Koziołek Matołek w Wielkiej Brytanii.DOC

(156 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć dla kalsy trzeciej realizowanych w trakcie trwania Dni Brytyjskich

Scenariusz zajęć dla kalsy trzeciej realizowanych w trakcie trwania Dni Brytyjskich

Ośrodek tematyczny: Jestem Europejczykiem

Temat: Podróż do Wielkiej Brytanii z Koziołkiem Matołkiem

Cel główny:

·  zdobycie podstawowych informacji o Wielkiej Brytanii

Cele operacyjne:
Uczeń:

·  wie, dlaczego Koziołek Matołek podróżuje po świecie,

·  wie, gdzie leży Wielka Brytania i potrafi ją wskazać na mapie Europy,

·  potrafi wymienić państwa wchodzące w skład Wielkiej Brytanii,

·  potrafi wyjaśnić pochodzenie flagi Wielkiej Brytanii,

·  zna nazwy sławnych obiektów i nazwiska postaci związanych z Wielką Brytanią,

·  wie, co to jest monarchia,

·  zna najpopularniejsze zwierzęta występujące w Wielkiej Brytanii,

·  potrafi rozpoznać strój szkocki,

·  potrafi dokonać obliczeń zegarowych.

Metody:

·  podająca,

·  problemowa,

·  eksponująca,

·  praktycznego działania.

Formy:

·  indywidualna,

·  zbiorowa.

Pomoce dydaktyczne:
wiersz B. Formy "Podróże", ilustracje zwierząt, mapa Europy, mapa Wielkiej Brytanii, encyklopedia, zdjęcia zabytków, elementy flagi Wielkiej Brytanii, rysunki konturowe (wiewiórka szara, autobus angielski, kucyk szetlandzki), taśma z nagraniem melodii szkockich, piłka nożna, tekst z lukami, list od Koziołka Matołka.

Edukacja przyrodniczo-społeczna:

·  położenie i symbole narodowe Wielkiej Brytanii,

·  zna charakterystyczne budowle i zabytki Wielkiej Brytanii,

·  zna faunę i florę Wielkiej Brytanii.

Edukacja polonistyczna:

·  wypowiedzi uczniów o Wielkiej Brytanii,

·  słuchanie czytanego przez nauczyciela listu,

·  pisownia wyrazów wielką literą,

·  przypomnienie wiadomości o Koziołku Matołku,

·  wyjaśnienie pojęcia "monarchai".

Edukacja matematyczna:

·  rozwiązywanie zadań,

·  obliczenia zegarowe.

Edukacja plastyczno-techniczna:

·  wycinanie, malowanie, klejenie elementów flagi Wielkiej Brytanii,

·  wypełnianie konturów.

Edukacja ruchowo-muzyczna:

·  słuchanie szkockiej muzyki,

·  minipiłka nożna.

Przewidywane osiągnięcia:
Uczeń:

·  wie, gdzie leży Wielka Brytania, zna jej flagę,

·  wie, z jakich państw składa się Wielka Brytania,

·  postrzega, odbiera, szanuje wartości środowiska przyrodniczego i kulturowego innego kraju,

·  posiada podstawową wiedzę o ustroju Wielkiej Brytanii,

·  zna pojęcie "monarchia",

·  wie, że Pacanów jest europejską stolicą bajki,

·  wypowiada się pełnymi zdaniami na określony temat,

·  zna i stosuje zasady pisowni wielką literą,

·  potrafi z zainteresowaniem słuchać innych,

·  rozwiązuje zadania matematyczne,

·  biegle dokonuje obliczeń zegarowych,

·  potrafi starannie wycinać, malować i sklejać elementy,

·  rozpoznaje melodie szkockie,

·  rozpoznaje wiewiórkę szarą, kucyka szetlandzkiego, szkockie krówki.

 

1. Wprowadzenie do tematu lekcji
Recytacja fragmentu wiersza B. Formy "Podróże"

Każdy chętnie podróżuje.
Chce zobaczyć obce kraje.
Poznać nowych, miłych ludzi
i ciekawe obyczaje.

2. Przypomnienie informacji o Koziołku Matołku na podstawie otrzymanego listu

3. Informacja o położeniu Wielkiej Brytanii
Odszukanie Wielkiej Brytanii na mapie Europy

4. Prezentacja mapy Wielkiej Brytanii z podziałem na Walię, Szkocję, Anglię i Irlandię Północną

5. Wyjaśnienie nazwy Zjednoczone Królestwo Anglii

6. Malowanie, wycinanie, klejenie flagi Wielkiej Brytanii

7. Wyjaśnienie pojęcia monarchia

8. Informacja o Londynie z uwzględnieniem treści dotyczących:
- Królowej Elżbiety I i II
- pałacu Buckingham
- gwardzistów
- metra
- czerwonych, piętrowych autobusów
- Big Bena

9. Rozwiązywanie zadań - obliczenia zegarowe

10. Ciekawostki turystyczne Wielkiej Brytanii:
- Stonehenge - bloki skalne
- Uffington - ryty w wapiennej skale
- Grobla Olbrzymia
- muzeum Madame Tussaud - figury woskowe
- ruch lewostronny
- stadion Wembley - sport

11. Ćwiczenia ruchowe
minipiłka nożna

12. Krajobraz Wielkiej Brytanii - fauna i flora:
- szkockie krówki
- kuce szetlandzkie
- koń schire
- wiewiórka szara

13. Omówienie stroju szkockiego

14. Słuchanie melodii szkockich

15. Podsumowanie zajęć
Praca samodzielna - uzupełnianie tekstu z lukami
Odpowiedzi dzieci na pytania Koziołka Matołka

Drogie Dzieci!

Nazywam się Koziołek Matołek wędruję po całym świecie. Mam już 70 lat i w tym roku urządzono mi uroczystą Galę Urodzinową w moim ukochanym Pacanowie. Widziałem tam postacie bajkowe z całego świata, a Pacanów uroczyście ogłoszono europejską stolicą bajki.
Dzisiaj chciałem zaprosić Was na wspólną wyprawę do Wielkiej Brytanii.Za chwilę wyruszymy razem i zaczniemy nową podróż, a co przeżyjemy i zobaczymy, wkrótce wszyscy się dowiemy.
Posłuchajcie:
Większość ludzi słyszała o Wyspach Brytyjskich, które leżą w Europie, ale nie wszyscy wiedzą, że są to dwie duże wyspy: Wielka Brytania i Irlandia.
W skład Wielkiej Brytanii wchodzą państwa: Anglia, Szkocja, Walia, a w skład Irlandii wchodzą: Irlandia Północna i Republika Irlandzka. Poza tym jest tu około 5000 mniejszych wysp. Na niektórych mieszkają ludzie, ale na wielu z nich żyją tylko ptaki. Wielka Brytania jest w kształcie smoka, więc chyba łatwo odnajdziecie ją na mapie Europy.

- odszukanie Wielkiej Brytanii na mapie Europy
- rysowanie konturów Wielkiej Brytanii (karta pracy nr 1)

Wielka Brytania i Irlandia północna to Zjednoczone Królestwo, w skład którego wchodzą Walia, Szkocja, Anglia i Irlandia Północna. Flagę zjednoczonego królestwa utworzono z fragmentów flag tych państw.

- malowanie, wycinanie i sklejanie elementów flagi (techniczna karta pracy)

Zjednoczone królestwo jest monarchią, którą rządzi królowa Elżbieta II.

- odszukanie w encyklopedii i wyjaśnienie pojęcia "monarchia"

Od wielu wieków na Wyspach Brytyjskich istnieje królestwo. Jedną z największych władczyń była królowa Elżbieta I, która około 450 lat temu rządziła Anglią. Mieszkała w prawdziwym pałacu, a wraz z nią jej damy dworu, służba, urzędnicy i gwardia królewska. W czasie uroczystej koronacji monarsze przekazywano insygnia królewskie. Na głowę władcy wkładano złotą koronę i wręczano mu berło oraz jabłko królewskie, czyli złotą kulę z umieszczonym na wierzchu krzyżykiem. Obecnie panuje królowa Elżbieta II, która mieszka wraz z rodziną w Londynie w pięknym pałacu Buckhingam. Pałacu strzegą gwardziści. Codziennie można oglądać zmianę warty, kiedy to gwardziści uroczyście przekazują sobie klucze do pałacu. Gwardziści zawsze noszą kosmate czapy z niedźwiedziego futra. Jeśli nad budynkiem, w którym mieszka królowa, powiewa flaga, to znaczy, że królowa jest w domu. Przez kilka miesięcy latem, turystom wolno zwiedzać niektóre z 650 pokoi pałacu.
Londyn, to największe i najbardziej zatłoczone brytyjskie miasto. Przepływa przez nie Tamiza. Londyńczycy korzystają z kolei podziemnej, poruszając się po mieście. To najstarsza sieć metra na świecie. W tym mieście mieszka ponad 7 milionów ludzi, a co roku przyjeżdża tu 20 milionów turystów. Na placu PICCADELLY CIRCUS wszyscy mogą zobaczyć słynne czerwone, piętrowe autobusy. Londyn jest stolicą Wielkiej Brytanii. Najbardziej znanym budynkiem tego miasta jest parlament z wieżą zegarową, w której znajduje się 14-to tonowy dzwon BIG BEN. Czy znacie się na zegarze?

- rozwiązywanie zadań - obliczanie zegarowe (karta pracy nr 2)

W Wielkiej Brytanii na turystów czeka wiele atrakcji. W STONEHENGE można zobaczyć niesamowitą budowlę z olbrzymich bloków skalnych, która powstała prawdopodobnie aż 5000 lat temu. Do dziś ludzie zastanawiają się, jak je zbudowano, nie mając do pomocy żadnych maszyn. W UFFINGTON możemy podziwiać ryty w wapiennej skale pozostawione przez przodków dzisiejszych Brytyjczyków. Jest to rzeźba konia wykonana w białej skale, która stanowi podłoże. Coroczne oczyszczanie rzeźby z porastającej ją trawy to święto dla mieszkańców i turystów. Następnym niesamowitym zjawiskiem jest GROBLA Olbrzymia w Irlandii Północnej składa się z około 37 000 kolumn skalnych takich samych kształtów i rozmiarów. W muzeum MADAME TUSSAUD można zobaczyć woskowe figury przedstawiające sławnych ludzi. Są tam figury znanych piosenkarzy, piłkarzy, królów i przywódców państw.
W Wielkiej Brytanii obowiązuje ruch lewostronny, co kierowcom z Europy sprawia duże trudności, ale nie musimy się martwić, ponieważ zawsze możemy liczyć na pomoc angielskiego policjanta zwanego BOBEM. To najbardziej przyjazna dla obywateli policja na świecie.
Brytyjczycy szaleją na punkcie sportu. To tu wymyślono takie gry jak golf, tenis, krykiet, rugby i piłkę nożną. Tu właśnie ponad sto lat temu powstał pierwszy klub piłkarski. Większość brytyjskich meczów piłkarskich, np. finał Pucharu Anglii, rozgrywa się w Londynie, na słynnym stadionie WEMBLEY. Może on pomieścić 80 000 kibiców.

- ćwiczenia ruchowe "Minipiłka nożna"

Wielka Brytania to niezwykłe wyspy, Irlandię nazywa się Szmaragdową Wyspą, bo dzięki opadom deszczu (a prawie ciągle pada i jest bardzo mglisto) trawa ma tam piękny zielony kolor. W Walii jest dużo zielonych dolin i skalistych gór oraz słynnych piaszczystych plaż. Anglia to mieszanka krajobrazów. Na wschodzie jest płaska i bagnista, a na północy i zachodzie jest górzysta z licznymi jeziorami. W Szkocji znajduje się słynne jezioro zwane LOCH NESS. Wielu ludzi twierdzi, że widziało tam wielkiego potwora. Szkocję i Anglię dzieli WAŁ HADRIANA wybudowany przez Rzymian 2000 lat temu, by chronił Anglię przed szkockimi plemionami.
Szkocja, to jeden z najciekawszych pod względem przyrodniczym regionów Wielkiej Brytanii. Obok malowniczych jezior występują tu porośnięte lasem góry. W lasach rosną sosny, brzozy, jałowce, a wzgórza pokryte są pięknymi wrzosami.
Na soczyście zielonych łąkach pasą się SZKOCKIE KRÓWKI. Nie są one podobne do naszych krów. Mają długie, miękkie futerko i lekko zakrzywione rogi. Pogoda w Szkocji jest kapryśna, często pada deszcz, wieje silny wiatr. Szkockie krowy dzięki futrzanej ochronie nie boją się zimna. Są bardzo wytrzymałe, a do tego łagodne. KUCE SZETLANDZKIE mimo niewielkiego wzrostu są bardzo silne. Pochodzą ze szkockich Wysp Szetlandzkich, gdzie jest zimno i mokro, dlatego mają zimową sierść i gęstą grzywę, która pozwala im zachować ciepło. Kucyki były kiedyś używane do transportu ludzi i ładunków. Pracowały pod ziemią w kopalniach, ponieważ były silne i niewysokie, mogły ciągnąć ładunki dwukrotnie cięższe niż one same. Dziś kuce są przede wszystkim atrakcją dla dzieci. Przeciwieństwem kucyka jest koń SCHIRE, 20 razy cięższy niż kucyk. Może ważyć tyle co niewielki samochód. Te najwyższe konie na świecie mają potężne kopyta, które pozwalają im zachować równowagę na wybojach. Kiedyś nosiły na grzbietach ciężkozbrojnych rycerzy. Są bardzo łagodne i silne, dlatego pracują na gospodarstwie. Mogą ciągnąć ładunki pięć razy większe od siebie. Dziś konie schire prawie wymarły. Na całym świecie jest ich około 5 000 i niektóre nadal wykonują swoje dawne prace. Pięknie prezentują się na paradach z zaplecionymi grzywami i ogonami. Na wyspach brytyjskich występuje również WIEWIÓRKA SZARA. Jest tam od niedawna. Ponad sto lat temu przywieziono z Ameryki kilkaset sztuk tych zwierząt. Teraz są ich miliony. Wiewiórka szara jest nieco większa od wiewiórki pospolitej występującej w Polsce. Jednak na uszach nie ma charakterystycznych pędzelków.

- wypełnianie konturów zwierząt (karta pracy nr 3)

Szkocja to kraj, który ma bardzo bogatą historię i tradycję. Podstawą organizacji dawniejszego społeczeństwa były KLANY, składające się z poszczególnych rodów. Do klanów należały ziemie. Na czele klanu stał król- zwany naczelnikiem lub wodzem. On stanowił prawa i egzekwował je. Po unii z Anglią klany przestały istnieć, ale do dziś oznaką przynależności do nich jest TARTAN - szkocka tkanina wełniana w różnobarwną kratę ( charakterystyczna dla danego klanu) z której szyje się spódniczki szkockie. Narodowy strój Szkotów to kraciasta spódniczka zwana KILTEM noszona przez mężczyzn.

- pokaz stroju szkockiego

Szkoci lubią grać na różnych instrumentach. Muzyka szkocka to między innymi charakterystyczne ballady o celtyckim rodowodzie oraz tańce górali szkockich z towarzyszeniem muzyki wykonywanej na dudach, mylnie przez niektórych zwanych kobzą.

- słuchanie melodii szkockich

Kochane Dzieci!
To już koniec naszej wędrówki po Wielkiej Brytanii. Mam nadzieję, że zapamiętacie ten piękny kraj i kiedyś sami wybierzecie się na taką wycieczkę. Spróbujcie teraz samodzielnie uzupełnić kilka informacji na temat Wielkiej Brytanii.

- uzupełnianie tekstu z lukami

A teraz czy mnie, Koziołkowi, wielkiemu podróżnikowi, potraficie odpowiedzieć na kilka trudnych pytań?
- Jakie miasto ogłoszono europejską stolicą bajki?
- Jaki kształt ma Wielka Brytania?
- Kto rządzi w Wielkiej Brytanii?
- Kto strzeże pałacu królowej?
- Jaka rzeka przepływa przez Londyn?
- Ile ton waży dzwon Big Ben?
- Kto to jest Bob?
- Kogo widziano w wielkim jeziorze Loch Ness?
- Jak nazywa się szkocka spódniczka w kratę?
- Na czym grają szkoccy górale?
- Po której stronie jezdni jeżdżą autobusy w Anglii?
Żegnam się z Wami bardzo gorąco. Cieszę się, że uważnie słuchaliście moich wiadomości i ciekawostek o Wielkiej Brytanii. Dlatego obiecuję, że już niedługo zabiorę Was na następną, wspólną wyprawę za granicę.

Do widzenia, Wasz Koziołek Matołek

 

Podróż do Wielkiej Brytanii z Koziołkiem Matołkiem - Załącznik 2

 

 

 

 

Karta pracy nr 2

Oto rozkład dnia Koziołka Matołka w czasie pobytu w Londynie:
7.30 - pobudka
8.30 - śniadanie
9.10 - spacer nad Tamizą
11.20 - zwiedzanie Londynu, zakup pamiątek
14.00 - obiad
15.35 - zwiedzanie Pałacu Buckingham
17.00 - herbatka z Królową
17.45 - obserwowanie zmiany warty gwardzistów pałacowych
18.05 - powrót do hotelu
18.45 - kolacja
19.30 - oglądanie sztuki w Teatrze Shakespeara
22.00 - powrót do hotelu
22.30 - toaleta i pójście do łóżka

Policz i napisz odpowiedź:

1. Ile czasu miał Koziołek Matołek na zwiedzanie Londynu i zakup pamiątek?

2. Jakie miał przerwy między posiłkami?

3. Jak długo trwała herbatka u Królowej?

4. Kiedy Koziołek Matołek mógł jechać piętrowym autobusem i jak długo to trwało?

 

 

 

Podróż do Wielkiej Brytanii z Koziołkiem Matołkiem - Załącznik 4

 

 

 

 

Flagi

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin