alkohol a mozg.pdf

(74 KB) Pobierz
3993486 UNPDF
FAS ALKOHOLOWY ZESPÓ£ P£ODOWY
Nara¿enie p³odu na dzia³anie alkoholu a mózg
Mimo ¿e mamy coraz wiêksz¹ wiedzê, wci¹¿ nie potrafimy okreliæ,
czy istnieje bezpieczna iloæ alkoholu, któr¹ mo¿e wypiæ kobieta w ci¹¿y bez
ryzyka uszkodzenia swego nie narodzonego jeszcze dziecka. Dopóki taka bezpieczna
iloæ je¿eli w ogóle istnieje nie zostanie okrelona, jedyn¹ odpowiedzialn¹
rad¹, jakiej mo¿emy udzieliæ kobiecie, która chce zajæ w ci¹¿ê lub ju¿ jest
w ci¹¿y, powinno byæ zalecenie ca³kowitego unikania alkoholu.
Prawie 30 lat temu naukowcy po raz pierw-
szy wprowadzili termin alkoholowy zespó³
p³odowy (fetal alcohol syndrome FAS) do
opisu wrodzonych uszkodzeñ, stwierdza-
nych u dzieci kobiet, które pi³y alkohol pod-
czas ci¹¿y. FAS okrelaj¹ cztery podstawo-
we kryteria:
picie alkoholu przez matkê w czasie ci¹¿y,
charakterystyczne deformacje twarzy,
opónienie wzrostu,
uszkodzenie mózgu, czego objawem
mog¹ byæ trudnoci intelektualne i proble-
my behawioralne.
Je¿eli wskutek nara¿enia na wp³yw alko-
holu w okresie p³odowym pojawiaj¹ siê ob-
jawy uszkodzenia mózgu, ale brak innych
cech typowych dla FAS, mówimy o zwi¹za-
nym z alkoholem zaburzeniu rozwoju orod-
kowego uk³adu nerwowego (alcohol-related
neurodevelopmental disorder ARND).
Obecnie FAS pozostaje najlepiej znan¹
przyczyn¹ upoledzenia umys³owego sporód
tych, którym mo¿na zapobiec. Problemy be-
hawioralne i neurologiczne, wystêpuj¹ce u
osób z alkoholowym zespo³em p³odowym,
mog¹ powodowaæ zarówno trudnoci w nauce
szkolnej, jak i k³opoty z prawem czy utrzy-
maniem pracy w okresie dojrzewania i w do-
ros³ym ¿yciu.
wykaza³y badania, miêdzy 5. a 16. rokiem
¿ycia uczy³y siê one mniej s³ów ni¿ dzieci w
tym samym wieku bez cech FAS. Obie ba-
dane grupy jednak tak samo sprawnie od-
twarza³y wyuczone informacje. Tak wiêc u
dzieci z FAS problemy z uczeniem siê wy-
stêpuj¹ podczas kodowania, ale raz zako-
dowana informacja s³owna podlega normal-
nemu przechowywaniu, odtwarzaniu oraz
zapominaniu.
Uczenie siê wzrokowo-przestrzenne.
Dzieci kobiet, które w czasie ci¹¿y intensyw-
nie pi³y alkohol, s³abo wykonuj¹ zadania
wymagaj¹ce uczenia siê relacji przestrzen-
nych miêdzy obiektami. W jednym z badañ
dzieci z FAS i dzieci zdrowe jednakowo
sprawnie przypomina³y sobie zwyk³e u¿y-
wane w domu i w szkole przedmioty (takie
jak ³y¿ka czy zszywacz do papieru), które
najpierw le¿a³y na stole w zasiêgu wzroku,
a nastêpnie zosta³y zabrane. Dzieci z FAS
mia³y jednak wiêksze trudnoci z ponow-
nym umieszczeniem ich w tym samym miej-
scu i takiej samej pozycji jak poprzednio.
Skupienie i utrzymanie uwagi. Proble-
my z koncentracj¹ to jeden z typowych prze-
jawów FAS, dlatego bywa on nieprawid³owo
rozpoznawany jako zespó³ deficytu uwagi z
nadpobudliwoci¹ ruchow¹ (attention defi-
cit hyperactivity disorder ADHD) i nieod-
powiednio leczony. Z najnowszych badañ
wynika, ¿e dzieci z ADHD maj¹ ci¹g³e trud-
noci ze skupieniem i utrzymaniem uwagi,
podczas gdy dzieci z FAS s¹ zdolne do skupie-
nia i utrzymania uwagi, natomiast maj¹ trud-
noci z przenoszeniem jej z jednego zadania
na drugie, czyli ze zmian¹ nastawienia.
Czas reakcji. Nara¿enie na dzia³anie al-
koholu w okresie p³odowym czêsto powodu-
je u dzieci w wieku szkolnym wolniejsze i
mniej wydajne przetwarzanie informacji; po-
dobne problemy stwierdzono u niemowl¹t w
Upoledzenia poznawcze
i behawioralne
Ostatnie badania nad FAS i ARND wy-
kaza³y, ¿e nie jest to jak s¹dzono wczeniej
ogólne upoledzenie funkcjonowania umy-
s³owego: wyranemu os³abieniu ulegaj¹ tyl-
ko niektóre funkcje.
Uczenie siê s³owne. Dzieci, które by³y
nara¿one na dzia³anie alkoholu w okresie
p³odowym, maj¹ rozmaite problemy z opa-
nowaniem mowy i zapamiêtywaniem. Jak
Ä
39
FAS ALKOHOLOWY ZESPÓ£ P£ODOWY
wieku 6.5 miesi¹ca. Badacze rejestrowali
ruchy oczu, wywo³ane pojawianiem siê, po-
ruszaniem i znikaniem powtarzaj¹cych siê
sekwencji kszta³tów geometrycznych i kolo-
rów na ekranie. U dzieci matek pij¹cych al-
kohol podczas ci¹¿y stwierdzono wyd³u¿ony
czas reakcji, co sugeruje w³anie wolniejsze
i mniej wydajne przetwarzanie informacji.
Funkcje wykonawcze. U dzieci z FAS
ujawniaj¹ siê powa¿ne deficyty w zakresie
czynnoci wymagaj¹cych abstrakcyjnego
mylenia, takich jak planowanie czy organi-
zowanie. le wypadaj¹ one w zadaniach wy-
magaj¹cych prze³¹czania siê: gdy na przy-
k³ad najpierw prosi siê je o wymienianie nazw
zwierz¹t, póniej rodzajów mebli, a nastêp-
nie znowu nazw zwierz¹t. W zadaniach pole-
gaj¹cych na rozwi¹zywaniu problemu maj¹
trudnoci z porzuceniem wyranie nieskutecz-
nych strategii.
nych oraz na kulturach komórek nerwowych
(neuronów). W okresie p³odowym komórki
embrionalne, z których maj¹ siê rozwin¹æ
neurony mózgu, namna¿aj¹ siê i przemiesz-
czaj¹ do okrelonego miejsca w embrionie,
gdzie dojrzewaj¹, staj¹ siê zró¿nicowanymi
funkcjonalnie komórkami nerwowymi i osta-
tecznie tworz¹ po³¹czenia z innymi komórka-
mi mózgu wed³ug z góry ustalonego wzorca.
Rozk³adaniu siê alkoholu towarzyszy wzrost
wra¿liwoci komórek na uszkodzenie przez
tzw. wolne rodniki. Takie uszkodzenie mo¿e
doprowadziæ do mierci niektórych komórek
mózgu w krytycznym dla rozwoju p³odu
pierwszym trymestrze ci¹¿y. Inne badania
sugeruj¹, ¿e tak¿e trzeci trymestr ci¹¿y mo¿e
byæ okresem szczególnej wra¿liwoci komó-
rek na uszkodzenia prowadz¹ce do FAS.
Alkohol lub produkty jego rozpadu powoduj¹
tak¿e zmiany w procesach wytwarzania i od-
dzia³ywania naturalnych substancji reguluj¹-
cych, które wspomagaj¹ prawid³owy wzrost
neuronów. Wyniki badañ wskazuj¹, ¿e wielu
skutkom szkodliwego wp³ywu alkoholu na
komórki mózgowe p³odu mo¿na zapobiegaæ po-
przez leczenie przywracaj¹ce zaburzon¹ przez
alkohol równowagê substancji reguluj¹cych.
Obiecuj¹ce wyniki uzyskano przy podawaniu
przeciwutleniaczy, które chroni¹ komórki ner-
wowe przed dzia³aniem wolnych rodników.
Wp³yw na strukturê mózgu
Upoledzenie funkcji poznawczych i be-
hawioralnych, zwi¹zane z FAS, jest odzwier-
ciedleniem zmian w mózgu. Techniki obra-
zowania pracuj¹cego mózgu takie jak
metoda rezonansu magnetycznego ujaw-
niaj¹ u osób z FAS zmniejszenie ogólnego
rozmiaru mózgu i nieproporcjonalnie du¿e
zmniejszenie niektórych jego struktur.
Jednym z takich obszarów jest g³êboka
struktura zwana j¹drem podstawy. U zwie-
rz¹t jego uszkodzenie upoledza pamiêæ
przestrzenn¹ i gotowoæ do zmiany nasta-
wienia, a u ludzi ró¿ne procesy poznawcze.
Innym objawem jest zmniejszona objêtoæ
mó¿d¿ku struktury zwi¹zanej z zachowa-
niem równowagi, chodzeniem, koordynacj¹
ruchów. Wreszcie nara¿enie p³odu na dzia-
³anie alkoholu jest g³ówn¹ przyczyn¹ upo-
ledzenia rozwoju lub ca³kowitego braku
spoid³a wielkiego, czyli pasma w³ókien ner-
wowych stanowi¹cego g³ówne po³¹czenie
komunikacyjne miêdzy praw¹ i lew¹ pó³ku-
l¹ mózgu. W przybli¿eniu oko³o 7% dzieci z
FAS jest pozbawionych spoid³a wielkiego w
mózgu wskanik ten jest dwudziestokrot-
nie wy¿szy ni¿ w populacji ogólnej.
Mechanizmy powstawania uszkodzeñ
mózgu p³odu, spowodowanych dzia³aniem
alkoholu, bada siê u zwierz¹t dowiadczal-
Wp³yw iloci alkoholu
wypijanego przez matkê
Nie wiadomo, jaka jest minimalna iloæ
alkoholu, która powoduje skutki niekorzyst-
ne dla p³odu. U dzieci, których matki w cza-
sie ci¹¿y pi³y mniej ni¿ 5 porcji przy jednej
okazji raz na tydzieñ, zazwyczaj nie wystê-
puj¹ znacz¹ce deficyty. Jednak kobiety w ci¹¿y
znacznie ró¿ni¹ siê miêdzy sob¹ wra¿liwoci¹
na dzia³anie alkoholu, co prawdopodobnie
zale¿y od czynników genetycznych, stanu
od¿ywienia, czynników rodowiskowych,
wspó³wystêpuj¹cych chorób i wieku.
W Stanach Zjednoczonych opracowuje siê
programy zapobiegania FAS i ARND, koncen-
truj¹ce siê na sposobach wykrywania i lecze-
nia kobiet, które pij¹ w czasie ci¹¿y. Jest to o
tyle skomplikowane, ¿e kobiety ciê¿arne czê-
sto zani¿aj¹ iloæ wypijanego alkoholu lub te¿
nie bior¹ pod uwagê alkoholu wypitego przed
40
FAS ALKOHOLOWY ZESPÓ£ P£ODOWY
rozpoznaniem ci¹¿y, czyli w jej pierwszym try-
mestrze. Dla wy³onienia grupy ryzyka przy-
datne s¹ porednie sposoby okrelania iloci
alkoholu, jak¹ kobiety wypija³y przed ci¹¿¹.
Obiecuj¹cym narzêdziem przesiewowym do
rozpoznawania picia ryzykownego przez ko-
biety ciê¿arne jest TWEAK krótki kwestio-
nariusz do oceny problemów alkoholowych u
kobiet. Zawiera on m.in. zamiast u¿ywane-
go zwykle w testach pytania o poczucie winy
zwi¹zane z alkoholem pytanie o tolerancjê
na alkohol, które nie jest kojarzone z nadu¿y-
waniem alkoholu i nie prowokuje osób odpo-
wiadaj¹cych do zani¿ania.
Po badaniu takim testem kobiety w ci¹-
¿y, które spo¿ywaj¹ alkohol, ale nie pij¹
problemowo, mog¹ ograniczyæ picie bez
leczenia. Badania wykazuj¹ ogólny spadek
poziomu picia u ciê¿arnych po krótkiej in-
terwencji, na przyk³ad po godzinnej rozmo-
wie motywacyjnej z lekarzem na temat
zdrowia nienarodzonego dziecka. Natomiast
kobieta uzale¿niona wymaga intensywne-
go leczenia choroby alkoholowej.
Test TWEAK
1. Ile porcji alkoholu potrzeba, ¿eby poczu-
³a siê wstawiona?
2. Czy bliscy przyjaciele lub krewni kiedy-
kolwiek niepokoili siê albo narzekali na Two-
je picie?
3. Czy czasami pijesz rano, ¿eby stan¹æ na
nogi?
4. Czy kiedykolwiek przyjaciel albo cz³o-
nek rodziny opowiada³ Ci o rzeczach, które
mówi³a lub robi³a, gdy by³a nietrzewa, a
których nie pamiêtasz?
5.Czy kiedykolwiek czu³a potrzebê
zmniejszenia iloci wypijanego alkoholu?
Trzy odpowiedzi twierdz¹ce uznaje siê za
wynik wiadcz¹cy o piciu ryzykownym.
[na podstawie Alkohol i Nauka. Biuletyn nr 12. Insty-
tut Psychologii Zdrowia, Warszawa 2001, s.10-17 oraz
VIII Raport dla Kongresu USA. Alkohol a zdrowie. PARPA,
Warszawa 1995, s.254-255 i 365 opracowa³a Olga
Dziewa³towska]
LIST DO PRZYJACIELA
Interesy z oszustem
caj¹c pogl¹d, ¿e alkohol szkodzi, ludzie tra-
c¹ ostro¿noæ potrzebn¹ przy u¿ywaniu sub-
stancji psychoaktywnej. To tak, jakby kto
chcia³ robiæ interesy z nieznan¹ osob¹ i zu-
pe³nie nie interesowa³ siê, czy jest uczciwa.
Szkodliwoæ alkoholu polega nie tylko na
tym, ¿e wp³ywa na komórki organizmu, lecz
wynika w³anie z jego oszukañczego dzia³ania,
ze zmian, jakie wywo³uje w postrzeganiu i
prze¿ywaniu wiata. Takie zmiany mog¹ byæ
powodowane przez ró¿ne stany i dzia³ania, na
przyk³ad zakochanie czy zapracowanie, ale s¹
to zmiany naturalne. Natomiast alkohol wp³y-
wa na psychikê w sposób sztuczny.
Wiem, ¿e takie pogl¹dy na przyjêciu u Ro-
mana na pewno by nie przesz³y dlatego, ¿e
prawie wszyscy ju¿ byli pod wp³ywem alkoho-
lu. W¹tpiê te¿, czy gocie zrozumieli, dlaczego
Ty wybra³e abstynencjê. Jednak na pewno
uszanowali to, ¿e nie próbowa³e ich przeko-
naæ, i¿ pij¹ truciznê, lecz ¿e Ty nie chcesz ro-
biæ interesów z oszustem. Gratulujê Ci, ¿e nie
kaza³e im zostaæ abstynentami, a co najwy¿ej
zastanowiæ siê, jak prze¿ywaj¹ swoje ¿ycie.
PIOTR SZCZUKIEWICZ
Chcê Ci przypomnieæ dyskusjê na przyjêciu
u Romana: kiedy odmówi³e alkoholu, nast¹-
pi³a burzliwa wymiana zdañ o abstynencji.
Gocie pamiêtali przecie¿ Twoj¹ mocn¹ g³owê
i wyczyny po alkoholu. Wiêkszoæ obecnych by³a
zgodna, ¿e abstynencja jest nieraz (!) potrzeb-
na, ale... Tu nastêpowa³a lista argumentów: ¿e
przecie¿ piwo to nie alkohol, trochê koniaku po-
maga na serce, ¿e alkohol rozgrzewa itp. Podzi-
wia³em Twoj¹ stanowczoæ w odpieraniu zarzu-
tów i próbowa³em Ci sekundowaæ.
Wszystkie te opinie s¹ w du¿ym stopniu
reakcj¹ na przedstawianie alkoholu jako
trucizny. Powiedzmy, ¿e kto ma w³asne
przyjemne prze¿ycia zwi¹zane z jego kon-
sumpcj¹ wtedy chyba musi powtarzaæ
takie pó³- i æwierænaukowe opinie o po¿y-
tecznych skutkach picia. G³upio mu po pro-
stu powiedzieæ: Kiedy pijê, jest mi fajnie,
bo to nieracjonalne. Czy widziano kiedy
kogo wiadomie pij¹cego truciznê i to jesz-
cze z umiechem? St¹d te d³ugie wywody o
dobroczynnych skutkach alkoholu. Odrzu-
Ä
41
3993486.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin