co do sekundy. Dane
te trafi� jednak do Polski dopiero za 2 tygodnie. 

B��d niedo�wiadczonego pilota 

Rosyjskie media zarzuci�y polskiemu pilotowi, �e by� m�ody, niedo�wiadczony, nie zna� j�zyka 
rosyjskiego ani specyfiki tupolewa, dlatego �le zrozumia� komunikaty wie�y kontrolnej i mimo
mg�y zdecydowa� si� l�dowa�. To prawda, �e Arkadiusz Protasiuk mia� 36 lat, ale na TU-154 
przelata� a� 2937 godzin. W Smole�sku l�dowa� ju� kilka razy, wi�c lotnisko zna� dobrze,
rosyjski tak�e, a awaryjne prowadzenie tupolewa wiele razy �wiczy� w Moskwie. To �atwa do 
obalenia hipoteza. 

Prezydent kaza� l�dowa� mimo mg�y 

W 2008 r. Lech Kaczy�ski (�61 l.) namawia� pilota tupolewa do l�dowania w Tbilisi, mimo
ogromnego ryzyka. Trwa�a rosyjska ofensywa w Gruzji. Podobnie mia�o by� teraz. Ze 
wst�pnych odczyt�w rozm�w w kokpicie wynika jednak, �e nie by�o nacisk�w na pilot�w. 
Ale pilot m�g� o tym rozmawia� z kim� z pasa�er�w w cztery oczy, poza zasi�giem mikrofon�w
czarnych skrzynek. Czy do takiej rozmowy dosz�o, nie dowiemy si� ju� raczej nigdy. 

B��dne informacje kontroler�w 

Wie�a kontrolna podawa�a pilotom wysoko�� wed�ug innej skali, ni� obowi�zuje w Europie. 
Za�oga, lec�c we mgle, my�la�a, �e samolot jest o 100 metr�w wy�ej ni� w rzeczywisto�ci.
Prawd� jest, �e Rosjanie podaj� dane w innej skali, ale polski pilot dobrze zna� przecie� te
lotnisko i tutejsze standardy, szcz�liwie sadza� tu tupolewa wielokrotnie, dlaczego akurat
teraz mia� pope�ni� b��d? O tym jak by�o, �wiadczy� b�d� zapisy rozm�w z wie��. 

Brak systemu naprowadzania 

Lotnisko by�o nieo�wietlone, a Rosjanie zdemontowali system naprowadzania, kt�ry by�, gdy
l�dowa� tu kilka dnia wcze�niej premier W�adimir Putin (58 l.). Prokuratorzy teraz sprawdzaj�, 
po co funkcjonariusze zmieniali w lampach wok� lotniska �ar�wki tu� po katastrofie (takie zdj�cia 
pojawi�y si� w internecie). Prawd� jest, �e lotnisko nie ma systemu automatycznego naprowadzania
l�duj�cych samolot�w, ale o tym Polacy wiedzieli. Moskwa nie potwierdza za� instalacji specjalnego 
systemu tylko dla Putina. 

Zak��cenia elektroniczne 

Prezydencki tupolew by� wyposa�ony w satelitarne urz�dzenie TAWS, kt�re z wielk� dok�adno�ci�
informuje pilot�w o ukszta�towaniu terenu wok� lotnisk. Piloci widz� tr�jwymiarow� grafik�, dlatego
nawet lec�c w g�stej mgle, mog� czu� si� bezpiecznie. Pojawi�a si� hipoteza, �e system m�g� zosta�
zak��cony przez nieznany sygna� elektroniczny i wy�wietli� b��dny obraz. Eksperci podkre�laj� 
jednak, �e lotniska w Smole�sku TAWS nie obs�uguje, dlatego nasi piloci nawet nie mogli z tego 
urz�dzenia tam korzysta�.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin