3. Motoryka i jej zaburzenia.doc

(33 KB) Pobierz
Motoryka i jej zaburzenia

Motoryka i jej zaburzenia

Motoryka jest ściśle powiązana z psychiką (uczestniczy w reakcji stosunków człowieka z otoczeniem).

Rozwój fizyczny stwarza podstawy do rozwoju motoryki (ukł.kostny, mięśniowy, wydzielanie, ukł.nerwowy itp.)

 

Symptomy zaburzeń rozwoju ruchowego:

1.      nieprawidłowy rozwój fizyczny (wada narządu ruchu, brak ćwiczeń)

2.      uszkodzenie c.u.n

 

Skutki:

-          uszkodzenie dróg czuciowo-ruchowych i ośrodka korowego analizatora kinest-ruchowego (np. brak odczucia dotyku i ruchu)

-          uszkodzenia pół drugorzędowych powoduje niemożność rozpoznania przedmiotów za pomocą dotyku, zaburzenie ruchów dowolnych, czynności naprzemiennych (apraksja kinetyczna)

-          uszkodzenie ośrodka korowego powoduje zaburzenia precyzyjnych czynności ruchowych oraz mylenie głosek zbliżonych

-          uszkodzenie pola 4 powoduje niedowład

-          uszkodzenie ośrodka ruchowego mowy – czynności mowy (afazja ruchowa)

-          uszkodzenie ośrodka Exnera – zaburzenie ruchów ręki podczas pisania, niemożność rysowania i pisania (agrafia), niski poziom graficzny (dysgrafia)

-          uszkodzenie trzeciorzędnych okolic w płatach nosowych – zaburzenia celowych działań ludzkich oraz przebieg wyższych procesów psychicznych

 

Objawy ogólnej niezręczności:

-          opóźnienie w rozwoju ruchowym i mała aktywność ruchowa

-          niezręczność ruchowa i mała wyćwiczalność

-          brak koordynacji ruchowej (ogólna niezręczność)

-          opóźnienie umiejętności ruchowych

-          spowolnienie ruchowe

-          unikanie zabaw ruchowych

-          zakłócenie koordynacji wzrokowo-ruchowej

 

Niezręczność ruchowa całego ciała to fragmentaryczne opóźnienie rozwoju ruchowego, wyrażające się brakiem percepcji ruchów, wzmożonym napięciem mięśniowym i współruchem.

Gry opóźnienie nie ulega wyrównaniu mówimy o niedorozwoju ruchowym

 

Objawy zakłócenia motoryki manualnej:

-          opóźnienie rozwoju praksji (umiejętność posługiwania się przedmiotami codziennymi)

-          mała wyćwiczalność w zakresie ruchów drobnych (brak precyzji)

-          zakłócenia koordynacji wzrokowo-ruchowej

-          szybkość ruchów rąk niedostosowania do zadania

-          niechętne podejmowanie czynności manualnych

 

Niezręczność manualne charakteryzuje się zaburzeniami koordynacji ruchowej i wzrokowo-ruchowej.

 

Dzieci te:

-          z opóźnieniem zdobywają umiejętności samoobsługi

-          czynności codzienne wykonują wolno i niezręcznie

-          nieprawidłowo trzymają ołówek, prace są niedbale wykonane

-          niechętnie układają klocki

-          źle wycinają papier

-          przy zbyt małym napięciu mięśniowym linie są mało widoczne, nierówne

-          niechętnie wycinają klocki

-          przy niewłaściwej koordynacji obu rąk dzieci chętnie posługują się jedną ręką (druga im przeszkadza) – trudności przy zapinaniu guzików

-          współruchy (synkinezje) bywają nasilone

-          są bierne, mało samodzielne, mają niską samoocenę

 

Metody badań motoryki:

-          wywiad (tempo rozwoju, czy dobrze się rozwijało)

-          obserwacja – przy codzienny zabawach manipulacyjnych, konstrukcyjnych itp.

-          Analiza wytworów – prace plastyczne, wycinanki itp.

-          Badania testowe i eksperymenty – odtwarzanie figur

 

Postępowanie korekcyjno-wychowawcze

Ważne jest zaplanowanie programu oddziaływań stymulujących rozwój i korygujących zaburzenia.

Ważne są ćwiczenia w codziennych sytuacjach i zaplanowaniu zajęć, w celu:

-          usprawnienia ruchów, precyzji, koordynacji, rytmiczności itp.

-          Kształcenie umiejętności swobodnego regulowania napięcia mięśniowego, regulowanie sił nacisku

 

Przy niezręczności manualnej zaangażowanie do samoobsługi, zajęć ręcznych

Rodzaje ćwiczeń:

-          malowanie farbami dużych kształtów

-          kolorowanie książeczek

-          rysowanie i kolorowanie pisakami

-          rysowanie przez kalkę

-          wycinanie

-          ulepianki z plasteliny

 

Przy niezręczności ruchowej całego ciała zachęcanie do brania udziału w zabawach ruchowych (sport, gimnastyka)

Rodzaje ćwiczeń:

-          zabawy rzutne i skoczne

-          ćwiczenia na równoważni

-          zabawy rytmiczne

-          zawody

 

Zasadą profilaktyki jest dostarczenie dziecko jak najszybciej okazji do ćwiczeń motoryki i organizowania warunków stymulujących rozwój.

 


Lateralizacja

Zaburzenie motoryki w zakresie zaburzeń latelaryzacji (przewaga jednej strony strony ciała nad drugą).

Wysoki poziom percepcji i ekonomii ruchów jest osiągalny, gdy współpracuje oko i ręka po tej samej stronie ciała.

Lateralizacja czyli stronność, funkcjonalna dominacja jednej strony ciała związana jest z dominacją jednej z półkul mózgowych. Funkcjonalna dominacja prawej strony ciała, odpowiada dominacji lewej półkuli mózgowej (krzyżowanie).

Stronność ciała – wszystkie narządy parzyste po lewej stronie są lepsze

Ręczność – cześć narządów jest lepiej sprawna

Lateralizacja rozwija się kilka lat, do 3r.ż już można poznać czy jest prawo czy lewo ręczny (4 r.ż). Częściej występuje leworęczność przy wcześniakach i genetycznie.

 

Objawy zaburzeń lateralizacji

Zaburzenia stwierdzone u dzieci lewostronnych uznaje się na skutek zmuszania ich do posługiwania się prawą ręką, co wywołuje tzw. Konflikt dominacji. Dzieci leworęczne mogą mieć problemy z pisaniem i rysunkiem. Często przyjmują niewłaściwe ułożenie ciała, co sprzyja wadom postawy. U dzieci leworęcznych powstaje zaburzenie nerwicowe, motywacyjne.

Zaburzeniom lateralizacji towarzyszą często trudności w czytaniu i pisaniu. Dzieci leworęczne popełniają błędy tj.:

-          statyczne odwracanie liter – p-b, d-b

-          dynamiczne odwracanie liter (zmiana kolejności liter)

-          opuszczanie i dodawanie liter

-          błędne odtwarzanie liter

Dzieci leworęczne przestawiane na siłę prezentują rozmaite zaburzenia osobowości.

 

Postacie zaburzeń lateralizacji:

1.      nieustalona (oburęczna) – obie ręce nie uzyskują dobrej sprawności manualnej, przewaga czynnościowa półkul mózgowych może być zachwiana, problemy z orientacją przestrzenną. Może być stanem przejściowym lub trwałym. U dzieci występują problemy w nauce.

2.      skrzyżowana (niejednorodna – prawa strona z lewą) – kłopoty ze stronami, zła koordynacja wzrokowo-ruchowa, problem z pisaniem

 

Metody badań lateralizacji.

-          wywiad z rodzicami

-          obserwacja w różnych sytuacjach życiowych

-          eksperymenty

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin