wykład 17.12.12.docx

(20 KB) Pobierz

17.12.12 podstawy rekreacji

Zasady dydaktyczne w rekreacji:

zmienność pracy mięśniowej

Cel: optymalne bezpieczeństwo w czasie zajęć, zapobieganie kontuzjom.

Stosowanie na przemian:

ćwiczeń o małej i dużej intensywności

ćwiczeń statycznych i dynamicznych

ćwiczeń symetrycznych i asymetrycznych

ćwiczeń atrakcyjnych i nieatrakcyjnych

Zasada przystępności – konieczność dostosowania celów, form, metod w trakcie zajęć do rzeczywistych możliwości ćwiczących (wiek, płeć, zainteresowania, wpływ środowiska).

Zasada stopniowego natężenia wysiłku – intensywność zajęć rekreacyjnych powinna być dozowana w sposób racjonalny i właściwy w zależności od wieku, płci, poziomu wydolności i sprawności.

Egzamin 30.01.13 o 9.30- 10.30

 

Wizerunek pracownika rekreacji

Kadra zawodowa

- potencjał niematerialny, który decyduje o poziomie aktualnej oferty rekreacyjnej

- zakres kompetencji kadry pracowniczej jest wskaźnikiem społecznego uczestnictwa w działalności rekreacyjnej

Prognozy rozwoju kadry zawodowej:

- globalizacja rynku usług oraz standardy kształcenia i weryfikacji kadr

- komercjalizacja usług rekreacyjno- turystycznych

- szybkie wprowadzanie nowych technologii (informatycznych)

- wzrost świadomości zdrowotnej i ekologicznej społeczeństwa

- zmiany we wzorach spędzania czasu i wypoczywania

- starzenie się społeczeństw krajów wysoko rozwiniętych

Komponenty struktury postawy zawodowej pracownika TIR

1.       Intelektualny

2.       Emocjonalny

3.       Motywacyjno- działaniowe

Kompetencje pracownika rekreacji/ intelektualny:

- wiedza o zawodzie i czynnościach zawodowych

- wiedza o człowieku – podmiocie oddziaływania

- wiedza o środowisku pracy i jego funkcjonowaniu

Kompetencje pracownika rekreacji/ emocjonalny:

- stosunek emocjonalny do wykonywanego zawodu

- identyfikacja z zawodem (wyobrażenia zgodne z rzeczywistością

- poczucie satysfakcji             

Kompetencje pracownika rekreacji/ motywacyjno- działaniowy:

- pozytywna i trwała motywacja

- umiejętności wykonania czynności związanych z odgrywanymi rolami

Predyspozycje osobowościowe decydują o efektywności jego pracy:

-predyspozycje organizatorskie

- kierownicze

- partnerskie

- przewodnika i doradcy

- predyspozycje przywódcze

- do współpracy

Cechy osobowości przydatne w zawodzie, w zależności od pełnionej funkcji:

- gotowość do nawiązywania kontaktów

- naturalna sympatia i przyjazny stosunek do ludzi

- entuzjazm w działaniu

- samodzielność

- zdolności sugestywne

- zaradność życiowa

- wrażliwość uczuciowa i intelektualna

- odwaga  w podejmowaniu uzasadnionego ryzyka

- zdolność stosowania posiadanej wiedzy

Zdolności i umiejętności animatora tir

Niemożliwe do nauczenia ßàczęściowo do nauczenia

 

Do nauczenia

 

Obszary działalności pracownika rekreacji:

- szkoła, zakład pracy

- osiedle mieszkaniowe

- placówki, organizacje, Stowarzyszenia TIR

Animator TiR

Role społeczne: propagator, lider, organizator

Animator rekreacji

- określenie grupy zawodowe z racji pełnionych ról społecznych: nauczyciele, pedagodzy, pracownicy socjalni. Osoby z wewnętrznym powołaniem.

Oczekiwania animatora wobec zawodu:

- wysoki poziom wykształcenia, szerokie kwalifikacje

- praca stymulowana pozytywnie

- adekwatne do pracy warunki życia

- prestiż społeczny

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin