Olimpiada Wiedzy o Prawach człowieka - 22 - Blok II
1
Zasada demokratycznego państwa prawnego
2
Jakie zasady tworzą pojęcie państwa prawa?
Państwo prawne to państwo konstytucyjne, tzn. państwo praworządne, w którym stosunki między organami państwowymi i ich organizacjami określone są przez stabilne normy prawne. W państwie prawnym najwyższe miejsce w hierarchii aktów prawnych zajmuje ustawa, która obok konstytucji jest najważniejszym aktem prawnym regulującym na zasadzie wyłączności:
- sytuację prawną obywateli
- kompetencje i tryb działania organów państwa
- szersze i kompetentne normowanie stosunków społecznych w państwie
- budżet państwa
- inne
Ma miejsce sądowa kontrola administracji. Granicą działania państwa prawnego są prawa człowieka. Oznacza to również, że w takim państwie przestrzegana jest zasada zaufania obywatela do prawa.
Przeciwieństwem państwa prawa jest państwo prerogatywne. Jest nim takie państwo, w którym władza nie dopuszcza do stosowania wobec siebie ograniczających ją reguł prawnych. Państwo prerogatywne to państwo niedemokratyczne.
geneza pojęcia
• Idea rządów prawa w państwie pojawiła się już w starożytności, w myśli Arystotelesa i Platona
• Idea państwa prawa narodziła się pod koniec XVIII w. w odpowiedzi na panujące w wielu krajach Europy rządy absolutne. Znaczny wkład w jej rozwój mieli myśliciele oświeceniowi – John Locke i Monteskiusz.
• Jako pojęcie pojawiło się w niemieckiej nauce prawa na przełomie XVIII i XIX wieku i w kolejnym stuleciu było rozwijane. W tym czasie ukształtowało się podwójne rozumienie prawa – materialne, dotyczące treści samego prawa i jego związku z systemem wartości i formalne, czyli instytucjonalne gwarancje rządów prawa.
cechy państwa prawa:
• w państwie prawa są zagwarantowane i przestrzegane prawa i wolności jednostki. Ich ograniczenie (derogacja) jest możliwe tylko w wyjątkowych sytuacjach, w sposób ściśle uregulowany przez prawo (przez ustawę). Ponadto istnieją prawa niederogowalne, które pod żadnym pozorem nie mogą zostać ograniczone.
• prawo powinno spełniać specjalne wymogi takie jak jawność norm i ich dostępność, niesprzeczność i precyzyjność norm, zasada lex retro non agit
• obowiązuje trójpodział władzy
• organy państwa działają w granicach prawa: każde działanie powinno mieć uzasadnienie w odpowiedniej normie prawnej
• kontrolę nad administracją państwową sprawuje sąd administracyjny. Jego zadaniem jest ochrona obywatela przed nadużyciami ze strony administracji
• w państwie prawa obowiązuje powszechne i nieograniczone cenzusami prawo wyborcze
• władzę sądowniczą sprawują niezawisłe sądy. Obowiązuje też wieloinstancyjny tryb postępowania sądowego oraz zasada domniemania niewinności
zasady państwa prawa:
· zasada legalizmu – organy w państwie działają w granicach prawa;
· zasada praworządności – organy państwa są związane prawem;
· zasada zaufania obywateli - treść aktów normatywnych (prawodawczych) zgodna jest z prawami człowieka a władza prawodawcza nie jest legitymowania do podejmowania arbitralnych zamian prawa, zwłaszcza takich, które wiązałyby się z pogarszaniem sytuacji prawnej obywatela;
· zasada zaufania obywateli do państwa
· zasada nie działania prawa wstecz (lex retro non agit)
· zasada sprawiedliwości społecznej
· zasada respektowania praw ogółu
· zasada stabilnego i bezpiecznego prawa
· zasada podziału władz
· zasada niezawisłości sędziowskiej
· zasada prawa do sądu
· zasada określoności przepisów karnych
· zasada nullum crime sine lege – czyn zagrożony karą oraz samą karę kategorycznie należy opisać w ustawie; typy czynów zabronionych, przesłanki zastosowania sankcji przymusowych i odpowiedzialności, rodzaje i granice sankcji muszą być ściśle określone w ustawie; pociągnięcie do odpowiedzialności karnej jest uwarunkowane obowiązywaniem ustawy w chwili popełnienia czynu;
· zasada zakazu nadmiernej ingerencji ustawodawcy w prawie jednostki
Główne gwarancje rządów prawa:
ustrojowe
- podział władz;
- legalna i swobodnie działająca opozycja;
- niezbywalność wolności obywatelskich;
- niezawisłość sądów;
legislacyjne
- hierarchia aktów prawnych;
- nadrzędność konstytucji w systemie aktów prawnych;
- rozgraniczenie kompetencji prawotwórczych;
proceduralne
- wieloinstancyjność trybu rozstrzygania spraw;
- zasada odpowiedzialności indywidualnej;
- domniemanie niewinności każdego oskarżonego;
- prawa oskarżonego w procesie karnym, m.in. prawo do obrony
- badanie zgodności decyzji administracyjnych z prawem
instytucjonalne gwarancje praworządności:
• sądownictwo konstytucyjne (Trybunał Konstytucyjny);
• instytucja ombudsmana (Rzecznik Praw Obywatelskich);
• sądownictwo administracyjne;
• Trybunał Stanu.
3
Istota systemu parlamentarno-gabinetowego
System parlamentarny charakteryzuje się elementami zakłócającymi czysty podział władz, a zwłaszcza:
• odpowiedzialnością polityczną egzekutywy (a przynajmniej jednego jej członu) przed parlamentem;
• współuczestnictwem egzekutywy w procesie ustawodawczym, który co do zasady przebiega wewnątrz parlamentu
system parlamentarny – podwójna egzekutywa; rozdzielenie funkcji głowy państwa i szefa rządu
> monarchistyczny:
- dominacja lub hegemonia premiera (np. Wlk. Brytania, Szwecja)
> republikański:
- egzekutywa kooperująca (np. III i IV Republika Francuska)
- dominacja lub hegemonia kanclerza/premiera (np. RFN)
- dominacja lub hegemonia prezydenta (np. V Republika Francuska)
- dominacja parlamentu (model konstytucji jakobińskiej z 1793 r.)
system parlamentarno-gabinetowy:
- trójpodział władzy oparty jest na współpracy legislatywy i egzekutywy;
- głowa państwa powołuje szefa rządu, a na jego wniosek ministrów;
- rząd musi posiadać poparcie większości deputowanych, w przeciwnym razie może zostać odwołany w drodze wotum nieufności (również pojedynczy ministrowie)
- w celu zachowania stabilności politycznej głowa państwa powołuje na ogół rząd cieszący się uznaniem większości parlamentu
- głowa państwa ma mały wpływ na uchwalane prawo (prawo weta, które może być odrzucone przez parlament oraz prawo inicjatywy ustawodawczej)
- Europa kontynentalna -> system parlamentarno-gabinetowy
- Wielka Brytania -> system gabinetowo-parlamentarny
4
Rola służb specjalnych w społeczeństwie demokratycznym.
Przez pojęcie służby specjalne na ogół określa się wywiad i kontrwywiad. W znaczeniu funkcjonalnym oznacza to instytucje, które zajmują się zbieraniem informacji, ich opracowywaniem i przetwarzaniem na potrzeby państwa (wywiad) oraz działające na rzecz obrony prze infiltracją obcych służb, wykrywające i likwidujące źródła wypływu chronionych informacji (kontrwywiad). Służby tego typu dzielą się na wojskowe i cywilne. Z racji wykonywanych zadań w tej grupie omawianych instytucji można umieścić urząd ministra koordynatora do spraw, które mają swój istotny udział w zagospodarowywaniu i przetwarzaniu informacji gromadzonych przez tajne służby RP.
• Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW)
Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego jako instytucja właściwa w sprawach ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i jego porządku konstytucyjnego powstała na podstawie ustawy z dnia 14 maja 2002 o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, na bazie rozwiązanego Urzędu Ochrony Państwa.
Ogólny zakres zadań ABW obejmuje:
- rozpoznawanie, przeciwdziałanie i zwalczanie zagrożeń dla porządku konstytucyjnego bezpieczeństwa wewnętrznego, obronności, niezależności oraz międzynarodowej pozycji Polski;
- rozpoznawanie, zapobieganie i wykrywanie przestępstw szpiegostwa, terroryzmu, korupcji osób pełniących funkcje publiczne, a także innych poważnych przestępstw przeciwko państwu (w tym godzących w jego interesy ekonomiczne) oraz ściganie ich sprawców;
- wykonywanie zadań służby ochrony panśtwa oraz krajowej władzy bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych w stosunkach międzynarodowych;
- uzyskiwanie, analizowanie i przekazywanie właściwym organom informacji istotnych dla ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego i porządku konstytucyjnego.
Szef ABW jest powoływany i odwoływany przez Prezesa Rady Ministrów po zasięgnięciu opinii: prezydenta RP, Kolegium ds. Służb Specjalnych oraz Sejmowej Komisji ds. Służb Specjalnych i podlega bezpośrednio premierowi.
• Agencja Wywiadu (AW)
Agencja Wywiadu powstała na mocy ustawy z dnia 14 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrzego oraz Agencji Wywiadu. Jest ona właściwa w sprawach ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego RP. Na czele AW stoi szef powoływany i odwoływany przez prezesa RM po zasięgnięciu opinii Prezydenta RP, Kolegium ds. Służb Specjalnych ortaz Sejmowej Komisji ds. Służb Specjalnych. Ogólny katalog zadań AW obejmuje:
- uzyskiwanie, przetwarzanie i przekazywanie właściwym organom informacji mogących mieć istotne znaczenie dla bezpieczeństwa i międzynarodowej pozycji Polski oraz dla jej potencjału ekonomicznego i obronnego;
- rozpoznawanie i przeciwdziałanie zagrożeniom zewnętrznym godzącym w bezpieczeństwo, obronność, niepodległość i nienaruszalność terytorium RP;
- ochronę zagranicznych przedstawicielstw RP i ich pracowników przed działaniami obcych służb specjalnych;
- zapewnienie kryptograficznej ochrony łączności z polskimi placówkami dyplomatycznymi i konsularnymi oraz poczty kurierskiej;
- rozpoznawanie międzynarodowego terroryzmu, ekstremizmu oraz przestępczości zorganizowanej;
- rozpoznawanie międzynarodowego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi oraz towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także rozpoznawanie międzynarodowego obrotu bronią masowej zagłady i zagrożeń związanych z rozprzestrzenianiem się tej broni oraz środków jej przenoszenia;
- rozpoznawanie i analizowanie zagrożeń występujących w rejonach napięć, konfliktów i kryzysów oraz podejmowanie działań mających na celu eliminowanie tych zagrożeń;
- prowadzenie wywiadu elektronicznego.
Agencja Wywiadu ze względu na swój ustawowy profil zadań, może prowadzić ewentualne działania na terytorium RP wyłącznie w związku z działalnością poza granicami państwa. Funkcjonariusze mogą: uzyskiwać (także w sposób niejawny) informacje, gromadzić je, sprawdzać i przetwarzać, korzystać z danych osobowych i informacji uzyskiwanych przez służby i instytucje państwowe; korzystać z pomocy (w tym tajnej współpracy) osób trzecich; realizować czynności zapewniające ochronę własnych aktywów oraz zgromadzonych informacji; realizować czynności zapewniające ochronę własnych obiektów; posługiwać się dokumentami uniemożliwiającymi ich identyfikację, a także współpracowników oraz środków Agencji Wywiadu; posługiwać się w ruchu drogowym pojazdami uprzywilejowanymi.
• Centralne Biuro Antykorupcyjne (CBA)
Centralne Biuro Antykorupcyjne powstało na mocy ustawy z 9 czerwca 2006 r. jako służba specjalna właściwa w zakresie zwalczania korupcji w życiu publicznym i gospodarczym, w szczególności w instytucjach państwowych i samorządowych, a także zwalczania działalności godzącej w interesy ekonomiczne państwa.
CBA realizuje swoje zadania poprzez:
o ściganie karne przestępstw przeciwko:
...
klasab5lo