FORSAL z 30 marca 10 (nr 62).pdf
(
2156 KB
)
Pobierz
FGP062_k01aa.qxd
PARTNER STRATEGICZNY
W weekend debiut iPada
Za kilka dni do amerykańskich sklepów
trafią zapewne setki tysięcy sztuk naj-
nowszego gadżetu Apple’a – iPada, zwia-
stując być może narodzenie nowej zna-
czącej kategorii sprzętu komputerowego
– zawieszonej gdzieś między pecetem
a smartfonem.
>
C
2
Wtorek
30 marca 2010
nr 62 (2693)
www.forsal.pl
W SKRÓCIE
Przez podwyżkę na Okęciu
27 mld zł na projekty
unijne.
Od początku uru-
chomienia programów
unijnych na lata 2007–2013
wydatki na projekty pol-
skich wnioskodawców wy-
niosły 26,6 mld zł, z czego
Unia Europejska zrefinan-
suje 19,8 mld zł. Minister-
stwo Rozwoju Regionalne-
go prognozuje, że wydatki
ze środków unijnych za la-
ta 2009–2010 wyniosą 44
mld zł. 16,8 mld zł rozdy-
sponowano w ubiegłym ro-
ku, a planowane jest kolej-
ne 27 mld zł wydatków.
zdrożeją bilety lotnicze
Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze na początku wakacji chce podnieść opłaty lotniskowe
Cezary Pytlos
cezary.pytlos@infor.pl
między naszym krajem a np.
W. Brytanią. Tam na krótkich
trasach średnie ceny biletów
w jedną stronę rozpoczynają
się już o 270 zł, u nas ta cena
oscyluje w granicach 400 –
450 zł.
Jednak w piśmie rozesłanym
liniom lotniczym PPL tłuma-
czy konieczność podwyżek
tym, że obecnie usługi są
świadczone poniżej kosztów.
Dlatego do wzrostu cen miało
dojść już na początku roku, ale
ze względu na kryzys gospo-
darczy podwyżki odroczono
właśnie na lipiec.
Kamil Wnuk, rzecznik pra-
sowy PPL, zapewnia, że spół-
ka zarządzająca warszaw-
skim lotniskiem jeszcze się
waha, czy wprowadzić wyż-
sze stawki opłat lotnisko-
wych.
– Wszystko w tej sprawie
uzależnione jest od ruchu pa-
sażerskiego na lotnisku. Jeże-
li będzie wzrastał tak jak na
początku roku, być może uda
się uniknąć podwyżek – mówi
Kamil Wnuk.
W pierwszych dwóch miesia-
cach tego roku ruch pasażer-
ski w stołecznym porcie
wzrósł o 4–6 proc. W styczniu
i w lutym odprawiono prawie
1,1 mln pasażerów. Jednak
w porównaniu do rekordowe-
go dla portu 2008 roku, to o po-
nad 11 proc. mniej pasażerów.
DGP dotarła do informacji
PPL o planowanych zmia-
nach w cenniku udostępnia-
nia obiektów i urządzeń lotni-
ska i korzystania ze scentrali-
zowanej infrastruktury Portu
Lotniczego Warszawa im.
Fryderyka Chopina. Z pisma
wynika, że od 1 lipca 2010 r.
stawki opłat infrastruktural-
nych wzrosną.
PPL nie podało jednak, jak
duża będzie skala podwyżek.
Przedstawiciele branży lot-
niczej twierdzą, że ostatecz-
nie i tak zapłacą za to pasaże-
rowie.
– Każda podwyżka wpływa
negatywnie na przewoźników
lotniczych i w konsekwencji
odbija się na pasażerach –
mówi Ireneusz Dylczyk, dy-
rektor rozwoju JET Air.
Tymczasem coraz więcej
pasażerów liczy dwa razy nie
tylko każdy złoty wydawany
na bilety lotnicze, ale też co-
raz częściej dostrzega, że por-
ty regionalne w naszym kraju
są o wiele bardziej konkuren-
cyjne od stołecznego lotniska.
Według Ireneusza Dylczyka,
pasażerowie dostrzegają rów-
nież wciąż utrzymującą się
dysproporcję w cenach na po-
łączeniach regionalnych po-
Oferty na dolnośląskie
uzdrowiska.
Ministerstwo
Skarbu dopuściło łącznie
15 inwestorów do dalszego
etapu prywatyzacji trzech
dolnośląskich uzdrowisk:
Cieplice, Szczawno-Jedlina
i Świeradów-Czerniawa.
Do badania uzdrowiska
Cieplice w Jeleniej Górze
zostało dopuszczonych sie-
dem podmiotów. Do bada-
nia uzdrowisk Świeradów-
-Czerniawa w Świeradowie
Zdroju oraz Szczawno-
-Jedlina w Szczawnie
Zdroju MSP dopuściło od-
powiednio pięć i trzy firmy.
Na tej podstawie osoba po-
wiązana z PPL twierdzi, że do
podwyżek prawie na pewno
dojdzie, zwłaszcza że dla PPL
może być to ostatnia szansa
na podwyżkę opłat jeszcze
w starym systemie. Od nowe-
go roku mogą bowiem wejść
w życie nowe zasady nalicza-
nia stawek opłat. Jeżeli przyj-
mie je Sejm, będą one nieko-
rzystne dla Warszawy.
W świetle propozycji Urzędu
Lotnictwa Cywilnego, regula-
tora polskiego rynku, to wła-
śnie stołeczne lotnisko – jako
jedyne w naszym kraju – bę-
dzie zmuszone do konsulto-
wania stawek z liniami lotni-
czymi, które użytkują port.
Obecnie linie lotnicze są tylko
informowane przez PPL
o podjętych decyzjach i mogą
zareagować na decyzję za-
rządcy tylko rezygnując z nie-
których kosztownych usług.
Tak jest np. z pomostami
pasażerskimi potocznie zwa-
nymi rękawami. Gdy na po-
czątku roku opłaty za tę usłu-
gę wzrosły, linie lotnicze za-
częły rezygnować z tej for-
muły, przerzucając się na
mniej kosztowy dowóz pasa-
żerów autobusami. Tak zro-
bił m.in. LOT.
– Wysokie opłaty za korzy-
stanie z rękawów stawiają li-
nię często przed dylematem.
Z jednej strony szuka się tu
oszczędności, ale z drugiej
wiadomo, że pasażerowie,
szczególnie klasy biznes,
oczekują jak największego
komfortu obsługi – mówi Ja-
cek Balcer, rzecznik prasowy
PLL LOT.
LOT – obok taniego prze-
woźnika WizzAir – to naj-
większy użytkownik war-
szawskiego lotniska. Z tego
portu odlatuje 40 proc. prze-
wożonych w ciągu roku przez
linię pasażerów.
Fundusz z Izraela
zainwestuje 60 mln euro.
Giza Polish Ventures FIZ,
izraelski fundusz venture
capital, chce zainwestować
w polskie innowacyjne fir-
my 60 mln euro. Strategia
funduszu zakłada 15–20 in-
westycji w spółki technolo-
giczne na wczesnym eta-
pie rozwoju o wartości 3–6
mln euro każda. Z sub-
skrypcji certyfikatów dla
polskich inwestorów chce
pozyskać 10 mln euro. Za-
rządzającym funduszem
jest Forum TFI.
Fiat zwiększy udziały
w Chryslerze.
Podczas
dorocznego spotkania ak-
cjonariuszy Sergio Mar-
chionie, dyrektor zarzą-
dzający Fiata, powiedział,
że zaangażowanie wło-
skiego koncernu w Chry-
slera wzrośnie do 35 proc.
Obecnie Fiat ma 20 proc.
akcji. Jeszcze w tym roku,
po uruchomieniu w USA
produkcji elektrycznej
wersji modelu 500, udział
włoskiego producenta ma
wzrosnąć o 5 proc.
PAP, MK, CEZ
HANDEL
Punkty samoobsługowe to konkurencja dla sklepów
Polacy coraz chętniej kupują w automatach
Patrycja Otto
patrycja.otto@infor.pl
ne mówią więc same za siebie,
jesteśmy daleko w tyle i okres
żniw dopiero przed nami.
– Będą nim na pewno pił-
karskie mistrzostwa Euro
2012, podczas których moż-
na się spodziewać dużego
napływu turystów i kibiców,
a tym samym wzrostu popy-
tu na usługi o niskich płatno-
ściach – zauważa Sławomir
Kamiński, dyrektor biura
Polskiego Stowarzyszenia
Vendingu.
Należy w związku z tym
oczekiwać wysypu samoob-
sługowych automatów,
szczególnie że rozwój infra-
struktury drogowej, hotelo-
wej, towarzyszący organiza-
cji imprezy sprzyja powsta-
waniu nowych lokalizacji,
w których można ustawiać
automaty.
Szacuje się, że tylko w tym
roku może powstać kolej-
nych 5–10 tys. nowych urzą-
dzeń. A miejsca jest przynaj-
mniej na dwa razy tyle, ile
działa w kraju. Ich liczbę sza-
cuje się na 40 tys. Coraz wię-
cej automatów będzie poja-
wiało się na ulicach.
To może budzić pewne oba-
wy ze strony sklepów i punk-
tów gastronomicznych, dla
których mogą być one pew-
nym zagrożeniem.
– Produkty sprzedawane
z automatów są dostępne bez
kolejki. Do tego są tańsze, bo
zakup odbywa się bez udzia-
łu pracownika – zauważa
Sławomir Kamiński.
Ponadto, jak wynika z ob-
serwacji firm działających
w tej branży, istnieje coraz
większe zapotrzebowanie na
nowe produkty oferowane tą
drogą. W tej chwili polscy
użytkownicy maszyn vendin-
gowych najwięcej, bo ponad
40 mln euro, wydają na zim-
ne i ciepłe napoje.
– Pojawia się jednak coraz
większe zainteresowanie au-
tomatami, które serwują cie-
płe posiłki. Efektem tego są
pierwsze automaty z pizzą –
zauważa Wojciech Burzyń-
ski, konsultant w Vending
Partner.
W większych miastach
można już też kupić frytki
z automatu.
– Niewykluczone, że
wkrótce w menu pojawią się
hot dogi, bo dociera do nas
coraz więcej pytań o możli-
wość ich sprzedaży samoob-
sługowej – dodaje Wojciech
Burzyński.
Pod względem sprzedaży
samoobsługowej wciąż od-
stajemy od Europy Zachod-
niej, ale chętnie przyjmuje-
my nowinki.
Czy w Polsce, tak jak w Japo-
nii, prawie wszystko będzie
można kupić w automacie?
Może do tego nie dojdzie, ale
jedno jest pewne – nasz
rynek jest nie tylko bardzo
perspektywiczny, ale też
bardzo chłonie nowe rozwią-
zań w handlu. Jednak w tej
chwili, gdybyśmy chcieli
dogonić zachodnich sąsia-
dów, w Polsce musiałoby po-
wstać około 200 tysięcy
automatów, czyli pięć razy
tyle, ile już funkcjonuje.
Notowania (29.03.2010)
Stopy zmiana
rynkowe kurs w pkt
3-miesięczne w proc. proc.
WIBOR
4,1300
0,000
LIBOR EUR
0,5806
0,000
LIBOR CHF
0,2467
0,000
Surowce w dol. w proc.
Złoto (za uncję)
1111,45
0,36
W tej chwili na jeden auto-
mat w kraju przypada 950
osób. W Europie jest to około
90–100 osób, a w Japonii, gdzie
w automatach można kupić
nawet jajka – zaledwie 20. Da-
Ropa brent
(za baryłkę)
80,57
1,61
Miedź (za tonę)
7634,50
1,92
C
2
Gospodarka
Dziennik Gazeta Prawna
30 marca 2010
nr 62 (2693)
www.forsal.pl
DOMINIK RADZIWIŁŁ
o skutkach greckiego kryzysu i zagranicznych emisjach obligacji
Złoty umacnia się zbyt szybko
ROZMOWA
długu w postaci kontraktów
CDS dla polskiego zadłuże-
nia są niższe niż w przypad-
ku niektórych krajów strefy
euro. Czy nie warto tego wy-
korzystać i wyemitować wię-
cej obligacji na rynkach za-
granicznych?
Tak, ale wycena CDS jest jed-
nak trochę oderwana od
wyceny obligacji. Wartość
CDS-ów dla polskiego długu
jest zbliżona do wyceny dla
długu hiszpańskiego czy wło-
skiego. Jeśli jednak chodzi
o rentowność samych obliga-
cji, to jeszcze nam daleko do
tych krajów. Choć warunki
rynkowe nam sprzyjają. Wy-
korzystujemy to zresztą,
o czym świadczy ostatnia emi-
sja euroobligacji za 1,25 mld
euro. Od strony kosztów tej
emisji warunki były napraw-
dę atrakcyjne, uzyskaliśmy
rentowność 3,85 proc. na sie-
dem lat. Przy okazji tej oferty
nastąpiła jakościowa zmiana
postrzegania Polski jako emi-
tenta. Wśród inwestorów zna-
lazły się banki centralne, któ-
re z zasady wybierają emisje
o najmniejszym ryzyku.
tu podjęcia decyzji do sprze-
daży papierów, wyniósł
dwa dni.
Założeniem jest usprawnie-
nie zarządzania publiczny-
mi pieniędzmi na wzór za-
rządzania przepływami
w grupie kapitałowej.
W Banku Gospodarstwa
Krajowego zostanie utwo-
rzony główny rachunek,
z którego dysponenci będą
otrzymywać pieniądze z bu-
dżetu i na który będą one
wracać, jeśli nie zostaną na
bieżąco wykorzystane. Dziś
jest tak, że poszczególne
jednostki tzw. sektora cen-
tralnego otrzymują pienią-
dze z budżetu, po czym loku-
ją je np. w bankach komer-
cyjnych do czasu ich wyda-
nia. Przy tym rentowność,
jaką uzyskują, jest niższa niż
koszt pozyskania pieniędzy
przez nas – np. z emisji obli-
gacji. W nowym systemie
ich rachunki będzie prowa-
dził Bank Gospodarstwa
Krajowego. Niewykorzysta-
ne środki wrócą na rachu-
nek główny i będą mogły być
wykorzystane na bieżąco
przez inne podmioty. A my
nie będziemy musieli pozy-
skiwać pieniędzy z rynku.
MAREK CHĄDZYŃSKI
Czy uczestnictwo w strefie
euro nadal zapewnia
ochronę przed wstrząsem
finansowym?
DOMINIK RADZIWIŁŁ*
Kryzys grecki nieco zrewi-
dował teorię, że strefa euro
roztacza parasol ochronny
nad swoimi członkami. Jed-
nak przypadek Grecji jest
specyficzny: tu mieliśmy do
czynienia z konsekwentnym
i wielokrotnym łamaniem
reguł i wprowadzaniem
w błąd opinii publicznej
przez grecki rząd. To wywo-
łało twardą reakcję innych
członków strefy euro,
zwłaszcza Niemiec. Jednak
zalety uczestnictwa w stre-
fie, o których mówiliśmy
w ubiegłym roku w czasie
zawirowań wokół złotego, są
faktem. Choć jak widać nie
zawsze i nie każdy kraj jest
w stu procentach chroniony.
A co z emisjami na inne
rynki?
Jeszcze w I połowie roku bę-
dziemy emitować obligacje
dolarowe. Kwota emisji to
około 1 mld dol. Prawdopo-
dobnie przeprowadzimy też
emisję w jenach. Jej równo-
wartość powinna oscylować
wokół 500 mln dol. Nie sądzę,
żebyśmy wyszli jakoś ponad
ten plan. Zaspokoiliśmy na-
sze potrzeby związane z ob-
sługą długu w walutach ob-
cych. Poza tym będziemy też
zaciągać kredyty w instytu-
cjach finansowych. W maju
pożyczymy 1 mld euro z Ban-
ku Światowego?
Z pewnością kryzys grecki
Polsce nie zaszkodził. Jednak
prawdziwa próba dopiero przed
nami. Zobaczymy, w jakim stanie
strefa euro wyjdzie z tego kryzysu
Skoro środki na obsłu-
gę zagranicznej części
długu już zostały pozy-
skane, to co się dzieje
z nadwyżką uzyskaną ze
sprzedaży obligacji za
granicą?
Standardowo zamieniamy
waluty na złote w NBP, i po-
tem wykorzystujemy je do fi-
nansowania potrzeb budże-
tu. W ostatnim czasie często
stosujemy też transakcje
FX-swap. Zawsze staramy
się, żeby było to najbardziej
opłacalne. W ostatnim cza-
sie problemem jest tempo
aprecjacji złotego. Ono było
bardzo duże, to kłopot nie
tylko dla nas, ale także dla
całej gospodarki.
Kryzys grecki bardziej Pol-
sce pomógł, czy zaszkodził?
Z pewnością nam nie zaszko-
dził. Co więcej, różnica mię-
dzy rentownością naszych
obligacji a dochodowością
papierów krajów takich jak
Niemcy zmniejsza się. Jed-
nak prawdziwa próba dopie-
ro przed nami. Zobaczymy,
w jakim stanie strefa euro
wyjdzie z tego kryzysu.
Z czego wynika ta gwałtow-
ność umocnienia złotego?
To jest typowa reakcja ryn-
ku, reakcja stadna. Po-
wszechna opinia na począt-
ku roku była taka, że złoty
jest niedowartościowany. Do
tego zostało to podbite ana-
lizą fundamentalną naszej
gospodarki. Efekt: w stycz-
niu i w lutym widzieliśmy
ogromny napływ inwesto-
rów zagranicznych, m.in. na
rynek obligacji. I to umocni-
ło złotego. Jednak w marcu
ten napływ był już o wiele
mniejszy. Jest więc jakaś pu-
la pieniądza, która odpływa
z Europy południowej i trafia
do nas, ale to nie jest tak, że
ta pula jest nieskończona.
Teraz ten czynnik, który
umacniał złotego, może zo-
stać osłabiony. Można sobie
nawet wyobrazić odwróce-
nie trendu.
Czy marcowa emisja euro-
obligacji to ostatnia emisja
tego typu w tym roku?
W tej chwili nie planujemy
żadnej emisji w euro. Ale wła-
śnie przykład tej ostatniej
wskazuje, że działamy dość
elastycznie i jesteśmy w sta-
nie szybko odpowiedzieć
na zapotrzebowanie rynku.
Czas, jaki upłynął od momen-
Czy w systemie znajdą się
samorządy?
Raczej nie. Byłby problem
prawny, żeby je do tego skło-
nić. Mówimy o takich insty-
tucjach, jak np. agencje czy
fundusze celowe.
Na razie chyba nie jest źle:
koszty ubezpieczenia ryzyka
Czy konsolidacja finansów
będzie miała jakiś wpływ
na poziom długu?
* Dominik Radziwiłł
wiceminister finansów odpowie-
dzialny m.in. za dług publiczny
Rośnie
optymizm
przedsiębiorstw
TECHNOLOGIE.
Apple wprowadza nowe urządzenie, coś pomiędzy telefonem a komputerem
W weekend debiut iPada, nowatorskiego tabletu
Poprawiają się nastroje
w światowym sektorze pro-
dukcyjnym i usługowym
– wynika z raportu KPMG.
W ciągu roku przedsiębior-
stwa planują zwiększyć swoją
aktywność gospodarczą i spo-
dziewają się wzrostu przycho-
dów oraz liczby zamówień.
Wśród krajów Unii Europej-
skiej największy optymizm
odnośnie wzrostu aktywno-
ści gospodarczej panuje
w Wielkiej Brytanii oraz we
Włoszech. Firmy w Polsce są
nieco ostrożniejsze w progno-
zowaniu tempa wychodzenia
ze spowolnienia gospodar-
czego.
– Polska gospodarka w du-
żym stopniu okazała się odpor-
na na skutki kryzysu, więc
obecne oznaki ożywienia nie
budzą aż takich emocji jak
w innych krajach – komentuje
Leszek Wroński z KPMG.
MK
Steve Jobbs, szef Apple
Joseph Menn
Financial Times
ekranami Apple sprzeda
w pierwszym roku produk-
cji; przewidywania dotyczą-
ce urządzenia, którego cena
zaczyna się od 500 dol., wa-
hają się od miliona do 10 mln
sztuk. Sprzedaż w pierwszy
weekend – bez względu na
to, czy dane będą oficjal-
ne czy szacunkowe – stanie
się przedmiotem wnikliwej
analizy.
Jednak w pierwszych dniach
funkcjonowania iPada na ryn-
ku to nie liczby będą najważ-
niejsze.
Przede wszystkim proble-
my produkcyjne u niektórych
poddostawców Apple’a skło-
niły firmę do ograniczenia
wstępnych zamówień do
dwóch na klienta, nawet
w przypadku klientów bizne-
sowych.
Po drugie, wielu ludzi zain-
teresowanych kupnem iPada
czeka na wersję z telefonem
komórkowym trzeciej gene-
racji, zamiast jedynie z Wi-Fi,
a taki model będzie dostępny
od soboty. Innym brakuje ta-
kich akcesoriów, jak fizyczna
klawiatura. Niektórzy chcą
poczekać na recenzje.
Jednak zapewne najważ-
niejszym czynnikiem, który
w pierwszych dniach może
sztucznie zaniżyć sprzedaż,
jest niepewność w kwestii te-
go, co właściwie można zro-
bić z iPadem.
Sondaż przeprowadzony
przez ComScore pokazał, że
około połowy respondentów
będzie używało iPada do sur-
fowania po sieci i wysyłania
e-maili. Czytać książki i inne
media drukowane, słuchać
muzyki, oglądać wideo i grać
w gry chce 30–38 proc.
Pytania, na które trzeba od-
powiedzieć, dotyczą między in-
nymi tego, jakie nowe progra-
my i aplikacje będą dostępne
na iPada, na jakich warunkach
i jaka będzie ich popularność.
Inna kwestia, która zacznie
się wyjaśniać w ten weekend,
to jak zadowoleni będą pierw-
si klienci.
Nawet to jednak nie zadecy-
duje o losie iPada. Początko-
wo sprzedaż iPhone’a też nie
wyglądała imponująco, ale
rosła z kwartału na kwartał,
kiedy poprawiła się szybkość
połączeń.
W minioną sobotę Ap-
ple’owi skończyły się zapasy
i na swojej stronie interneto-
wej poinformował on, że no-
we zamówienia nie będą re-
alizowane przed 12 kwietnia.
Za kilka dni do amerykań-
skich sklepów trafią zapew-
ne setki tysięcy sztuk naj-
nowszego gadżetu Apple’a
– iPada, zwiastując być mo-
że narodzenie nowej zna-
czącej kategorii sprzętu
komputerowego – zawie-
szonej gdzieś między pece-
tem a smartfonem.
Analitycy branżowi twierdzą
jednak, że miną miesiące,
a być może i lata, zanim bę-
dzie wiadomo, jak duża jest
przestrzeń istniejąca pomię-
dzy tymi dwoma ustalonymi
kategoriami.
Tę niepewność dobrze od-
zwierciedla niespotykanie
duży rozstrzał prognoz Wall
Street dotyczących tego, ile
tabletów z 9,7-calowymi
Współpraca: Chris Nuttall
Tłum. TK
©
The Financial Times Limited
2010. All Right Reserved
Gospodarka
Dziennik Gazeta Prawna
30 marca 2010
nr 62 (2693)
www.forsal.pl
C
3
SUROWCE
Nie uda się uniknąć podwyżek
Terminal w Świnoujściu wywinduje ceny gazu
Michał Duszczyk
michal.duszczyk@infor.pl
przedstawiciel resortu go-
spodarki.
du. A tym samym zwolnią
się moce przesyłowe m.in.
w punktach Drozdowicze
i Wysokoje na granicy z Ukra-
iną i Białorusią.
Ze strony wschodniej będą
mogli więc wejść do Polski
nowi dostawcy. Ich pozycja
na starcie będzie jednak
uprzywilejowana w porówna-
niu z PGNiG, które w ciągu 20
lat wyda aż 13 mld zł na ko-
rzystanie z usług terminalu
LNG.
Zgodnie z obowiązującym
prawem spółka będzie musia-
ła w tym czasie taką kwotę
doliczyć do cen gazu.
Paliwo oferowane przez
PGNiG będzie droższe niż
konkurencji. Do tego nowe
podmioty będą korzystały ze
starych połączeń, już zamor-
tyzowanych, o niższych kosz-
tach funkcjonowania.
Jak twierdzi Sławomir
Hinc, wiceprezes PGNiG,
w cenie gazu sprzedawanego
przez tych dostawców nie bę-
dzie zawarty koszt rozbudo-
wy infrastruktury dywersyfi-
kacyjnej.
– Takie rozwiązanie spowo-
duje, że warunki konkuren-
cji będą nie równe dla
wszystkich podmiotów han-
dlujących gazem w Polsce –
dodaje.
Ceny wzrosną po cichu
Nie oznacza to jednak, że
uda się uniknąć podwyżek.
Opłata dywersyfikacyjna
i tak pozostanie, z tym że zo-
stanie ukryta. Pozwala na to
konstrukcja taryfy gazowej,
dzięki której eksploatacja,
amortyzacja i finansowanie
terminala LNG doliczane są
do ceny gazu.
Opłata dywersyfikacyjna
nie będzie więc wyszczegól-
niona jako osobna pozycja na
rachunku, lecz zostanie doli-
czona do ceny samego nośni-
ka energii.
Rachunki zatem i tak wzro-
sną o 4–5 groszy za metr
sześcienny.
Kiedy ruszy terminal LNG,
rachunki za gaz wystrzelą
o 4–5 gr za 1 m sześc.
Skok cen może mieć jed-
nak taki skutek, że na ryn-
ku pojawi się tańsza konku-
rencja ze Wschodu,
a PGNiG zacznie tracić
klientów.
Wzrostu cen można spodzie-
wać się za cztery lata, kiedy
ruszy gazoport w Świnouj-
ściu. Wyższe rachunki za gaz
to cena, jaką trzeba będzie
zapłacić za poprawę nasze-
go bezpieczeństwa energe-
tycznego. Podwyżki są prze-
sądzone i to niezależnie od
tego, czy rząd wprowadzi
tzw. opłatę dywersyfikacyj-
ną czy nie.
bo ze wstępnych szacun-
ków wynikało, że ceny gazu
skoczyłyby średnio aż o 4–5
groszy za 1 metr sześcien-
ny. W konsekwencji roczny
rachunek za ogrzewanie
domu, gotowanie na ku-
chence gazowej i podgrze-
wanie wody wzrósłby rocz-
nie nawet o ponad 1 tys. zł.
Założenie było takie: opłata
miała pozwolić na uzbieranie
co roku około 650 mln zł.
Kwota ta pozwoliłaby sfinan-
sować najważniejsze inwesty-
cje, zapewniające Polsce dy-
wersyfikację dostaw gazu –
przede wszystkim budowę
i eksploatację terminalu LNG
w Świnoujściu.
Jednak, jak ustalił Dziennik
Gazeta Prawna, prace nad
przepisami wprowadzający-
mi opłatę dywersyfikacyjną
zostały wstrzymane.
– Decyzja o wprowadzeniu
dodatkowej opłaty, która
miałaby być uwzględniona
na rachunku w osobnej ru-
bryce, z pewnością nie przy-
sporzy nikomu popularno-
ści – zdradza anonimowo
PGNiG się broni
Jak ustaliliśmy, taki scena-
riusz może zablokować jed-
nak Urząd Regulacji Energe-
tyki, ma bowiem plan zmian
przepisów taryfowych. Za-
kłada on, że koszty dywersy-
fikacji zostałyby rozłożone
równo na wszystkich do-
stawców.
Nie byłyby doliczane do ce-
ny gazu, ale do opłat siecio-
wych, ponoszonych przez
wszystkie firmy sprzedające
gaz. Takie zmiany poparł już
prezes URE, Gaz-System,
spółka zarządzająca infra-
strukturą przesyłową oraz
oczywiście PGNiG.
Taka konstrukcja taryfy nie
wpłynie jednak na wysokość
rachunków. Zmiany uchronią
natomiast PGNiG przed utra-
tą rynku.
W przypadku gospodarstw
domowych i firm opłata
dywersyfikacyjna nie była-
by wliczana do ceny gazu,
ale do opłat sieciowych, któ-
re są częścią składową ra-
chunków.
Nierówna konkurencja
Zdaniem analityków pozosta-
wienie takiej konstrukcji ta-
ryfowej może mieć negatyw-
ne skutki dla Polskiego Gór-
nictwa Naftowego i Gazow-
nictwa. Istnieje ryzyko, że
spółka straci część rynku.
Dlaczego? PGNiG, wykorzy-
stując gazoport, będzie spro-
wadzało mniej gazu ze wscho-
Ryzykowne opłaty
Pierwsze informacje o pla-
nach wprowadzenia opłaty
dywersyfikacyjnej, która
miałaby być doliczana do
każdego metra sześcienne-
go gazu, pojawiły się w paź-
dzierniku 2009 roku. Wpro-
wadziły sporo zamieszania,
Promocja
C
4
Gospodarka
Dziennik Gazeta Prawna
30 marca 2010
nr 62 (2693)
www.forsal.pl
KOLEJE
Państwowemu przewoźnikowi brakuje sprawnych lokomotyw
PKP Intercity mogą zapłacić za opóźnienia pociągów
Maciej Szczepaniuk
maciej.szczepaniuk@infor.pl
nie kursować zgodnie z wyśru-
bowanym rozkładem jazdy. Po
naszym artykule bałaganem
na torach zainteresował się
Urząd Transportu Kolejowe-
go, który czuwa nad przestrze-
ganiem praw pasażerów.
– Analizujemy sprawę – po-
wiedział nam wczoraj Miro-
sław Antonowicz, wiceprezes
UTK.
Urząd może nałożyć na
przewoźnika sankcję w wyso-
kości do 2 proc. rocznego
przychodu. W przypadku
PKP Intercity maksymalny
wymiar kary mógłby sięgnąć
40 mln zł.
Opóźnienia pociągów to pla-
ga na polskiej kolei. Dlaczego
ukarane miałyby być jedynie
PKP Intercity? Kolejowy nad-
zór zastanawia się, czy prze-
woźnik nie łamie przepisów,
nie informując przed odjaz-
dem pasażerów o tym, że po-
ciąg nie dojedzie do celu o cza-
sie, choć sam już o tym wie.
Chodzi o najszybsze połą-
czenia z Warszawy do Pozna-
nia, Krakowa i na Śląsk. Mi-
mo że za bilet w pierwszej
klasie trzeba w nich zapłacić
nawet 140 zł, składy coraz
częściej przyjeżdżają z 20-,
a nawet 30-min. opóźnie-
niem. Powód – ponad połowa
szybkich lokomotyw PKP In-
tercity jest w naprawie, więc
składy są ciągnięte przez
wolniejsze maszyny. Żeby ra-
tować sytuację, spółka chce
od kwietnia wyleasingować
pięć nowych lokomotyw.
Przewoźnik nie zamierza
jednak zmieniać wirtualnego
rozkładu jazdy, bo kary za
opóźnienia są śmiesznie ni-
skie. Za ponad 5 tys. minut
opóźnienia pociągów z powo-
du zamiany lokomotywy na
wolniejszą PKP Intercity za-
płaciły w tym roku zaledwie
41 tys. zł.
O wiele bardziej dotkliwą
ceną może okazać się utrata
zaufania przewoźnika wśród
pasażerów, tym bardziej że
pasażerowie w starciu z kole-
jową spółką stoją na straco-
nej pozycji. Rząd roztoczył
nad przewoźnikami parasol
ochronny i przesunął do po-
łowy 2011 r. wejście restryk-
cyjnych przepisów dotyczą-
cych wypłat odszkodowań za
nietrzymanie się rozkładu
jazdy.
PKP Intercity bagatelizują
sprawę, wskazując na statysty-
ki. Paweł Ney, rzecznik spółki,
podkreśla, że poślizgi spowo-
dowane zamianą lokomotyw
stanowią zaledwie kilka pro-
cent wszystkich połączeń.
Urząd Transportu Kolejo-
wego rozważa wszczęcie
postępowania wyjaśniają-
cego w sprawie nieprze-
strzegania rozkładu jazdy
przez PKP Intercity.
W ubiegłą środę opisaliśmy, że
z powodu psujących się loko-
motyw przystosowanych do
prędkości 160 km/godz., pocią-
gi PKP Intercity nie są w sta-
Promocja
PepsiCo stawia
na zdrową
żywność
Andrew Jack
Jonathan Birchall
Financial Times
PepsiCo zadeklarowało, że
w ciągu nadchodzącej de-
kady ograniczy o jedną
czwartą zawartość soli, cu-
kru i tłuszczów nasyconych
w swoich najpopularniej-
szych produktach.
Amerykański koncern spo-
żywczy planuje o 25 proc.
ograniczyć do 2015 roku za-
wartość sody w porównaniu
z poziomem z 2006 roku
i o tyle samo zawartość cu-
kru i tłuszczów nasyconych
do 2020 roku. Jednocześnie
zwiększy ilość produktów
pełnoziarnistych, owoców,
warzyw, orzechów, ziaren
i niskotłuszczowych produk-
tów mlecznych.
Wcześniej podobne decyzje
podjęły inne amerykańskie
firmy spożywcze, między in-
nymi Con-Agra, Kraft i Cam-
bell.
PepsiCo nie podjęło zobo-
wiązań co do bezwzględnego
poziomu cukru i soli, ale od
2012 roku będzie umieszczało
zarówno wyliczenie kalorii,
jak i kluczowych składników
na opakowaniach. W zeszłym
tygodniu ogłosiło zaś, że wy-
eliminuje sprzedaż bezpo-
średnią napojów z pełną za-
wartością cukru ze szkół pod-
stawowych i średnich.
Zmiany w polityce firmy
obejmują między innymi za-
stąpienie oleju palmowego
słonecznikowym i cukru
sztucznymi słodzikami.
PepsiCo podało, że chce
w nadchodzącej dekadzie
zwiększyć sprzedaż portfela
zdrowszych, „dobrych dla
ciebie” produktów do 30 mld
dol. rocznie, z 10 mld obecnie.
Michael Bloomberg, bur-
mistrz Nowego Jorku, zaape-
lował w styczniu do restaura-
cji i firm spożywczych, by
w ciągu pięciu lat obniżyły za-
wartość soli w swoich posił-
kach.
Tłum. TK
©
The Financial Times Limited
2010. All Right Reserved
Gospodarka
Dziennik Gazeta Prawna
30 marca 2010
nr 62 (2693)
www.forsal.pl
C
5
TURYSTYKA
W Europie nowych hoteli przybywało szybciej niż u nas
W SKRÓCIE:
Zagraniczne sieci wstrzymały inwestycje w Polsce
Toyota
sprzedała Mazdzie
technologię Priusa
Mazda wyprodukuje
własną hybrydę w opar-
ciu o Priusa – tak wynika
ze wspólnego komunika-
tu Toyoty i Mazdy. Do
napędu hybrydowego
używanego w priusach,
Mazda zamierza dołożyć
silnik nowej generacji
sky. Sprzedaż nowego
pojazdu hybrydowego
w Japonii rozpocznie się
w roku 2013.
Patrycja Otto
patrycja.otto@infor.pl
Kryzys nie wystraszył pol-
skich inwestorów z branży
hotelarskiej. To dzięki nim
w zeszłym roku przybyło
w kraju ponad 100 obiek-
tów. Teraz do gry wkraczają
zagraniczne sieci.
W ubiegłym roku branża ho-
telowa w Polsce wciąż odczu-
wała skutki spowolnienia.
Oszczędności w firmach za-
owocowały spadkiem podróży
służbowych. To przełożyło się
na 8-proc. spadek liczby noc-
legów, z których skorzystali
cudzoziemcy. Mimo to, jak wy-
nika z raportu Cushman
& Wakefield, udało się utrzy-
mać tendencję wzrostową
w branży. Skategoryzowanych
zostało ponad 100 nowych
obiektów, które dały 10 tys.
miejsc noclegowych w 5 tys.
pokoi. Obecnie w kraju jest
1797 hoteli z 176,6 tys. miejsc
w 88,8 tys. pokoi. W ciągu ro-
ku liczba pokoi i miejsc nocle-
gowych wzrosła o 6 proc.
– To zasługa przede wszyst-
kim polskich inwestorów, któ-
rych nie przestraszyły mniej-
sze przychody z działalności
oraz utrudniony dostęp do źró-
deł finansowania – zauważa
Andrzej Szafrański, analityk
rynku i redaktor naczelny por-
talu Hotelarstwo.pl.
Większość międzynarodo-
wych sieci postanowiła jednak
wstrzymać nowe projekty
w naszym kraju. To spowodo-
wało, że polski rynek rósł wol-
niej niż europejski.
Jednak, jak wynika z raportu
międzynarodowej kancelarii
prawnej DLA Piper na temat
perspektyw europejskiego ho-
telarstwa, to polski rynek
w porównaniu z globalnym ma
przed sobą bardziej optymi-
styczne perspektywy. Zaled-
wie 2 proc. liderów europej-
skiej branży hotelarskiej prze-
widuje poprawę sytuacji
w tym roku, chociaż przed ro-
kiem wzrostu spodziewało się
37 proc. respondentów.
Ponad połowa hotelarzy oba-
wia się, że ceny noclegów wró-
cą do poziomów sprzed kryzy-
su dopiero po 2012 r., tylko 36
proc. respondentów spodzie-
wa się wzrostu liczby nowych
inwestycji, a 32 proc. przewi-
duje ich spadek.
– W Polsce umiarkowany en-
tuzjazm wywołują planowane
międzynarodowe imprezy. Bę-
dą one stanowić impuls dla
sektora i przyczynią się do
wzrostu liczby inwestycji
i przychodów – mówi Krzysz-
tof Wiater, partner zarządzają-
cy polskiego biura DLA Piper.
Według GUS liczba turystów
korzystających z noclegów
spadła w styczniu tego roku do
191,3 tys. osób z ponad 200 tys.
w grudniu 2009 r. Kolejni in-
westorzy zagraniczni ogłasza-
ją jednak, że wracają do reali-
zacji projektów, uważając, że
spadek jest tylko przejściowy.
– W 2010 roku planujemy wy-
dać prawie 12 mln zł m.in. na
renowację hoteli Sheraton
Warsaw i Le Meridien Bristol.
W latach 2011–2012 otworzymy
piąty hotel Sheraton na Mazu-
rach – zapowiada Agnieszka
Róg-Skrzyniarz ze Starwood
Hotels & Resorts na Polskę.
Dalsze inwestycje planuje też
Warimpex, który przewiduje
budowę kilku hoteli ekono-
micznych marek Campanile
i Premiere Classe.
– Najbardziej dynamiczny
będzie chyba jednak Hilton,
który prowadzi zaawansowa-
ne rozmowy w sprawie 7–8 no-
wych inwestycji – zauważa An-
drzej Szafrański.
PR staną 7 kwietnia?
Jeszcze w tym tygodniu
PKP Polskie Linie Kolejo-
we, spółka zarządzająca
torami, podejmie decyzję
w sprawie długu Przewo-
zów Regionalnych – usły-
szeliśmy od Krzysztofa
Łańcuckiego, rzecznika
PKP PLK. W ubiegłym
tygodniu spółka zażądała
od PR uregulowania zale-
głych płatności za dostęp
do torów i zagroziła wy-
powiedzeniem umowy
z dniem 7 kwietnia. Jeśli
do tego dojdzie, ponad
3 tys. pociągów nie wyje-
dzie na tory. Według na-
szych informacji, pod
koniec lutego PR winna
była PKP PLK ponad
200 mln zł.
masz, cp
Promocja
TELEKOMUNIKACJA
Bez specjalnej strategii
Operatorzy komórkowi walczą
o seniorów tylko reklamą
Michał Fura
michal.fura@infor.pl
wspólne przedsięwzięcie
Fundacji Lux Veritatis i spół-
ki CenterNet giełdowego gra-
cza Romana Karkosika, za-
proponowała tańsze rozmo-
wy w ramach sieci, ale głów-
nym wabikiem na klientów
był aparat telefoniczny, za-
projektowany głównie dla
osób starszych – prosty w ob-
słudze, z dużą klawiaturą, po-
siadający latarkę i przycisk
SOS. W marcu tego roku
spółka poinformowała, że
sprzedała 200 tys. kart SIM.
Najwięksi operatorzy –
Orange, Plus, Era i Play – by
nie utracić tej części klientów,
też wprowadzili podobne te-
lefony – np. ZTE czy Emporia.
– Bardzo często jest on wy-
bierany nie tylko przez sa-
mych seniorów, ale przez ich
najbliższych na prezent. Moż-
na go również wykorzystać
do dostępnych w Erze usług
telefonii stacjonarnej, które
są bardzo ważne dla tej gru-
py wiekowej – mówi Paweł
Szarkowski, dyrektor biura
marketingu usług abonamen-
towych PTC.
Żaden z operatorów nie
chce dokładnie powiedzieć,
jaką część klientów stanowią
seniorzy. Przyznają jednak,
że w przychodach jest to ra-
czej nisza.
– Klienci z tej grupy rzadziej
rozmawiają, wysyłają mniej
SMS-ów, rzadziej też korzy-
stają z usług dodanych i in-
ternetu – tłumaczy Marcin
Gruszka.
Seniorzy to dla nas ważna
grupa klientów – zapew-
niają operatorzy komórko-
wi. Na razie jednak głów-
nie wizerunkowa,
bo w przychodach ich
udział jest znikomy.
W jednej z emitowanych
w telewizji reklam operatora
sieci komórkowej Play dwóch
starszych mężczyzn zachwa-
la usługę darmowych roz-
mów. Wykorzystanie ich wi-
zerunku przez operatora nie
wynika jednak z tego, że
wprowadził on specjalnie
przygotowaną usługę dla se-
niorów. Nie zrobił tego i nie
ma na razie takich planów.
– Chodzi nam raczej o to, by
powiedzieć, że oferta, którą
posiadamy, jest uniwersalna
i adresowana także do se-
niorów – tłumaczy Marcin
Gruszka, rzecznik Playa.
Taką samą strategię stosu-
ją konkurenci – Era, Orange
i Plus. Nie oferują wcale spe-
cjalnych planów taryfowych
dla seniorów, bo uważają, że
nie da się przygotować takiej
oferty. Uznali jednak, że se-
niorzy to ważna grupa klien-
tów i trzeba się o nią upo-
mnieć w przekazach marke-
tingowych, gdy w połowie
ubiegłego roku na rynku po-
jawił się konkurent z ofertą
specjalnie skrojoną dla tej
grupy. Sieć wRodzinie,
Plik z chomika:
martamarta
Inne pliki z tego folderu:
GAZETA PRAWNA z 16 kwietnia 10 (nr 74).pdf
(1926 KB)
GAZETA PRAWNA z 14 kwietnia 10 (nr 72).pdf
(1960 KB)
TYGODNIK PRAWA ADMINISTRACYJNEGO z 14 kwietnia 10 (nr 72).pdf
(748 KB)
NOWE PRAWO z 14 kwietnia 10 (nr 72).pdf
(626 KB)
GAZETA PRAWNA z 13 kwietnia 10 (nr 71).pdf
(1402 KB)
Inne foldery tego chomika:
Auto
Focus
Foto
Moja Firma
Newsweek
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin