Zagubione w przekładzie - Powrót elementalizmu.pdf

(4217 KB) Pobierz
Layout 1
330586251.029.png 330586251.030.png 330586251.031.png 330586251.032.png 330586251.001.png 330586251.002.png 330586251.003.png 330586251.004.png 330586251.005.png 330586251.006.png 330586251.007.png 330586251.008.png 330586251.009.png 330586251.010.png 330586251.011.png 330586251.012.png 330586251.013.png 330586251.014.png 330586251.015.png 330586251.016.png 330586251.017.png 330586251.018.png 330586251.019.png 330586251.020.png 330586251.021.png 330586251.022.png 330586251.023.png 330586251.024.png 330586251.025.png
Zagubione w przekładzie:
Powrt elementalizmu
autor: Alfred Nunez Młodszy
(Lost in Translation: The Return of Elementalism)
Wersja polska:
tlumaczenie: hallucyon
redakcja: Karolina 'Viriel' Bujnowska
i Daniel 'karp' Karpiski
ilustracje i projekt okładki: Ewa Łapa
Skład i łamanie: triki
Lipiec 2010
330586251.026.png
Spis treci
Wstp
3
Historia
4
Magowie żywiołw
8
- Ucze elementalisty
10
- Czarodziej żywiołw
11
- Mistrz żywiołw
12
- Władca żywiołw
13
Nowe umiejtności i zdolności
14
Krasnoludzki klan Nornharaz
14
- Splatanie magii żywiołw
14
- Wykrywanie magii żywiołw
14
- Zmysł magii żywiołw
14
- Magia tajemna żywiołw
15
- Magia prosta żywiołw
15
Zaklcia magii prostej żywiołw
16
Zaklcia magii tajemnej żywiołw
19
Tabela wściekłości żywiołw
20
Specjalizacja
21
Magia rytualna żywiołw
29
Bestiariusz
30
- Żywiołak
30
- Pierwiastek żywiołw
30
Elementaliści w XXVI wieku
32
Pomysły na przygody
34
Podsumowanie
36
op
jokjkoofjlpooopGokhop
L.hohhohhoLogollklhol
H/Iplgl lFogolGokhopGokhoplogoGol
oGUlOGhHofglogoHologoKpofKh
KhohKhologoLoofhgglhgllogokhkol
lhhlhlogoToKgToofoTTloLogoThhTh
logohhOlhollogohfhhflogoo
kpokolpopojjjokljk
h l loGokhop.PokloG
okhopL221jojooKlhph.
opoolpokh.kplo.
330586251.027.png 330586251.028.png
gopkPoll
p
Wstp
Magia żywiołw, zwana rwnież elemen-
talizmem, była jedn z sześciu dyscyplin
magicznych w pierwszym wydaniu gry
fabularnej Warhammer Fantasy Roleplay.
Adepci tej dziedziny manipulowali moc
czterech żywiołw tworzcych świat – ziemi,
powietrza, wody i ognia. Ponieważ magia
żywiołw była blisko zwizana z natur,
elementaliści zamieszkiwali głwnie tereny
wiejskie i dzikie ostpy tak Imperium, jak i Sta-
rego Świata.
szste wydanie Warhammer Fantasy Battle
wersj historii, w ktrej do czasu Wielkiej Inwazji
Chaosu z roku 2302 KI aparat pastwowy
prześladował adeptw wszystkich sztuk
magicznych. Wedle zamieszczonego w Krle-
stwie magii wyjaśnienia, głboka niech
społeczestwa imperialnego do magii jest
pozostałości wpływw krasnoludzkich w pier-
wszych wiekach pastwowości ojczyzny
Sigmara. Po utworzeniu Kolegiw Magii
guślarzami zaczto nazywa tych czarodziejw,
ktrzy operowali poza prawem, dopu-
szczajcym wyłcznie działalnoś czarodziejw
z kolegiw.
Elementalizm, podobnie jak inne rodzaje magii,
towarzyszy ludzkości od jej zarania.
Najwcześniejsza wiarygodna wzmianka o magii
żywiołw pochodzi z 100 KI, a wic z okresu,
kiedy Middenheim słynło już jako centrum
sztuk magicznych w Imperium (patrz:
Middenheim Miasto Biaego Wilka ). Z 1983 KI
pochodz z kolei pierwsze zapiski o prze-
śladowaniach czarodziejw, kiedy to
demonolodzy i nekromanci doprowadzili do
wybuchu Wojny Czarodziejw (patrz:
Middenheim Miasto Biaego Wilka ; Marienburg
Sold Down the River , s. 21, Dwarfs Stone and
Steel , s. 109).
Legenda mwi, że ujrzawszy potg elfiej magii,
cesarz Magnus Pobożny poprosił Teclisa o nau-
czenie wybracw arkanw sztuk magicznych.
Bdc świadomym ułomności ludzkiego
umysłu, ktra uniemożliwia człowiekowi pojcie
zawiłości elfiej magii, opartej na mocy Chaosu,
mag z Ulthuanu podzielił umownie Wysok
Magi na osiem składowych i z każdej uczynił
odrbn dziedzin magiczn. Kierujc si
cechami charakteru kandydatw, elf utworzył
osiem grup, a członkw każdej z nich nauczył
podstaw jednego aspektu magii.
Wraz z opublikowaniem drugiego wydania gry
Warhammer Fantasy Roleplay ( Ksiga zasad )
i dodatku Krlestwo magii wydawnictwa Black
Industries i Green Ronin całkowicie odrzuciły
pierwotn koncepcj magii, zastpujc j magi
kolorw, wprowadzon do Starego Świata w
czwartym wydaniu Warhammer Fantasy Battle .
Zgodnie z obowizujcym kanonem wszystkie
moce magicznie niepoddajce si klasyfikacji
według teorii ośmiu Wiatrw Magii zaliczono do
magii guseł. Tak stało si z elementalizmem
i iluzjonizmem.
Niniejszy dodatek na powrt wprowadzana
magi żywiołw do realiw świata drugiej edycji
Warhammera. Aby uwiarygodni ten zabieg,
jego pierwsza czś zawiera krtk histori
elementalizmu w Imperium i Starym Świecie.
Moim zdaniem poczynione przez autorw
drugiego wydania gry założenie, że wszelka
magia pochodzi z Chaosu, niezawodnie
prowadzi do wniosku, iż natury Chaosu nie da
si wytłumaczy jedn uporzdkowan teori.
Uświadomiwszy to sobie, czytelnik zapewne
ujrzy przedstawione w Ksidze zasad i Krle-
stwie magii fakty w innym niż dotychczas
świetle.
Autorzy drugiego wydania Warhammer Fantasy
Roleplay przyjli rwnież wprowadzon przez
3
gopkPoll
Ho
Historia
W starych ksigach, spisywanych przez
kapłanw Vereny, znajduj si liczne wzmianki
świadczce o tym, że magia w Starym Świecie
istniała na długo przed Wielk Inwazj Chaosu
(2302 KI). Cho w zapiskach na prżno by
szuka choby jakiejkolwiek prby podzielenia
magii na dziedziny, uważa si, że magia
żywiołw, nazywana elementalizmem,
towarzyszy ludzkości od jej pocztkw. Z kart
zakurzonych woluminw można dowiedzie si,
że arabscy mistycy dali podwaliny nekromancji
i jej siostrzanej sztuki – demonologii, jeszcze
przed narodzinami Sigmara. Prowadzone przez
wyznawcw Vereny badania w ruinach
starożytnych elfich budowli potwierdziły istnienie
jeszcze innego, dotd nieznanego rodzaju magii
– magii bitewnej.
podszeptom hierarchw kościelnych i zdele-
galizował magi. Ulice miast wypełnił swd
palonych ciał, a cesarski skarbiec – złoto
skazacw. Prześladowania skoczyła dopiero
epidemia Czarnej Śmierci, ktra wyludniła
Imperium, dziesitkujc także oprawcw.
Summa summarum z rk łowcw czarownic
zginło niewielu elementalistw.
W ojczyźnie Sigmara spokj zagościł wraz
z wstpieniem na tron cesarza Mandreda, ale,
niestety, nie trwał długo. Po udanym zamachu
na władc kraj ponownie pogrżył si w ogniu.
Okres ten, trwajcy od 1260 do 1280 KI,
potomni nazwali Wiekiem Wojen. To właśnie
wśrd pożogi wojennej Gunthar Mdry, pewien
ekscentryczny elementalista, opracował teori
magii żywiołw. Cho wielu pobratymcw
odrzuciło naukowe pogldy Guntara, czaro-
dziejowi udało si przekona Ksicia-Elektora
Nuln, by wydał przywilej założycielski dla gildii
elementalistw. Czś badaczy uważa obecnie,
że prawdziwym powodem, dla ktrego
arystokrata utworzył ow gildi, była ch
dorwnania Miastu Białego Wilka, ktre słynło
z Gildii Czarodziejw i Alchemikw, cieszcej
si wtedy już ponad tysicletni tradycj.
Ponieważ, w przeciwiestwie do innych dzie-
dzin sztuk magicznych, elementalizm wykazuje
wiele elementw wsplnych z magi
druidyczn, sdzi si, iż swoje korzenie wywo-
dzi on z Dawnej Wiary. Niektrzy twierdz
jednak, że pewne właściwe magii żywiołw ce-
chy można znaleź w magii runicznej, a jeszcze
inni, że elementalizm wywodzi si z elfiej magii.
Głwni zainteresowani, czyli magowie żywiołw,
nie tylko uważaj tego typu pogldy za całko-
wicie nieuzasadnione, lecz wrcz sprzeciwiaj
si wszelkim prbom akademickiego zgłbiania
i porzdkowania ich dziedziny.
Krtko po objciu władzy przez cesarzow
Magritt, pewien błahy z pozoru incydent
w Middenheim zaważył na losach Imperium,
zsyłajc na wewntrzne niepokoje, ktre trwały
przez kolejne osiem lat. Prześladowania za
rzdw Borysa Chciwego były niczym przy
okruciestwach, jakie miały miejsce podczas
Wojny Czarodziejw. Midzy 1983 a 1991 KI
nawet niepoparte jakimikolwiek dowodami
podejrzenie o uprawianie sztuk magicznych
było rwnoznaczne z wyrokiem śmierci.
Tropieni niczym zwierzyna łowna czarodzieje
szukali schronienia w odległych zaktkach
Imperium.
W pierwszym tysicleciu istnienia Imperium
magia bitewna cieszyła si szacunkiem wśrd
elit społeczestwa, a elementalizm prakty-
kowano w zaciszu kniei, wśrd ryku zwierzt
gospodarskich – z dala od miast. To wzgldne
odosobnienie uratowało życie wielu
elementalistom w czasie, gdy adepci „miejskich”
sztuk magicznych przycignli, zgubn w sku-
tkach, uwag cesarza Borysa Chciwego.
Władca, cenicy pienidz ponad wszystko, uległ
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin