m5076871.pdf

(1134 KB) Pobierz
C:\Documents and Settings\Ewatom\Ustawienia lokalne\Temporary Internet Files\Content.IE5\LQBKHL7S\oacrp080328a[1].pdf
GazetaEdukacja.pl
R
E
K
L
A
M
A
G AZETA E DUKACJA
MATURA2008–JĘZYKANGIELSKIINIEMIECKI
25956641
PIĄTEK28MARCA2008
DODATEK DO „GAZETY WYBORCZEJ” REDAGUJE AGNIESZKAZAWISTOWSKA
Językangielskiiniemiecki
Maturzyści! Codziennieodczwartkudrukujemyw„Gazecie”arkuszematuralnedlapoziomu
podstawowego.Dziśangielskiiniemiecki, jutromatematyka
Językangielski
poziompodstawowy
Czaspracy120minut
Rozumieniezesłuchu
Zadanie1.(7pkt)
Zapoznajsięz treściązadania.Usłyszys z
dwukrotnietekstnatematpewnejszympan
sicy.Napodstawieusłyszanychinformacj i
zdecyduj,którezdaniasązgodnez treściątek
stu(TRUE),a którenie(FALSE).Zaznaczzna
kiemXodpowiedniąrubrykęw tabeli.Zakaż
dąpoprawnąodpowiedźotrzymasz1punkt.
D. Cheatingisnotasbadassomesay.
E.Cheatingcangetyouinserioustrouble.
2.1.
2.3.
2.4.
pasujedożadnegopytania.Zakażdepopraw
nerozwiązanieotrzymasz1punkt.
HeidiAnderssonstartedarmwrestlingwhen
shewas11andhaswonthefemaleworldcham
pionshiptitlethreetimes.She’salsothesubject
ofa documentary,TheArmWrestlerFromSo
litude,namedaftertheSwedishvillagewhere
shelives.
4.1.Tenofyourrelativesarearmwrestlers.Why
isitsucha familyhobby?
4.2.Areyouthecurrentworldchampiontitle
holder?
4.3.Isarmwrestlinga bignationalsportinSwe
den?
4.4.IsthesportmorepopularinSwedennow
becauseofyou?
4.5.Areyouhappywiththefilm?
4.6.There’snoprizemoneyinthefemalecham
pionshiptitles.Howdoyoumakea living?
4.7.Thefilmshowsyouarmwrestlingmenfor
somekindofpromotionalwork.Doyoustilldo
that?
4.8. Whencompeting,doyouwanttoripyour
opponent’sarmoff ?
A.Itravelaroundtheworldgivinglecturesin
armwrestlingandI alsohavesponsorshipdeals.
B. Iwanttowinthechampionship,ofcour
se.AndI’mdeterminedtoestablishthefirstpro
fessionalcompetitionforladieswithprizemo
ney.Wehavespokentosomecompanieswho
areinterestedinsponsorship.
C.No,I didn’tcompetelastyear.I’mwaiting
fortheworldchampionshipsthisyear,which
willbeheldinManchesterinOctober.I didn’t
wintheyearbefore,either.I wasinsixthplace.
D. Ithinkit’snotjustme,butallthepeople
whoworkinarmwrestling.Ofcourse,themo
viehasbeengoodforthesportaswell.
E.Notyet,butit’sgrowingsoquicklyitsurpri
sesme.Inautumn,we’regoingtostartteaching
armwrestlinginschoolshereliketheydoinRus
sia– whichiswhytheRussiansaresogood.
F. Maybeifyoudoa lotofhardworkwith
yourbody,youalsodothingslikethatasa leisure
activity.We’velivedhereforgenerationsand
we’vealwaysworkedoutdoors.Andarmwrest
lingisnothingnew;peoplehavebeendoingit
sincetimebegan.
G.Ittookthreeanda halfyearstodoitandI so
metimesI wasreallyfedup,butthewomenwho
diditdidverygoodwork.I’mveryimpressed.
H.I’mbestwhenI don’thaveanyfeelings.
SoI trytobefocusedratherthanangry.There
isadrenalinebutit’sbestjusttoconcentrateon
whatyou’redoing.
I.No,whenyou’rearmwrestlingpeoplewho
don’tknowhowtodothesportproperly,you
riskinjuries.I wanttocompetewithladiesin
myweightcategory– notwithbigmen.
A DAPTED FROM WWW . METRO . CO . UK
Zadanie5.(6pkt)
Przeczytajponiższytekst.Napodstawiein
formacjiw nimzawartychzdecyduj,które zpo
danychzdańsąprawdziwe(TRUE),a którefał
szywe(FALSE).ZaznaczznakiemXodpowied
niąrubrykęw tabeli.Zakażdąpoprawnąodpo
wiedźotrzymasz1punkt.
PigeonsinVenice
Throwingriceatnewlywedswillsoonbe
bannedinVeniceasthecitystepsupitsfight
againstpigeonssoilingitssquaresandchipping
awayatmonuments.Themayorofthecanalci
tyispreparinga lawtostoppigeonsbanqueting
outsidethecentralPalazzoCavalli,wherecivil
weddingsarecelebrated,policechiefMarco
AgostinisaidonMonday.
”Throwingriceatthebrideandgroombrings
hordesofpigeonswhothenwaitarounduntil
thenextceremony.Thesituationhasbecome
impossible,”Agostinitoldourreporter.
Anotherdecisiontheauthoritiesareplan
ningisa banonthesaleofgraintofeedthepi
geonsinStMark’sSquare,theonlyplaceinthe
Zadanie3.(4pkt)
Zapoznajsięz treściązadania.Usłyszysz
dwukrotnietekstnatematpewnejdrużynyspor
towej.Z podanychodpowiedziwybierzwłaści
wą,zgodnąz treściątekstu.ZakreślliteręA,B
lubC.Zakażdąpoprawnąodpowiedźotrzy
masz1punkt.
3.1.InBarcelonain1992theoriginalDream
Team
A. wasonlybeateneighttimes.
B.won44gamesandthegoldmedal.
C.broughtfirstNBAstarstotheOlympics.
3.2.AftertheOlympicgamesin1992:
A.DreamTeamplayersbecameaspopular
asrockstars.
B.rockconcertsandbasketballmatcheswe
reheldtogether.
C.basketballreplacedsoccerasthemostpo
pularsport.
3.3.ThosewhoplayedagainsttheDreamTeam:
A.inventedspecialsignalstowinthegame.
B.wereveryproudofiteveniftheylost.
C.oftenwenthomeverydisappointed.
3.4. TheDreamTeamcoach,ChuckDalysaid
that
A.hewouldneednewplayersquitesoon.
B.otherteamswouldonedaybeequallygood.
C.theDreamTeamstillneededtolearna lot.
TRUE FALSE
1.1. Washoewasinitiallyusedforresearch
inWestAfrica.
1.2. WashoecametoNevadawhenshewas
t enmonthsold.
1.3. TwoscientiststriedtoteachWashoe
s pokenlanguage.
1.4. Washoewasunabletocommunicate
withotherchimpanzees.
1.5. DoctorTerraceconductedexperiments
onWashoe.
1.6. NimChimpskymanagedtolearnsign
language.
1.7. TerracesaidWashoedidn’trespondto
teacher’sprompts.
Zadanie2.(4pkt)
Zapoznajsięz treściązadania.Usłyszys z
dwukrotniewypowiedzimłodychludzinate
matściągania.Przyporządkujkażdejwy p o
wiedzizdaniepodsumowującejejtreść(AE).
Wpiszodpowiedniąliteręw miejsceoboknu
merukażdejwypowiedzi.Jednozdaniepo
danezostałododatkowoi niepasujedożad
nejwypowiedzi.Zakażdąpoprawnąodpo
wiedźotrzymasz1punkt.
A.Cheatingshouldbeseverelypunished.
B. Youngpeopleareencouragedtocheat.
C.IhavecheatedandI amashamednow.
Rozumienietekstuczytanego
Zadanie4(8pkt)
Przeczytajpytania,zadaneprzezdziennika
rzapodczaswywiadui dopasujdonichodpo
wiedzi,którychudzieliłamistrzynisp o rtowa.
Podkażdympytaniemwpiszliterę(A—I),któ
rąoznaczonazostaławłaściwaodpowiedź.Jed
naodpowiedźzostałapodanadodatkowoi nie
Dokończenie–s.2 uuu
R
E
K
L
A
M
A
1
25956515
2.2.
28382639.128.png 28382639.139.png 28382639.150.png 28382639.161.png 28382639.001.png 28382639.012.png 28382639.023.png 28382639.034.png 28382639.045.png 28382639.056.png 28382639.067.png 28382639.078.png 28382639.086.png 28382639.087.png 28382639.088.png 28382639.089.png 28382639.090.png 28382639.091.png 28382639.092.png 28382639.093.png 28382639.094.png
2 GazetaEdukacja
Piątek28marca2008 1 GazetaWyborcza 1 www.gazetawyborcza.pl
uuu Dokończeniezes.1
B.thoughtBradleywasundertoomuchstress.
C.wantedhersontogainsomeexperience.
D.assistedhersoninpreparationsforthe
show.
6.4.Bradleypreparedfortheshow
A.watchingthereplaysofCountdown.
B.practicingwithhisgrandfather.
C.playingonlinegames.
D.watchingotherTVshows.
6.5.Accordingtothetext,Bradley
A.goestoa highschoolinEverton.
B.isconsideredanexcellentstudent.
C. attendsa schoolintheneighbourhood.
D.doessudokuaspartofschoolprogramme.
6.6.Thebestheadlineforthisarticlewouldbe
A.QuizShowRiddleTooSimple.
B.SchoolboyPushedtoBecomeCelebrity.
C.BestWaytoTestYourIntelligence.
D.SchoolboyDefeatsTVPresenter.
Wypowiedźpisemna
Zadanie7.(5pkt)
Obchodziłeśostatniourodzinyi zorganizo
wałeśdlaznajomychimprezęw klubie.Napisz
wiadomość,którąwyśleszemailemdokole
żanki/kolegiw WielkiejBrytanii:
Opisz,gdzieodbyłasięimprezaurodzinowa.
Wyjaśnij,cozdecydowałoo wyborzetego
właśniemiejsca.
Napisz,cobyłonajwiększąatrakcjąwieczoru.
Obiecajniedługoprzysłaćzdjęcia.
PodpiszsięjakoXYZ.Wzadaniuniejestokre
ślonylimitsłów.Ocenianajestumiejętność
zwięzłegoprzekazuwszystkichinformacjiokre
ślonychwpoleceniu(4punkty)orazpopraw
nośćjęzykowa(1punkt).
Zadanie8.(10pkt)
Wczasiepobytuw Londynietyi twoiznajo
miwykupiliściewycieczkęw celuzwiedzenia
kilkumiejscpozastolicą.Przebiegwycieczki
odbiegałjednakodwaszychoczekiwań.Napisz
listzeskargądobiurapodróży,w którym:
poinformujeszo terminiei planowanympro
gramiewycieczki,
napiszesz,którypunktwycieczkizostałpo
miniętyi cowamzaoferowanow zamian,
skrytykujeszstanhotelu,w którymwaszakwa
terowano,orazautokaru,
pochwaliszprzewodnikai wyjaśnisz,jakiej
rekompensatyoczekujeszodbiura.
Pamiętajozachowaniuodpowiedniejformy
listu.Nieumieszczajżadnychadresów.
PodpiszsięjakoXYZ.Długośćlistupowin
nawynosićod120do150słów.Ocenianajest
umiejętnośćpełnegoprzekazaniainformacji
(4punkty),forma(2punkty),bogactwojęzyko
we(2punkty)orazpoprawnośćjęzykowa(2
punkty).
Transkrypcjatekstów
dosłuchania
justrespondingtoteacher’sprompts,andnot
engaginginanythinglikehumanconversation.
A DAPTED FROM WWW . SEATTLETIMES . NWSOURCE . COM
Zadanie2
Maturabezstresu
Domaturypozostałmiesiąc.Todużo,bożycie
w stresienienależydoprzyjemności.Z drugiej
strony,czasunagruntownepowtórkijestniewie
le.Najważniejszejednak:Don’tpanic!Przekonaj
się,ilejużwieszo egzaminieustnymi pisemnym
napoziomiepodstawowym,wykonująctest.
Sprawdź, ilewiesz
1.Egzaminustnynapoziomiepodstawowym
trwa: A 5minut, B 10minut, C 15minut.
2.Naprzygotowaniesiędoodpowiedzimasz:
A 5minut,B 10minut,C 15minut.
3.Pierwszezadanieegzaminuustnegopolega
naodbyciutzw.rozmówsterowanych.Ilejest
tychrozmów?A dwie,B trzy,C cztery.
4.Drugiezadaniepolegana:A opisiejednejilu
stracjii odpowiedzina45pytań,B opisiekilku
ilustracjii odpowiedzina34pytania,C opisie
jednejilustracjii odpowiedzina2pytania.
5.Egzaminpisemnynapoziomiepodstawowym
trwa:A 60minut,B 90minut,C 120minut.
6.W częścisprawdzającejrozumienietekstu
czytanegoznajdująsię:A 12teksty,B 23teksty,
C 4teksty.
7.Naegzaminiepisemnymnapewnoniezosta
nieszpoproszony/ao napisanie:A CV,B listu
z reklamacją,C ankiety.
8.Dłuższytekstużytkowypowinienmieścićsię
w limicie:A 100120słów,B 120150słów,C150
180słów.
9.Naegzaminiepisemnymnajwięcejpunktów
możnauzyskaćzarozwiązaniezadańspraw
dzających:A rozumieniezesłuchu,B konstru
owaniewypowiedzipisemnych,C rozumienie
tekstuczytanego.
10.W oceniewypowiedzipisemnych(tekstów
użytkowych)i ustnychnajwyżejpunktowane
jest: A przekazanieinformacji, B bogactwoję
zykowe,C poprawnośćjęzykowa.
Klucz: 1. B, 2. A, 3. B, 4. C, 5. C, 6. B, 7. A, 8. B, 9. C, 10. A
Jeśliodpowiedziałeś/aśpoprawnienaconaj
mniej3pytaniaz 10tozdałeś/aśtenminiegzamin
zeznajomościstrukturyi zasadocenianiamatu
ry.W naszymteście,takjaknamaturze,zdobycie
30%punktówoznaczazaliczeniez najniższymwy
nikiem.Dlaniektórychtojużpowóddoradości,
dlainnychuczucieniedosytu.Czynamiesiącprzed
egzaminemmożnajeszczecośzrobić,abyuzyskać
wymarzonąliczbępunktów?Ależoczywiście,że
tak.JakmawiająAnglicy:Betterlatethannever.
Nanaukęangielskiegoodpodstawjestjużnieste
tyzapóźno,alepozytywnywynikegzaminuzale
żytakżeod: znajomościstrukturyegzaminu
(patrztestpowyżej), opanowaniastrategiieg
zaminacyjnych(czylijakrozwiązywaćposzcze
gólnezadania), znajomościkryteriówocenia
nia(czylijakzdobywaćpunkty).
Ćwiczstrategięrozwiązywaniazadań
egzaminacyjnych
Czyabyzdaćmaturęwystarczyznaćangiel
ski?Doskonałaznajomośćangielskiegowcalenie
musioznaczaćwysokiegowynikunamaturze.
Okazujesię,żeumiejętnośćzdawaniaegzaminu
i znajomośćstrategiirozwiązywaniaposzczegól
nychzadańjestrównieżważna.Zacznijmyodpa
ruważnych– choćczęstoignorowanych– zasad.
Kontrolujczastrwaniaegzaminu. Całyeg
zamintrwa120minut,z czego20minutjestpo
święconezadaniomnarozumieniezesłuchu.
Oznaczato,żenapozostałeczęści(rozumienie
tekstuczytanegoi wypowiedźpisemna)masz
100minut.Rozplanujjerozsądnie,np.nazada
niasprawdzającerozumienietekstuczytanego
poświęćok.40minut,a nanapisaniei spraw
dzenietekstówok.60minut.
Niestarajsięzawszelkącenęrozwiązać
całegozadania, zanimprzejdzieszdokolejnego.
Tenrodzajperfekcjonizmumożeokazaćsięzgub
ny– utknięcienadpytaniemwartym1punktmo
żeoznaczaćbrakczasunapozostałezadniai nie
potrzebnystres.
Niepozostawiajpytańbezodpowiedzi. Na
wetjeśliniewiesz,strzelaj.W przypadkutestu
wielokrotnegowyborumaszminimum25%szans
trafienia.Gdyjesttotesttypuprawda/fałsz,two
jeszanserosnądo50%.Toznaczniewięcejniż
w jakimkolwiekkonkursieSMSowym!
Przenieśwszystkierozwiązanianakartę
odpowiedzi. Pamiętaj,abysprawdzić,czyodpo
wiedzi,którenaniosłeś/aśnakartęodpowiedzi,
tonapewnote,którezaznaczyłeś/aśw teście
i uznałeś/aśzapoprawne.Podstawąnaliczenia
punktówsąrozwiązaniaumieszczonewyłącz
nienakarcieodpowiedzi,a niew teście.
Nieściągaj! Próbaściąganiaoznaczako
niecegzaminui 0%naświadectwie.Rozsądek
podpowiadazatem,bylepiejniezaglądaćdote
stusąsiada.
Jakrozwiązywaćzadaniazamknięte
Rozumieniezesłuchu. Przedpierwszym
wysłuchaniemtekstuprzeczytajuważniepole
ceniedozadaniaegzaminacyjnegoi zapoznajsię
citywhereitisstillallowed.Butthe18licen
sedsellersdonotwanttogoandanimalrights
activistshavealsoexpressedconcern.
”Thesquareisnota henhouseandyou
can’thavepigeons’droppingsalloverthepla
ce,”Agostinisaid.”Thesquareiswashedand
cleanedupweeklybutit’snotenough.”
Arecentstudyestimatedthatcleaningup
monumentsandrepairingthedamagecaused
bypigeonscosteachVenetiantaxpayer275eu
rosa year.
Thebattleagainstpigeonsispartofa bro
adercampaigntoimprovecleanlinessinthe
city,whichreceivednearly20millionvisitors
lastyear.SinceJune,policemenhavebeenpa
trollingStMark’sSquareandotherhistoric
sitesandgiving25eurofinesontouristswho
arefoundlayingouta picnic,walkingaround
barechestedordroppingfoodwrappers.
A DAPTED FRO M WWW . ABC . NET . AU
Speaker1
Everyschoolhasa cheatingpolicy,andpu
nishmentscanbeprettyharsh.Ifyougetcaught
cheating,youwillnotonlyfailthetest,butso
metimesyoumayevenfacegettingkickedout
ofschool.Ifyoucheattogeta bettergrade,you’re
takinga bigriskofgettinga muchworsegrade
thatwillseriouslysetyouback.Gettingexpel
ledfromschoolwillsetyoubackevenmore.
Speaker2
Cheating…whodoesn’tknowit?Whenyou
justcan’thelppeekinginyouneighbour’spa
perforananswer.Somepeoplecanresistit,oth
erscan’t.I’vebeentemptedtocheata fewtimes.
AndI wasn’talwaysstrongenoughtoresist.
PerhapsI didn’tstudythenightbefore,orI just
didn’tunderstandthematerial.Anyway,it’sal
wayswrongandI feelbadaboutit.
Speaker3
Thiswholecheatingbusinessisgrosslyexag
gerated.Itreallyisn’tsucha bigdeal.Afterall,
I’mnothurtinganybody.Andit’snotthatI che
attogettopmarks.I justboostmyscorea little
bittomakesureI don’tfail.I can’tseewhyI sho
uldfeelembarrassed.Theotherguyswoulddo
thesameiftheyweresmartenough.
Speaker4
Cheating,deceptionandliesareacceptedme
thodsofgettingthingsdonethesedays,andthe
kidshavea lotofexamplesfromtheirelders.The
messageis:”theendjustifiesthemeans”.When
youareconfrontedeverydaywithstoriesofcor
ruptionatthetopofoursociety,withtraditional
rolemodelsturningoutunreliableanddishonest,
youstartthinkingthatperhapsyoushoulddothe
same.Sowhywouldyouwanttoachievethehard
way,whenyoucanhaveitgiventoyouona plate?
Zadanie3
TheoriginalDreamTeam,theU.S.basketball
teamthatwonthegoldmedalatthe1992Olympics
inBarcelona,wasa phenomenononandoffthe
court.ItmatterednotthatitdominatedtheOlym
piccompetition,beatingitseightopponentsbyan
averageof44points.Whatwasimportantwasthat
theDreamTeam,thefirstU.S.Olympicteamtoin
cludeNBAstars,gavefansa glimpseofbasketball
atitsfinest,andanentireworldresponded.
After1992,basketballexplodedinpopularity
aroundtheglobe,risingtoa placewhereittruly
challengessoccer’sstatusastheworld’smostpo
pularsport.Muchofthatwasduetotheimpactof
theDreamTeam,whichattractedfansandfollo
werswhereveritwent.”ItwaslikeElvisandthe
Beatlesputtogether,”saidCoachChuckDaly.“Tra
velingwiththeDreamTeamwasliketravelingwith
12rockstars.That’sallI cancompareitto.”
DreamTeam’sopponentsdidn’thavea chan
ceonthecourt,buttheydidn’tcare.Duringone
match,a funnythinghappened.Oneplayer,whi
letryingtoguardMagicJohnson,wasseenfran
ticallywavingtoa camerawieldingteammate
onthebench,signalingtomakesurehegota pic
tureofthemtogether.
AfterhisDreamTeamwonthegoldmedal,
scoring11785overCroatiainAugust1992,the
ircoachref lected:”Theyknewtheywereplay
ingagainstthebestintheworld.They’llgoho
menowandfortherestoftheirliveswillbeab
letotelltheirkids,’IplayedagainstMichaelJor
danandMagicJohnsonandLarryBird.’And
themoretheyplayagainstourbestplayers,the
moreconfidentthey’regoingtoget.”
TheDreamTeamcoachthenadded:”Final
lytherewillcomea day– I’mnotsayingitwill
happenanytimesoon,mindyou,butit’sabso
lutelysurethatitwillhappen– thattheseteams
willbeabletocompetewithusoneventerms.
Andthey’lllookbackonthegameswiththeDre
amTeamasa steppingstoneandoneofthemost
importantlessonsinthatprocess.”
A DAPTED FROM HTTP :// WWW . NBA . COM / HISTORY
TRUE FALSE
5.1. ThemayorofVenicehas
introducedalawthatwill
eliminatepigeonsfromthecity.
5.2. Weddingceremoniesattractbig
numbersofpigeonsto Palazzo
Cavalli.
1
5.3. SomeVenetiansopposetheidea
ofgettingridofpigeons.
1
5.4. CleaningSt.Mark’sSquareof
pigeons’droppingswouldtakea
wholeweek.
1
1
5.5. Asinglepigeoncancausedamage
worth275eurosayear.
5.6. TouristsinVenicemaypayafine
iftheyarenotfullydressed.
Zadanie6.(6pkt)
Przeczytajponiższytekst.Z podanychmoż
liwościodpowiedziwybierzwłaściwą,zgod
nąz treściątekstu.ZakreślliteręA,B,ClubD.
Zakażdąpoprawnąodpowiedźotrzymasz
lpunkt.
Countdownisoneofthemostpopularqu
izshowsforpuzzlelovers.It’sbeenonChan
nel4forover25years.Theshow’slatestho
stess,CarolVorderman,withherIQof167is
rarelyata lossforananswer.Buta shortwhi
leago,shewasbeatentoa mathematicalprob
lembyan11yearoldschoolboy.
Aftersolvingoneoftheshow’strickynum
berriddles,BradleyCates,fromSouthport,
wasforcedtoslowlyexplaintheanswertothe
redfacedMissVorderman.Now,followinghis
TVsuccess,stateschooleducatedBradleyis
settoundergosomenumericalandverbaltests
whichwillrevealhisownIQ.
Bradley’smother,CarolineWood,anassi
stantpubmanager,said:’Bradleywasabsolu
telyfantasticandI’mincrediblyproudofhim.
Itwasstressful,ofcourse,butI wasfarmore
nervousthanhewas.Thewholethinghasbe
ena onceinalifetimeexperience.’
‘Sincehissuccess,peoplehavebeenask
ingmewhetherI’vehadsomethingdoneto
tryandworkoutBradley’sIQbutI haven’t.
He’sdoneallofthisoffhisownback;I’venot
pushedhimoranything.Butmaybewesho
uldlookintoitnow’
Bradley,whofirststartedwatchingtheshow
twoyearsagowithhisgranddad,John,prepa
redforthecompetitionbywatchingtelevised
rerunsandplayingtheofficialCountdown
boardgame.Heappliedviaemaillastyear
andsuccessfullycompletedtheprogramme’s
rigorousauditionprocess.
LikeMissVorderman,Bradleyisalsoa keen
sudokufanandkeepshismindactivebycomple
tinga widerangeofpuzzlesandquizzes.AnEver
tonfan,heattendshislocal,allboyssecondary
comprehensiveschool,BirkdaleHigh,whichis
rated’excellent’byeducationalauthorities.
Bradleywillbegivenspecialdispensation
fromlessonsthisafternoonwhen,alongsidehis
classmates,hewillbeallowedtowatchhispre
recordedwinningperformanceontelevision.
Buthismotherwillalsorecordtheshow
justincaseheisforcedtoattendlessonsas
normal.
MissWood,36,hasinvitedvariousmem
bersoffamily,includingBradley’sgrandfa
ther,John,toherpubtowatchtheshow.
A DAPTED FROM WWW . THISISLONDON . CO . UK
6.1.WhatistrueaboutCountdown?
A.CarolVordermanhashosteditforover
25years.
B.It’smeantforpeopleinterestedinmy
steries.
C.Schoolchildrenrarelyparticipateinit.
D.Itshostessisanintelligentwoman.
6.2.BradleyCates
A.wasforcedtocompetewithCarol.
B.embarrassedCarolduringheshow.
C.wantstofollowa careerintelevision.
D.hadhisIQtestedbeforetheshow.
6.3.CarolineWood
A. didnotforceBradleytoenterthecom
petition.
1
1
1
1
11
11
11
Zadanie1
Aworldfamouschimpanzeebelievedtobe
thefirstanimaltolearna humanlanguagedied
inEllensburgonTuesdaynight.Hernamewas
Washoe,shewas42yearsoldandcoulduseabo
ut250AmericanSignLanguagesigns.
Washoewasbornin1965inWestAfrica,whe
reshewascapturedbytheAirForceandbro
ughttotheUnitedStates,initiallyforresearch
useinthespaceprogram.In1966,whenshewas
justtenmonthsold,sheleftthatprogramand
beganlivinginNevadawithtwoscientists,Al
lenandBeatrixGardner.Theytriedtoteach
Washoetocommunicatewithpeopleusingthe
signlanguage.Previouseffortstoteachchim
panzeesspokenlanguageshadfailed,butthe
Gardnersbelievedtherewasa betterchance
usingsigns.Washoewasveryquicktolearn,and
herfamequicklyspread.
In1980,shewasmovedtoCentralWashin
gtonUniversityinEllensburg,whereshelived
withthreeotherchimpsina sanctuarythatin
cludes5,000squarefeetofoutdoorspace.
Washoewasabletoteachanotherchim
panzee,Loulis,signlanguagewithoutanyhu
manintervention.Accordingtothescientists
whoworkedwiththem,thechimpanzeeswe
reabletoconverseaboutfeelinghappyorsad,
andcoulddiscussobjectsthatweren’tinthe
room.Thiscauseda sensationinthescienti
ficworld.
However,someresearcherswerestillscep
tical,claimingtherewasnoevidenceofWas
hoeorotherchimpanzeesusingthesignlan
guagespontaneously.ColumbiaUniversity
scientistDoctorHerbertTerraceconducted
hisownexperimentsonanotherchimpanzee,
calledNimChimpsky.Thechimpalsolearned
signlanguage,buthisuseofthesignswasnot
spontaneous.Terraceanalyzeda videoofWas
hoeandsaidhefoundevidencethatshewas
11
11
11
TekstówmożeszposłuchaćnaMatura.Gazeta.pl
Modelodpowiedzi
zjęzykaangielskiego
11
Zadanie1
1.1.F,1.2.T,1.3.F,1.4.F,1.5.F,1.6.T,1.7.F
Zadanie2
2.1.E,2.2.C,2.3.D,2.4.B
Zadanie3
3.1.C,3.2.A,3.3.B,3.4.B
Zadanie4
4.1.F,4.2.C,4.3.E,4.4.D,4.5.G,4.6.A,4.7.I,
4.8.H
Zadanie5
5.1.F,5.2.T,5.3.T,5.4.F,5.5.F,5.6.T
Zadanie6
6.1.D,6.2.B,6.3.A,6.4.A,6.5.C,6.6.D
11
11
1
28382639.095.png 28382639.096.png 28382639.097.png 28382639.098.png 28382639.099.png 28382639.100.png 28382639.101.png 28382639.102.png 28382639.103.png 28382639.104.png 28382639.105.png 28382639.106.png 28382639.107.png 28382639.108.png 28382639.109.png 28382639.110.png 28382639.111.png 28382639.112.png 28382639.113.png 28382639.114.png 28382639.115.png 28382639.116.png 28382639.117.png 28382639.118.png 28382639.119.png
Gazeta Edukacja 3
www.gazetawyborcza.pl 1 GazetaWyborcza 1 Piątek28marca2008
dokładniez treściązadania.Napodstawietreści
zadaniastarajsięwywnioskować,jakiegotypu
informacjeusłyszyszw nagraniu.Jeśliwykonu
jeszzadaniewielokrotnegowyborui niejesteś
w staniezdecydować,któraodpowiedźjestpo
prawna,potraktujkażdywariantodpowiedzija
kozadanietypuprawda/fałsz.Jeśliw zadaniuty
puprawda/fałszw usłyszanymtekścieniemain
formacjipotwierdzającejprawdziwośćjakiegoś
zdania,zaznaczjejakofałszywe.Pamiętajteż,że
twoimzadaniemjestzdecydować,którezdania
sązgodnez tekstem,a nie,któresąobiektywnie
prawdziwelubz którymisięzgadzasz.Pamiętaj,
żetesameinformacjew zadaniui wsłuchanym
tekściemogąbyćwyrażoneróżnymisłowami,
zwracajuwagęnasynonimyi wyrażeniao prze
ciwnymznaczeniudotych,któresąużytew tre
ścizadania.Słuchajnagraniabardzouważnie,
niedajsięzwieśćznajomymsłowom.
Rozumienietekstuczytanego. Dlakażde
goteksturozplanujczas:pierwszeszybkieczyta
niew celuuzyskaniaogólnejinformacji,następ
nieuważnalekturapytań,potemdrugie,tymra
zemuważneczytanietekstu,a nakońcuzaznacza
nieodpowiedzi.Przeczytajuważniepoleceniado
zadania.Przeczytajtakżetytułtekstui zastanów
się,jakienasuwaonskojarzeniaodnośniedotre
ści.Przeczytajpobieżnietekst,żebyzorientować
sięw jegotematycei strukturze.Przypowtórnym
czytaniutekstupodkreśltefragmenty,którepo
mogąciwykonaćzadanie.Rozwiązujączadaniu
typuprawda/fałsz,pamiętaj,żejeśliw tekścienie
mainformacjipotwierdzającejprawdziwośćja
kiegośzdania,należyjezaznaczyćjakofałszywe.
Wykonujączadaniepolegającenadopasowa
niufragmentówdolukw tekście,najpierwprze
czytajpobieżnietekst.Następnieprzeczytajbar
dzouważniefragmentyumieszczonepodtek
stem.Zwróćuwagę,zarównow tekście,jaki w
podanychfragmentach,nasłowai wyrażenia,
któreodnosząsiędopoprzedniejlubnastępnej
części.Wstawionezdaniamuszątakżepasować
dokontekstu,w którymjeumieścisz.W zada
niachwielokrotnegowyborudlakażdegopyta
niasprawdźw tekściewszystkieproponowane
odpowiedzi.Wybierztęodpowiedź,którajest
w pełni,a nietylkoczęściowozgodnaz tekstem.
Jakzdobywaćpunkty,
pisząctekstyużytkowe
WczęściWypowiedźpisemnamaszdonapi
saniadwatekstyużytkowe:krótki(np.notatkalub
zaproszenie)i dłuższy(listprywatnylubprosty
listformalny)W pierwszymprzypadkuoceniepo
dlegaprzekazinformacji(4punkty)i poprawność.
(1punkt).Listocenianyjesttakżezaprzekazinfor
macji(4punkty)i poprawnośćjęzykową(2pun
kty)orazdodatkowozabogactwojęzykowei for
mę(po2punkty).Razemzaobydwazadaniamoż
nauzyskać15punktów,z czegoaż8punktówza
poprawneprzekazaniewymaganychw poleceniu
informacji,czylizaumiejętnościpozajęzykowe,
niezależneodpoziomuznajomościjęzyka.
Otokilkaprostychzasad,dziękiktórymmasz
pewność,żeuzyskasztepunkty.Zawszeupew
nijsię,żeprzekazałeś/aśwszystkiewymagane
informacje.W krótkiejformieużytkowejzaprze
kazanieinformacjimożeszuzyskać4punkty,
zapoprawnośćjęzykowąjedynie1punkt,i to
niezawsze.Abysięo tymprzekonać,przeana
lizujponiższepoleceniedozadaniai przykła
dowąodpowiedź.
Zadanie
Nakursiejęzykowymwramachdodatko
wychzajęćorganizujeszzkolegamicykllekcji
językapolskiego.Zredagujkrótkiezaproszenie
dlainnychuczestnikówkursu,wktórym: po
dasz,kiedyodbędziesiępierwszalekcja, po
informujeszotemaciepierwszejlekcji, za
chęciszdoudziałuwzajęciach, poprosisz
opunktualneprzybycie.
Przykładowaodpowiedź:
Cometoroom17onthefirstfloor.During
thecourseyouwilllearnhowtomakeadatein
Polish.Comeandenjoyourclass.Wepromise
alotoffun!Pleasecomeontime.
(Źródło:„OxfordExcellenceforMatura”,Ox
fordUniversityPress2007)
Zatęwypowiedźuczeńuzyskałbyjedynie
2 punkty.Dlaczegotylkodwa,skorotekstjest
bezbłędny?Otóżuczeńprzekazałjedyniedwie
informacje(trzeciąi czwartą),zaktóreotrzymał
by2punkty.Nieotrzymałbypunktuzapopraw
ność,gdyżotrzymujesięgow przypadku,gdy
przekazanezostanieminimumwymaganychin
formacji,czyliconajmniejtrzyz czterech.
Podobnezasadynaliczaniapunktówzatreść
stosujesięw dłuższejformieużytkowej.
Gdypiszeszlist,pamiętaj,abyzawierałon
pięćwymaganychelementówformy.
Ichobecnośćw liściejestosobnopunktowa
na.Sąto:1.zwrotgrzecznościowyrozpoczyna
jącylistprywatny/formalny,np.DearKate/Dear
Sir,2.wstęptypowydlalistuprywatnego/for
malnego,np.Howareyou?/Iamwritingwith
referenceto...,3.rozwinięcie,4.zakończeniety
powedlalistuprywatnego/formalnego,np.Ple
asewriteback./Iamlookingforwardtohearing
fromyou.,5.zwrotgrzecznościowykończący
listprywatny/formalny,np.Allthebest/Yours
faithfully.
Ponapisaniulistusprawdź,czymieścisięon
w limicie120150słów.Przekroczenietegolimi
tuo więcejniż10%,a takżenapisanielistukrót
szegoskutkujeutratączęścipunktówzaformę.
Pamiętaj,żeskrótytakiejaknp.mustn’tliczą
sięjakodwasłowa.Nazakończeniejeszczejed
noangielskieprzysłowie:Practicemakesper
fect,czylićwicz,ćwiczi jeszczerazćwicz,aby
zdaćjaknajlepiej.Goodluck!
J OANNA S OSNOWSKA , NAUCZYCIELKA W I LO IM . S T .
D UBOIS W K OSZALINIE , WSPÓŁAUTORKA „O XFORD E XCELLENCE
FOR M ATURA ”, © O XFORD U NIVERSITY P RESS 2007
Językniemiecki
Czaspracy120minut
Zarozwiązaniewszystkichzadańłącznie
możnauzyskać50punktów.
Rozumieniezesłuchu
Zadanie1. (9pkt)
Zapoznajsięzezdaniamipodanymiponiżej.
Usłyszyszdwukrotniefragmentwypowiedz i
młodzieżynatematdomówstarców.Napod
stawieusłyszanychinformacjizaznaczznakiem
Xw tabeli,doktórychosóbodnosząsięinfor
macjeumieszczonew pierwszejkolumnie.Jed
nainformacjaniepasujedonikogo,zostawwte
dypustemiejscew tabeli.Zakażdepoprawne
rozwiązanieotrzymaszjedenpunkt.
5. befürwortetdie
Altenheimenur
dann,wenndiealten
Menschenein
Pflegefallsind.
6. findet,dassdie
Altenbeiihrer
Familiewohnen
sollten.
7. gehtoftzuBesuch
dorthin.
8. versuchtimLeben
nachdenvonden
Großeltern
beigebrachten
Prinzipienzu
handeln.
9. willspäter
unbedingtineinem
Altenheimwohnen
11
10. magnichtvonden
Altenkritisiert
w erden
11
Zadanie2. (6pkt)
Zapoznajsięzezdaniamipodanymiponiżej.
Usłyszyszdwukrotniefragmentprognozypo
gody.Napodstawieusłyszanychinformacjizde
cyduj,którez podanychzdańsąprawdziw e
(richtig),a którefałszywe(falsch).Zaznaczzna
kiemXodpowiedniąrubrykęw tabeli.Zakaż
depoprawnerozwiązanieotrzym aszjedenpunkt .
11
11
11
R
F
1. Eskannheuteregnen.
2. ImLaufedesTageswirdesin
MünchenimmermehrWolken
geben.
3. AnderSeewirdesamwärmsten
sein.
4. WetterfühligePersonenfühlen
sichheuteschlecht,weilsiezu
langeAutogefahrenhaben.
5. DasWetterverbessertsich in
denkommendenTagen.
Tina Monika Eva Peter Sven Paula
1. vergleichtdas
Altenheimmiteiner
Militäreinrichtung.
6. EswarderletzteWetterbericht
fürheute.
Rozumienietekstuczytanego
Zadanie3. (7pkt)
Przeczytajponiższewypowiedzi.Z poda
nychodpowiedziwybierzwłaściwą,zgodn ą
z treściątekstu.Zaznaczjednąz czterechmoż
2. machtsichzurzeit
nochkeine
Gedankendarüber.
3. glaubt,dasssichdie
altenMenschendort
nichteinsamfühlen.
4. vermisstdieOma
überhauptnicht.
Dokończenie–s.4
uuu
R
E
K
L
A
M
A
I N F O R M A C J A D L A O G Ł O S Z E N I O D A W C Ó W
8
kwietnia
wtorek
ogólnopolskiewydanieGazetyEdukacja
nietypowekierunkistudiów
jakzdobyćzagranicznestypendium?
studiazagranicą
zlecenia
do 1kwietnia
materiały
do 2kwietnia
ZAPRASZAMYDOZAMIESZCZANIAREKLAM!
EwaMaruszak, tel.0225556376
ewa.maruszak@agora.pl
R
E
K
L
A
M
A
1
25948360
25858060
28382639.120.png 28382639.121.png 28382639.122.png 28382639.123.png 28382639.124.png 28382639.125.png 28382639.126.png 28382639.127.png 28382639.129.png 28382639.130.png 28382639.131.png 28382639.132.png 28382639.133.png 28382639.134.png 28382639.135.png 28382639.136.png 28382639.137.png 28382639.138.png 28382639.140.png 28382639.141.png 28382639.142.png 28382639.143.png 28382639.144.png 28382639.145.png 28382639.146.png 28382639.147.png 28382639.148.png 28382639.149.png 28382639.151.png 28382639.152.png 28382639.153.png 28382639.154.png 28382639.155.png 28382639.156.png 28382639.157.png 28382639.158.png 28382639.159.png 28382639.160.png 28382639.162.png 28382639.163.png 28382639.164.png 28382639.165.png 28382639.166.png 28382639.167.png 28382639.168.png 28382639.169.png 28382639.170.png 28382639.171.png 28382639.002.png 28382639.003.png 28382639.004.png 28382639.005.png 28382639.006.png 28382639.007.png 28382639.008.png 28382639.009.png 28382639.010.png 28382639.011.png 28382639.013.png 28382639.014.png 28382639.015.png 28382639.016.png 28382639.017.png 28382639.018.png 28382639.019.png 28382639.020.png 28382639.021.png 28382639.022.png 28382639.024.png 28382639.025.png 28382639.026.png 28382639.027.png 28382639.028.png 28382639.029.png 28382639.030.png 28382639.031.png 28382639.032.png 28382639.033.png 28382639.035.png 28382639.036.png 28382639.037.png 28382639.038.png
4 GazetaEdukacja
Piątek28marca2008 1 GazetaWyborcza 1 www.gazetawyborcza.pl
uuu Dokończeniezes.3
B.manzuHauseSchutzbrilletragenwird.
C.mancheKüstengebietevonderLandkar
teverschwindenkönnten.
D.sichdasOzonlochnichtweiterverbreiten
wird.
3.4.Sabinewarnt,dass
A.zuvielfrischeLuftKrankheitenverur
sacht.
B.dieZukunftsmenschenamliebstennach
draußengehenwerden.
C.dassdieMenschenihreGesundheitnicht
hochschätzenwerden.
D. derAufenthaltanderfrischenLuftgesun
dheitsschädlichseinwird.
3.5.MarkhatAngst,dass
A.dasEssenangebotimmerbreiterwird.
B.dieMenschenüberarbeitetwerden.
C.dieMenschenfrüherzusterbenbeginnen.
D.vielejungeLeutecomputersüchtigwer
den.
3.6.NachMarksMeinung:
A.werdenalleFamilienkinderreichsein.
B.werdendieMenschenimmergefühlloser.
C.werden alle Menschen schön und klug
sein.
D.wirdFreundschaftdiegrößteRollespielen.
3.7.Maxglaubt,dass
A.einKrieginderZukunftausgeschlossenist.
B.derraschetechnischeFortschrittviele
Vorteilemitbringt.
C.eineNaturkatastropheinderZukunft
wahrscheinlichist.
D.dieZukunftbesseralsdieVergangenheit
seinwird.
3.8.AnnasZukunftsvisionistoptimistisch,denn
A.siehofft,dassmanneueArzneienent
deckenwird.
B.siewillaufdenMondreisen.
C.dieAußerirdischenbauenneueStädtein
derWassertiefe.
D. siemagneugeschaffenePflanzenbewunde rn.
Andreas :Tja,dieBoulevardpressehatgute
Informatoren.Ichsagekurz:Sieistfantastisch,
blond,klugundichliebesieüberalles.Reicht
esIhnen?
Journalist :Ichwerdesowiesonichtsmehr
vonIhnenerfahren,nichtwahr?.................7………..,
höreneinenSongvonIhrerletztenPlatteund
treffenunsmitunserenZuhörerninzehnMi
nutenwieder.Dankeschön.
A.SeidihrsolcheGlückspilze
B.umHunderteAutogrammegebeten.
C.Stimmtes,dassSiesichneulichverlobt
haben
D.WarumwundernSiesichso
E.LügenhabenkurzeBeine.
F.Wiehateseigentlichbegonnen?
G.Magschonsein
H.WirmachenunsjetzteinekurzePause
sięjakoXYZ.Długośćlistupowinnawynosićod
120do150słów.Ocenianajestumiejętnośćpeł
negoprzekazuinformacji(4punkty),forma(2
punkty),poprawnośćjęzykowa(2punkty)oraz
bogactwojęzykowe(2punkty).
Transkrypcjatekstów
do słuchania
liwości,zakreślającA,B,ClubD.Zakażdąpo
prawnąodpowiedźotrzymasz1punkt.
WiestellstdudirdieWeltin200Jahrenvor?
Sebastian15. DieMenschenwerdenauf
fremdenPlanetenwohnen,weileshieraufder
ErdezuwenigPlatzgebenwird.DieÜberbevölke
rungwirdzumgrößtenProblemwerden,des
wegenwerdendieErdbewohnerinriesigenWol
kenkratzernleben,ohneGrünflächen,Wiesen
oderTäler.AndieWälderwerdensichnurdie
ältestenPersonenerinnernkönnen.Ichvermu
te,dassessichnurdiereichstenMenschenlei
stenwerden,einenkleinenGartenanzubauen.
AlleswegendesPlatzmangels.Wirwerdenauch
keineWildtieretreffenkönnen,weilsieausster
benwerden.Ichfreuemich,dassichinsolchei
nertraurigenWeltnichtlebenmuss.
Sabine19. EswirdzueinerUmweltkata
strophekommen.DiemeistenTierartenwer
denausgerottetseinundmanchePflanzenwer
denzuKultobjekten.WegenderglobalenKli
maerwärmungschmelzendieGletscherund
derMeeresspiegelsteigt.InnaherZukunftwer
denmancheKüstengebietewieHolland,New
YorkoderHawaiiInselnvölligüberf lutetwer
den.ÜberallkommteszuMissernten.Alleswird
aufdenKopfgestellt.WegenderLuftverschmut
zungwerdendieMenschenSchutzmaskentra
genmüssenundwegendesimmergrößerwer
dendenOzonlochesSchutzbrillennochdazu.
HeuteverbringendieMenschenvielZeitander
frischenLuft,weilmanesfürgesundhält.Inder
ZukunftwirdmansolcheinBenehmenLeich
tsinnigkeitnennen.DieMenschen,denenviel
anihrerGesundheitliegt,werdenesvermeiden,
nachdraußenzugehen.
Mark20. Alleswirdsokünstlichsein.Statt
dasEssenrichtigzugenießen,werdendieLeu
teblaueoderrotePillenschlucken.Siewerden
immerlängerleben,weildieMedizinimstande
seinwird,alleKrankheitenzuerforschenund
einMedikamentdagegenzuerfinden.Dadie
MaschinenfastalleAufgabenfürdieMenschen
übernehmenwerden,werdendiemeistenzu
Hausesitzen,vordemComputerbildschirm
hockenundsichindervirtuellenWelt,vonder
sieschonimjungenAltertotalabhängigwer
den,verirren.SolcheBegriffewieFreundschaft,
Liebe,LeidenschaftoderFamilienwärmever
lierenanBedeutung.WegenderlangenLeben
serwartungwirddieGeburtenratestrengkon
trolliert.NichtallenWeltbürgernwirdeserla
ubtsein,Nachkommenzuhaben.NurdieAu
serwählten,alsodieschönen,klugenundstar
kenwerdendazuberechtigtsein.Eswirdeine
Alptraumweltsein.Wennwirheutzutagenichts
gegendenWerteverlustunternehmen,werden
unsereEnkelkinderzwarhübschen,abergefühllo
senRoboternähneln.
Max18. EskommtzueinemZusammen
stoßmiteinerSternschuppeodervielleicht
brichteinVulkanausundüberschüttetdiegan
ze Erde mit einer dicken Aschenschicht.
WahrscheinlichauchistdernächsteWeltkrieg,
weildieMenschennichtsausderGeschichte
lernenkönnenundneueWaffenmitSpielsa
chenverwechseln.EinesTageswirdeinFanati
kerirgendwelchenstrategischenKnopfdrück
enundnurdieKakerlakenwerdenesüberle
ben.Ichbinnichtoptimistischeingestellt,was
dieZukunftbetrifft.AlldieseHektik,derrasc
hetechnischeFortschrittgehenmiraufdieNer
ven.IchwürdelieberinderVergangenheit,so
garimMittelalterlebenalsinderZukunft.
Anna19. Ichbinmirnichtsicher,wasdieZu
kunftbringt.HoffentlichneueMedikamentege
genAIDS;Krebs,Zuckerkrankheit.Wirwerden
viaInternetkaufen,Studiumabschließen,arbe
iten.EswerdenneueStädteaufdemMondund
inderTiefederOzeaneentstehen.Vielleichtfin
denwirirgendwoimAllandereintelligenteLe
bensformenunddieseAußerirdischenbesuchen
uns,natürlichohneböseAbsichten.KeinMen
schwirdmehrhungernmüssen,weildieWissen
schaftlerneue,ergiebigePflanzenschaffen.Es
wirdeineschönereWeltalsdieheutigesein.
3.1.FürSebastianwirddieWeltderZukunft
A.einetierfreundlicheZeitsein.
B. großenWertaufWeltraumreisenlegen.
C.mitGedrängeundNaturuntergangrech
nenmüssen.
D.dieErfüllungseinerTräumesein.
3.2.InSebastiansVision
A.wirdeszuvieleMenschenaufderErde
geben.
B.wirdsicheinkleinerGartenanjedem
Wolkenkratzerbefinden.
C.werdennurdieältestenMenschenin
denWäldernwohnendürfen.
D.wirdesgenugPlatzfürGrünanlagenge
ben.
3.3.Sabineglaubt,dass
A. eineUmweltkatastrophederMenschheit
nichtdroht.
Zadanie1
„WashältstduvondenAltenheimen“?
Tina18. EigentlichhabeichjakeineAhnung
davon.Ichbinerst18,wissenSie.IndiesemAl
terstelltmansichandereFragenunddenktnicht
andieweiteZukunft.Wennmichdaspersönlich
betreffenwürde,dannhätteichschoneineMe
inungdarüber.FragenSiemichmalwiederin
50Jahren,dannbekommenSieeineklareAn
twort.
Monika12. IchbesuchemeinenOpajedes
Wochenendedortundersiehtganzzufrieden
aus.Erwirdversorgt,hatseineigenesZimmer,
vieleKameraden,mitdenenerSchachspielt.
Ichglaubenicht,dassersichdarüberbeschwe
renwürde.Wenigstensisternichtdenganzen
Tagallein,wasfrüherderFallbeiunszuHause
war.
Eva17. IchbinfürdasKonzept„DerGene
rationenuntereinemDach“.AlteMenschensol
ltenbeiihrenKindernwohnenundendlichihr
Lebengenießen.Kinder,dieihreElterninei
nemAltenheimunterbringen,sindentweder
undankbaroderphantasielos.Nirgendwokann
sicheinalterMenschsogutfühlen,wieanSei
teseinerNächsten.Esstehtfürmichfest.
Peter19. DieAltenheimeähnelneinerMi
litärkaserne,mitihrerTagesordnungundstren
genRegeln.WarumsolltenalteMenschenwie
Soldatenbehandeltwerden?Inihrenletzten
LebensjahrenmüssensievorallemGeborgen
heit,RuheundErholungfinden.EinAltenhe
imistkeingeeigneterPlatzfürdenRestdes
Lebens.
Sven22. WenneinealtePersonbettlägerig
istundeinerärztlichenBetreuungrundumdie
Uhrbedarf,dannkannichdasAltenheimak
zeptieren.InanderenFällenistdasfürmich
ausgeschlossen.Ichkannesmirnichtvorstel
len,dassichmeinemOpasowasantunkönnte.
WasfüreinEnkelwäreich?Eineegoistische,
undankbare,herzlosePerson.MeineGroßel
ternhabenmichzumGlückanderserzogen
Paula15. SeitmeineOmaindemAltenhe
imlebt,habeichmeineigenesZimmer.Ich
mussauchnichtmehrihrenständigenMecke
reienzuhören.Siehatmichnurkritisiertund
dummeBemerkungenübermeineKlamotten
gemacht.DasisttypischfürdieAlten,dasssie
überdieJugendlichenherziehen.Jetztwohnt
meineOmaunterIhresgleichen,kanndortdie
Klügstespielen.Mirreichtes,wennichsiezu
Feiertagensehe.
11
4.1.
11
4.2.
4.3.
4.4.
4.5.
4.6
4.7
11
Zadanie5. (5pkt)
Zapoznajsięzezdaniamipodanymiponiżej.
Napodstawieprzeczytanychinformacjizdecy
duj,którez podanychzdańsąprawdziwe(rich
tig),a którefałszywe(falsch).Zaznaczznakiem
Xodpowiedniąrubrykęw tabeli.Zakażdepo
prawnerozwiązanieotrzymaszjedenpunkt.
MeinLieblingsbuch
„DochnichtohnemeinenVater“
EsisteinerührendeGeschichtefüralleFa
milienmitglieder,erzähltvonderPerspektive
eineskleinenelfjährigenJungen,derwährend
desKriegesinKosovoseinZuhauseverliertund
mitseinerMutternachDeutschlandf lüchtet.
HiergehteraufeindeutschesGymnasium,wird
vonseinenKlassenkollegengehänselt,ausge
lachtundverprügelt.ErfindetkeineFreunde,
denenerüberseineSehnsuchtnachseinemVa
ter,derirgendwoinKosovomitdenFeinden
kämpft,erzählenkönnte.Sobeginntsichseine
Vorstellungskraftzuentwickelnundderkleine
denktsicheinenFreundaus.ImLaufederZeit
gewöhntsichderbraveOmaranseinedeutsche
Umgebung,wirdsogarvonseinerKlasseakzep
tiert,nachdemereinenliterarischenWettbe
werbgewonnenhat.DieFamiliebekommtauch
denseitlangemerwünschtenBriefvondemVa
ter,derineinemUNOKrankenhausliegtund
baldnachDeutschlandabtransportiertwird.
AllesendetgutundderausgedachteFreund
gehtweg.Omarbrauchtihnnichtmehr.
DasBuchistinjederBuchhandlungerhältlich
undauchviaInternet
11
11
3.1. 3.2. 3.3. 3.4. 3.5. 3.6. 3.7. 3.8
Zadanie4. (7pkt)
Przeczytajtekst,z któ r egousuniętosiedem
kwestii.SpośródzdańAHdobierzbrakujące
tak,abyotrzymaćspój ny i logicznytekst.W każ
dewolnemiejsce(4.1.4.7.)wpiszliterę,którą
oznaczonezostałobrakującezdanie.Jednoz po
danychzdańniepasujedotekstu.Zakażdepo
prawnerozwiązanieotrzymaszjedenpunkt.
Wieallesbegann…
Journalist :Heutehabenwireinenbesonde
renGastinunseremStudio.Ichmöchteallen
AndreasWolfvorstellen.
Andreas: Servus.Leute!
Journalist :SeiteinpaarMonatenbistdumit
deinerGruppedieabsoluteNummerEinsin
derdeutschenHitparade.NochvoreinemJahr
hattekeinerAhnungdavon,dasseseuchüber
hauptgibt.………………………………………..1........
………………………………………..
Andreas :IchhabezufälligeinenaltenKum
pelausderGrundschulegetroffenundder
erzähltemir,erwürdeeinenSängerfürseine
Bandsuchen.Dahabeichmichsofortbereit
erklärt,binzueinerProbegekommenundso
gingeslos.
Journalist :IhrhabtsehrschnelldenDur
chbruchgeschafft.Vielesindtalentiertundtrot
zdembrauchenmehrereJahre,umberühmtzu
werden.Beieuchgingalleswirklichblitzschnell,
………2………………oderhabtihrBekannteinder
Musikbranche?
Andreas: Wirhabenwirklichhartfürunse
renErfolggearbeitet.RundumdieUhrliefbei
unsallesaufHochtourenundesistnochheute
so.WirhabeneinfachunsereChancegenutzt,
unserBestesgegebenundeshatsichgelohnt.
Journalist: Esklingtjasoschön,wieineinem
Märchen…..
Andreas :………………3……………….?UnserBe
ispielzeugtdavon,dassmannichtaufgebensoll
unddassmandankderhartenArbeitTräume
erfüllenkann.HabenSieetwasdagegen,dass
manschnellvorankommtunddabeiglücklich
wird?
Journalist :AufgarkeinenFall,ichbinjawohl
neidischaufIhrenspektakulärenErfolgunddie
schönenMädchen,dieIhnenaufderSpursind…..
Davonträumenviele.
Andreas :.....................4.....................,aberich
kenneauchvieleSängerdieessatthaben,ständig
nachspioniertzuwerden.Ichkannmichandie
Popularitätauchnichtsoleichtgewöhnen.Übe
rallwirdmanangesprochen,nachEinzelheiten
gefragt, nachgemacht und ……………………. 5
……………..ManchmaltunmirmeineHandgelen
kesoweh,aberichweiß,dassichesmeinenFans
schuldigbin.
Journalist :IchmussIhneneinepersönliche
Fragestellen.Darfich?
Andreas :Wennichsiezupersönlichfinde,
werdeichnichtantworten.SchießenSie!
Journalist :.....................6.....................?
11
11
11
R
F
Zadanie2
SiehörenjetztdenWetterbericht.
Heuteistesteilweisebewölktundörtliche
Regenschauersindmöglich,nurinBayernwird
eskeinenNiederschlaggebenundimLaufedes
Tages können wir hier auf immer mehr
Auf lockerungenrechnen.Münchenwirdheu
tediewärmsteStadtinDeutschlandsein.
DersüdlicheWindsorgtinganzDeutschland
fürTageshöchsttemperaturum15Grad,nuran
derKüstebleibtesetwaskühlerundhierkann
derWindeinwenigstärkersein.
BeiwetterfühligenPersonenkönnenver
schiedeneBeschwerdenauftreten.Wegendes
heranziehendenTiefdruckgebietesmussman
mitMüdigkeit,Konzentrationsschwächeund
Reizbarkeitrechnen.Eswäreabzuraten,länge
reReisenmitdemAutozuunternehmen.
PrognosefürdienächstenTage.
DasWetterändertsichallmählich.Eswird
immerwärmerundheitersein,nurimWesten
werdennochvereinzeltWolkenfelderdur
chziehen.WirmeldenunsindreiStundenwie
der. Das waren die Wetternachrichten für
Deutschland. 1
5.1.DerHeldderGeschichteist
m inderjährig.
5.2.SeineganzeFamilieflüchtet
n achDeutschland.
5.3.OmarwirdvonAnfanganbei
seinenKollegenbeliebt.
5.4.DerJungehateinen
i maginärenFreund.
5.5.DasBuchistsowohlinder
Buchhandlungalsauchper
Internetzukaufen.
11
Wypowiedźpisemna
Zadanie6. (5pkt)
Wybiera sz sięnawycieczkęklasowądoBer
lina.Napiszemaildokolegiz Niemiec,w którym:
podaszterminplanowanegowyjazdu,
poinformujesz,gdziezamierzacienocować,
poprosiszo wskazówkidotyczącezwiedzania,
zapytaszo możliwośćspotkaniaz nimw trak
ciewycieczki.
PodpiszsięjakoXYZ.W zadaniuniejest
określonylimitsłów.Ocenianajestumiejętność
zwięzłegoprzekazuwszystkichinformacjiokre
ślonychw poleceniu(4punkty)orazpopraw
nośćjęzykowa(1punkt).
Zadanie7(10pkt)
Ostatnioprzeprowadziłeśsiędonowego
mieszkania.Napiszlistdomieszkającejw Au
striiznajomej,w którym:
poinformujeszją,kiedyi dokądsięprzepro
wadziłeś,
poinformujeszją,naktórymmieszkaszpię
trzei conajbardziejpodobacisięw nowym
mieszkaniu,
opiszeszokolicęi warunkikomunikacyjne,
zapytaszznajomąo jejwymarzonydomi za
prosiszdotwojegonowegomieszkania.
Pamiętajo zachowaniuodpowiedniejformy
listy.Nieumieszczajżadnychadresów.Podpisz
1
1
1
Modelodpowiedzi
zjęzykaniemieckiego
1
Zadanie1
1.– Peter,2.– Tina,3.Monika,4.– Paula,5.– Sven,
6.– Eva,7.– Monika,8.– Sven,9– nikt,10.– Pa
ula
Zadanie2
1.R,2.F,3.F,4.F,5.R,6.F
Zadanie3
3.1.C,3.2.A,3.3.C,3.4.D,3.5.D,3.6.B,3.7.C,
3.8.A
Zadanie4
4.1.F,4.2.A,4.3.D,4.4.G,4.5.B,4.6.C,4.7.H
Zadanie5
5.1.F,5.2.F,5.3.F,5.4.R,5.5.R
1
1
1
11
11
1
1
28382639.039.png 28382639.040.png 28382639.041.png 28382639.042.png 28382639.043.png 28382639.044.png 28382639.046.png 28382639.047.png 28382639.048.png 28382639.049.png 28382639.050.png 28382639.051.png 28382639.052.png 28382639.053.png 28382639.054.png 28382639.055.png 28382639.057.png 28382639.058.png 28382639.059.png 28382639.060.png 28382639.061.png 28382639.062.png 28382639.063.png 28382639.064.png 28382639.065.png 28382639.066.png 28382639.068.png 28382639.069.png 28382639.070.png 28382639.071.png 28382639.072.png 28382639.073.png 28382639.074.png 28382639.075.png 28382639.076.png 28382639.077.png 28382639.079.png 28382639.080.png 28382639.081.png 28382639.082.png 28382639.083.png 28382639.084.png 28382639.085.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin