alkohol a mozg.pdf
(
74 KB
)
Pobierz
3993486 UNPDF
FAS ALKOHOLOWY ZESPÓ£ P£ODOWY
Nara¿enie p³odu na dzia³anie alkoholu a mózg
Mimo ¿e mamy coraz wiêksz¹ wiedzê, wci¹¿ nie potrafimy okreliæ,
czy istnieje bezpieczna iloæ alkoholu, któr¹ mo¿e wypiæ kobieta w ci¹¿y bez
ryzyka uszkodzenia swego nie narodzonego jeszcze dziecka. Dopóki taka bezpieczna
iloæ je¿eli w ogóle istnieje nie zostanie okrelona, jedyn¹ odpowiedzialn¹
rad¹, jakiej mo¿emy udzieliæ kobiecie, która chce zajæ w ci¹¿ê lub ju¿ jest
w ci¹¿y, powinno byæ zalecenie ca³kowitego unikania alkoholu.
Prawie 30 lat temu naukowcy po raz pierw-
szy wprowadzili termin alkoholowy zespó³
p³odowy (fetal alcohol syndrome FAS) do
opisu wrodzonych uszkodzeñ, stwierdza-
nych u dzieci kobiet, które pi³y alkohol pod-
czas ci¹¿y. FAS okrelaj¹ cztery podstawo-
we kryteria:
picie alkoholu przez matkê w czasie ci¹¿y,
charakterystyczne deformacje twarzy,
opónienie wzrostu,
uszkodzenie mózgu, czego objawem
mog¹ byæ trudnoci intelektualne i proble-
my behawioralne.
Je¿eli wskutek nara¿enia na wp³yw alko-
holu w okresie p³odowym pojawiaj¹ siê ob-
jawy uszkodzenia mózgu, ale brak innych
cech typowych dla FAS, mówimy o zwi¹za-
nym z alkoholem zaburzeniu rozwoju orod-
kowego uk³adu nerwowego (alcohol-related
neurodevelopmental disorder ARND).
Obecnie FAS pozostaje najlepiej znan¹
przyczyn¹ upoledzenia umys³owego sporód
tych, którym mo¿na zapobiec. Problemy be-
hawioralne i neurologiczne, wystêpuj¹ce u
osób z alkoholowym zespo³em p³odowym,
mog¹ powodowaæ zarówno trudnoci w nauce
szkolnej, jak i k³opoty z prawem czy utrzy-
maniem pracy w okresie dojrzewania i w do-
ros³ym ¿yciu.
wykaza³y badania, miêdzy 5. a 16. rokiem
¿ycia uczy³y siê one mniej s³ów ni¿ dzieci w
tym samym wieku bez cech FAS. Obie ba-
dane grupy jednak tak samo sprawnie od-
twarza³y wyuczone informacje. Tak wiêc u
dzieci z FAS problemy z uczeniem siê wy-
stêpuj¹ podczas kodowania, ale raz zako-
dowana informacja s³owna podlega normal-
nemu przechowywaniu, odtwarzaniu oraz
zapominaniu.
Uczenie siê wzrokowo-przestrzenne.
Dzieci kobiet, które w czasie ci¹¿y intensyw-
nie pi³y alkohol, s³abo wykonuj¹ zadania
wymagaj¹ce uczenia siê relacji przestrzen-
nych miêdzy obiektami. W jednym z badañ
dzieci z FAS i dzieci zdrowe jednakowo
sprawnie przypomina³y sobie zwyk³e u¿y-
wane w domu i w szkole przedmioty (takie
jak ³y¿ka czy zszywacz do papieru), które
najpierw le¿a³y na stole w zasiêgu wzroku,
a nastêpnie zosta³y zabrane. Dzieci z FAS
mia³y jednak wiêksze trudnoci z ponow-
nym umieszczeniem ich w tym samym miej-
scu i takiej samej pozycji jak poprzednio.
Skupienie i utrzymanie uwagi. Proble-
my z koncentracj¹ to jeden z typowych prze-
jawów FAS, dlatego bywa on nieprawid³owo
rozpoznawany jako zespó³ deficytu uwagi z
nadpobudliwoci¹ ruchow¹ (attention defi-
cit hyperactivity disorder ADHD) i nieod-
powiednio leczony. Z najnowszych badañ
wynika, ¿e dzieci z ADHD maj¹ ci¹g³e trud-
noci ze skupieniem i utrzymaniem uwagi,
podczas gdy dzieci z FAS s¹ zdolne do skupie-
nia i utrzymania uwagi, natomiast maj¹ trud-
noci z przenoszeniem jej z jednego zadania
na drugie, czyli ze zmian¹ nastawienia.
Czas reakcji. Nara¿enie na dzia³anie al-
koholu w okresie p³odowym czêsto powodu-
je u dzieci w wieku szkolnym wolniejsze i
mniej wydajne przetwarzanie informacji; po-
dobne problemy stwierdzono u niemowl¹t w
Upoledzenia poznawcze
i behawioralne
Ostatnie badania nad FAS i ARND wy-
kaza³y, ¿e nie jest to jak s¹dzono wczeniej
ogólne upoledzenie funkcjonowania umy-
s³owego: wyranemu os³abieniu ulegaj¹ tyl-
ko niektóre funkcje.
Uczenie siê s³owne. Dzieci, które by³y
nara¿one na dzia³anie alkoholu w okresie
p³odowym, maj¹ rozmaite problemy z opa-
nowaniem mowy i zapamiêtywaniem. Jak
Ä
39
FAS ALKOHOLOWY ZESPÓ£ P£ODOWY
wieku 6.5 miesi¹ca. Badacze rejestrowali
ruchy oczu, wywo³ane pojawianiem siê, po-
ruszaniem i znikaniem powtarzaj¹cych siê
sekwencji kszta³tów geometrycznych i kolo-
rów na ekranie. U dzieci matek pij¹cych al-
kohol podczas ci¹¿y stwierdzono wyd³u¿ony
czas reakcji, co sugeruje w³anie wolniejsze
i mniej wydajne przetwarzanie informacji.
Funkcje wykonawcze. U dzieci z FAS
ujawniaj¹ siê powa¿ne deficyty w zakresie
czynnoci wymagaj¹cych abstrakcyjnego
mylenia, takich jak planowanie czy organi-
zowanie. le wypadaj¹ one w zadaniach wy-
magaj¹cych prze³¹czania siê: gdy na przy-
k³ad najpierw prosi siê je o wymienianie nazw
zwierz¹t, póniej rodzajów mebli, a nastêp-
nie znowu nazw zwierz¹t. W zadaniach pole-
gaj¹cych na rozwi¹zywaniu problemu maj¹
trudnoci z porzuceniem wyranie nieskutecz-
nych strategii.
nych oraz na kulturach komórek nerwowych
(neuronów). W okresie p³odowym komórki
embrionalne, z których maj¹ siê rozwin¹æ
neurony mózgu, namna¿aj¹ siê i przemiesz-
czaj¹ do okrelonego miejsca w embrionie,
gdzie dojrzewaj¹, staj¹ siê zró¿nicowanymi
funkcjonalnie komórkami nerwowymi i osta-
tecznie tworz¹ po³¹czenia z innymi komórka-
mi mózgu wed³ug z góry ustalonego wzorca.
Rozk³adaniu siê alkoholu towarzyszy wzrost
wra¿liwoci komórek na uszkodzenie przez
tzw. wolne rodniki. Takie uszkodzenie mo¿e
doprowadziæ do mierci niektórych komórek
mózgu w krytycznym dla rozwoju p³odu
pierwszym trymestrze ci¹¿y. Inne badania
sugeruj¹, ¿e tak¿e trzeci trymestr ci¹¿y mo¿e
byæ okresem szczególnej wra¿liwoci komó-
rek na uszkodzenia prowadz¹ce do FAS.
Alkohol lub produkty jego rozpadu powoduj¹
tak¿e zmiany w procesach wytwarzania i od-
dzia³ywania naturalnych substancji reguluj¹-
cych, które wspomagaj¹ prawid³owy wzrost
neuronów. Wyniki badañ wskazuj¹, ¿e wielu
skutkom szkodliwego wp³ywu alkoholu na
komórki mózgowe p³odu mo¿na zapobiegaæ po-
przez leczenie przywracaj¹ce zaburzon¹ przez
alkohol równowagê substancji reguluj¹cych.
Obiecuj¹ce wyniki uzyskano przy podawaniu
przeciwutleniaczy, które chroni¹ komórki ner-
wowe przed dzia³aniem wolnych rodników.
Wp³yw na strukturê mózgu
Upoledzenie funkcji poznawczych i be-
hawioralnych, zwi¹zane z FAS, jest odzwier-
ciedleniem zmian w mózgu. Techniki obra-
zowania pracuj¹cego mózgu takie jak
metoda rezonansu magnetycznego ujaw-
niaj¹ u osób z FAS zmniejszenie ogólnego
rozmiaru mózgu i nieproporcjonalnie du¿e
zmniejszenie niektórych jego struktur.
Jednym z takich obszarów jest g³êboka
struktura zwana j¹drem podstawy. U zwie-
rz¹t jego uszkodzenie upoledza pamiêæ
przestrzenn¹ i gotowoæ do zmiany nasta-
wienia, a u ludzi ró¿ne procesy poznawcze.
Innym objawem jest zmniejszona objêtoæ
mó¿d¿ku struktury zwi¹zanej z zachowa-
niem równowagi, chodzeniem, koordynacj¹
ruchów. Wreszcie nara¿enie p³odu na dzia-
³anie alkoholu jest g³ówn¹ przyczyn¹ upo-
ledzenia rozwoju lub ca³kowitego braku
spoid³a wielkiego, czyli pasma w³ókien ner-
wowych stanowi¹cego g³ówne po³¹czenie
komunikacyjne miêdzy praw¹ i lew¹ pó³ku-
l¹ mózgu. W przybli¿eniu oko³o 7% dzieci z
FAS jest pozbawionych spoid³a wielkiego w
mózgu wskanik ten jest dwudziestokrot-
nie wy¿szy ni¿ w populacji ogólnej.
Mechanizmy powstawania uszkodzeñ
mózgu p³odu, spowodowanych dzia³aniem
alkoholu, bada siê u zwierz¹t dowiadczal-
Wp³yw iloci alkoholu
wypijanego przez matkê
Nie wiadomo, jaka jest minimalna iloæ
alkoholu, która powoduje skutki niekorzyst-
ne dla p³odu. U dzieci, których matki w cza-
sie ci¹¿y pi³y mniej ni¿ 5 porcji przy jednej
okazji raz na tydzieñ, zazwyczaj nie wystê-
puj¹ znacz¹ce deficyty. Jednak kobiety w ci¹¿y
znacznie ró¿ni¹ siê miêdzy sob¹ wra¿liwoci¹
na dzia³anie alkoholu, co prawdopodobnie
zale¿y od czynników genetycznych, stanu
od¿ywienia, czynników rodowiskowych,
wspó³wystêpuj¹cych chorób i wieku.
W Stanach Zjednoczonych opracowuje siê
programy zapobiegania FAS i ARND, koncen-
truj¹ce siê na sposobach wykrywania i lecze-
nia kobiet, które pij¹ w czasie ci¹¿y. Jest to o
tyle skomplikowane, ¿e kobiety ciê¿arne czê-
sto zani¿aj¹ iloæ wypijanego alkoholu lub te¿
nie bior¹ pod uwagê alkoholu wypitego przed
40
FAS ALKOHOLOWY ZESPÓ£ P£ODOWY
rozpoznaniem ci¹¿y, czyli w jej pierwszym try-
mestrze. Dla wy³onienia grupy ryzyka przy-
datne s¹ porednie sposoby okrelania iloci
alkoholu, jak¹ kobiety wypija³y przed ci¹¿¹.
Obiecuj¹cym narzêdziem przesiewowym do
rozpoznawania picia ryzykownego przez ko-
biety ciê¿arne jest TWEAK krótki kwestio-
nariusz do oceny problemów alkoholowych u
kobiet. Zawiera on m.in. zamiast u¿ywane-
go zwykle w testach pytania o poczucie winy
zwi¹zane z alkoholem pytanie o tolerancjê
na alkohol, które nie jest kojarzone z nadu¿y-
waniem alkoholu i nie prowokuje osób odpo-
wiadaj¹cych do zani¿ania.
Po badaniu takim testem kobiety w ci¹-
¿y, które spo¿ywaj¹ alkohol, ale nie pij¹
problemowo, mog¹ ograniczyæ picie bez
leczenia. Badania wykazuj¹ ogólny spadek
poziomu picia u ciê¿arnych po krótkiej in-
terwencji, na przyk³ad po godzinnej rozmo-
wie motywacyjnej z lekarzem na temat
zdrowia nienarodzonego dziecka. Natomiast
kobieta uzale¿niona wymaga intensywne-
go leczenia choroby alkoholowej.
Test TWEAK
1. Ile porcji alkoholu potrzeba, ¿eby poczu-
³a siê wstawiona?
2. Czy bliscy przyjaciele lub krewni kiedy-
kolwiek niepokoili siê albo narzekali na Two-
je picie?
3. Czy czasami pijesz rano, ¿eby stan¹æ na
nogi?
4. Czy kiedykolwiek przyjaciel albo cz³o-
nek rodziny opowiada³ Ci o rzeczach, które
mówi³a lub robi³a, gdy by³a nietrzewa, a
których nie pamiêtasz?
5.Czy kiedykolwiek czu³a potrzebê
zmniejszenia iloci wypijanego alkoholu?
Trzy odpowiedzi twierdz¹ce uznaje siê za
wynik wiadcz¹cy o piciu ryzykownym.
[na podstawie Alkohol i Nauka. Biuletyn nr 12. Insty-
tut Psychologii Zdrowia, Warszawa 2001, s.10-17 oraz
VIII Raport dla Kongresu USA. Alkohol a zdrowie. PARPA,
Warszawa 1995, s.254-255 i 365 opracowa³a Olga
Dziewa³towska]
LIST DO PRZYJACIELA
Interesy z oszustem
caj¹c pogl¹d, ¿e alkohol szkodzi, ludzie tra-
c¹ ostro¿noæ potrzebn¹ przy u¿ywaniu sub-
stancji psychoaktywnej. To tak, jakby kto
chcia³ robiæ interesy z nieznan¹ osob¹ i zu-
pe³nie nie interesowa³ siê, czy jest uczciwa.
Szkodliwoæ alkoholu polega nie tylko na
tym, ¿e wp³ywa na komórki organizmu, lecz
wynika w³anie z jego oszukañczego dzia³ania,
ze zmian, jakie wywo³uje w postrzeganiu i
prze¿ywaniu wiata. Takie zmiany mog¹ byæ
powodowane przez ró¿ne stany i dzia³ania, na
przyk³ad zakochanie czy zapracowanie, ale s¹
to zmiany naturalne. Natomiast alkohol wp³y-
wa na psychikê w sposób sztuczny.
Wiem, ¿e takie pogl¹dy na przyjêciu u Ro-
mana na pewno by nie przesz³y dlatego, ¿e
prawie wszyscy ju¿ byli pod wp³ywem alkoho-
lu. W¹tpiê te¿, czy gocie zrozumieli, dlaczego
Ty wybra³e abstynencjê. Jednak na pewno
uszanowali to, ¿e nie próbowa³e ich przeko-
naæ, i¿ pij¹ truciznê, lecz ¿e Ty nie chcesz ro-
biæ interesów z oszustem. Gratulujê Ci, ¿e nie
kaza³e im zostaæ abstynentami, a co najwy¿ej
zastanowiæ siê, jak prze¿ywaj¹ swoje ¿ycie.
PIOTR SZCZUKIEWICZ
Chcê Ci przypomnieæ dyskusjê na przyjêciu
u Romana: kiedy odmówi³e alkoholu, nast¹-
pi³a burzliwa wymiana zdañ o abstynencji.
Gocie pamiêtali przecie¿ Twoj¹ mocn¹ g³owê
i wyczyny po alkoholu. Wiêkszoæ obecnych by³a
zgodna, ¿e abstynencja jest nieraz (!) potrzeb-
na, ale... Tu nastêpowa³a lista argumentów: ¿e
przecie¿ piwo to nie alkohol, trochê koniaku po-
maga na serce, ¿e alkohol rozgrzewa itp. Podzi-
wia³em Twoj¹ stanowczoæ w odpieraniu zarzu-
tów i próbowa³em Ci sekundowaæ.
Wszystkie te opinie s¹ w du¿ym stopniu
reakcj¹ na przedstawianie alkoholu jako
trucizny. Powiedzmy, ¿e kto ma w³asne
przyjemne prze¿ycia zwi¹zane z jego kon-
sumpcj¹ wtedy chyba musi powtarzaæ
takie pó³- i æwierænaukowe opinie o po¿y-
tecznych skutkach picia. G³upio mu po pro-
stu powiedzieæ: Kiedy pijê, jest mi fajnie,
bo to nieracjonalne. Czy widziano kiedy
kogo wiadomie pij¹cego truciznê i to jesz-
cze z umiechem? St¹d te d³ugie wywody o
dobroczynnych skutkach alkoholu. Odrzu-
Ä
41
Plik z chomika:
WNF
Inne pliki z tego folderu:
Poznaj swój zadziwiający mózg.jpg
(3184 KB)
2.07 płeć mózgu 3.doc
(24 KB)
2.07. płeć mózgu.doc
(25 KB)
Anatomia mózgu.ppt
(17735 KB)
Praktyczne różnice pomiędzy półkulami mózgu.ppt
(226 KB)
Inne foldery tego chomika:
- AAA Audiobooki -
- Enya -
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 19.01.2025
Pliki dostępne do 21.01.2024
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin