MEDIA PLANET z 30 marca 10 (nr 62).pdf

(4298 KB) Pobierz
g45k01.qxd
NIEZALEŻNY DODATEK TEMATYCZNY DYSTRYBUOWANY WRAZ Z DZIENNIKIEM GAZETĄ PRAWNĄ
Nr 1/Marzec 2010
SPEDYCJA, LOGISTYKA
TRANSPORT,
4
DO OPTYMALI-
ZACJI KOSZTÓW
Dużo
pustostanów
Wzrósł
popyt na
powierzchnię
magazynową
Nowe
wyzwania
Firmy kurier-
skie będą
poszerzać
pakiet usług
TRANSPORT
MORSKI CZEKA
STABILIZACJA
Michał Malon: Choć armatorzy zapowiadają podwyżki,
to szanse na ich wprowadzenie są znikome.
DR ARKADIUSZ KAWA
Katedra Logistyki
i Transportu, Uniwersytet
Ekonomiczny w Poznaniu
FOT: ISTOCKPHOTO.COM
KROKI
pakiet usług
269881075.017.png 269881075.018.png 269881075.019.png 269881075.020.png 269881075.001.png 269881075.002.png
F2 NIEZALEŻNY DODATEK TEMATYCZNY DYSTRYBUOWANY WRAZ Z DZIENNIKIEM GAZETĄ PRAWNĄ
WYZWANIA
W branży transportowej widać symptomy ożywienia
ale jeszcze przez rok – dwa lata będzie odczuwała skutki
spadku koniunktury.
POLECAMY
STRONA F4
inż. Dariusz
Szkiłondź
sales engineer
Cassioli Polska
Branża transportowa
„Producenci
decydują się na
wybór zautomaty-
zowanego systemu
składowania
towarów ze
względu na jego
opłacalność.”
W
poprzednich la-
tach obserwowa-
liśmy boom na
rynku usług trans-
portu drogowego.
Firmy decydowały się na powięk-
szenie floty, kupując lub leasingując
nowe pojazdy. Tymczasem ubiegły
rok minął branży transportowej
pod znakiem oszczędności. Symp-
tomy spowolnienia gospodarcze-
go widać już było w 2008 r., ale to
rok później trzeba było wprowa-
dzić konkretne działania. Okazało
się, że przewoźnicy muszą pozbyć
się części taboru, redukować za-
trudnienie lub zamykać lokalne
oddziały. Niestety mniejsze zain-
teresowanie usługami transporto-
wymi przełożyło się także na licz-
bę upadłości firm transportowych.
Nie było spektakularnych upadków.
Duże firmy odpowiednio wcześniej
zareagowały na sytuację gospodar-
czą – to część mniejszych firm znik-
nęła z rynku.
zań. Zamiast droższych przewozów
dedykowanych decydowali się na
tańsze przewozy konsolidowane.
I to właśnie firmy oferujące takie
usługi straciły najmniej. Wygrali też
ci, którzy w swoim portfolio posia-
dali klientów reprezentujących róż-
ne branże. Spowolnienie gospodar-
cze uderzyło w większość rodzajów
działalności, lecz w różnym stopniu.
Była to z pewnością szansa dla du-
żych firm transportowych, które mo-
gły zaoferować płynne przejście
z transportów całopojazdowych na
drobnicowe.
„Sytuacja na
rynku zmusiła
przewoźników
do szukania
elastycznych
rozwiązań
i inwestowania
w zarządzanie
transportem.”
- sea-air - jest wyjściem pośrednim.
Przewóz towarów trwa krócej niż
statkiem i jest tańsze niż transport
drogą powietrzną.
Leasing dla firm str. F3
Oferta leasingowa powinna być
dopasowana do potrzeb spółki.
Kosztowny system str. F4
Przewoźnicy system elektronicznego
poboru opłat może być zbyt drogi.
Złapać oddech
3 Na szczęście widać lekkie oży-
wienie rynku. W cyklu trans-
portowym normalne jest, że pod ko-
niec roku pojawiają się opłaty sezo-
nowe oraz wzrosty cen transportu.
Przez jakiś czas nie było typu pod-
wyżek, jednak pod koniec 2009 r.
wzrosło zainteresowanie transpor-
tem morskim i lotniczym. Natych-
miast zareagowali przewoźnicy
i podnieśli stawki. Mimo to nie ma
co liczyć, że za kilka miesięcy zapo-
mnimy o kryzysie. Jeszcze przez rok
lub dwa będziemy odczuwać jego
skutki. Niemniej sytuacja zaczęła się
poprawiać. Większe zainteresowa-
nie transportem nie przełoży się od
razu inwestycjami we flotę. Najpierw
przewoźnicy będą chcieli nadrobić
poprzednie straty i maksymalnie
wykorzystać obecnie posiadane za-
soby. Im bardziej ograniczona prze-
strzeń ładunkowa przy wzrastają-
cym popycie, tym jest ona droższa.
Dodatkowo, choć ilość przesyłek ma
tendencje wzrostową to wciąż nie
są to takie ilości jak przed kryzysem.
Jednak ten rok powinien być dla
branży lepszy niż ubiegły.
1 EDYCJA – MARZEC 2010
Bussines Developer:
Adam Jabłoński
Treść:
Urszula Światłowska
Project Manager:
Bartosz Kozłowski
Tel.: +48 22 401 75 26
E-mail:
bartosz.kozlowski@mediaplanet.com
Dystrybuowane z:
Dziennikiem Gazetą Prawną
Średni nakład jednorazowy:
164 130 egzemplarzy
Skład: Graphics & Design Studio,
Marcin Ziółkowski, www.gdstudio.pl
Kontakt z Mediaplanet:
Fax: +48 22 401 75 30
E-mail: info.pl@mediaplanet.com
przewoźników do szukania ela-
stycznych rozwiązań i inwestowania
w zarządzanie transportem. Walka
o klienta spowodowała odświeże-
nie wcześniej sprawdzonych rozwią-
zań i budowanie ofert łączonych.
Np. importerzy, którzy podjęli decy-
zję o zmianie droższego ale szybsze-
go transportu lotniczego, na tańszy
i wolniejszy – morski, mogli zastoso-
wać rozwiązanie łączące te rodzaje
transportu. Transport lotniczy towa-
rów z Dalekiego Wschodu trwa ok.
5-7 dni, gdy wybierze się drogę mor-
ską ten czas wzrasta do 32-37 dni. Po-
łączenie obu rodzajów transportu
Dywersyfikacja przychodów
1 Kryzys w branżach korzystają-
cych z usług transportowych
miał niekorzystny wpływ na prze-
woźników. Klienci zaczęli obserwo-
wać rynek, a co za tym idzie baczniej
zwracać uwagę na koszty transpor-
tu i szukać oszczędniejszych rozwią-
Mediaplanet jest wiodącym domem
wydawniczym na rynku europejskim.
Specjalizujemy się w tworzeniu wysokiej
jakości publikacji tematycznych w prasie
codziennej, online oraz broadcast.
Mediaplanet nie ponosi
odpowiedzialności za treść reklam.
Robert Mendruń,
Międzynarodowa Wyższa Szkoła
Logistyki i Transportu we Wrocławiu
ma się coraz lepiej
Odpowiedź
na potrzeby rynku
2 Sytuacja na rynku zmusiła
269881075.003.png 269881075.004.png 269881075.005.png 269881075.006.png
NIEZALEŻNY DODATEK TEMATYCZNY DYSTRYBUOWANY WRAZ Z DZIENNIKIEM GAZETĄ PRAWNĄ
RAZ Z DZIENNIKIEM G
F3
KROK
NOWOŚCI
1
4
SZUKAJ
ROZWIĄZAŃ
Ń
Elastyczne rozwiązanie
CZY WIESZ, ŻE...
kowskich PZWLP zakoń-
czyło wynikiem 71 297 po-
jazdów. W Full Service Leasingu
(FSL) było 57 632 samochodów,
w Leasingu z serwisem – 4 638,
a w wyłącznym zarządzaniu flo-
tą – 9 027 aut.
O Czy podczas
kryzysu leasing może być ko-
rzystny dla przedsiębiorstwa?
Odpowiedź:
mi dziewięcioma miesiącami
2009 r. Największy wzrost zano-
tował segment samochodów dos-
tawczych do 3,5 t.
cy której dalej można użytkować
obiekt umowy. Takie rozwiązanie
daje potrzebny zastrzyk kapitału.
Jednocześnie leasingobiorca da-
lej użytkuje swój sprzęt. Dodatko-
wo ratę leasingową można wliczyć
w koszty swojej działalności. Wady?
Trzymajmy się przykładu floty sa-
mochodowej. Decydując się na tę
formę refinansowania należy pa-
miętać, że auta nie mogą być zbyt
stare i mieć zbyt dużego przebie-
gu. Umowy leasingu zwrotnego
zawiera się na minimum 2 lata.
A to oznacza, że przez ten okres bę-
dzie trzeba korzystać z samocho-
dów oddanych w leasing. Kolejne
ryzyko dotyczy wyceny. Ta nie za-
wsze jest korzystna dla leasingo-
biorcy ze względu na różnicę mię-
dzy wartością księgową a rynkową.
Należy też pamiętać, że nie zawsze
najtańsza oferta jest najlepsza. Dla-
tego warto sprawdzić firmę leasin-
gową i jej doświadczenie.
O Tak ale oferta
leasingowa powinna być
dopasowana do potrzeb
przedsiębiorstwa.
Pełen pakiet
Podstawową zaletą leasingu pod-
czas spowolnienia gospodarczego
jest większa elastyczność firm le-
asingowych niż banków. To dobre
rozwiązanie dla przedsiębiorstw,
które nie mają dużej zdolności kre-
dytowej, nie mogą starać się o ko-
lejną pożyczkę albo mają wysokie
przychody podatkowe. Często też
w ramach umowy leasingowej moż-
na zdecydować się na dodatkowe
usługi, np. ubezpieczenie lub serwis
aut. Jednym z takich rozwiązań jest
full service leasing czyli finansowa-
nie i zarządzenie flotą oferowane
przy wynajmie długoterminowym.
Wraz z finansowaniem leasingo-
dawca zapewnia, m.in. ubezpiecze-
nie, serwisowanie aut i dostęp do
samochodów zastępczych. Inaczej
mówiąc zdejmuje z głowy praco-
dawcy problemy związane z zarzą-
dzaniem flotą. Zryczałtowane kosz-
Rok spadków
2 W 2009 r. według danych
Ubiegłego roku branża leasingo-
wa nie może uznać za udany. Jak
pokazują dane Związku Polskiego
Leasingu rynek leasingu zanotował
spadki w granicach 30 proc. Wpły-
nęło na to, m.in. ograniczenie inwe-
stycji w sektorze małych i średnich
przedsiębiorstw. Branża najmocniej
odczuła spadek zamówień w branży
transportowej. Szczególnie dotyczy
to pojazdów powyżej 3,5 t (obroty
w tym segmencie spadły o ponad
50 proc.). Lepiej wygląda sytuacja
w segmencie wynajmu długoter-
minowego samochodów. Jednak
wszystko wskazuje na to, że zła pas-
sa dla branży skończy się w tym
roku. Widać to choćby po wynikach
za IV kwartał ubiegłego roku. W tym
okresie odnotowano poprawę dy-
namiki w porównaniu w pierwszy-
ZPL odnotowano przeszło
29 proc. spadek nowej pro-
dukcji leasingu ruchomości.
Leszek Pomorski
prezes Polskiego Związku Wynajmu
i Leasingu Pojazdów
Poprawa
3 W IV kwartale 2009 r. od-
ty usług dodatkowych zawarte są
w racie leasingowej. Jeżeli firma dą-
ży do usunięcia kosztów floty z bi-
lansu, poprawy płynności finan-
sowej, a środki z kredytów chce prze-
znaczyć na rozwój własnego bizne-
su i inwestycje, to najlepszym wyj-
ściem jest skorzystanie z wynajmu
długoterminowego.
notowano ożywienie na
rynku pojazdów lekkich.
Spadki obrotu sięgające 27 proc.
w trzech pierwszych kwartałach,
w ostatnim wyhamowały do
5 proc. r/r.
Lepszy rok
4 Na podstawie danych GUS
Zastrzyk gotówki
Dobrym rozwiązaniem na trudniej-
sze czasy może być leasing zwrot-
ny. Polega on na sprzedaży firmie
leasingowej swoich środków trwa-
łych, np. floty samochodowej, a nas-
tępnie podpisaniu umowy, na mo-
i PKPP Lewiatan z końca
ub.r. ZPL uznało, że firmy
wychodzą z obecnego kryzysu sil-
niejsze niż po recesji z lat 2001-2002.
Szacuje, że 78 proc. dużych firm
uzyska w 2010 roku zysk netto.
LESZEK POMORSKI
prezes Polskiego Związku Wynajmu
i Leasingu Pojazdów
S Z U U U U U UK A A A A AJ
Floty w PZWLP
1 Rok 2009 floty firm człon-
Pytanie:
269881075.007.png 269881075.008.png
F4
NIEZALEŻNY DODATEK TEMATYCZNY DYSTRYBUOWANY WRAZ Z DZIENNIKIEM GAZETĄ PRAWNĄ
ZIENNIKIEM GAZETĄ
T
KROK
NOWOŚCI
2
Nowoczesny
Ostrożna
decyzja
INWESTUJ
Z GŁOWĄ
automatyczny magazyn
Przewoźnicy
obawiają się, że system
elektronicznego
poboru opłat może
być zbyt kosztowny
O Czy wprowadze-
nie zautomatyzowanego sys-
temu składowania towarów
się opłaca?
Odpowiedź:
tów, maksymalna elastyczność, er-
gonomia pracy, to czynniki w myśl
których konstruktor podejmuje de-
cyzje o wyborze właściwego rozwią-
zania. Złożoność tych czynników
i ich częste wzajemne wykluczanie
się sprawia, że na wstępnym etapie
projektowania kluczowe znaczenie
ma intuicja, wyczucie oraz doświad-
czenie konstruktora. Podczas kolej-
nego kroku, zaawansowane syste-
my do symulacji komputerowej, po-
zwalają na analizę funkcjonowania.
Ulepszenia wprowadzane są już na
etapie projektowania, co znajdu-
je odzwierciedlenie w znaczących
oszczędnościach dla klienta.
Najczęściej występującym rodza-
jem SKU jest Europaleta. Jednak chęć
zaspokojenia indywidualnych po-
trzeb klienta, zmusiła producentów
urządzeń do opracowania rozwiązań,
które pozwalają na operowanie rów-
nież produktami niespaletyzowa-
nymi. Takie rozwiązania zaprojek-
towane m.in. na potrzeby firm pro-
dukujących meble pomija koniecz-
ność paletyzowania materiałów oraz
eliminuje obrót pustych palet. Moż-
liwość kompletacji pojedynczego
zamówienia klienta bezpośrednio
na regale, wykonując automatyczne
komisjonowanie produktów bezpo-
średniego przepływających z pro-
dukcji, istotnie ogranicza pracę ludz-
ką, która normalnie ma miejsce
pomiędzy końcem linii produkcyj-
nej mebli a strefą wysyłki.
Coraz to nowe automatyczne
magazyny powstające w Polsce to
świadectwo, że polski przedsiębior-
ca jest otwarty na zaawansowane
rozwiązania magazynowe i trafnie
potrafi przeprowadzić rachunek
ekonomiczny, który wskazuje na
duże korzyści z ich wdrażania.
W lipcu 2011 roku ma zacząć dzia-
łać elektroniczny system poboru
opłat. Do końca marca Generalna
Dyrekcja Dróg Krajowych i Au-
tostrad do końca marca bieżące-
go roku chce zakończyć wstępną
ocenę wniosków firm chcących
zaprojektować, zbudować i obsłu-
giwać system. Kryterium wyboru
jest w 50 proc. cena i w 50 proc. pa-
rametry techniczne rozwiązań.
W pierwszym etapie wystarto-
wało dziesięć firm, do kolejnego
zakwalifikują się przedsiębior-
stwa, które spełnią kryteria pod-
stawowe, m.in. doświadczenia
i możliwości technicznych. Wy-
bór oferty oraz podpisanie umo-
wy z wykonawcą przewidziane
jest na czerwiec.
Założenie jest takie by za pomocą
systemu monitorować ile kilo-
metrów i po jakich drogach prze-
jechał pojazd i na tej podstawie
naliczać opłatę dla przewoźnika.
Jakie obawy towarzyszą branży
w związku z wprowadzeniem no-
wego rozwiązania? W Polsce pro-
blemów może być kilka. Pierwszy
najważniejszy dotyczy kosztów
funkcjonowania systemu. Jeże-
li te będą zbyt wysokie wpłynie
to na koszty korzystania z infra-
struktury drogowej. Obawy doty-
czą też faktu, że mimo kosztowne-
go systemu nie będziemy wyko-
rzystywać jego możliwości tech-
nicznych.
Obecnie w Europie stosowanych
jest kilka różnych systemów,
a przewoźnikom najbardziej ela-
styczny i efektywny wydaje się
system hybrydowy, wykorzystują-
cy bramki i elektroniczny przesył
danych w czasie rzeczywistym.
JAN BUCZEK
prezes Zrzeszenia Międzynarodowych
Przewoźników Drogowych w Polsce.
O Tak. Dzięk i
niemu można m.in. maksymal-
nie wykorzystać przestrzeń
magazynową.
Operatorzy logistyczni lub produ-
cenci decydują się na wybór zauto-
matyzowanego systemu składowa-
nia towarów ze względu na ekono-
miczną opłacalność tego rozwiąza-
nia. Dlatego bardzo ważnym etapem
budowy automatycznego magazy-
nu jest doradztwo i projektowanie
uwzględniające wszelkie aspekty
techniczne mające wpływ na uzy-
skanie oszczędności i niezawodne
funkcjonowanie urządzeń. Inwestor
wybierając dostawcę powinien wy-
magać od niego szczegółowej analizy
zawierającej wymiary regałów, moż-
liwości wykonania kanałów celem
zwiększenia przestrzeni w pionie za-
chowując ograniczenia urbanistycz-
ne, integracji z systemami zasilania
magazynów, zastosowania struktur
samonośnych. Czołowi producen-
ci proponują rozwiązania automa-
tycznego magazynu różniące się ze
względu na indywidualne wymaga-
nia klienta. Postępują w myśl zasa-
dy, że osiągnięcie optymalnych wy-
ników musi opierać się na elastycz-
ności. Dostawcy, a nie Klienta.
WYKORZYSTAĆ PRZESTRZEŃ. Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań,
tj zindywidualizowane urządzenia pobierające, optymalizuje pracę magazynu.
ścia towarów aż do ramp załadunku
ciężarówek. Ma też znaleźć optymal-
ne rozwiązania w obszarze zarzą-
dzania operacyjnego czyli prawi-
dłowe zarządzanie cyklami łączony-
mi, inteligentną alokację ładunków
w oparciu i wskaźnik dostępu każ-
dego SKU, wybór prawidłowego kry-
terium alokacji dla pojedynczych
artykułów lub grup produktów i skró-
cenie zmiennych czasów cyklu.
Współczesne wersje programów są
przygotowane do zintegrowania
z siecią zakładową klienta i są kom-
patybilne z nowoczesnymi tech-
nologiami w zakresie automatycz-
nej identyfikacji (m.in. RFID, Data
Matrix).
Elastyczne rozwiązania
Redukcja czasów przepływu, wzrost
poziomu usług, minimalizacja kosz-
FAKTY
Czy wiesz, że...
O
pozwala na zwiększenie prze-
strzeni magazynowej i współ-
czynnika gęstości składowania.
Jednymi z istotnych
O stosowanie
w automatycznych magazy-
nach zapewniają lepszą dba-
łość w zarządzaniu produktami
wysokowartościowymi
Automatyczne magazyny
O
czynników wpływających na
wybór automatycznego maga-
zynu są zwiększenie zdolności
przemieszczania produktów
oraz szybkości ich wydawania.
Zastosowanie nowych
Grunt to zarządzenie
Zastosowanie szeroko dostępnych
zaawansowanych rozwiązań z za-
kresu mechaniki i mechatroniki nie
gwarantuje zwiększenia zdolności
przepływu towarów. Ważnym ele-
mentem każdego rozwiązania jest
System Zarządzania Magazynem
WMS. Jego zadaniem jest koordyna-
cja i optymalizacja wszystkich pro-
cesów magazynowych, od strefy wej-
O
wpływają, m.in. na zwięk-
szenie elastyczności wobec
ciągłych zmian planów
produkcyjnych.
Producenci systemów
O
rozwiązań wpływa na zmini-
malizowanie ryzyka wystąpie-
nia fizycznych uszkodzeń towa-
ru, wyeliminowania błędów w
kompletowaniu zamówień
O
mają w swojej ofercie wie-
le urządzeń optymalizujących
pracę magazynu, m.in. zin-
dywidualizowane urządzenia
pobierające.
DARIUSZ SZKIŁĄDŹ
sales engineer Cassioli Polska
I N W W W W WE S S S S S ST U U UJ
Pytanie:
Automatyzacja magazynu
Rozwiązania
269881075.009.png 269881075.010.png 269881075.011.png 269881075.012.png
 
NIEZALEŻNY DODATEK TEMATYCZNY DYSTRYBUOWANY WRAZ Z DZIENNIKIEM GAZETĄ PRAWNĄ
RAZ Z DZIENNIKIEM G
F5
KROK
INSPIRACJE
3
7
PORÓWNAJ
OFERTY
J
CZY WIESZ, ŻE...
ściej wprowadzają proeko-
logiczne rozwiązania. Stosują au-
ta o napędzie hybrydowym, pro-
jektują sortownie tak by nie za-
nieczyszczać środowiska natu-
ralnego. W Polsce pojawiła się
dodatkowa usługa, która zapew-
nia nautralizację emisji CO2 po-
wstałej w trakcie transportu
przesyłki przez, m.in. inwestycje
w proekologiczne projekty i roz-
wiązania.
SKROJONE NA MIARĘ
Firmy kurierskie
wprowadzają oferty
dopasowane do potrzeb
konkretnych branż.
usługi dopasowane do po-
trzeb konkretnej branży. Jedną
z nich jest przewóz wrażliwych
przesyłek medycznych (np. prób-
ki medyczne), które wymagają
odpowiednich zabezpieczeń
i przechowywania w określonej
temperaturze.
Firmy kurierskie czekają
Na czas
3 Dostosowując się do potrzeb
O Jakie trendy
pojawiają się na rynku usług
kurierskich?
Odpowiedź:
„Firmy uważnie
przyglądały się
usługom szuka-
jąc najkorzystniej-
szych rozwiązań.”
niż powietrzną ale jest pięciokrot-
nie tańszy.
Międzynarodowo
4 Dla przedsiębiorstw korzy-
O Przede
wszystkim optymalizacja
kosztów i rozwiązania
dopasowane do potrzeb rynku.
Nowe rozwiązania
Firmy kurierskie udostępniają klien-
tom specjalne systemy do zarządza-
nia przesyłkami. Dzięki bardziej za-
awansowanym klient może sam czę-
ściowo przygotować przesyłkę do
wysłania, m.in. wydrukować ety-
kietę. Odpowiednio przygotowaną
paczkę przejmuje kurier i dostarcza
do miejsca przeznaczenia.
Są też rozwiązania dedykowane
poszczególnym segmentom rynku,
np. usługa dla branży motoryzacyjnej
w trybie Just in Time. Polega ona na
tym, że dostawy odpowiednich kom-
ponentów są realizowane na kon-
kretną godzinę. Inne rozwiązanie to
Courier on Board czyli transport nie-
wielkich przesyłek w bagażu podręcz-
nym, które kurier dostarcza przesyłkę
korzystając z najszybszego ogólno-
dostępnego lotu. Jednak tego typu
usługi są droższe niż standardowe.
stających z międzynarodo-
wych usług kurierskich więk-
szość firm przewozowych ma
specjalny pakiet usług związany
z zarządzaniem transportem
(m.in. odprawą celną, dokumen-
tacją).
Od kilku lat obserwujemy tenden-
cję spadkową cen usług kurierskich.
Spowolnienie gospodarcze spowo-
dowało, że zainteresowanie obniże-
niem stawek wśród przedsiębior-
ców znacznie się zwiększyło. W ze-
szłym roku choć cała branża wy-
hamowała, popyt na tańsze usługi
wzrósł. Jednocześnie firmy, szuka-
jąc oszczędności, uważnie przyglą-
dały się dostępnym usługom szu-
kając dla siebie jak najkorzystniej-
szych rozwiązań.
dr Arkadiusz Kawa
Katedra Logistyki i Transportu,
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Pakiet dodatkowy
5 W ofercie firm kurierskich
coraz częściej znajdują się
usługi logistyczne, takie jak opty-
malizacja zamówień i transportu,
zarządzanie zapasami, narzędzia
do kalkulacji kosztów.
odbiorców usług kurierskich wyty-
czało kierunki na rynku.
Jednym z trendów, który się nasi-
lił w zeszłym roku, była wzrastają-
ca rola transportu samochodowego.
By oszczędzić koszty firmy zaczęły
sugerować klientom zmianę środ-
ków transportu na tańsze ale wol-
niejsze, np. transport przesyłek do
Niemiec droga lądową trwa dłużej,
Mobilna kontrola
6 Śledzenie przesyłki to już
FAKTY
stały element oferty usług
kurierskich. Można to też robić
korzystając z urządzeń przeno-
śnych, np. telefonu komórkowego
za pomocą usługi sms.
Czy wiesz, że...
Mniej i częściej
Klienci firm kurierskich wysyłali
mniejsze partie towaru, w krótszych
odstępach czasu. Co przekładało się
na niższe koszty magazynowania.
To skłoniło niektóre firmy z branży
KEP (przesyłki kurierski, ekspresowe
i paczkowe) do poszerzenia zakresu
usług, np. o outsourcing. Jedną z ta-
kich ofert jest Parcel Factory. Polega
ona mniej więcej na tym, że to firma
kurierska magazynuje towary i do-
starcza je na zlecenie klienta. Choć
to rozwiązanie funkcjonuje od jakie-
goś czasu na rynkach światowych, to
w Polsce wciąż jest rzadko spotyka-
ne. I właśnie cięcie kosztów przez
O
w polskim rynku przesyłek
kurierskich i ekspresowych
mają DHL i UPS. Reszta tortu
podzielona jest między DPD,
TNT, GLS i kilkadziesiąt mniej-
szych spółek, m.in. Kolportera
i Siódemkę.
W sektorze Transport
tzw. wagę wolumetryczną
(objętościową), a nie rzeczywis-
tą, jeśli jest ona wyższa od rze-
czywistej mogą zostać naliczo-
ne opłaty dodatkowe.
Duża popularnością
O
cieszy się usługa Cash on
Delivery czyli przesyłki płatna
przy odbiorze.
Rozwój e-commerce
Tendencja wzrostowa
Wszystko wskazuje na to, że ten rok
będzie lepszy dla branży niż ubie-
gły. Firmy kurierskie będą koncen-
trować się na rozwoju, poszerzaniu
pakietu usług (np. o usługi „perso-
lalizowane”) i doskonaleniu już ist-
niejących.
Niecodzienne
zadania
7 Niektóre spółki decydują się
na transport nietypowych
przesyłek, tzw. Special services.
Obejmują one, np. przewóz ży-
wych zwierząt, towarów niebez-
piecznych lub niecodziennych.
Jedna z firm przewoziła maszty
o długości ok. 40 m, a inna tron
papieski.
O
i gospodarka magazynowa
pracuje 187 tys. kobiet, co stano-
wi niespełna 21,3 proc. ogółu za-
trudnionych.
Wszystkie firmy kurier-
O
sprawił, że polityce firm kurier-
skich coraz większe znaczenie
będzie odgrywała obsługa
małych i średnich firm oraz
klientów indywidualnych.
O
skie za podstawę do wylicze-
nia opłat za swe usługi przyjmują
DR ARKADIUSZ KAWA
Katedra Logistyki i Transportu,
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
P O O OR Ó W W W W W WN A
Moda na zieleń
1 Firmy kurierskie coraz czę-
Wrażliwa przesyłka
2 Spółki kurierskie oferują
nowe wyzwania
klientów na rynku są ofer-
ty dostaw na określoną godzinę
oraz dostaw synchronicznych.
Pytanie:
Największe udziały
269881075.013.png 269881075.014.png 269881075.015.png 269881075.016.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin