filozofia.doc

(268 KB) Pobierz

1

 

Filozofia jako wiedza

 

Fundamentalna

Uniwersalna

Rozumowa

Krytyczna

 

Filozofowie i historycy  filozofii

 

Pisma filozoficzne – źródłowe

Podręczniki filozoficzne i  opracowania

Czy przez historię filozofii nie  przebija stanowisko filozofa, czyli  o uprzywilejowanej pozycji  poznawczej

Casus  Bertrand Russella: Dzieje filozofii zachodu

Casus  Fryderyka Copelstona

 

Mapa filozofii

mapa: Filozofia: centrum i obrzeża z encyklopedii filozofii:

 

Centrum

 

Epistemologia Co możemy poznać

Metafizyka Co jest?

Logika i filozofia logiki Jakie warunki musi spełnić każda spójna myśl

 

Epistemologia

-Teoria poznania

-Odkrywanie sposobów w jakie  zdobywamy i poszerzamy naszą  wiedzę, oraz standardy oceny  wiarygodności twierdzeń  poznawczych

-Kwestia wiarygodności danych  zmysłowych

 

Epistemologia

-Związek poznania i wiedzy z innymi pojęciami, np.:

wiedza i pewność,

wiedza i oczywistość,

wiedza i wątpienie

Wiedza i przeświadczenie

 

-Typy poznania

Obiektów (świat zewnętrzny, przeszłość, przyszłość, wartości, abstrakcji, umysłu)

Pojęć (a priori, empiryczne)

Zdań ( a priori, empiryczne: bezpośrednie, pośrednie)

 

-Źródła wiedzy:

Spostrzeżenia

Pamięć

Rozum (Dedukcja, indukcja…)

Introspekcja

Inne (Iluminacja, jasnowidzenie, intuicja)

Metafizyka

 

 

-Nauka o BYCIE jako bycie, od XVII wieku zwana ONTOLOGIĄ pyta o to, co jest

 

-Wydaje się najbardziej abstrakcyjna

-„to, co następuje po fizyce” – to co fizyczne było w Starożytności tym, co przyrodnicze – o naturze

 

-To, co przekracza fizyczny świat doświadczenia

 

-Budowanie hipotez, które tłumaczą to co wiemy i w co wierzymy w odniesieniu do kosmosu fizycznego i psychicznego

 

-Dla Parmenidesa jedyną właściwością świata jest to, że istniejeJ Byt jest, niebytu nie ma

 

Metafizyka

Typy metafizyki:

Deskryptywna

Rewidująca

 

Zagadnienia metafizyczne:

Monizm i pluralizm (jedna lub wiele podstawowych właściwości świata)

Ontologia

-Obiekty abstrakcyjne (powszechniki)

-kategorie; jakości; substancja i atrybut

-Obiekty intencjonalne (~fenomenologia)

-Umysł i ciało

-Bóg (~filozofia religii)

              Identyczność (tożsamość)

              Przyczynowość

              Przestrzeń i czas

              Zjawisko i rzeczywistość

 

Jeszcze o BYCIE

 

-Byt po grecku to on – nauka o bycie: ontologia

-Dlaczego nie rzecz?

-Dlaczego jest bardziej coś niż nic?

bo wszystko, co jest dąży do zachowania i pomnażania swojego bytu

Bo jakaś siła sprawcza ukształtował/stworzyła, to co jest

Z czego?

Z niczego Bóg chrześcijański / a zatem dlaczego?

Z materii, która jest bierna Demiurg (boski architekt)

Jeśli pytamy, co istnieje to pytamy, czy bardziej prawdziwy jest mercedes, czy atomy, z których się składa

 

-Spróbujcie Państwo myśląc o ontologii myśleć jak o wszechnauce, która pierwotnie próbowała OLIMP zastąpić „nauką”  a dziś chociażby, w postaci fenomenologii zakłada, że wszystko, co jest jest intencjonalne, czyli jest dla kogoś, a tym czymś bezpośrednio są zjawiska.

 

Logika

 

-Zastanawia się nad naturą samego myślenia

-Czym jest poprawne rozumowanie?

-Co odróżnia dobry argument od złego?

-Czy są metody zdolne odkryć błędy w rozumowaniu? Jakie?

! Logikę od psychologii odróżnia wszakże, że nie zajmuje się wszystkimi typami myślenia, czyli uczeniem, przypominaniem a ROZUMOWANIEM

 

              nie - dlaczego ludzie myślą w dany sposób

              tak – reguły sprawdzenia, czyniące nas zdolnymi do stwierdzenia, że konkretny element jest spójny i niesprzeczny

 

 

Logika i filozofia logiki

 

Dedukcyjna

              Teoria znaczenia, logika  nieformalna, teoria prawdy,  teoria implikacji

 

Indukcyjna (teoria  prawdopodobieństwa, teoria  potwierdzania, logika wyjaśniania  (redukcja, teleologiczny, model  praw ogólnych)

 

 

 

Dyscypliny II kręgu

 

Etyka

Zespół zasad postępowania ludzkiego, zwany czasem moralnością

Nie ma etyki naukowej, żadna nauka nie nauczy nas jak powinniśmy postępować

 

Filozofia umysłu

 

Filozofia nauki

 

Filozofia percepcji

 

Dyscypliny III kręgu

 

Estetyka

Filozofia historii

Filozofia matematyki

Filozofia polityczna

Filozofia prawa

Filozofia religii

Filozofia społeczna

Filozofia wychowania

 

Przykład zależności

 

-    Między centrum a dyscyplinami

- W ramach poszczególnych  dyscyplin różni filozofowie lub  szkoły filozoficzne oferują różne  rozwiązania wątpliwych kwestii

-         Różne rozwiązania powodują, że  poszczególne stanowiska w  ramach jakiejś dyscypliny mogą odwoływać się do innych  obszarów pokrewnych

 

 

STANOWISKA w epistemologii, w koncepcjach psychologicznych, w odniesieniu do różnych problemów

-Racjonalizm

-Empiryzm

-Realizm

 

 

Racjonalizm

 

jako koncepcja psychologiczna (dotycząca źródła naszych idei i przeświadczeń): Idee wrodzone (wszystkie lub część) i idee instynktu

Jako koncepcja epistemologiczna (dotycząca uzasadnienia naszych przeświadczeń): wiedza wrodzona, wiedza intuicyjna, konieczny aparat pojęciowy – całkowite lub niemal całkowite odrzucenie świadectwa zmysłów

 

 

Empiryzm

 

Jako koncepcja psychologiczna traktująca o pochodzeniu pojęć czy wiedzy (Locke, Hume)

Jako koncepcja epistemologiczna:

Dotycząca pojęć (wszystkie pojęcia są empiryczne [Locke] lub niektóre pojęcia takie są)

Dotycząca zdań (cała wiedza dotyczy danych zmysłowych, zależy od nich, albo jej część ma charakter empiryczny)

 

 

Realizm

 

- W odniesieniu do świata ( do  przeciwnych stanowisk należy  idealizm i fenomenalizm), może  być zwykły lub realizm  perspektywy, kiedy natura  obiektów zależy od ich relacji do  innych obiektów

-         Jako koncepcja powszechników  (skrajny u Platona, umiarkowany  u Arystotelesa)

 

 

Jak to ugryźć?

 

              To trochę tak jakby ktoś był behawiorystą w swojej teorii uczenia się, a w ramach psychologii ogólnej deklarował się jako humanista. 

              Trzeba pamiętać jednak, że przekonania na pewnym poziomie implikują przekonania w kwestiach z nimi się zazębiających.

              Filozofia jako matrix

 

 

 

2

 

 

Platonicy?

 

Bardzo ogólne i umowne określenie

Dziedzice Parmenidesa i Platona, neoplatonicy, św. Augustyn, włącznie ze współczesnymi fenomenologami

Cecha wspólna: uznanie rzeczywistości duchowej i jej supremacji nad światem materialnym

 

Filozofia grecka

 

Koniec IV wieku p.n.e. – rozkwit

Sokrates ( z ludu), Platon (arystokrata), Arystoteles (mieszczanin)

Cechy wspólne:

metoda – nacisk na logikę, poprawne kształtowanie pojęć, prawda dzięki pojęciom ogólnym

problemy wielości i jedności, bytu i ruchu w rozwiązują środkami ontologicznymi a nie fizycznymi

wierzą w osiągnięcie prawdy bezwzględnej (obiektywizm realistyczny)

spirytualiści (przeciwstawiają ducha materii)

głęboko zainteresowani sprawami społecznymi

 

Sokrates

 

Misja nauczania ludzi V wiek p.n.e. (sofiści)

Nie zostawił żadnych pism

Metoda: majeutyczna (akuszerska) – poprzez pytania – odkrycie indukcji i definicji

Prawdę można poznać za pomocą ogólnych pojęć

Skrajny intelektualizm etyczny – cnota jest wiedzą. Cnota człowieka to doskonałość tego, co swoiste i charakterystyczne dla bytu ludzkiego – rozumu. Rozumowanie jest zgodne z cnotą, bezmyślność jest jej przeciwieństwem.

             

              Cnota stoików jest celem sama w sobie = szczęście, bo doskonałe zaktualizowanie się ludzkiej physis. Nie jest jak u epikurejczyków podporządkowana przyjemności jak środek celowi. Nie jest też jak w teorii eschatologicznej pozaziemską nagrodą. Dlatego stoik w pełni wystarcza sam sobie! Potrzebuje tylko tego, co doskonali jego naturę, a to już ma.

Człowiek u Sokratesa

Dla presokratyków dusza = dajmon, zasada, cień, uczucie

Dla Sokratesa człowiekiem jest jego dusza i ona odróżnia go od innych rzeczy

DUSZA jest naszą myślącą i działającą świadomością, rozumem, siedliskiem aktywności myślenia i działania ETYCZNEGO – czyli tworzy koncepcję intelektualnej i etycznej osobowości

Cytat

Sokrates: Czym przeto jest człowiek?

Alkibiades: Nie wiem, co powiedzieć

Sokrates: w każdym razie wiesz, że jest tym, co posługuje się ciałem […] Czy zaś coś innego posługuje się ciałem niż dusza?

Alkibiades: Nic innego […]

Sokrates: A więc ten, kto rzucił hasło, aby poznać samego siebie, nakazuje nam poznać duszę

 

W. Jaeger

              Tutaj musi nas uderzyć, iż Sokrates u Platona, zarówno jak i u innych sokratyków, wypowiada stale słowo DUSZA ze szczególnym naciskiem, natarczywie, namiętnie, ba, jak zaklęcie. Nigdy przed nim żadne usta greckie nie wymawiały tego słowa w ten sposób

Co wnosi dusza do filozofii?

Panowanie nad sobą (wstrzemięźliwość, czyli opanowanie popędów i wyzwolenie z niewoli zmysłów)

Wolność (jej warunkiem czynienie tego, co dobre, jest zdobyczą obywatela)

Samowystarczalność (dystansowanie się wobec podniet dzięki rozumowi – gr. psyche)

Platon „barczysty” Arystokles

Uczeń i przyjaciel Sokratesa

Akademia

Pierwszy filozof grecki, którego pisma posiadamy (ok. 35  dialogów autentycznych) UcztaJ , Sympozjon , Fedon , Gorgiasz , Sofista , Timajos

Wg Whiteheada cała filozofia europejska składa się z  przypisów do Platona

 

 

Interpretacja Platona

 

Różne okresy twórcze dają różne podstawy do interpretacji

Platona traktujemy jako źródło filozofii idealistycznej w dwojakim znaczeniu:

arystotelizm”, oparty na drobiazgowym badaniu przyrody, moc rozumu i logiki, a zatem spadkobiercami będą Arystoteles, stoicy, scholastycy klasyczni, Kartezjusz, Kant, współcześni pozytywiści

plotynizm”, porzucający nauki przyrodnicze, intuicja, moralność, spadkobiercami będą św. Augustyn, wczesne chrześcijaństwo, de Biran, Bergson

Idealizm Platona

Trzeba u Platona odróżnić:

zasadę, że istnieje idea (coś innego niż przedmioty materialne)

od sposobu w jaki Platon ją przedstawia (istnieje wiele kotów, ale jest jedna idea kota jako takiego – to idea oddzielna od rzeczy jednostkowych, ponadczasowa i niezmienna – skrajny realizm w koncepcji powszechników)

              *nie jest Platoński „idealizm” jako koncepcja etyczna przeciwna utylitaryzmowi, ani „idealizm” teoriopoznawczy, zakładający, że możemy poznawać tylko twory naszych myśli

 

Poza zmiennym światem zjawisk istnieje coś niezmiennego – inny świat czystych treści, zwanych IDEAMI

 

Wszystko, co postrzegamy zmysłami jest kopią, projekcją tych treści

Przypowieść o jaskini

Najsłynniejszy tekst filozoficzny

SŁOŃCE (oślepiające)

Wyjście z jaskini

Ogień

Droga na murze po której chodzą ludzie

Rząd przykutych twarzą do ściany więźniów

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin