wakacyjne rady.pdf

(294 KB) Pobierz
modul_1.QXD
BEZPIECZNA DROGA DO DOMU I DO SZKOŁY
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Dzieñ aktywnoœci „Kultura bezpieczeñstwa”
Ośrodek tematyczny:
Sposób na zdrowe i bezpieczne ferie
Temat dnia:
„Nadchodzi lato. Jak zachowywać się nad wodą?”
Cele ogólne:
rozwijanie umiejêtnoœci wypowiadania siê na temat swoich planów wakacyjnych,
kszta³towanie postaw bezpiecznego wypoczynku,
kszta³towanie nawyku bezpiecznego korzystania z k¹pieli wodnych i s³onecznych,
umacnianie wiêzi rodzinnych.
Cele szczegółowe:
Uczeñ:
potrafi opowiadaæ o swoich planach wakacyjnych,
wie, jak bezpiecznie spêdziæ wakacje,
wie, jak przygotowaæ siê na letni¹ wêdrówkê,
zna przestrogi wakacyjne i rozumie koniecznoϾ ich przestrzegania,
wie, jak nale¿y zachowaæ siê nad wod¹,
zna zasady zbierania grzybów,
prawid³owo korzysta z przepisów ruchu drogowego.
Metody nauczania:
s³owna – rozmowa kierowana,
pogadanka,
æwiczeniowo-zadaniowa.
Formy pracy:
zbiorowa jednolita,
indywidualna.
Pomoce dydaktyczne :
karty pracy nr 1 - 4,
kaseta z nagraniem „Wakacyjnej piosenki”,
ilustracje z typami krajobrazu: górskiego, nadmorskiego, leœnego,
foliogramy nr 7 -10,
plansza: grzyby jadalne i truj¹ce,
du¿e arkusze papieru rysunkowego,
farby, plastelina, kredki, gazety, klej roœlinny.
Zapis w dzienniku:
Przyjemnie i bezpiecznie wypoczywamy podczas wakacji. Wypowiedzi na temat wakacyjnych planów. Poznanie zasad
bezpiecznego wypoczynku letniego – uzupe³nianie zdañ odpowiednimi wyrazami. Nauka „Wakacyjnej piosenki”.
Czapeczka – formowanie czapki przeciws³onecznej z papieru.
34
33475926.029.png 33475926.030.png 33475926.031.png 33475926.032.png 33475926.001.png
MODUŁ I
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Umie swobodnie wypowiadaæ siê
na temat form letniego
wypoczynku.
Wypowiadanie siê nt. w³asnych
planów wakacyjnych. Propozycje
letniego wypoczynku. Nazywanie
miesiêcy wakacyjnych.
Spontanicznie wypowiadaj¹ siê
na temat, gdzie spêdz¹ najbli¿sze
wakacje.
Omawiaj¹ sposób organizacji
letniego wypoczynku: kolonie,
obozy, wyjazd do rodziny (morze,
góry, las).
Ilustracje
krajobrazu
górskiego,
nadmorskiego,
lasu
Potrafi zaœpiewaæ piosenkê.
Œpiewanie „Wakacyjnej Piosenki”.
Nauka tekstu fragmentami,
metod¹ ze s³uchu.
Rytmicznie recytuj¹ tekst,
powtarzaj¹ nazwy solmizacyjne
i literowe nut.
Œpiewaj¹ do akompaniamentu
pianina lub nagrania z kasety.
Tekst piosenki, –
kaseta z nagraniem
„Wakacyjnej
piosenki”
(muz. H. Rick-
-Wiœniewski,
s³owa
M. Terlikowska)
Karta pracy nr 4
Wie, jakie zasady
bezpieczeñstwa obowi¹zuj¹
w czasie wakacji.
Uzupe³nianie zdañ z lukami.
Wakacyjne zasady
bezpieczeñstwa . Praca na
trzech poziomach. (zadania
o ró¿nym stopniu trudnoœci)
Uzupe³niaj¹ luki w zdaniach
zgodnie z poleceniem. Dobieraj¹
zadanie na miarê swoich
mo¿liwoœci.G³oœno odczytuj¹
zdania, sprawdzaj¹ poprawnoœæ
wykonania, przedstawiaj¹
wnioski.
Karta pracy nr 1
Zna i pamiêta elementy
krajobrazu górskiego,
nadmorskiego i leœnego.
Praca plastyczna „Moje wakacje”.
Pogadanka nt. wykonanych prac,
omówienie treœci prac,
charakterystycznych cech
krajobrazu (woda, góry, drzewa,
runo leœne itp.)
Wykonuj¹ prace dowoln¹
technik¹ plastyczn¹ (farba,
plastelina, kola¿, wydzieranka)
z uwzglêdnieniem
charakterystycznych elementów
danego krajobrazu. Swobodnie
wypowiadaj¹ siê na temat swojej
pracy. Organizuj¹ wakacyjn¹
galeriê .
Du¿e arkusze
papieru, farby,
plastelina, stare
gazety, papier
kolorowy, kredki
Zna zasady zachowania
bezpieczeñstwa w czasie
wypoczynku letniego.
Odczytanie wakacyjnych zasad
dotycz¹cych bezpiecznych
wakacji .
Odczytuj¹ zgromadzone zasady,
omawiaj¹ ich znaczenie, staraj¹
siê zapamiêtaæ przestrogi
i wskazówki wakacyjne.
Karta pracy nr 2
Foliogramy nr 7, 8,
9, 10.
Potrafi bezpiecznie pos³u¿yæ siê
no¿yczkami.
Wykonanie czapki
przeciws³onecznej.
Ciêcie i sklejanie papieru.
Uformowanie i z³o¿enie czapki.
Wycinaj¹ czapkê, naklejaj¹
na karton, ponownie wycinaj¹.
Formuj¹ w³aœciwy kszta³t czapki
Gotowy szablon
czapki (karta pracy
nr 3), klej,
no¿yczki, karton
35
33475926.002.png 33475926.003.png 33475926.004.png 33475926.005.png 33475926.006.png 33475926.007.png 33475926.008.png 33475926.009.png 33475926.010.png 33475926.011.png 33475926.012.png 33475926.013.png 33475926.014.png 33475926.015.png 33475926.016.png
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA
Wakacyjna piosenka
Muzyka: Henryk Rick-Wiœniewski
S³owa: Maria Terlikowska
1.
Wakacje, wakacje – to zielony las,
kwitn¹ce akacje i s³oneczny blask.
Tyle bia³ych szos,
tyle nowych dróg.
ChodŸ, kolego, razem z nami – a nie ¿a³uj nóg!
2.
Wakacje, wakacje – to weso³y œmiech,
gonitwa na stacjê, a¿ zapiera dech.
A tu taki t³ok,
¿e nie sposób wleŸæ...
W³aŸ, kolego, bêdziesz jecha³ niby w beczce œledŸ!
3.
Wakacje, wakacje – s³oñce karze wstaæ.
I s³oñce ma racjê – szkoda d³ugo spaæ.
Taki jasny œwit,
taki piêkny œwiat,
a do okna nam zagl¹da czereœniowy sad.
4.
Wakacje, wakacje – jagodowe dni,
weso³e kolacje, kolorowe sny.
I gor¹cy piach,
i do wody skok.
Skacz, kolego, bo wakacje mamy raz na rok.
36
33475926.017.png 33475926.018.png 33475926.019.png 33475926.020.png 33475926.021.png 33475926.022.png 33475926.023.png
MODUŁ I
Bezpieczne Wakacje
Propozycja przedstawienia teatralnego dla uczniów zespo³u klasowego lub teatrzyku szkolnego. Przedstawienie ze zbioru
„Bez kapelusza”, autor – Wies³awa Machura.
Na podwy¿szeniu stoi dziewczynka symbolizuj¹ca lato (w rozpuszczonych w³osach kwiaty, na ¿ó³tej sukni, szeroko roz-
postartej, szarfa z napisem „Bezpieczne lato”)
Scenka I
Bocznymi drzwiami wchodzi uczeñ (mokre w³osy, rêcznik niedbale przewieszony przez ramiê, na nogach p³etwy). Jeden
z jego kolegów (raczej taki, który dobrze œpiewa), zaczyna œpiewny dialog na znan¹ melodiê „Gdzie¿eœ ty bywa³ czarny
baranie”.
– Gdzie¿eœ ty bywa³, mi³y uczniaku, mi³y uczniaku?
– Nad stawem, nad stawem, mój mi³y brachu. (bis) .-
Pada odpowiedŸ (i odt¹d œpiewaj¹ na zmianê):
– Co tam robi³eœ mi³y uczniaku, mi³y uczniaku?
– P³ywa³em, p³ywa³em, mój mi³y brachu. (bis)
– Tam woda brudna i nie strze¿ona, i nie strze¿ona.
– No to co, no to co, tylko zm¹cona.
– Mog³eœ ugrzêzn¹æ w jej mule szarym, w jej mule szarym.
– IdŸ tchórzu, idŸ tchórzu, naskar¿ mym starym. (bis)
Ca³a klasa œpiewa na jak¹œ prost¹ melodiê
To ci bohater, to ci bohater nie znany nam.
Chwali siê sprytem, odwag¹ pseudo,
Bohater przez „ch”
Jedna z uczennic przypina do sukni „Lata” has³o: „Nie k¹p siê w miejscach nie strze¿onych”
Scenka II
Bierze w niej udzia³ jeden uczeñ (ubrany kolorowo, weso³o). Uczeñ wje¿d¿a na rowerze, zatrzymuje siê i zaczyna
mówiæ:
Gdy na rowerze harcujê,
Jezdnia zmienia siê w arenê,
Wiêc weso³o piratujê
I wprost czujê
Twórcz¹ wenê.
Wymyœli³em ca³y szereg
Akrobacji, jazdy – sza³ów.
Z ty³u, z boku, bez usterek
Szybciej, szybciej, szybciej dra³uj.
T¹ dewiz¹ siê kierujê
Zwiêkszam prêdkoœæ opêtañczo.
Pêd upaja mnie i czujê
Jak radoœci we mnie tañcz¹.
37
33475926.024.png 33475926.025.png 33475926.026.png 33475926.027.png
BEZPIECZNA DROGA DO DOMU I DO SZKOŁY
Niepokojê siê jednak¿e,
Gdy ktoœ mamie o tym powie.
No bo mama nie rozumie,
¯e ruch, ¿e sport, ¿e sport to zdrowie.
Policjantów te¿ nie lubiê,
Wci¹¿ siê tylko doczepiaj¹ .
I za to czym ja siê chlubiê
Oni mi mandaty daj¹.
Ch³opiec wyje¿d¿a. Ca³a klasa œpiewa, solidaryzuj¹c siê z nim:
Ci doroœli s¹ przedziwni.
Wcale nas nie rozumiej¹,
Zaraz z ig³y robi¹ wid³y
A przecie¿ nic siê nie dzieje.
Dziewczynka przypina na sukni „Lata” nastêpne has³o: „JedŸ ostro¿nie na rowerze”
Scenka III
Wbiegaj¹ dwie dziewczynki. Uœmiechniête i beztroskie rzucaj¹ do siebie bia³¹ pi³kê. Œpiewaj¹:
Pi³ka toczy siê szybko,
Ju¿ uciek³a z boiska,
Wbiega ju¿ na ulicê,
Œmieje siê z nas.
Tego my nie zniesiemy.
Trzeba zbiega pochwyciæ.
Trzeba z³apaæ j¹ mocno,
By przesta³a z nas szydziæ.
Zmiana melodii.
Naj³adniejsza jest jednak ona,
Bia³a no¿na no i weso³a,
Wiêc wybiegam z myœl¹ jedyn¹,
By pochwyciæ j¹ w me ramiona.
Jedna z nich mówi:
A tu trrrach...... ciê¿arówka
I jeszcze rowerzysta,
A za nim motorower.
Szaroœci¹ opon b³yska.
Druga dziewczynka:
Jak przez sen s³yszê melodiê,
Któr¹ graj¹ hamulce nagle.
Ktoœ potrz¹sa mn¹ tak okropnie,
Jak gdybym pope³ni³a zbrodniê.
Pierwsza dziewczynka (z pretensj¹ w g³osie)
– A przecie¿ nic siê nie sta³o !!!
38
33475926.028.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin