acad_byw_aqr.pdf

(707 KB) Pobierz
3D-byw_qrcard.fm
Zbuduj własny świat
Projektowanie i wizualizacja
za pomocą programu AutoCAD ®
Szybki start
Korzystanie z systemu pomocy
wyszukiwanie haseł
w indeksie
wprowadzanie pytania lub wyrażenia w używanej wersji
językowej lub wprowadzanie dokładnych słów i wyrażeń
w wersji produktu firmy Microsoft
przechodzenie
do tematów za
pomocą spisu
treści
objaśnienia dotyczące
sposobu użycia funkcji
wyświetlanie listy
poleceń
i zmiennych
systemowych
związanych
z wybranym
tematem
wyświetlanie procedur związanych
z wybranym tematem
Autodesk, logo Autodesk, AutoCAD, AutoCAD LT i DesignCenter są zarejestrowanymi znakami towarowymi firmy Autodesk,
Inc. Wszystkie pozostałe nazwy znaków firmowych, nazwy produktów lub znaki towarowe należą do ich prawnych właścicieli.
713091059.014.png 713091059.015.png
Użyteczne aliasy poleceń
Polecenie
Alias
Polecenie
Alias
ADCENTER
adc
PLINIA
pl
BLOK
b
PRZESUŃ
prs
COFAJ
c
ROZBIJ
r
KOPIUJ
k
TABELA
tb
KRESKUJ
kre
USTAWIENIARYS ustrys
LINIA
l
UTNIJ
ut
ŁUK
u
WARSTWA
wa
NFRAGM
nf
WŁAŚCIWOŚCI
wła
OBRÓT
ob
WSTAW
w
ODLEG
odl
WTEKST
wt
ODNOŚNIK
odn
WYDŁUŻ
wyd
ODSUŃ
od
WYMAŻ
wy
OKRĄG
o
WYMSTYL
wst
OPCJE
op
ZAOKRĄGL
za
PALETYNARZĘDZI pnr
ZOOM
z
Program umożliwia definiowanie własnych aliasów poleceń. Zobacz „Tworzenie aliasów poleceń” w systemie
pomocy. Aby wyświetlić pełną listę aliasów poleceń, kliknij polecenie Narzędzia
Dostosowywanie Edycja
Klawisze skrótów
Klawisze
skrótów
Opis
Polecenie lub
zmienna systemowa
F1
Otwiera okno systemu pomocy
POMOC
F2
Przełącza między oknem tekstowym i obszarem rysunku
GEKRAN, TEKRAN
F3
Włącza i wyłącza stałe tryby lokalizacji względem obiektu OBIEKT
F6
Włącza i wyłącza dynamiczny LUW
UCSDETECT
F7
Włącza i wyłącza wyświetlanie siatki
SIATKA
F8
Włącza i wyłącza tryb Orto
ORTO
F9
Włącza i wyłącza skok
SKOK
F10
Włącza i wyłącza śledzenie biegunowe
USTAWIENIARYS
F11
Włącza i wyłącza śledzenie lokalizacji względem obiektu
USTAWIENIARYS
F12
Tymczasowo wyłącza wprowadzanie dynamiczne
DYNMODE
CTRL+9
Włącza i wyłącza wyświetlanie okna poleceń
LINPOL/UKRYJ
CTRL+0
Włącza i wyłącza elementy interfejsu użytkownika
CZYŚĆEKRANWŁ/WYŁ
CTRL+R
Przechodzi między rzutniami
CVPORT
parametrów programu.
713091059.016.png
Wprowadzanie współrzędnych
Metoda
Format
Opis
Bezwzględne współrzędne
kartezjańskie
# X , Y
Określa położenie mierzone jako odległość
od punktu 0,0 w bieżącym LUW
Względne współrzędne
kartezjańskie
@ X , Y
Określa położenie mierzone jako odległość
od ostatniego punktu
Bezwzględne współrzędne
biegunowe
# odległość < kąt
Określa położenie mierzone jako odległość
i kąt od punktu 0,0 w bieżącym LUW
Względne współrzędne biegunowe @ odległość < kąt
Określa położenie mierzone jako odległość
i kąt od ostatniego punktu
Filtry współrzędnych
. x lub . y lub . z lub
. xy lub . yz lub . xz
Określa położenie przez wyodrębnienie
i utworzenie kombinacji wartości
współrzędnych dwóch lub trzech położeń
Bezpośrednie wprowadzanie
odległości
odległość
Określa położenie na podstawie kierunku
przesuwania urządzenia wskazującego
i wprowadzonej odległości
Zablokowanie kąta dla punktu < kąt
Określa zmianę kąta blokującą kursor dla
następnego wprowadzanego punktu
Współrzędne, filtry i odległości można wprowadzać w wierszu polecenia w dowolnym monicie dotyczącym punktu.
Zmienne systemowe w modelowaniu 3D
Zmienna systemowa Opis
DELOBJ
Służy do zachowywania bądź usuwania geometrii używanej do tworzenia
obiektów 3D
DISPSILH
Steruje wyświetlaniem szkieletowym krawędzi sylwetki brył
FACETRES
Określa gładkość obiektów cieniowanych i renderowanych oraz obiektów
z usuniętymi liniami ukrytymi
IMPLIEDFACE
Steruje wykrywaniem obszarów obramowanych na bryłach przy edycji przez
naciskanie lub ciągnięcie
ISOLINES
Określa liczbę linii konturu na powierzchnię obiektów
ITERFERECOLOR
Ustawia kolor obiektów przenikania, utworzonych za pomocą polecenia
PRZENIKANIE
PERSPECTIVE
Określa, czy w bieżącej rzutni wyświetlany jest widok perspektywiczny
SHOWHIST
Steruje dostępem do obiektów oryginalnych, które były używane do tworzenia
brył złożonych
SOLIDHIST
Służy do określania, czy przy tworzeniu brył złożonych zachowywana jest historia
UCSDETECT
Służy do określania, czy włączony jest wybór dynamicznego LUW
UCSICON
Steruje wyświetlaniem ikony LUW w bieżącej rzutni
VSFACEOPACITY
Steruje przezroczystością powierzchni w bieżącej rzutni
Pełna lista zmiennych systemowych znajduje się w podręczniku Opis poleceń w systemie pomocy.
713091059.017.png
Polecenia stosowane przy modelowaniu 3D
Polecenie
Opis
Alias
3DORBITA
Steruje interaktywnym oglądaniem obiektów w przestrzeni 3D
3do
3DPRZELOT
Zmienia widok, stwarzając wrażenie przelotu przez model 3D
3DSPACER
Zmienia widok, stwarzając wrażenie spaceru przez model 3D
3dsp
–STYLCIENIOWANIA Steruje wyświetlaniem cieniowania bryły w bieżącej rzutni (klasyczne)
STYLEWIZ
Tworzy i modyfikuje style wizualne oraz stosuje styl wizualny w rzutni
swiz
LUW
Zarządza lokalnymi układami współrzędnych
LUWSYMB
Steruje widocznością i położeniem ikony LUW
KOSTKA
Tworzy kostkę 3D
STOŻEK
Tworzy bryłę 3D o okrągłej bądź eliptycznej podstawie, zwężającą się
symetrycznie do punktu lub okrągłej bądź eliptycznej powierzchni płaskiej
WALEC
Tworzy walec 3D o okrągłej bądź eliptycznej powierzchni dolnej i górnej wal
POLIBRYŁA
Tworzy bryłę 3D z kilku połączonych prostych lub zakrzywionych ścian
pob
OSTROSŁUP
Tworzy ostrosłup 3D o określonej liczbie boków, które mogą się zbiegać
w punkcie lub kończyć się płaską powierzchnią
ost
SFERA
Tworzy kulkę 3D
OBWIEDNIA
Tworzy region lub polilinię z zamkniętego obszaru
obw
HELISA
Tworzy spiralę 2D lub 3D
REGION
Przekształca obiekt zawierający pewien obszar w obiekt typu region
reg
WYCIĄGNIJ
Tworzy bryłę 3D lub powierzchnię, wyciągając obiekt lub powierzchnię
płaską w określonym kierunku i na określoną odległość
wyc
WYCIĄGNIĘCIE
Tworzy bryłę 3D lub powierzchnię, wyciągając przez dwie lub więcej
krzywych
PRZEKRĘĆ
Tworzy bryłę 3D lub powierzchnię, przekręcając obiekty 2D wokół osi
przk
SKOS
Tworzy bryłę 3D lub powierzchnię, ukosując krzywą 2D wzdłuż ścieżki
PRZENIKANIE
Podświetla wspólne objętości nakładających się brył 3D
przen
ILOCZYN
Tworzy bryły 3D lub regiony 2D z części wspólnej wybranych brył lub
regionów
il
RÓŻNICA
Łączy wybrane bryły 3D lub regiony 2D przez ich odjęcie
roz
SUMA
Łączy wybrane bryły 3D lub regiony 2D przez ich sumowanie
sum
NACIŚNIJCIĄG
Naciska lub ciągnie powierzchnie bądź obramowane obszary
PRZEKRÓJ
Z przecięcia brył 3D i płaszczyzny tworzy region
pkr
PŁAPRZEKR
Tworzy obiekt przekroju, który służy jako płaszczyzna przekroju bryły 3D pprz
PŁAT
Przecina bryły 3D na połowy za pomocą powierzchni lub płaszczyzny
pat
EDBRYŁA
Edytuje wybrane powierzchnie i krawędzie bryły 3D
POLE
Oblicza pole powierzchni i obwód obiektów lub zdefiniowanych obszarów pol
PARAMFIZ
Oblicza parametry fizyczne brył 3D lub regionów 2D
713091059.001.png
Tablica narzędzi i palety narzędzi
Tablica narzędzi
Podzielona na panele sterowania,
zawierające pogrupowane
narzędzia i formanty.
Kliknięcie panelu sterowania otwiera
lub zamyka panel wysuwany.
Kliknięcie prawym przyciskiem myszy
we wskazanych obszarach powoduje
wyświetlenie odpowiednich menu
podręcznych.
Można zakotwiczyć do lewej lub
prawej strony okna programu
AutoCAD (zalecane).
Palety narzędzi
Palety narzędzi można w całości
dostosowywać.
Kliknięcie panelu sterowania
na tablicy narzędzi powoduje
wyświetlenie odpowiedniej grupy
palet narzędzi.
Kliknięcie prawym przyciskiem
myszy panelu sterowania
umożliwia przypisanie grupy palet
narzędzi do panelu sterowania.
Kliknięcie prawym przyciskiem
myszy we wskazanych obszarach
powoduje wyświetlenie
odpowiednich menu
podręcznych.
Można zakotwiczyć do lewej lub
prawej strony okna programu
AutoCAD (zalecane).
713091059.002.png 713091059.003.png 713091059.004.png 713091059.005.png 713091059.006.png 713091059.007.png 713091059.008.png 713091059.009.png 713091059.010.png 713091059.011.png 713091059.012.png 713091059.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin