bhp.doc

(57 KB) Pobierz

Akty prawne:


 

Konstytucja RP

Kodeks pracy

Państwowa inspekcja pracy

Inspekcja sanitarna.

Dziekana obowiązuje:rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z 5lipca  2007 ws bezp. I higieniy pracy w uczelniach.

Maszyny i urządz. Wyposażone w zabezpieczenia. Niesprawne techn. Powinny być unieruchomione w sposób uniemożliwiający jego uruchomienie.Rektor ustala zasady pracy z subst. I preparatami chem, szkodliwymi czynnikami biol, preparatami i czynn. O dzialaniu rakotwórczym, mutagennym, mat. Promieniotwórczymi. Maja znajdowac się w specjalnie oznakowanych miejscach  i opakowaniach chroniących przed szkodliwym dzialaniem, pozarem,wybuchem. Rektor zobowiązany jest do ewidencji, zbierania i likwidacji odpadow niebezpiecznych.oswietlenie wentylacja i instalacja elektr. Powinny odpowiadac polskim normom.

Dyrektywa ramowa 89/391/ENG ws. Wprowadzenia srodkow w ccelu poprawy warunkow w miejscu pracy:1.informacje o zagrożeniach dla pracownikow.2.przedsiewziecia w celu zmiejszenia zagrożeń.3. pracownicy powinni uczestniczyc w Tych przedsięwzięciach.4. konieczna jest wymiana informacji i dialog w zakresie BHP pomiedzy pracodawcami i pracownikami.

Ulepszenia w zakresie BHP w miejscu pracz SA celem Torz nie powinien ograniczac się do rozważań sicisle ekonomicznych.

Pracownik –osoba fizyczna zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.

Pracodawca to osoba fizyczna lub osoba prawna, a także inna jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, która spełniając pewne wymogi prawne i społeczne, zatrudnia pracowników. Ponosi odpowiedzialność w zakresie zapewnienia BHP pracownikom.

Zapobieganie-wszystkie czynności lub srodki podejmowane lub planowane w każdym etapie działalności zawodowej w przedsiębiorstwie.

Obowiązki pracodawcy:

-zapoznać nowych pracowników z ich pracą, zakresem obowiązków oraz podstawowymi uprawnieniami

-sprawnie organizować pracę, by w pełni wykorzystać czas pracy i kwalifikacje pracownika

-przeciwdziałać dyskryminacji w zatrudnieniu

-zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy

-wypłacać wynagrodzenie za pracę w ustalonych terminach

-umożliwiać podnoszenie kwalifikacji zawodowych

-prowadzić wymaganą dokumentację

Prawa pracodawcy:

-swoboda w doborze pracownika

-wprowadzenie sankcji wobec pracownika

SZKOLENIA BHP:

Podczas przyjmowania do pracy, w wypadku przeniesienia na inne stanowisko robocze, wprowadzenia nowego wyposażenia lub zmiany wyposażenia pracy, w wypadku wprowadzenia nowej technologii.

Szkoleniu podlegaja: pracownicy, osoby kierujące pracownikami ,pracownicy inżynieryjno techniczni, administracyjno-biurowi, na stanowiskach robotniczych.

Rodzaje szkolen:

Wstępne: instruktaz ogolny i stanowiskowy.

Okresowe

Czas trwania instruktazu zalezy od:

-przygotowania zawodowego pracownika,

-dotychczasowego czasu pracy,

-rodzaju pracy

-zagrozen na stanowisku pracy

Instruktaz stanowiskowy przeprowadza:

-pracodawca

-osoba kierujaca pracownikami i wyznaczona przez pracodawce i posiadajaca odpowiednie klasyfikacje i doświadczenia.

Odbycie powinno być poświadczone na pismie.

Szkolenia okresowe:

-odbywaja osoby nie rzadziej niż raz na 3 lata na stanowiskach robotniczych, nie rzadziej niż  raz na 1 rok dla osob na niebezp stanowiskach,, nie rzadziej niż raz na 6lat osoby bedace pracodawcami.

Cele:aktualizacja i ugruntowanie wiadomości i umiejętności pracownikow w dziedzinie BHP, zaznajamianie się z nowymi rozwiązaniami techniczno organizacyjnymi w tym zakresie.

Szkolenie okresowe może być w formie:

-seminarium, kursu, samokształcenia kierowanego.

Szkolenia BHP przez Internet:

Wstępne:wszystkich grup zawodowych.

Okresowe:pracownik administracyjno-biurowy,telemarketer,kierujący pracownikami.

Narazenie zawodowe: kontakt pracownika z czynnikami powodującymi urazy ciala, śmierć, chorobe zawodowa czy obniżenie sprawności organizmu pod wpływem czynnikow niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych w środowisku pracy. Związane jest to z przekroczeniem dopuszczalnych stezen i  natężeń tych czynnikow.

A:CZYNNIKI NIEBEZPIECZNE-mogą powodowac uraz

-el. Ruchome i luzne,ostre,wystające,przemieszczanie się ludzi,poparzenie,pozar,wybuch.

B:CZYNNIKI SZKODLIWE I UCIAZLIWE:

-dzialaja na pracownika przez dłuższy okres i mogą spowodowac obniżenie sprawności fizycznej i psychicznej pracownika lub zmiany w stanie zdrowia wywołując w ostateczności choroby zawodowe. Dzielimy je na:

1.czynniki fizyczne:halas ustalony,nieustalony,infradźwiękowy,ultradzw, wigracja,mikroklimat,promieniowanie,pyly przemysłowe

2.czynniki chemiczne:o właściwościach wybuchowych,utleniających,skrajnie łatwopalne,wysoce łatwopalne,łatwopalne,toksyczne,b.toskyczne,szkodliwe,drażniące,uczulające,rakotwórcze,niebezpieczne dla środowiska.

3.czynniki biologiczne:mikroorg. Roślinne i zwierzęce oraz wytwarzane przez nie toksyny i alergeny.

4.czynniki psychofizyczne:obciążenia fizyczne,psychonerwowe

5.czynniki społeczne:zaleznosci,powiazania,wzajemne kontakty miedzy przełożonymi a podwładnymi oraz miedzy pracownikami.

Zasady i metody ograniczenia lub likwidacji wpływu niebezpiecznych itd. Czynnikow w czasie pracy:

Podstawowa zasada służb BHP w zakładzie pracy-likwidacja lub ograniczenie oddziaływania szkodliwych czynnikow dla pracownika.

Eliminacja źródeł niebezpiecznych i szkodliwych czynnikow

Ograniczenie oddziaływania czynnikow przez odsuniecie człowieka z obszaru ich oddziaływania

-zastapienie człowieka przez roboty,mechanizacja i automatyzacja, stosowanie sygnalizatorow stanow niebezpiecznych llub uniemożliwienie wejścia człowieka w strefe zagrozenia

Ograniczenie oddziaływania czynnikow przez osłonięcie strefy narazenia

Ograniczenie wpływu czynnikow dzieki stosowaniu ochron osobistych.

BADANIA:

Częstość:co najmniej 1x w roku lub co najmniej raz na 2 lata.

NDS-najwyzsze dopuszczalne stezenie.

NDSch-najwyzsze dopuszczalne stezenie chwilowe.

NDSP-najwyzsze dop.stezenie pułapowe.

NDN-najwyzsze dopuszczalne natężenie.

Rejestry i karty przechowywane są 40lat licząc od daty ostatniego wpisu a wyniki badan i pomiarow przechowuje się 3lata od ostatniego wpisu.

Lekarskie badania profilaktyczne:wykonuje się w celu wczesnego wykrycia zmian chorobowych i podjecia odpowiednich srodkow profilaktycznych.

Badania wstępne-osoby przyjmowane do pracy, pracownicy młodociani i inni pracownicy przeniesieni na inne stanowisko pracy na którym występują czynniki szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe.

Badania okresowe:w godzinach pracy, zwrot koszt przyjazdu.

Badania kontrolne:podlegaja pracownicy w przypadku niezdolności do pracy przez ponad30dni.

SKIEROWANIE POWINNO ZAWIERAĆ:-okreslenie rodzaju badania,1 lub kilku stanowisk pracy,informacji o czynnikach szkodl na stanowisku/ach.

Badanie profilaktyczne konczy się orzeczeniem lekarskim o przeciwwskazaniach/braku przeciwsk do pracy na ww stanowisku/ach.

Badanie sanitarne-ucznoowie,studenci,doktoranci kształcący się do wykonywania prac przy których istnieje możliwość przeniesienia zakazenie lub choroby zakaznej na inne osoby.

Posilki profilaktyczne i napoje:nieodpłatnie,w warunkach szczególnie uciążliwych:1danie gorace,napoje których rodzaj i temp powinny być dostosowane do warunkow wykonywanej pracy.

ERGONOMIA- dyscyplina naukowa zajmująca się dostosowaniem pracy do możliwości psychofizycznych człowieka.

Cele:zapewnienie człowiekowi dobrego zycia zadowolenie,poczucia bezpieczeństwa,komfortu psychicznego jakiego może on doznawac z chwila tworzenia mu optymalnych warunkow pracy.

Zadania:

Opracowanie planow i programow działań dla nauk technicznych aby dostosowac technike nie tylko do możliwości psychofizycznych człowieka ale tez do jego potrzeb i oczekiwan.

Efekty wdrazania zasad ergonomii:

-zmniejszenie znaczenia roznic indywidualnych

-zmniejszenie zmeczenia praca

-zwiekszenie wydajności pracy

-zapobieganie patologicznym skutkom wykonywania pracy

Ergonomia korekcyjna:analiza istniejących już stanowisk pracy z punktu widzenia ich dostosowania do psychofiz. Możliwości pracownikow oraz formułowaniu zlecen mających na celu:

-polepszenie warunkow pracy,zmniejszenie istniejących obciążeń,poprawe wydajności i jakości pracy

Ergonomia koncepcyjna-celem jest zaprojektowanie narzędzia,urzadzenia,maszyny,całego obiektu przemysłowego by spełniał podstawowe zasady ergonomii.

Ergonomia wyrobow:wykorzystanie ergonomii w celu zastosowan procedur korekcyjnych lub koncepcyjnych.

Układ człowiek-praca

Jego zadaniem jest wykonanie jakiejs pracy przy czym wzgledna wartość tego układu może być bardzo rozna.

Zagadnienia układu:odbior informacji od maszyny do człowieka,oddziaływanie człowieka na maszyne przez urzadzenia sterujące oraz czynniki materialnego środowiska pracy,czynnik antropogeniczny i organizatorski na środowisku roboczym.

Fazy procesu pracy:

-faza percepcji

-faza pracy układu

-faza sterowania

Elementy informacyjne i sterownicze:

Ogólne zasady urządzenia sygnalizacyjnego

-dostrzeganie sygnałów

-rozróżnianie sygnałów

Zasady rozmieszczanie większej liczby urządzeń sygnalizacyjnych na 1 stan. Roboczym:

Zasada optymalnego umiejscowienia,zas. Ważności, zas. Spełnionej funkcji, zas. Kolejności uzywania, zas. częstotliwości uzywania.

Rozróżnienie El. Sterowniczych nastepuje zwykle na podstawie kształtu,barwy,rozmiaru,umiejscowienia.

Stanowisko pracy-przestrzen pracy z wyposażeniem w srodki i przedmioty  pracy w której pracownik lub zespol pracownikow wykonuje prace.

Do szacowania ryzyka związanego z zagrożeniem należy brać pod uwagę.

-prawdopodobienstwo wystapienia zagrożeń

-ciezkosc szkodliwych następstw tych zagrożeń

Metody analizy ryzyka

-CO-przewidywanie możliwych skutkow uszkodzen, FMEA-do oceny złożonych obiektow mechanicznych, HAZOP-do oceny złożonych procesow chemicznych

PHA-stosowana w etapie projektowania,FTA-drzewo błędów.

OCENA RYZYKA METODĄ – RISK SCORE.

1.Ekspozycja-czas przebywania w strefie narażenia na dane zagrożenie.

Ekspozycja wraz z prawdopodobieństwem pozwala na ocene prawdopodobieństwa skutkow dla indywidualnego pracownika.

Parametr ten okresla narazenie wg częstotliwości:

-znikome-raz do roku

-minimalne-kilka razy/rok

-okazjonalne-raz na miesiąc

-sporadyczne-raz na tydzień

-czeste-codziennie

-stałe.

Kategorie ryzyka:

Pomijane do 20pkt-brak dzialan

Małe-20-70pkt-należy zwrocic uwage

Średnie-70-200pkt-potrzebna poprawa

wysokie-200-400pkt-potrzeba natychmiastowa poprawa

b. wysokie-powyzej 400pkt-rozważ wstrzymanie prac.

Wzór szacowania ryzyka:R=S*E*P

R-oszacowana wartość ryzyka zawodowego

S-skutek,strata(potencjonalnie)

E-ekspozycja na zagrozenie

P-prawdopodobienstwo wystapienia zdarzenia o danych stratach

Osoby przeprowadzające ocene ryzyka zawodowego:

-pracodawca

-pracownicy wyznaczeni przez pracodawce

-osoby kierujące pracownikami lub z poza organizacji

Osoby te powinny:

-znac i rozumiec zasady oceny.

-posiadać wiedzę niezbedna do identyfikowania zagrożeń

-umiec ocenic szkodliwe dzialania.

Sporządza się i przechowuje:

-wyniki oceny

-potwierdzenie ze wszyscy pracownicy znaja wyniki oceny na ocenianych stanowiskach

-plany działań wynikające z oceny ryzyka

 


 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin