FORSAL z 30 marca 10 (nr 62).pdf

(2156 KB) Pobierz
FGP062_k01aa.qxd
PARTNER STRATEGICZNY W weekend debiut iPada
Za kilka dni do amerykańskich sklepów
trafią zapewne setki tysięcy sztuk naj-
nowszego gadżetu Apple’a – iPada, zwia-
stując być może narodzenie nowej zna-
czącej kategorii sprzętu komputerowego
– zawieszonej gdzieś między pecetem
a smartfonem.
> C 2
Wtorek 30 marca 2010 nr 62 (2693)
www.forsal.pl
W SKRÓCIE
Przez podwyżkę na Okęciu
27 mld zł na projekty
unijne. Od początku uru-
chomienia programów
unijnych na lata 2007–2013
wydatki na projekty pol-
skich wnioskodawców wy-
niosły 26,6 mld zł, z czego
Unia Europejska zrefinan-
suje 19,8 mld zł. Minister-
stwo Rozwoju Regionalne-
go prognozuje, że wydatki
ze środków unijnych za la-
ta 2009–2010 wyniosą 44
mld zł. 16,8 mld zł rozdy-
sponowano w ubiegłym ro-
ku, a planowane jest kolej-
ne 27 mld zł wydatków.
zdrożeją bilety lotnicze
Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze na początku wakacji chce podnieść opłaty lotniskowe
Cezary Pytlos
cezary.pytlos@infor.pl
między naszym krajem a np.
W. Brytanią. Tam na krótkich
trasach średnie ceny biletów
w jedną stronę rozpoczynają
się już o 270 zł, u nas ta cena
oscyluje w granicach 400 –
450 zł.
Jednak w piśmie rozesłanym
liniom lotniczym PPL tłuma-
czy konieczność podwyżek
tym, że obecnie usługi są
świadczone poniżej kosztów.
Dlatego do wzrostu cen miało
dojść już na początku roku, ale
ze względu na kryzys gospo-
darczy podwyżki odroczono
właśnie na lipiec.
Kamil Wnuk, rzecznik pra-
sowy PPL, zapewnia, że spół-
ka zarządzająca warszaw-
skim lotniskiem jeszcze się
waha, czy wprowadzić wyż-
sze stawki opłat lotnisko-
wych.
– Wszystko w tej sprawie
uzależnione jest od ruchu pa-
sażerskiego na lotnisku. Jeże-
li będzie wzrastał tak jak na
początku roku, być może uda
się uniknąć podwyżek – mówi
Kamil Wnuk.
W pierwszych dwóch miesia-
cach tego roku ruch pasażer-
ski w stołecznym porcie
wzrósł o 4–6 proc. W styczniu
i w lutym odprawiono prawie
1,1 mln pasażerów. Jednak
w porównaniu do rekordowe-
go dla portu 2008 roku, to o po-
nad 11 proc. mniej pasażerów.
DGP dotarła do informacji
PPL o planowanych zmia-
nach w cenniku udostępnia-
nia obiektów i urządzeń lotni-
ska i korzystania ze scentrali-
zowanej infrastruktury Portu
Lotniczego Warszawa im.
Fryderyka Chopina. Z pisma
wynika, że od 1 lipca 2010 r.
stawki opłat infrastruktural-
nych wzrosną.
PPL nie podało jednak, jak
duża będzie skala podwyżek.
Przedstawiciele branży lot-
niczej twierdzą, że ostatecz-
nie i tak zapłacą za to pasaże-
rowie.
– Każda podwyżka wpływa
negatywnie na przewoźników
lotniczych i w konsekwencji
odbija się na pasażerach –
mówi Ireneusz Dylczyk, dy-
rektor rozwoju JET Air.
Tymczasem coraz więcej
pasażerów liczy dwa razy nie
tylko każdy złoty wydawany
na bilety lotnicze, ale też co-
raz częściej dostrzega, że por-
ty regionalne w naszym kraju
są o wiele bardziej konkuren-
cyjne od stołecznego lotniska.
Według Ireneusza Dylczyka,
pasażerowie dostrzegają rów-
nież wciąż utrzymującą się
dysproporcję w cenach na po-
łączeniach regionalnych po-
Oferty na dolnośląskie
uzdrowiska. Ministerstwo
Skarbu dopuściło łącznie
15 inwestorów do dalszego
etapu prywatyzacji trzech
dolnośląskich uzdrowisk:
Cieplice, Szczawno-Jedlina
i Świeradów-Czerniawa.
Do badania uzdrowiska
Cieplice w Jeleniej Górze
zostało dopuszczonych sie-
dem podmiotów. Do bada-
nia uzdrowisk Świeradów-
-Czerniawa w Świeradowie
Zdroju oraz Szczawno-
-Jedlina w Szczawnie
Zdroju MSP dopuściło od-
powiednio pięć i trzy firmy.
Na tej podstawie osoba po-
wiązana z PPL twierdzi, że do
podwyżek prawie na pewno
dojdzie, zwłaszcza że dla PPL
może być to ostatnia szansa
na podwyżkę opłat jeszcze
w starym systemie. Od nowe-
go roku mogą bowiem wejść
w życie nowe zasady nalicza-
nia stawek opłat. Jeżeli przyj-
mie je Sejm, będą one nieko-
rzystne dla Warszawy.
W świetle propozycji Urzędu
Lotnictwa Cywilnego, regula-
tora polskiego rynku, to wła-
śnie stołeczne lotnisko – jako
jedyne w naszym kraju – bę-
dzie zmuszone do konsulto-
wania stawek z liniami lotni-
czymi, które użytkują port.
Obecnie linie lotnicze są tylko
informowane przez PPL
o podjętych decyzjach i mogą
zareagować na decyzję za-
rządcy tylko rezygnując z nie-
których kosztownych usług.
Tak jest np. z pomostami
pasażerskimi potocznie zwa-
nymi rękawami. Gdy na po-
czątku roku opłaty za tę usłu-
gę wzrosły, linie lotnicze za-
częły rezygnować z tej for-
muły, przerzucając się na
mniej kosztowy dowóz pasa-
żerów autobusami. Tak zro-
bił m.in. LOT.
– Wysokie opłaty za korzy-
stanie z rękawów stawiają li-
nię często przed dylematem.
Z jednej strony szuka się tu
oszczędności, ale z drugiej
wiadomo, że pasażerowie,
szczególnie klasy biznes,
oczekują jak największego
komfortu obsługi – mówi Ja-
cek Balcer, rzecznik prasowy
PLL LOT.
LOT – obok taniego prze-
woźnika WizzAir – to naj-
większy użytkownik war-
szawskiego lotniska. Z tego
portu odlatuje 40 proc. prze-
wożonych w ciągu roku przez
linię pasażerów.
Fundusz z Izraela
zainwestuje 60 mln euro.
Giza Polish Ventures FIZ,
izraelski fundusz venture
capital, chce zainwestować
w polskie innowacyjne fir-
my 60 mln euro. Strategia
funduszu zakłada 15–20 in-
westycji w spółki technolo-
giczne na wczesnym eta-
pie rozwoju o wartości 3–6
mln euro każda. Z sub-
skrypcji certyfikatów dla
polskich inwestorów chce
pozyskać 10 mln euro. Za-
rządzającym funduszem
jest Forum TFI.
Fiat zwiększy udziały
w Chryslerze. Podczas
dorocznego spotkania ak-
cjonariuszy Sergio Mar-
chionie, dyrektor zarzą-
dzający Fiata, powiedział,
że zaangażowanie wło-
skiego koncernu w Chry-
slera wzrośnie do 35 proc.
Obecnie Fiat ma 20 proc.
akcji. Jeszcze w tym roku,
po uruchomieniu w USA
produkcji elektrycznej
wersji modelu 500, udział
włoskiego producenta ma
wzrosnąć o 5 proc.
PAP, MK, CEZ
HANDEL Punkty samoobsługowe to konkurencja dla sklepów
Polacy coraz chętniej kupują w automatach
Patrycja Otto
patrycja.otto@infor.pl
ne mówią więc same za siebie,
jesteśmy daleko w tyle i okres
żniw dopiero przed nami.
– Będą nim na pewno pił-
karskie mistrzostwa Euro
2012, podczas których moż-
na się spodziewać dużego
napływu turystów i kibiców,
a tym samym wzrostu popy-
tu na usługi o niskich płatno-
ściach – zauważa Sławomir
Kamiński, dyrektor biura
Polskiego Stowarzyszenia
Vendingu.
Należy w związku z tym
oczekiwać wysypu samoob-
sługowych automatów,
szczególnie że rozwój infra-
struktury drogowej, hotelo-
wej, towarzyszący organiza-
cji imprezy sprzyja powsta-
waniu nowych lokalizacji,
w których można ustawiać
automaty.
Szacuje się, że tylko w tym
roku może powstać kolej-
nych 5–10 tys. nowych urzą-
dzeń. A miejsca jest przynaj-
mniej na dwa razy tyle, ile
działa w kraju. Ich liczbę sza-
cuje się na 40 tys. Coraz wię-
cej automatów będzie poja-
wiało się na ulicach.
To może budzić pewne oba-
wy ze strony sklepów i punk-
tów gastronomicznych, dla
których mogą być one pew-
nym zagrożeniem.
– Produkty sprzedawane
z automatów są dostępne bez
kolejki. Do tego są tańsze, bo
zakup odbywa się bez udzia-
łu pracownika – zauważa
Sławomir Kamiński.
Ponadto, jak wynika z ob-
serwacji firm działających
w tej branży, istnieje coraz
większe zapotrzebowanie na
nowe produkty oferowane tą
drogą. W tej chwili polscy
użytkownicy maszyn vendin-
gowych najwięcej, bo ponad
40 mln euro, wydają na zim-
ne i ciepłe napoje.
– Pojawia się jednak coraz
większe zainteresowanie au-
tomatami, które serwują cie-
płe posiłki. Efektem tego są
pierwsze automaty z pizzą –
zauważa Wojciech Burzyń-
ski, konsultant w Vending
Partner.
W większych miastach
można już też kupić frytki
z automatu.
– Niewykluczone, że
wkrótce w menu pojawią się
hot dogi, bo dociera do nas
coraz więcej pytań o możli-
wość ich sprzedaży samoob-
sługowej – dodaje Wojciech
Burzyński.
Pod względem sprzedaży
samoobsługowej wciąż od-
stajemy od Europy Zachod-
niej, ale chętnie przyjmuje-
my nowinki.
Czy w Polsce, tak jak w Japo-
nii, prawie wszystko będzie
można kupić w automacie?
Może do tego nie dojdzie, ale
jedno jest pewne – nasz
rynek jest nie tylko bardzo
perspektywiczny, ale też
bardzo chłonie nowe rozwią-
zań w handlu. Jednak w tej
chwili, gdybyśmy chcieli
dogonić zachodnich sąsia-
dów, w Polsce musiałoby po-
wstać około 200 tysięcy
automatów, czyli pięć razy
tyle, ile już funkcjonuje.
Notowania (29.03.2010)
Stopy zmiana
rynkowe kurs w pkt
3-miesięczne w proc. proc.
WIBOR 4,1300 0,000
LIBOR EUR 0,5806 0,000
LIBOR CHF 0,2467 0,000
Surowce w dol. w proc.
Złoto (za uncję) 1111,45
0,36
W tej chwili na jeden auto-
mat w kraju przypada 950
osób. W Europie jest to około
90–100 osób, a w Japonii, gdzie
w automatach można kupić
nawet jajka – zaledwie 20. Da-
Ropa brent
(za baryłkę)
80,57
1,61
Miedź (za tonę) 7634,50
1,92
269879457.223.png 269879457.234.png 269879457.245.png 269879457.256.png 269879457.001.png 269879457.012.png 269879457.023.png 269879457.034.png 269879457.045.png 269879457.056.png 269879457.067.png 269879457.078.png 269879457.089.png 269879457.100.png 269879457.111.png 269879457.122.png 269879457.133.png 269879457.144.png 269879457.155.png 269879457.166.png 269879457.177.png 269879457.188.png 269879457.191.png 269879457.192.png 269879457.193.png 269879457.194.png 269879457.195.png 269879457.196.png 269879457.197.png 269879457.198.png 269879457.199.png 269879457.200.png 269879457.201.png 269879457.202.png 269879457.203.png 269879457.204.png 269879457.205.png 269879457.206.png 269879457.207.png 269879457.208.png 269879457.209.png 269879457.210.png 269879457.211.png 269879457.212.png 269879457.213.png 269879457.214.png 269879457.215.png 269879457.216.png 269879457.217.png
C 2
Gospodarka
Dziennik Gazeta Prawna
30 marca 2010 nr 62 (2693) www.forsal.pl
DOMINIK RADZIWIŁŁ o skutkach greckiego kryzysu i zagranicznych emisjach obligacji
Złoty umacnia się zbyt szybko
ROZMOWA
długu w postaci kontraktów
CDS dla polskiego zadłuże-
nia są niższe niż w przypad-
ku niektórych krajów strefy
euro. Czy nie warto tego wy-
korzystać i wyemitować wię-
cej obligacji na rynkach za-
granicznych?
Tak, ale wycena CDS jest jed-
nak trochę oderwana od
wyceny obligacji. Wartość
CDS-ów dla polskiego długu
jest zbliżona do wyceny dla
długu hiszpańskiego czy wło-
skiego. Jeśli jednak chodzi
o rentowność samych obliga-
cji, to jeszcze nam daleko do
tych krajów. Choć warunki
rynkowe nam sprzyjają. Wy-
korzystujemy to zresztą,
o czym świadczy ostatnia emi-
sja euroobligacji za 1,25 mld
euro. Od strony kosztów tej
emisji warunki były napraw-
dę atrakcyjne, uzyskaliśmy
rentowność 3,85 proc. na sie-
dem lat. Przy okazji tej oferty
nastąpiła jakościowa zmiana
postrzegania Polski jako emi-
tenta. Wśród inwestorów zna-
lazły się banki centralne, któ-
re z zasady wybierają emisje
o najmniejszym ryzyku.
tu podjęcia decyzji do sprze-
daży papierów, wyniósł
dwa dni.
Założeniem jest usprawnie-
nie zarządzania publiczny-
mi pieniędzmi na wzór za-
rządzania przepływami
w grupie kapitałowej.
W Banku Gospodarstwa
Krajowego zostanie utwo-
rzony główny rachunek,
z którego dysponenci będą
otrzymywać pieniądze z bu-
dżetu i na który będą one
wracać, jeśli nie zostaną na
bieżąco wykorzystane. Dziś
jest tak, że poszczególne
jednostki tzw. sektora cen-
tralnego otrzymują pienią-
dze z budżetu, po czym loku-
ją je np. w bankach komer-
cyjnych do czasu ich wyda-
nia. Przy tym rentowność,
jaką uzyskują, jest niższa niż
koszt pozyskania pieniędzy
przez nas – np. z emisji obli-
gacji. W nowym systemie
ich rachunki będzie prowa-
dził Bank Gospodarstwa
Krajowego. Niewykorzysta-
ne środki wrócą na rachu-
nek główny i będą mogły być
wykorzystane na bieżąco
przez inne podmioty. A my
nie będziemy musieli pozy-
skiwać pieniędzy z rynku.
MAREK CHĄDZYŃSKI
Czy uczestnictwo w strefie
euro nadal zapewnia
ochronę przed wstrząsem
finansowym?
DOMINIK RADZIWIŁŁ*
Kryzys grecki nieco zrewi-
dował teorię, że strefa euro
roztacza parasol ochronny
nad swoimi członkami. Jed-
nak przypadek Grecji jest
specyficzny: tu mieliśmy do
czynienia z konsekwentnym
i wielokrotnym łamaniem
reguł i wprowadzaniem
w błąd opinii publicznej
przez grecki rząd. To wywo-
łało twardą reakcję innych
członków strefy euro,
zwłaszcza Niemiec. Jednak
zalety uczestnictwa w stre-
fie, o których mówiliśmy
w ubiegłym roku w czasie
zawirowań wokół złotego, są
faktem. Choć jak widać nie
zawsze i nie każdy kraj jest
w stu procentach chroniony.
A co z emisjami na inne
rynki?
Jeszcze w I połowie roku bę-
dziemy emitować obligacje
dolarowe. Kwota emisji to
około 1 mld dol. Prawdopo-
dobnie przeprowadzimy też
emisję w jenach. Jej równo-
wartość powinna oscylować
wokół 500 mln dol. Nie sądzę,
żebyśmy wyszli jakoś ponad
ten plan. Zaspokoiliśmy na-
sze potrzeby związane z ob-
sługą długu w walutach ob-
cych. Poza tym będziemy też
zaciągać kredyty w instytu-
cjach finansowych. W maju
pożyczymy 1 mld euro z Ban-
ku Światowego?
Z pewnością kryzys grecki
Polsce nie zaszkodził. Jednak
prawdziwa próba dopiero przed
nami. Zobaczymy, w jakim stanie
strefa euro wyjdzie z tego kryzysu
Skoro środki na obsłu-
gę zagranicznej części
długu już zostały pozy-
skane, to co się dzieje
z nadwyżką uzyskaną ze
sprzedaży obligacji za
granicą?
Standardowo zamieniamy
waluty na złote w NBP, i po-
tem wykorzystujemy je do fi-
nansowania potrzeb budże-
tu. W ostatnim czasie często
stosujemy też transakcje
FX-swap. Zawsze staramy
się, żeby było to najbardziej
opłacalne. W ostatnim cza-
sie problemem jest tempo
aprecjacji złotego. Ono było
bardzo duże, to kłopot nie
tylko dla nas, ale także dla
całej gospodarki.
Kryzys grecki bardziej Pol-
sce pomógł, czy zaszkodził?
Z pewnością nam nie zaszko-
dził. Co więcej, różnica mię-
dzy rentownością naszych
obligacji a dochodowością
papierów krajów takich jak
Niemcy zmniejsza się. Jed-
nak prawdziwa próba dopie-
ro przed nami. Zobaczymy,
w jakim stanie strefa euro
wyjdzie z tego kryzysu.
Z czego wynika ta gwałtow-
ność umocnienia złotego?
To jest typowa reakcja ryn-
ku, reakcja stadna. Po-
wszechna opinia na począt-
ku roku była taka, że złoty
jest niedowartościowany. Do
tego zostało to podbite ana-
lizą fundamentalną naszej
gospodarki. Efekt: w stycz-
niu i w lutym widzieliśmy
ogromny napływ inwesto-
rów zagranicznych, m.in. na
rynek obligacji. I to umocni-
ło złotego. Jednak w marcu
ten napływ był już o wiele
mniejszy. Jest więc jakaś pu-
la pieniądza, która odpływa
z Europy południowej i trafia
do nas, ale to nie jest tak, że
ta pula jest nieskończona.
Teraz ten czynnik, który
umacniał złotego, może zo-
stać osłabiony. Można sobie
nawet wyobrazić odwróce-
nie trendu.
Czy marcowa emisja euro-
obligacji to ostatnia emisja
tego typu w tym roku?
W tej chwili nie planujemy
żadnej emisji w euro. Ale wła-
śnie przykład tej ostatniej
wskazuje, że działamy dość
elastycznie i jesteśmy w sta-
nie szybko odpowiedzieć
na zapotrzebowanie rynku.
Czas, jaki upłynął od momen-
Czy w systemie znajdą się
samorządy?
Raczej nie. Byłby problem
prawny, żeby je do tego skło-
nić. Mówimy o takich insty-
tucjach, jak np. agencje czy
fundusze celowe.
Na razie chyba nie jest źle:
koszty ubezpieczenia ryzyka
Czy konsolidacja finansów
będzie miała jakiś wpływ
na poziom długu?
* Dominik Radziwiłł
wiceminister finansów odpowie-
dzialny m.in. za dług publiczny
Rośnie
optymizm
przedsiębiorstw
TECHNOLOGIE. Apple wprowadza nowe urządzenie, coś pomiędzy telefonem a komputerem
W weekend debiut iPada, nowatorskiego tabletu
Poprawiają się nastroje
w światowym sektorze pro-
dukcyjnym i usługowym
– wynika z raportu KPMG.
W ciągu roku przedsiębior-
stwa planują zwiększyć swoją
aktywność gospodarczą i spo-
dziewają się wzrostu przycho-
dów oraz liczby zamówień.
Wśród krajów Unii Europej-
skiej największy optymizm
odnośnie wzrostu aktywno-
ści gospodarczej panuje
w Wielkiej Brytanii oraz we
Włoszech. Firmy w Polsce są
nieco ostrożniejsze w progno-
zowaniu tempa wychodzenia
ze spowolnienia gospodar-
czego.
– Polska gospodarka w du-
żym stopniu okazała się odpor-
na na skutki kryzysu, więc
obecne oznaki ożywienia nie
budzą aż takich emocji jak
w innych krajach – komentuje
Leszek Wroński z KPMG. MK Steve Jobbs, szef Apple
Joseph Menn
Financial Times
ekranami Apple sprzeda
w pierwszym roku produk-
cji; przewidywania dotyczą-
ce urządzenia, którego cena
zaczyna się od 500 dol., wa-
hają się od miliona do 10 mln
sztuk. Sprzedaż w pierwszy
weekend – bez względu na
to, czy dane będą oficjal-
ne czy szacunkowe – stanie
się przedmiotem wnikliwej
analizy.
Jednak w pierwszych dniach
funkcjonowania iPada na ryn-
ku to nie liczby będą najważ-
niejsze.
Przede wszystkim proble-
my produkcyjne u niektórych
poddostawców Apple’a skło-
niły firmę do ograniczenia
wstępnych zamówień do
dwóch na klienta, nawet
w przypadku klientów bizne-
sowych.
Po drugie, wielu ludzi zain-
teresowanych kupnem iPada
czeka na wersję z telefonem
komórkowym trzeciej gene-
racji, zamiast jedynie z Wi-Fi,
a taki model będzie dostępny
od soboty. Innym brakuje ta-
kich akcesoriów, jak fizyczna
klawiatura. Niektórzy chcą
poczekać na recenzje.
Jednak zapewne najważ-
niejszym czynnikiem, który
w pierwszych dniach może
sztucznie zaniżyć sprzedaż,
jest niepewność w kwestii te-
go, co właściwie można zro-
bić z iPadem.
Sondaż przeprowadzony
przez ComScore pokazał, że
około połowy respondentów
będzie używało iPada do sur-
fowania po sieci i wysyłania
e-maili. Czytać książki i inne
media drukowane, słuchać
muzyki, oglądać wideo i grać
w gry chce 30–38 proc.
Pytania, na które trzeba od-
powiedzieć, dotyczą między in-
nymi tego, jakie nowe progra-
my i aplikacje będą dostępne
na iPada, na jakich warunkach
i jaka będzie ich popularność.
Inna kwestia, która zacznie
się wyjaśniać w ten weekend,
to jak zadowoleni będą pierw-
si klienci.
Nawet to jednak nie zadecy-
duje o losie iPada. Początko-
wo sprzedaż iPhone’a też nie
wyglądała imponująco, ale
rosła z kwartału na kwartał,
kiedy poprawiła się szybkość
połączeń.
W minioną sobotę Ap-
ple’owi skończyły się zapasy
i na swojej stronie interneto-
wej poinformował on, że no-
we zamówienia nie będą re-
alizowane przed 12 kwietnia.
Za kilka dni do amerykań-
skich sklepów trafią zapew-
ne setki tysięcy sztuk naj-
nowszego gadżetu Apple’a
– iPada, zwiastując być mo-
że narodzenie nowej zna-
czącej kategorii sprzętu
komputerowego – zawie-
szonej gdzieś między pece-
tem a smartfonem.
Analitycy branżowi twierdzą
jednak, że miną miesiące,
a być może i lata, zanim bę-
dzie wiadomo, jak duża jest
przestrzeń istniejąca pomię-
dzy tymi dwoma ustalonymi
kategoriami.
Tę niepewność dobrze od-
zwierciedla niespotykanie
duży rozstrzał prognoz Wall
Street dotyczących tego, ile
tabletów z 9,7-calowymi
Współpraca: Chris Nuttall
Tłum. TK
© The Financial Times Limited
2010. All Right Reserved
269879457.218.png 269879457.219.png 269879457.220.png
Gospodarka
Dziennik Gazeta Prawna
30 marca 2010 nr 62 (2693) www.forsal.pl
C 3
SUROWCE Nie uda się uniknąć podwyżek
Terminal w Świnoujściu wywinduje ceny gazu
Michał Duszczyk
michal.duszczyk@infor.pl
przedstawiciel resortu go-
spodarki.
du. A tym samym zwolnią
się moce przesyłowe m.in.
w punktach Drozdowicze
i Wysokoje na granicy z Ukra-
iną i Białorusią.
Ze strony wschodniej będą
mogli więc wejść do Polski
nowi dostawcy. Ich pozycja
na starcie będzie jednak
uprzywilejowana w porówna-
niu z PGNiG, które w ciągu 20
lat wyda aż 13 mld zł na ko-
rzystanie z usług terminalu
LNG.
Zgodnie z obowiązującym
prawem spółka będzie musia-
ła w tym czasie taką kwotę
doliczyć do cen gazu.
Paliwo oferowane przez
PGNiG będzie droższe niż
konkurencji. Do tego nowe
podmioty będą korzystały ze
starych połączeń, już zamor-
tyzowanych, o niższych kosz-
tach funkcjonowania.
Jak twierdzi Sławomir
Hinc, wiceprezes PGNiG,
w cenie gazu sprzedawanego
przez tych dostawców nie bę-
dzie zawarty koszt rozbudo-
wy infrastruktury dywersyfi-
kacyjnej.
– Takie rozwiązanie spowo-
duje, że warunki konkuren-
cji będą nie równe dla
wszystkich podmiotów han-
dlujących gazem w Polsce –
dodaje.
Ceny wzrosną po cichu
Nie oznacza to jednak, że
uda się uniknąć podwyżek.
Opłata dywersyfikacyjna
i tak pozostanie, z tym że zo-
stanie ukryta. Pozwala na to
konstrukcja taryfy gazowej,
dzięki której eksploatacja,
amortyzacja i finansowanie
terminala LNG doliczane są
do ceny gazu.
Opłata dywersyfikacyjna
nie będzie więc wyszczegól-
niona jako osobna pozycja na
rachunku, lecz zostanie doli-
czona do ceny samego nośni-
ka energii.
Rachunki zatem i tak wzro-
sną o 4–5 groszy za metr
sześcienny.
Kiedy ruszy terminal LNG,
rachunki za gaz wystrzelą
o 4–5 gr za 1 m sześc.
Skok cen może mieć jed-
nak taki skutek, że na ryn-
ku pojawi się tańsza konku-
rencja ze Wschodu,
a PGNiG zacznie tracić
klientów.
Wzrostu cen można spodzie-
wać się za cztery lata, kiedy
ruszy gazoport w Świnouj-
ściu. Wyższe rachunki za gaz
to cena, jaką trzeba będzie
zapłacić za poprawę nasze-
go bezpieczeństwa energe-
tycznego. Podwyżki są prze-
sądzone i to niezależnie od
tego, czy rząd wprowadzi
tzw. opłatę dywersyfikacyj-
ną czy nie.
bo ze wstępnych szacun-
ków wynikało, że ceny gazu
skoczyłyby średnio aż o 4–5
groszy za 1 metr sześcien-
ny. W konsekwencji roczny
rachunek za ogrzewanie
domu, gotowanie na ku-
chence gazowej i podgrze-
wanie wody wzrósłby rocz-
nie nawet o ponad 1 tys. zł.
Założenie było takie: opłata
miała pozwolić na uzbieranie
co roku około 650 mln zł.
Kwota ta pozwoliłaby sfinan-
sować najważniejsze inwesty-
cje, zapewniające Polsce dy-
wersyfikację dostaw gazu –
przede wszystkim budowę
i eksploatację terminalu LNG
w Świnoujściu.
Jednak, jak ustalił Dziennik
Gazeta Prawna, prace nad
przepisami wprowadzający-
mi opłatę dywersyfikacyjną
zostały wstrzymane.
– Decyzja o wprowadzeniu
dodatkowej opłaty, która
miałaby być uwzględniona
na rachunku w osobnej ru-
bryce, z pewnością nie przy-
sporzy nikomu popularno-
ści – zdradza anonimowo
PGNiG się broni
Jak ustaliliśmy, taki scena-
riusz może zablokować jed-
nak Urząd Regulacji Energe-
tyki, ma bowiem plan zmian
przepisów taryfowych. Za-
kłada on, że koszty dywersy-
fikacji zostałyby rozłożone
równo na wszystkich do-
stawców.
Nie byłyby doliczane do ce-
ny gazu, ale do opłat siecio-
wych, ponoszonych przez
wszystkie firmy sprzedające
gaz. Takie zmiany poparł już
prezes URE, Gaz-System,
spółka zarządzająca infra-
strukturą przesyłową oraz
oczywiście PGNiG.
Taka konstrukcja taryfy nie
wpłynie jednak na wysokość
rachunków. Zmiany uchronią
natomiast PGNiG przed utra-
tą rynku.
W przypadku gospodarstw
domowych i firm opłata
dywersyfikacyjna nie była-
by wliczana do ceny gazu,
ale do opłat sieciowych, któ-
re są częścią składową ra-
chunków.
Nierówna konkurencja
Zdaniem analityków pozosta-
wienie takiej konstrukcji ta-
ryfowej może mieć negatyw-
ne skutki dla Polskiego Gór-
nictwa Naftowego i Gazow-
nictwa. Istnieje ryzyko, że
spółka straci część rynku.
Dlaczego? PGNiG, wykorzy-
stując gazoport, będzie spro-
wadzało mniej gazu ze wscho-
Ryzykowne opłaty
Pierwsze informacje o pla-
nach wprowadzenia opłaty
dywersyfikacyjnej, która
miałaby być doliczana do
każdego metra sześcienne-
go gazu, pojawiły się w paź-
dzierniku 2009 roku. Wpro-
wadziły sporo zamieszania,
Promocja
269879457.221.png 269879457.222.png 269879457.224.png 269879457.225.png 269879457.226.png 269879457.227.png 269879457.228.png 269879457.229.png 269879457.230.png 269879457.231.png 269879457.232.png 269879457.233.png 269879457.235.png 269879457.236.png 269879457.237.png 269879457.238.png 269879457.239.png 269879457.240.png 269879457.241.png 269879457.242.png 269879457.243.png 269879457.244.png 269879457.246.png 269879457.247.png 269879457.248.png 269879457.249.png 269879457.250.png 269879457.251.png 269879457.252.png 269879457.253.png 269879457.254.png 269879457.255.png 269879457.257.png 269879457.258.png 269879457.259.png 269879457.260.png 269879457.261.png 269879457.262.png 269879457.263.png 269879457.264.png 269879457.265.png 269879457.266.png 269879457.002.png 269879457.003.png 269879457.004.png 269879457.005.png 269879457.006.png 269879457.007.png 269879457.008.png 269879457.009.png 269879457.010.png 269879457.011.png 269879457.013.png 269879457.014.png 269879457.015.png 269879457.016.png 269879457.017.png 269879457.018.png 269879457.019.png 269879457.020.png 269879457.021.png 269879457.022.png 269879457.024.png 269879457.025.png 269879457.026.png 269879457.027.png 269879457.028.png 269879457.029.png 269879457.030.png 269879457.031.png 269879457.032.png 269879457.033.png 269879457.035.png 269879457.036.png 269879457.037.png 269879457.038.png 269879457.039.png 269879457.040.png 269879457.041.png 269879457.042.png
C 4
Gospodarka
Dziennik Gazeta Prawna
30 marca 2010 nr 62 (2693) www.forsal.pl
KOLEJE Państwowemu przewoźnikowi brakuje sprawnych lokomotyw
PKP Intercity mogą zapłacić za opóźnienia pociągów
Maciej Szczepaniuk
maciej.szczepaniuk@infor.pl
nie kursować zgodnie z wyśru-
bowanym rozkładem jazdy. Po
naszym artykule bałaganem
na torach zainteresował się
Urząd Transportu Kolejowe-
go, który czuwa nad przestrze-
ganiem praw pasażerów.
– Analizujemy sprawę – po-
wiedział nam wczoraj Miro-
sław Antonowicz, wiceprezes
UTK.
Urząd może nałożyć na
przewoźnika sankcję w wyso-
kości do 2 proc. rocznego
przychodu. W przypadku
PKP Intercity maksymalny
wymiar kary mógłby sięgnąć
40 mln zł.
Opóźnienia pociągów to pla-
ga na polskiej kolei. Dlaczego
ukarane miałyby być jedynie
PKP Intercity? Kolejowy nad-
zór zastanawia się, czy prze-
woźnik nie łamie przepisów,
nie informując przed odjaz-
dem pasażerów o tym, że po-
ciąg nie dojedzie do celu o cza-
sie, choć sam już o tym wie.
Chodzi o najszybsze połą-
czenia z Warszawy do Pozna-
nia, Krakowa i na Śląsk. Mi-
mo że za bilet w pierwszej
klasie trzeba w nich zapłacić
nawet 140 zł, składy coraz
częściej przyjeżdżają z 20-,
a nawet 30-min. opóźnie-
niem. Powód – ponad połowa
szybkich lokomotyw PKP In-
tercity jest w naprawie, więc
składy są ciągnięte przez
wolniejsze maszyny. Żeby ra-
tować sytuację, spółka chce
od kwietnia wyleasingować
pięć nowych lokomotyw.
Przewoźnik nie zamierza
jednak zmieniać wirtualnego
rozkładu jazdy, bo kary za
opóźnienia są śmiesznie ni-
skie. Za ponad 5 tys. minut
opóźnienia pociągów z powo-
du zamiany lokomotywy na
wolniejszą PKP Intercity za-
płaciły w tym roku zaledwie
41 tys. zł.
O wiele bardziej dotkliwą
ceną może okazać się utrata
zaufania przewoźnika wśród
pasażerów, tym bardziej że
pasażerowie w starciu z kole-
jową spółką stoją na straco-
nej pozycji. Rząd roztoczył
nad przewoźnikami parasol
ochronny i przesunął do po-
łowy 2011 r. wejście restryk-
cyjnych przepisów dotyczą-
cych wypłat odszkodowań za
nietrzymanie się rozkładu
jazdy.
PKP Intercity bagatelizują
sprawę, wskazując na statysty-
ki. Paweł Ney, rzecznik spółki,
podkreśla, że poślizgi spowo-
dowane zamianą lokomotyw
stanowią zaledwie kilka pro-
cent wszystkich połączeń.
Urząd Transportu Kolejo-
wego rozważa wszczęcie
postępowania wyjaśniają-
cego w sprawie nieprze-
strzegania rozkładu jazdy
przez PKP Intercity.
W ubiegłą środę opisaliśmy, że
z powodu psujących się loko-
motyw przystosowanych do
prędkości 160 km/godz., pocią-
gi PKP Intercity nie są w sta-
Promocja
PepsiCo stawia
na zdrową
żywność
Andrew Jack
Jonathan Birchall
Financial Times
PepsiCo zadeklarowało, że
w ciągu nadchodzącej de-
kady ograniczy o jedną
czwartą zawartość soli, cu-
kru i tłuszczów nasyconych
w swoich najpopularniej-
szych produktach.
Amerykański koncern spo-
żywczy planuje o 25 proc.
ograniczyć do 2015 roku za-
wartość sody w porównaniu
z poziomem z 2006 roku
i o tyle samo zawartość cu-
kru i tłuszczów nasyconych
do 2020 roku. Jednocześnie
zwiększy ilość produktów
pełnoziarnistych, owoców,
warzyw, orzechów, ziaren
i niskotłuszczowych produk-
tów mlecznych.
Wcześniej podobne decyzje
podjęły inne amerykańskie
firmy spożywcze, między in-
nymi Con-Agra, Kraft i Cam-
bell.
PepsiCo nie podjęło zobo-
wiązań co do bezwzględnego
poziomu cukru i soli, ale od
2012 roku będzie umieszczało
zarówno wyliczenie kalorii,
jak i kluczowych składników
na opakowaniach. W zeszłym
tygodniu ogłosiło zaś, że wy-
eliminuje sprzedaż bezpo-
średnią napojów z pełną za-
wartością cukru ze szkół pod-
stawowych i średnich.
Zmiany w polityce firmy
obejmują między innymi za-
stąpienie oleju palmowego
słonecznikowym i cukru
sztucznymi słodzikami.
PepsiCo podało, że chce
w nadchodzącej dekadzie
zwiększyć sprzedaż portfela
zdrowszych, „dobrych dla
ciebie” produktów do 30 mld
dol. rocznie, z 10 mld obecnie.
Michael Bloomberg, bur-
mistrz Nowego Jorku, zaape-
lował w styczniu do restaura-
cji i firm spożywczych, by
w ciągu pięciu lat obniżyły za-
wartość soli w swoich posił-
kach.
Tłum. TK
© The Financial Times Limited
2010. All Right Reserved
269879457.043.png 269879457.044.png
Gospodarka
Dziennik Gazeta Prawna
30 marca 2010 nr 62 (2693) www.forsal.pl
C 5
TURYSTYKA W Europie nowych hoteli przybywało szybciej niż u nas
W SKRÓCIE:
Zagraniczne sieci wstrzymały inwestycje w Polsce
Toyota
sprzedała Mazdzie
technologię Priusa
Mazda wyprodukuje
własną hybrydę w opar-
ciu o Priusa – tak wynika
ze wspólnego komunika-
tu Toyoty i Mazdy. Do
napędu hybrydowego
używanego w priusach,
Mazda zamierza dołożyć
silnik nowej generacji
sky. Sprzedaż nowego
pojazdu hybrydowego
w Japonii rozpocznie się
w roku 2013.
Patrycja Otto
patrycja.otto@infor.pl
Kryzys nie wystraszył pol-
skich inwestorów z branży
hotelarskiej. To dzięki nim
w zeszłym roku przybyło
w kraju ponad 100 obiek-
tów. Teraz do gry wkraczają
zagraniczne sieci.
W ubiegłym roku branża ho-
telowa w Polsce wciąż odczu-
wała skutki spowolnienia.
Oszczędności w firmach za-
owocowały spadkiem podróży
służbowych. To przełożyło się
na 8-proc. spadek liczby noc-
legów, z których skorzystali
cudzoziemcy. Mimo to, jak wy-
nika z raportu Cushman
& Wakefield, udało się utrzy-
mać tendencję wzrostową
w branży. Skategoryzowanych
zostało ponad 100 nowych
obiektów, które dały 10 tys.
miejsc noclegowych w 5 tys.
pokoi. Obecnie w kraju jest
1797 hoteli z 176,6 tys. miejsc
w 88,8 tys. pokoi. W ciągu ro-
ku liczba pokoi i miejsc nocle-
gowych wzrosła o 6 proc.
– To zasługa przede wszyst-
kim polskich inwestorów, któ-
rych nie przestraszyły mniej-
sze przychody z działalności
oraz utrudniony dostęp do źró-
deł finansowania – zauważa
Andrzej Szafrański, analityk
rynku i redaktor naczelny por-
talu Hotelarstwo.pl.
Większość międzynarodo-
wych sieci postanowiła jednak
wstrzymać nowe projekty
w naszym kraju. To spowodo-
wało, że polski rynek rósł wol-
niej niż europejski.
Jednak, jak wynika z raportu
międzynarodowej kancelarii
prawnej DLA Piper na temat
perspektyw europejskiego ho-
telarstwa, to polski rynek
w porównaniu z globalnym ma
przed sobą bardziej optymi-
styczne perspektywy. Zaled-
wie 2 proc. liderów europej-
skiej branży hotelarskiej prze-
widuje poprawę sytuacji
w tym roku, chociaż przed ro-
kiem wzrostu spodziewało się
37 proc. respondentów.
Ponad połowa hotelarzy oba-
wia się, że ceny noclegów wró-
cą do poziomów sprzed kryzy-
su dopiero po 2012 r., tylko 36
proc. respondentów spodzie-
wa się wzrostu liczby nowych
inwestycji, a 32 proc. przewi-
duje ich spadek.
– W Polsce umiarkowany en-
tuzjazm wywołują planowane
międzynarodowe imprezy. Bę-
dą one stanowić impuls dla
sektora i przyczynią się do
wzrostu liczby inwestycji
i przychodów – mówi Krzysz-
tof Wiater, partner zarządzają-
cy polskiego biura DLA Piper.
Według GUS liczba turystów
korzystających z noclegów
spadła w styczniu tego roku do
191,3 tys. osób z ponad 200 tys.
w grudniu 2009 r. Kolejni in-
westorzy zagraniczni ogłasza-
ją jednak, że wracają do reali-
zacji projektów, uważając, że
spadek jest tylko przejściowy.
– W 2010 roku planujemy wy-
dać prawie 12 mln zł m.in. na
renowację hoteli Sheraton
Warsaw i Le Meridien Bristol.
W latach 2011–2012 otworzymy
piąty hotel Sheraton na Mazu-
rach – zapowiada Agnieszka
Róg-Skrzyniarz ze Starwood
Hotels & Resorts na Polskę.
Dalsze inwestycje planuje też
Warimpex, który przewiduje
budowę kilku hoteli ekono-
micznych marek Campanile
i Premiere Classe.
– Najbardziej dynamiczny
będzie chyba jednak Hilton,
który prowadzi zaawansowa-
ne rozmowy w sprawie 7–8 no-
wych inwestycji – zauważa An-
drzej Szafrański.
PR staną 7 kwietnia?
Jeszcze w tym tygodniu
PKP Polskie Linie Kolejo-
we, spółka zarządzająca
torami, podejmie decyzję
w sprawie długu Przewo-
zów Regionalnych – usły-
szeliśmy od Krzysztofa
Łańcuckiego, rzecznika
PKP PLK. W ubiegłym
tygodniu spółka zażądała
od PR uregulowania zale-
głych płatności za dostęp
do torów i zagroziła wy-
powiedzeniem umowy
z dniem 7 kwietnia. Jeśli
do tego dojdzie, ponad
3 tys. pociągów nie wyje-
dzie na tory. Według na-
szych informacji, pod
koniec lutego PR winna
była PKP PLK ponad
200 mln zł.
masz, cp
Promocja
TELEKOMUNIKACJA Bez specjalnej strategii
Operatorzy komórkowi walczą
o seniorów tylko reklamą
Michał Fura
michal.fura@infor.pl
wspólne przedsięwzięcie
Fundacji Lux Veritatis i spół-
ki CenterNet giełdowego gra-
cza Romana Karkosika, za-
proponowała tańsze rozmo-
wy w ramach sieci, ale głów-
nym wabikiem na klientów
był aparat telefoniczny, za-
projektowany głównie dla
osób starszych – prosty w ob-
słudze, z dużą klawiaturą, po-
siadający latarkę i przycisk
SOS. W marcu tego roku
spółka poinformowała, że
sprzedała 200 tys. kart SIM.
Najwięksi operatorzy –
Orange, Plus, Era i Play – by
nie utracić tej części klientów,
też wprowadzili podobne te-
lefony – np. ZTE czy Emporia.
– Bardzo często jest on wy-
bierany nie tylko przez sa-
mych seniorów, ale przez ich
najbliższych na prezent. Moż-
na go również wykorzystać
do dostępnych w Erze usług
telefonii stacjonarnej, które
są bardzo ważne dla tej gru-
py wiekowej – mówi Paweł
Szarkowski, dyrektor biura
marketingu usług abonamen-
towych PTC.
Żaden z operatorów nie
chce dokładnie powiedzieć,
jaką część klientów stanowią
seniorzy. Przyznają jednak,
że w przychodach jest to ra-
czej nisza.
– Klienci z tej grupy rzadziej
rozmawiają, wysyłają mniej
SMS-ów, rzadziej też korzy-
stają z usług dodanych i in-
ternetu – tłumaczy Marcin
Gruszka.
Seniorzy to dla nas ważna
grupa klientów – zapew-
niają operatorzy komórko-
wi. Na razie jednak głów-
nie wizerunkowa,
bo w przychodach ich
udział jest znikomy.
W jednej z emitowanych
w telewizji reklam operatora
sieci komórkowej Play dwóch
starszych mężczyzn zachwa-
la usługę darmowych roz-
mów. Wykorzystanie ich wi-
zerunku przez operatora nie
wynika jednak z tego, że
wprowadził on specjalnie
przygotowaną usługę dla se-
niorów. Nie zrobił tego i nie
ma na razie takich planów.
– Chodzi nam raczej o to, by
powiedzieć, że oferta, którą
posiadamy, jest uniwersalna
i adresowana także do se-
niorów – tłumaczy Marcin
Gruszka, rzecznik Playa.
Taką samą strategię stosu-
ją konkurenci – Era, Orange
i Plus. Nie oferują wcale spe-
cjalnych planów taryfowych
dla seniorów, bo uważają, że
nie da się przygotować takiej
oferty. Uznali jednak, że se-
niorzy to ważna grupa klien-
tów i trzeba się o nią upo-
mnieć w przekazach marke-
tingowych, gdy w połowie
ubiegłego roku na rynku po-
jawił się konkurent z ofertą
specjalnie skrojoną dla tej
grupy. Sieć wRodzinie,
269879457.046.png 269879457.047.png 269879457.048.png 269879457.049.png 269879457.050.png 269879457.051.png 269879457.052.png 269879457.053.png 269879457.054.png 269879457.055.png 269879457.057.png 269879457.058.png 269879457.059.png 269879457.060.png 269879457.061.png 269879457.062.png 269879457.063.png 269879457.064.png 269879457.065.png 269879457.066.png 269879457.068.png 269879457.069.png 269879457.070.png 269879457.071.png 269879457.072.png 269879457.073.png 269879457.074.png 269879457.075.png 269879457.076.png 269879457.077.png 269879457.079.png 269879457.080.png 269879457.081.png 269879457.082.png 269879457.083.png 269879457.084.png 269879457.085.png 269879457.086.png 269879457.087.png 269879457.088.png 269879457.090.png 269879457.091.png 269879457.092.png 269879457.093.png 269879457.094.png 269879457.095.png 269879457.096.png 269879457.097.png 269879457.098.png 269879457.099.png 269879457.101.png 269879457.102.png 269879457.103.png 269879457.104.png 269879457.105.png 269879457.106.png 269879457.107.png 269879457.108.png 269879457.109.png 269879457.110.png 269879457.112.png 269879457.113.png 269879457.114.png 269879457.115.png 269879457.116.png 269879457.117.png 269879457.118.png 269879457.119.png 269879457.120.png 269879457.121.png 269879457.123.png 269879457.124.png 269879457.125.png 269879457.126.png 269879457.127.png 269879457.128.png 269879457.129.png 269879457.130.png 269879457.131.png 269879457.132.png 269879457.134.png 269879457.135.png 269879457.136.png 269879457.137.png 269879457.138.png 269879457.139.png 269879457.140.png 269879457.141.png 269879457.142.png 269879457.143.png 269879457.145.png 269879457.146.png 269879457.147.png 269879457.148.png 269879457.149.png 269879457.150.png 269879457.151.png 269879457.152.png 269879457.153.png 269879457.154.png 269879457.156.png 269879457.157.png 269879457.158.png 269879457.159.png 269879457.160.png 269879457.161.png 269879457.162.png 269879457.163.png 269879457.164.png 269879457.165.png 269879457.167.png 269879457.168.png 269879457.169.png 269879457.170.png 269879457.171.png 269879457.172.png 269879457.173.png 269879457.174.png 269879457.175.png 269879457.176.png 269879457.178.png 269879457.179.png 269879457.180.png 269879457.181.png 269879457.182.png 269879457.183.png 269879457.184.png 269879457.185.png 269879457.186.png 269879457.187.png 269879457.189.png 269879457.190.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin