17.12.12 podstawy rekreacji
Zasady dydaktyczne w rekreacji:
zmienność pracy mięśniowej
Cel: optymalne bezpieczeństwo w czasie zajęć, zapobieganie kontuzjom.
Stosowanie na przemian:
ćwiczeń o małej i dużej intensywności
ćwiczeń statycznych i dynamicznych
ćwiczeń symetrycznych i asymetrycznych
ćwiczeń atrakcyjnych i nieatrakcyjnych
Zasada przystępności – konieczność dostosowania celów, form, metod w trakcie zajęć do rzeczywistych możliwości ćwiczących (wiek, płeć, zainteresowania, wpływ środowiska).
Zasada stopniowego natężenia wysiłku – intensywność zajęć rekreacyjnych powinna być dozowana w sposób racjonalny i właściwy w zależności od wieku, płci, poziomu wydolności i sprawności.
Egzamin 30.01.13 o 9.30- 10.30
Wizerunek pracownika rekreacji
Kadra zawodowa
- potencjał niematerialny, który decyduje o poziomie aktualnej oferty rekreacyjnej
- zakres kompetencji kadry pracowniczej jest wskaźnikiem społecznego uczestnictwa w działalności rekreacyjnej
Prognozy rozwoju kadry zawodowej:
- globalizacja rynku usług oraz standardy kształcenia i weryfikacji kadr
- komercjalizacja usług rekreacyjno- turystycznych
- szybkie wprowadzanie nowych technologii (informatycznych)
- wzrost świadomości zdrowotnej i ekologicznej społeczeństwa
- zmiany we wzorach spędzania czasu i wypoczywania
- starzenie się społeczeństw krajów wysoko rozwiniętych
Komponenty struktury postawy zawodowej pracownika TIR
1. Intelektualny
2. Emocjonalny
3. Motywacyjno- działaniowe
Kompetencje pracownika rekreacji/ intelektualny:
- wiedza o zawodzie i czynnościach zawodowych
- wiedza o człowieku – podmiocie oddziaływania
- wiedza o środowisku pracy i jego funkcjonowaniu
Kompetencje pracownika rekreacji/ emocjonalny:
- stosunek emocjonalny do wykonywanego zawodu
- identyfikacja z zawodem (wyobrażenia zgodne z rzeczywistością
- poczucie satysfakcji
Kompetencje pracownika rekreacji/ motywacyjno- działaniowy:
- pozytywna i trwała motywacja
- umiejętności wykonania czynności związanych z odgrywanymi rolami
Predyspozycje osobowościowe decydują o efektywności jego pracy:
-predyspozycje organizatorskie
- kierownicze
- partnerskie
- przewodnika i doradcy
- predyspozycje przywódcze
- do współpracy
Cechy osobowości przydatne w zawodzie, w zależności od pełnionej funkcji:
- gotowość do nawiązywania kontaktów
- naturalna sympatia i przyjazny stosunek do ludzi
- entuzjazm w działaniu
- samodzielność
- zdolności sugestywne
- zaradność życiowa
- wrażliwość uczuciowa i intelektualna
- odwaga w podejmowaniu uzasadnionego ryzyka
- zdolność stosowania posiadanej wiedzy
Zdolności i umiejętności animatora tir
Niemożliwe do nauczenia ßàczęściowo do nauczenia
Do nauczenia
Obszary działalności pracownika rekreacji:
- szkoła, zakład pracy
- osiedle mieszkaniowe
- placówki, organizacje, Stowarzyszenia TIR
Animator TiR
Role społeczne: propagator, lider, organizator
Animator rekreacji
- określenie grupy zawodowe z racji pełnionych ról społecznych: nauczyciele, pedagodzy, pracownicy socjalni. Osoby z wewnętrznym powołaniem.
Oczekiwania animatora wobec zawodu:
- wysoki poziom wykształcenia, szerokie kwalifikacje
- praca stymulowana pozytywnie
- adekwatne do pracy warunki życia
- prestiż społeczny
EwelajnaSoler