Podróż w czasy średniowiecza.doc

(15211 KB) Pobierz

Podróż w czasy średniowiecza

Scenariusz z wykorzystaniem metody stolików eksperckich

2x45 min

 

■ Cele lekcji:

Uczeń:

- zapoznaje się z informacjami zamieszczonymi na stronach wstępnych rozdziału
„W kręgu średniowiecza”,

- korzysta ze słownika języka polskiego, z encyklopedii oraz albumów ze sztuką,

- prezentuje uzyskane wiadomości na temat epoki,

- wyjaśnia znaczenie słów: iluminacja, tryptyk, uniwersalizm,

- dowodzi uniwersalnego charakteru kultury średniowiecza,

- określa daty graniczne epoki,

- tłumaczy pochodzenie nazwy średniowiecze,

- porównuje poglądy św. Augustyna i św. Tomasza z Akwinu,

- odróżnia budowle gotyckie od romańskich,

- wymienia cechy architektury i malarstwa średniowiecza oraz wybitnych przedstawicieli sztuki tej epoki,

- omawia odczucia, które budzi w nim dana budowla,

- sporządza notatkę o średniowieczu.

 

■ Metody:

- metoda aktywizująca – metoda stolików eksperckich,

- działania plastyczne,

- rozmowa kierowana,

- praca z tekstem,

- praca z materiałem ilustracyjnym,

- praca ze słownikiem.

 

■ Środki dydaktyczne:

- podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego „Słowa na czasie 1” (s. 76–79),

- karta pracy „W kręgu średniowiecza”,

- słowniki języka polskiego, encyklopedie,

- albumy ze sztuką średniowieczną,

- ilustracje o tematyce związanej ze średniowieczem oraz inne materiały przydatne
do wykonania kolażu,

- arkusze papieru, nożyczki, klej.

 

■ Przebieg lekcji:

Omawiane zagadnienia i czynności uczniów

 

1. Najważniejsze zagadnienia związane ze średniowieczem.

- Odczytanie przez wskazaną osobę wstępu do rozdziału „W kręgu średniowiecza” (podręcznik, s. 76).

- Zapoznanie się z materiałami źródłowymi na temat średniowiecza – praca metodą stolików eksperckich. Uczniowie tworzą pięć grup, z których każda otrzymuje inne zagadnienie do opracowania (zadania dla poszczególnych zespołów znajdują się
w Materiałach dla ucznia). Zespoły wykonują przydzielone polecenia, porządkują zebrane wiadomości, wyjaśniają wątpliwości i zastanawiają się, w jaki sposób przekazać pozostałym swoją wiedzę. Następnie nauczyciel wyznacza nowe drużyny. W skład każdej grupy powinny wejść osoby ze wszystkich wcześniejszych zespołów eksperckich. Uczniowie dzielą się swoją wiedzą, starając się jak najlepiej przedstawić innym zagadnienie, nad którym uprzednio pracowali. W dalszej kolejności wracają do swoich pierwotnych drużyn i konfrontują otrzymane informacje. W ten sposób uzyskują kompletne odpowiedzi na każde pytanie.

- Wykonanie w grupach eksperckich na otrzymanych arkuszach kolaży zatytułowanych „W kręgu średniowiecza” z wykorzystaniem przyniesionych materiałów. Prezentacja i omówienie prac poszczególnych drużyn.

 

2. Uniwersalizm kultury średniowiecza.

- Odszukanie w słowniku języka polskiego różnych znaczeń słowa iluminacja
i wskazanie tych, które odnoszą się do średniowiecza – realizacja ćwiczenia 3. „Po przeczytaniu...” ze s. 79.

- Odczytanie informacji z „Nowych słów” ze s. 78 – podanie znaczenia wyrazu tryptyk.

- Realizacja zadania 1. z karty pracy – wykreślenie z diagramu słów związanych
ze średniowieczem (tryptyk, alegoria, iluminacja, gotyk, psałterz). Wyszukanie
w słowniku języka polskiego hasła uniwersalizm i zapoznanie się z jego definicją.

- Określenie, na czym polegał uniwersalny charakter kultury średniowiecza (ćwiczenie 1. „Po przeczytaniu...”, s. 79).

 

3. Filozofia średniowiecza – św. Augustyn i św. Tomasz.

- Wykonanie w zeszycie ćwiczenia 2. „Po przeczytaniu...” ze s. 79, a następnie zadania 2. w karcie pracy. Udzielenie odpowiedzi na pytanie, co wyróżniało filozofię średniowiecza, oraz porównanie poglądów św. Augustyna i św. Tomasza na podstawie uzyskanych wcześniej informacji.

 

4. Architektura wieków średnich.

- Realizacja zadania 3. z karty pracy – rozpoznanie budowli gotyckiej i podanie jej cech.

- Scharakteryzowanie stylów architektonicznych średniowiecza. Nazwanie wrażeń, jakie wywołują budowle gotyckie oraz przykłady architektury romańskiej.

- Określenie powodów, dla których średniowiecze nazywane jest czasem katedr (ćwiczenie 5. „Po przeczytaniu...”, s. 79).

 

5. Cechy i przedstawiciele sztuki średniowiecznej.

- Opisanie przez osoby chętne reprodukcji zamieszczonych na s. 78–79 podręcznika. Wskazanie pod kierunkiem nauczyciela cech łączących malarstwo Hieronima Boscha i Hansa Memlinga.

- Realizacja zadania 4. z karty pracy – określenie prawdziwości stwierdzeń odnoszących się do sztuki średniowiecza.

 

6. Podsumowanie wiadomości o średniowieczu.

- Dokończenie w zeszytach wypowiedzeń zapisanych na tablicy.

• Już wiem, że średniowiecze...

• Spośród zagadnień związanych ze średniowieczem najbardziej zainteresowały mnie...

• Moim zdaniem warto byłoby więcej dowiedzieć się o średniowiecznej...

- Samodzielne sporządzenie w zeszytach krótkich notatek na temat średniowiecza. Odczytanie wybranych prac, ich omówienie i ocena.

 

Zadanie domowe:

Przedstaw w kilku zdaniach jedno z wydarzeń zaznaczonych na osi czasu na s. 77 podręcznika. Skorzystaj z dostępnych źródeł informacji.

 

Zadanie domowe dla chętnych:

Wykonaj ćwiczenie 6. „Po przeczytaniu...” ze s. 79 podręcznika. W tym celu zapoznaj się z książką Patricka de Ryncka „Jak czytać malarstworozwiązywanie zagadek, rozumienie i smakowanie dzieł dawnych mistrzów”.

 

Autor scenariusza:

Violetta Rzeszot

 

 

 

Materiały dla ucznia

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

 

Zadanie dla grupy I

 

Przedstawcie informacje zamieszczone we fragmentach podręcznika zatytułowanych „Dlaczego średniowiecze?” oraz „Od kiedy do kiedy?”. Omówcie wydarzenia uznawane za początek i koniec epoki – w tym celu skorzystajcie z encyklopedii.

 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

 

Zadanie dla grupy II

 

Przedstawcie informacje zamieszczone we fragmencie podręcznika zatytułowanym „W poszukiwaniu mądrości”. Wymieńcie również najważniejsze założenia filozofii św. Augustyna i krótko scharakteryzujcie postać świętego. W tym celu skorzystajcie z encyklopedii.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

 

Zadanie dla grupy III

 

Przedstawcie informacje zamieszczone we fragmencie podręcznika zatytułowanym „W służbie Bogu”. Wymieńcie również najważniejsze założenia filozofii św. Tomasza z Akwinu i krótko scharakteryzujcie postać świętego. W tym celu skorzystajcie z encyklopedii.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

 

Zadanie dla grupy IV

 

Przedstawcie informacje zamieszczone we fragmencie podręcznika zatytułowanym „Znani i podziwiani”. Zaprezentujcie najważniejsze cechy malarstwa średniowiecznego – w tym celu skorzystajcie z encyklopedii i albumów.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

 

Zadanie dla grupy V

 

Przedstawcie informacje zamieszczone we fragmencie podręcznika zatytułowanym „Piękno dużych form”. Zaprezentujcie najważniejsze cechy architektury średniowiecza – w tym celu skorzystajcie z encyklopedii i albumów.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Karta pracy

W kręgu średniowiecza

 

          . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Imię i nazwisko

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                            . . . . . . . . . . . . . . .

Data                                          Klasa

 

1. Wykreśl z poziomych rzędów diagramu pięć słów związanych ze średniowieczem. Pozostałe litery, czytane kolejno, utworzą hasło. Wyjaśnij jego znaczenie, korzystając
ze słownika języka polskiego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hasło: ........................................... – ..............................................................................

.........................................................................................................................................

..........................................................................................................................................

 

2. Uzupełnij tabelę, zapisując poglądy św. Augustyna i św. Tomasza

dotyczące podanych zagadnień.

 

Zagadnienie

Św. Augustyn

Św. Tomasz

Bóg

 

 

 

 

 

 

człowiek

 

 

 

 

 

 

dusza i ciało

 

 

 

 

 

 

zło i dobro

 

 

 

 

 

 

 

3. Wymień charakterystyczne cechy przedstawionej budowli. Określ styl, w jakim została wzniesiona.

..........................................................................................................................................

..........................................................................................................................................

...................................................

...................................................

...................................................

...................................................

...................................................

...................................................

...................................................

...................................................

...................................................

...................................................

...................................................

...................................................

...................................................

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin