CZYNNIKI SPOŁECZNE KSZTAŁTUJĄCE NASZĄ OSOBOWOŚĆ
cztery zasadnicze czynniki:
· przekaz genetyczny
· wychowanie – wpływ otoczenia, rodziców
· środowisko
· praca własna
TEORIE WYJAŚNIAJĄCE INTERAKCJE MIĘDZYLUDZKIE
interakcja – wzajemne oddziaływanie
rodzaje teorii:
· behawiorystyczna – relacja między bodźcami i reakcjami na nie; powierzchowne; bodziec -> reakcja = bodziec -> reakcja;
· poznawcza – uwzględnia procesy psychiczne wszystkich uczestników i ich wpływ na zachowanie; kontekst społeczny;
· zysków i strat –
ZACHOWANIA ASERTYWNE JAKO PODSTAWA DOBRYCH STOSUNKÓW
4 rodzaj postaw :
· manipulacja – minimum otwartości, minimum wrażliwości
· agresja - maksimum otwartości, minimum wrażliwości
· bierność - minimum otwartości, maksimum wrażliwości
· asertywność - maksimum otwartości, maksimum wrażliwości
przyczyny zachowań nieasertywnych:
· niski obraz siebie
· brak samoakceptacji
stopnie reakcji na denerwowanie:
· przekaz informacji
· przekaz uczuć, stanów emocjonalnych
· pogróżka
· zerwanie kontaktu
WYWIERANIE WPŁYWU NA LUDZI
reguła wzajemności
reguła wzajemności – najstarsza
· istota człowieczeństwa
· działanie skierowane na przyszłość
· poczucie zobowiązania nawet wobec usługi nie chcianej
· reguła może inicjować niesprawiedliwą wymianę dóbr
· wzajemność ustępstw
· odmowa – wycofanie – technika manipulacyjna bazująca na wzajemności ustępstw;
reguła zaangażowania i konsekwencji
· jeżeli obieramy stanowisko to przy nim pozostajemy
· im większe zaangażowanie tym większa konsekwencja
· „magiczny akt” – słowo pisane silniejsze niż słowo mówione
· „zapuszczanie korzeni” – dodawanie nowych powodów i uzasadnień celem usprawiedliwienia podjętej decyzji; w konsekwencji zaangażowanie trwa pomimo zaniku warunków początkowych;
reguła społecznego dowodu słuszności
· czy coś jest poprawne decyduje postawa innych
· uznajemy racje innych gdy towarzyszy sytuacji niepewność oraz podobieństwo
· rozproszenie odpowiedzialności
reguła lubienia
narzędzia wpływu:
· przyjaźń
· atrakcyjność fizyczna
· podobieństwo
· komplementy
reguła autorytetu
czynniki wpływające na tworzenie autorytetu:
· tytuł
· ubiór
reguła niedostępności
niedostępność:
· ograniczenie ilości
· ograniczenie czasowe
reguła niedostępności - polega na przypisywaniu większej wartości tym możliwościom, które stają się dl ludzi niedostępne; im bardziej niedostępne, tym większa wartość przypisywana;
źródła jej siły:
· żeruję na skłonności ludzkiej do chodzenia na skróty – rzeczy trudne do osiągnięcia są zwykle cenniejsze
· utrata pewnej możliwości odbierana jest jako utrata wolności i swobody decyzji
RYWALIZACJA I WSPÓŁPRACA
UZASADNIANIE WŁASNEGO POSTĘPOWANIA
racjonalizowanie – uzasadnianie logiczne swego działania (parasol i whisky) lub reakcji naszego organizmu (epinerfina);
· teoria motywacji ludzkiej – teoria dysonansu poznawczego (dysonans poznawczy – stan napięcia, który występuje gdy dana osoba posiada jednocześnie dwa elementy poznawcze, które są psychologicznie niezgodne ze sobą
· nieodwołalność decyzji
· neutralizowanie dysonansu najpierw przez usprawiedliwienie zewnętrzne a następnie przez uzasadnienie wewnętrzne
· uzasadnianie wysiłku (im większy tym atrakcyjniejszy cel i silniejsze uzasadnienie)
DLACZEGO LUDZIE LUBIĄ SIĘ NAWZAJEM?
czynniki:
· wspólne zainteresowania
· pewne umiejętności, zdolności
· godziwe cechy
· odwzajemnienie lubienia
a poza tym:
· pochwały i przysługi
· popełnienie błędu przez osobę doskonałą
· atrakcyjność fizyczna – efekt „aureoli”
· nawrócenie się
· przeciwieństwo poglądów
SYTUACJE KONFLIKTOWE I SPOSOBY ICH ROZWIĄZYWANIA
postawy wobec konfliktowej sytuacji:
· żółw – niskie natężenie celów i związków; zamykanie się w sobie; ukrywanie myśli i celów; założenie, że problem go przerasta;
· miś – mało znaczące cele, ale bardzo ważne związki; poświęcenie celów dla dobrych relacji; ustępowanie
· lis – typowy przykład kompromisu; poświęcenie mniejszego dobra dla większego dobra; minimum strat – maksimum zysków;
· rekin – jasno określone cele; instrumentalne traktowanie partnera konfliktu; brak dialogu; poczucie bycia zwycięzcą;
· sowa – natężenie związków i celów; zdobycie celu przy zachowaniu dobrych stosunków; współpraca, dialog; czasochłonne, ale z perspektywą na przyszłość; traktowanie konfliktu jako zadanie;
AGRESJA W ŻYCIU SPOŁECZNYM
akt agresji – zachowanie mające na celu wyrządzenie szkody lub przykrości fizycznej lub psychicznej:
· stanowiące cel sam w sobie
· służąca do osiągnięcia jakiegoś celu
podejścia:
· agresja wrodzona: Freud, Starr
· agresja nabyta
teoria uczenia się społecznego – naśladownictwo modeli
przemoc społecznie akceptowana:
· jako samoobrona
· wobec „złych”
· instytucjonalna w imię porządku
· uciśnionych w imię sprawiedliwości
katharsis – agresywność spełnia pożyteczną i niezbędną funkcję; jeżeli człowiekowi nie pozwoli się wyładować agresji, to jego agresywna energia będzie się kumulować, aż w końcu wybuchnie albo w formie skrajnego gwałtu albo choroby psychicznej;
sposoby rozładowania energii agresywnej:
· aktywność fizyczna – gry, biegi
· niedestruktywna forma agresji – agresja w wyobraźni
· bezpośrednia agresja
sposoby zapobiegania agresji:
· argumentacja rozumowa
· rozsądna kara agresywnych modeli
· nagradzanie alternatywnych wzorców
· obecność nieagresywnych modeli
· rozwijanie empatii
INTELIGENCJA EMOCJONALNA A FUNKCJONOWANIE SPOŁECZNE
I. Kompetencje osobiste – determinują stopień, w jakim radzimy sobie ze sobą
1. Samoświadomość – wiedza o swoich stanach wewnętrznych, preferencjach, możliwościach i intuicyjnych ocenach.
a) Świadomość emocjonalna – rozpoznawanie swoich emocji i ich skutków.
b) Poprawna samoocena – poznanie swoich silnych stron i ograniczeń
c) Wiara w siebie – silne poczucie własnej wartości i świadomość swoich ograniczeń
2. Samoregulacja – panowanie nad swoimi stanami wewnętrznymi, impulsami i możliwościami.
a) Samokontrola – kontrolowanie szkodliwych emocji i impulsów
b) Spolegliwość – utrzymywanie norm uczciwości i prawości
c) Sumienność – przyjmowanie odpowiedzialności za swoje działania
d) Przystosowalność – elastyczność w przystosowywaniu się do zmian
e) Innowacyjność – łatwe przyjmowanie nowatorskich pomysłów i podejść oraz nowych informacji
3. Motywacja – skłonności emocjonalne, które prowadzą do nowych celów i ułatwiają ich osiągnięcie.
a) Dążenie do osiągnięć – starania o lepsze wyniki albo spełnienie kryteriów doskonałości
b) Zaangażowanie – utożsamianie swoich celów z celami grupy lub organizacji
c) Inicjatywa – gotowość do wykorzystywania szans i okazji
d) Optymizm – wytrwałość w dążeniach do osiągnięcia wytyczonego celu mimo przeszkód i niepowodzeń
II. Kompetencje społeczne – determinują stopień, w jakim radzimy sobie z innymi
1. Empatia – uświadamianie sobie uczuć, potrzeb i niepokojów innych osób
a) Rozumienie innych – wyczuwanie uczuć i punktów widzenia innych osób oraz aktywne zainteresowanie ich troskami, niepokojami i zmartwieniami
b) Doskonalenie innych – wyczuwanie u innych potrzeby rozwoju i rozwijanie ich zdolności
c) Nastawienie usługowe – uprzedzanie, rozpoznawanie i zaspokajanie potrzeb klientów
d) Wspieranie różnorodności – tworzenie i podtrzymywanie szans na osiągnięcia dzięki wykorzystaniu różnych typów ludzi
e) Świadomość polityczna – rozpoznawanie emocjonalnych prądów grupy i stosunków wśród osób z władzy
2. Umiejętności społeczne – umiejętność wzbudzania u innych pożądanych reakcji
a) Wpływanie na innych – opanowanie metod skutecznego przekonywania
b) Porozumienie – słuchanie bez uprzedzeń i wysyłanie przekonujących komunikatów
c) ...
Moniczka_Blue