Przegląd Żandarmerii 2011-03.pdf

(1229 KB) Pobierz
695225067 UNPDF
przegląd
ISSN 1898-8210
KWARTALNIK | WRzesIeń 2011 | NR 3 (014)
Nowe
str. 4
Nadużycie uprawNień fuNkcjoNariusza publiczNego str. 20 | wizeruNek
w iNterNecie – zagrożeNia i ochroNa str. 27 | zatrzymaNie str. 32
żandarmerii
wyzwaNia
695225067.009.png 695225067.010.png
prAWO I krymINAlIstykA
prAWO I krymINAlIstykA
Porwania dla okupu
w kontekście motywacji
działania porywaczy
RAF – powstanie
i działalność
terrorystyczna
str. | 4
str. | 16
Najsłynniejszą organizacją
terrorystyczną działającą na
terenie Republiki Federalnej
Niemiec była Frakcja
Czerwonej Armii.
W Polsce rozwarstwienie społeczne pod względem
ekonomicznym jest coraz większe, obserwujemy wzrost
liczby porwań dla okupu.
DZIAłAlNOŚć prEWENCyjNA I prOfIlAktykA
DOŚWIADCZENIA
Zatrzymanie
Ochrona środowiska
w warsztacie
remontowym
str. | 32
str. | 42
2 przegląd żandarmerii
2011/03
695225067.011.png 695225067.012.png
¢ TRENDY
przegląd
żandarmerii
Nowe wyzwania
gen. dyw. dr hab. Bogusław Pacek.............................................................. 4
¢ pRawo i kRYmiNalisTYka
czerwIec 2011 Nr 3 (014)
RAF – powstanie i działalność terrorystyczna
mjr dypl. Grzegorz Parol.............................................................................. 8
Szanowni Czytelnicy!
Porwania dla okupu w kontekście motywacji działania porywaczy
dr Marcin Wielec...... ...................................................................................16
Zapraszam do przej-
rzenia kolejnego nume-
ru „Przeglądu Żandar-
merii” z nadzieją, że za-
interesują Państwa za-
warte w nim artykuły.
Z pewnością wydarze-
niem kwartalnika jest artykuł „Nowe żandarm-
skie wyzwania” gen. dyw. dr. hab. Bogusława
Packa. Autor dokonuje w nim podsumowania
działalności Żandarmerii Wojskowej oraz skupia
się na zasadniczych kierunkach jej działania
w obszarze odpowiedzialności.
Polecam artykuł „RAF – powstanie i działalność
terrorystyczna” mjr. Grzegorza Parola. Autor
rozpatruje zjawisko terroryzmu w Europie. Pod-
kreśla, iż działanie te nie są tylko historią grupy
młodych zapaleńców gotowych oddać życie za
swoje przekonania. Artykuł jest również, a może
przede wszystkim historią ewolucji politycznego
myślenia zachodnich Europejczyków.
Sporo miejsca w czasopiśmie poświęciliśmy
„Porwaniom dla okupu w kontekście motywacji
działania porywaczy” autorstwa dr. Marcina
Wielca. Na tym polu autor prezentuje stan
obecny tego zjawiska i uwarunkowania między-
narodowe jego funkcjonowania. Nadmienia,
iż, niestety, nie brakuje ludzi gotowych na
wszystko, aby zdobyć cel.
Dla wielu ważne będą problemy związane
z „Nadużyciem uprawnień funkcjonariusza pu-
blicznego”. Dr Paweł Kobes w artykule nadmie-
nia, iż przestępstwo nadużycia uprawnień lub
niedopełnienia obowiązków przez funkcjonariu-
sza publicznego jest jednym z klasycznych prze-
stępstw popełnianych właśnie przez funkcjona-
riuszy publicznych. Przestępstwo to uderza nie
tylko w autorytet samych funkcjonariuszy pu-
blicznych, ale przede wszystkim narusza zaufa-
nie społeczne do instytucji publicznych repre-
zentowanych przez tych funkcjonariuszy.
Życząc przyjemnej lektury, polecam inne, także
warte przestudiowania materiały.
Liczę na wiele komentarzy do artykułów!
¢ DziałalNość pREwENcYjNa i pRofilakTYka
Nadużycie uprawnień funkcjonariusza publicznego
dr Paweł Kobes.......................................................................................... 20
Wizerunek w internecie – zagrożenia i ochrona
mgr inż. Piotr Nadybski............................................................................... 27
Zatrzymanie
mjr Leszek Rusoń...................................................................................... 32
¢ misjE i policjE wojskowE świaTa
Badanie jeńców
mjr Radosław Jagiełło............................................................................... 37
¢ DoświaDczENia
Ochrona środowiska w warsztacie remontowym
mgr inż. Beata Słodkowska....................................................................... 42
Przygotowanie sekcji przewodników psów
chor. Krzysztof Zagulski............................................................................. 48
Dyrektor
Wojskowego Instytutu Wydawniczego
redaktor naczelny: Marek Sarjusz-wolski
tel.: CA MON 845-365, 845-685; faks: 845-503
Redaktor prowadzący: ppłk rez. dr Zdzisław
Burawski tel.: CA MON 845-186,
e-mail: przeglad-sz@zbrojni.pl
Redaktor merytoryczny: mjr Grzegorz Predel
dr Jan Brzozowski tel.: CA MON 845-186
Skład i łamanie: Studio WIW
Opracowanie stylistyczne:
Urszula Zdunek,
Kolportaż i reklamacje:
TOPLOGISTIC
tel.: 22 3896587
faks: 22 301 8661
email: biuro@toplogistic.pl
www.toplogistic.pl
Zdjęcie na okładce: Sylwia Guzowska
Druk: Interak Drukarnia sp. z o.o., Czarnków
Konsultanci :
– z ŻW płk dr Piotr Płonka, ppłk Marcin Wiącek;
– z Wyższej Szkoły Policji płk rez. dr hab.
Bernard Wiśniewski.
„Przegląd Żandarmerii” ukazuje się od czerwca 2008 roku
Od 1 stycznia 2011 r. korespondencję do Gazety Internetowej Wojskowego Instytutu Wydawniczego
prosimy kierować na adres: portal@zbrojni.pl
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa,
tel.: CA MON 845 365, +4822 6845365,
+4822 6845685, www.polska-zbrojna.pl, e-mail: sekretariat@zbrojni.pl
Treści numeru są dostępne na stronie internetowej www.polska-zbrojna.pl
płk rez. dr inż
Zdzisław Burawski
redaktor prowadzący
2011/01
przegląd żandarmerii 3
695225067.001.png 695225067.002.png 695225067.003.png 695225067.004.png 695225067.005.png
trENDy Żandarmska właściwość
gen. dyw. dr hab.
Bogusław Pacek
radca ministra
obrony narodowej
Nowe wyzwania
ustawa z 5 grudnia 2008 roku o zmianie ustawy – kodeks
postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw, a także
uzawodowienie sił zbrojnych spowodowały konieczność
wprowadzenia zmian w funkcjonowaniu żandarmerii wojskowej.
właściwość sądów wojsko-
wych w sprawach dotyczących
przestępstw pospolitych, wy-
kroczeń oraz przestępstw i wykroczeń
skarbowych wobec żołnierzy pełniących
czynną służbę wojskową oraz pracow-
ników wojska. W konsekwencji nastą-
piło także istotne zawężenie właściwo-
ści przedmiotowej Żandarmerii Wojsko-
wej, a zarazem pojawiły się nowe wy-
zwania dla tej formacji.
Jej kompetencje od ponad dwóch lat
dotyczą tylko przestępstw:
− z części wojskowej kodeksu karne-
go;
− popełnionych podczas pełnienia lub
w związku z pełnieniem obowiązków
służbowych, na terenie obiektu wojsko-
wego lub wyznaczonego miejsca prze-
bywania, ze szkodą dla wojska lub z na-
ruszeniem obowiązku wynikającego
ze służby wojskowej;
− popełnione przeciwko organowi
wojskowemu lub innemu żołnierzowi;
− popełnione za granicą podczas dzia-
łania lub pobytu sił zbrojnych poza gra-
nicami państwa.
Realia
dnia dzisiejszego
Policja przejęła zatem od ŻW znacz-
ną część spraw wszczynanych przeciw-
ko żołnierzom. Gorzej jest z wykrocze-
niami. Żandarmska właściwość na tere-
nie kraju dotyczy tylko postępowań
przeciwko żołnierzom, którzy popełni-
li czyny przeciwko organowi wojskowe-
mu lub innemu żołnierzowi oraz gdy
żołnierz popełnił czyn podczas pełnie-
nia lub w związku z pełnieniem obo-
wiązków służbowych w obrębie obiek-
tu wojskowego lub wyznaczonego miej-
sca przebywania, na szkodę wojska lub
z naruszeniem obowiązku wynikające-
go ze służby wojskowej. A więc prawie
4 przegląd żandarmerii
2011/03
Z miany ustawowe ograniczyły
695225067.006.png
wszystko, co ma związek z żołnierzem poza
jednostką, jest sprawą policji.
Wprowadzone zmiany prawne przynoszą same
fatalne skutki dla sił zbrojnych. Przede wszystkim
uznano (zgodnie z ustawą o dyscyplinie), że dy-
scyplina wojskowa to tylko zdarzenia związane
ze służbą wojskową. Żołnierz popełniający prze-
stępstwa pospolite jest – według prawa – zdyscy-
plinowany, a nagminne popełnianie tych prze-
stępstw przez żołnierzy konkretnej jednostki woj-
skowej nie obniża w niej poziomu dyscypliny woj-
skowej. Ale to nie wszystko! Policja, wszczyna-
jąc sprawę karną, powiadamia dowódcę dopiero
po przedstawieniu zarzutów popełnienia przestęp-
stwa przez żołnierza (kto to sprawdza, czy na-
prawdę powiadamia?). Zanim dowód-
ca się dowie, że jego żołnierz to poważ-
ny aferzysta, może go w międzyczasie
ze dwa razy wyróżnić i awansować.
Należy, niestety, liczyć się z tym, że
niezależnie od stopnia wojskowego żołnierz mo-
że być zatrzymany przez policję w izbie wytrzeź-
wień lub osadzony w policyjnej izbie zatrzy-
mań.
Trzeba także brać pod uwagę, że policja może
podejmować czynności procesowe na terenie jed-
nostki. Żołnierz, który kieruje prywatnym pojaz-
dem mechanicznym w stanie nietrzeźwym, jest
ścigany tylko przez policję. Kiedyś był to poważ-
ny problem w armii. Od czasu nowych uregulo-
wań przestał nim być. Już Lech Wałęsa mówił:
„Stłucz pan termometr, nie będziesz miał gorącz-
ki”. Także żołnierz, który po pijanemu się awan-
turuje, bije żonę albo wyrzuca z własnego miesz-
kania przez okno telewizor, podlega jurysdykcji
policji (nie naruszając dyscypliny wojskowej).
Wszyscy pracownicy wojska na terenie kraju nie
podlegają orzecznictwu sądów wojskowych za
przestępstwa związane z zatrudnieniem. Wyjątek
stanowią te wynikające z artykułów 356–363
w związku z artykułem 317 paragrafu 2 kodeksu
karnego, dotyczące na przykład samowolnego
dysponowania bronią, amunicją i ich zaboru, utra-
ty i zniszczenia uzbrojenia, samowolnego użycia
statku powietrznego lub pojazdu mechanicznego.
Te kategorie przestępstw nigdy nie były „dome-
ną” pracowników wojska. Najczęstsze przypadki
to kradzieże paliwa, defraudacja mienia i korup-
cja. Jest to spora liczba przestępstw związana
z żywotnymi interesami wojska. Teraz w prakty-
ce, prawie w całości, postępowanie wobec pra-
cowników wojska należy do policji.
Śmiać się czy płakać?
Wąski zakres uprawnień ŻW wobec żołnierzy
powoduje wiele problemów. Pojawia się pytanie:
jak ma zachować się żandarm na miejscu wypad-
ku drogowego z poważnymi skutkami, jeżeli
sprawcą jest kierowca – żołnierz w mundurze?
To, że jest w mundurze, nie musi wcale oznaczać,
że wykonuje obowiązki służbowe. Czy obserwu-
jący zdarzenie tłum cywili zrozumie, że występu-
jący w takim samym mundurze jak sprawca żan-
NOTATKA
Zastanawiam się, czy patrol ŻW, który „zwinie” leżącego gdzieś pod ławką
na dworcu w mundurze pijanego żołnierza, działa zgodnie z przysługującą
mu właściwością prawną, czy też nie? Bo jeżeli to właściwość policji, to po
co patrole ŻW?
darm może tylko wezwać policję i czekać, a nie
wykonywać wymagane w tym przypadku czyn-
ności? Ewentualnie, gdyby pojawiła się obawa za-
tarcia śladów, może w trybie artykułu 308 para-
grafów 1 i 2 kodeksu postępowania karnego pod-
jąć czynności wstępne zabezpieczające. Ale
po przybyciu policji przekazuje to, co zebrał i od-
jeżdża. Prawo to prawo, ale logiki i sensu też przy-
dałoby się trochę. Dotyczy to każdej sytuacji, gdy
żandarm jest świadkiem tzw. pospolitego wykro-
czenia dokonanego przez żołnierza. Zamiast spra-
wę szybko i skutecznie załatwić, musi wezwać
policję i przekazać materiały dotyczące zdarze-
nia. Nie wiadomo, śmiać się czy płakać.
Zmiana właściwości uprawnień ŻW w stosun-
ku do żołnierzy w znacznym stopniu utrudnia,
a niekiedy uniemożliwia realizację przez nią usta-
wowego obowiązku zapobiegania przestępstwom
i wykroczeniom. Negatywnie wpłynęła także na
prowadzenie pracy operacyjno-rozpoznawczej.
Nie ma co ukrywać, zabrakło determinacji sądo-
wi, prokuraturze i Żandarmerii Wojskowej, by po-
wstrzymać decydentów w stosownym czasie
przed podjęciem szkodliwych dla wojska decyzji.
Przeładowane swoimi zadaniami i niezorientowa-
ne w sprawach wojska policja i prokuratura po-
wszechna dostała dodatkowe zadanie dotyczące
sił zbrojnych, a Żandarmeria Wojskowa robi,
2011/03
przegląd żandarmerii 5
695225067.007.png 695225067.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin