TYGODNIK PRAWA ADMINISTRACYJNEGO z 14 kwietnia 10 (nr 72).pdf

(748 KB) Pobierz
TPA_072_k01.qxd
nr 72 (2703)
14 kwietnia 2010
Tygodnik Prawa
Administracyjnego
SAMORZĄD
URZĄD PAŃSTWO
SPIS TREŚCI
Przewodnik
KOMENTARZ
Kary finansowe dla urzędników to zły pomysł
MEN WYJAŚNIA
Do 30 kwietnia samorządowcy muszą
złożyć oświadczenie o stanie majątku
Jak zwiększyć gminną sieć edukacji przedszkolnej
strona C2
FINANSE PUBLICZNE
Z pełnieniem funkcji publicznej w samorządzie terytorialnym wiążą się określone
obowiązki, takie jak między innymi konieczność corocznego składania oświadczeń
majątkowych. Informacje te są jawne z wyłączeniem danych o adresie zamieszkania
i o miejscu położenia nieruchomości.
Nieznajomość procedur postępowania
nie zwalnia z odpowiedzialności
Na jakie przepisy zamówień publicznych powinni
strony C4–C5
zwrócić uwagę urzędnicy
strona C3
Nowe prawo
SAMORZĄD TERYTORIALNY
Nieudzielenie absolutorium wójtowi
nie oznacza jego odwołania
Zobowiązany zapłaci za asystę organów
wojskowych w trakcie czynności egzekucyjnych
Czy konieczne są zmiany
w obecnym kształcie absolutorium
dla zarządu jednostek samorządowych strona C6
W przypadku prowadzenia egzekucji
administracyjnej w obrębie
nieruchomości należących
do wojska egzekutorowi asystować
będą funkcjonariusze służb
wojskowych.
Od 21 kwietnia obowiązywać będzie
rozporządzenie ministra obrony naro-
dowej określające zasady i tryb asy-
stowania organów podlegających te-
mu ministrowi w trakcie czynności eg-
zekucyjnych. Obowiązek wydania te-
go aktu prawnego związany był ze
zmianą delegacji zawartej w art. 50
par. 3 pkt 1 ustawy z 17 czerwca 1966 r.
o postępowaniu egzekucyjnym w ad-
ministracji (Dz.U. z 2005 r. nr 229, poz.
1954 ze zm.). Dotychczas problematy-
kę tę regulowało rozporządzenie mi-
nistra obrony narodowej z 16 stycznia
2002 r. w sprawie udzielania pomocy
i asystowania przez Żandarmerię Woj-
skową lub wojskowe organy porządko-
we przy wykonywaniu czynności
egzekucyjnych w administracji (Dz.U.
nr 8, poz. 75).
Zgodnie z nowym rozporządzeniem,
w zależności od tego, gdzie egzekucja
jest prowadzona, organem asystują-
cym będzie:
Żandarmeria Wojskowa (w przypad-
ku egzekucji w nieruchomości należą-
cej do Sił Zbrojnych RP, na okrętach
wojennych lub innych jednostkach pły-
wających Marynarki Wojennej),
na jest egzkucja, brak jest terenowej
jednostki Żandarmerii Wojskowej),
Służba Wywiadu Wojskowego lub
Służba Kontrwywiadu Wojskowego.
Asystowanie to polegać będzie na
zapewnieniu odpowiednich warun-
ków do przeprowadzenia czynności
egzekucyjnych, w szczególności po-
przez umożliwienie dostępu do miej-
sca, w którym mają być one dokona-
ne, oraz towarzyszeniu organowi eg-
zekucyjnemu w czasie ich trwania.
Służby te mają także zapewnić bez-
pieczeństwo uczestnikom postępowa-
nia, biorąc w szczególności pod uwa-
gę poszanowanie godności tych osób.
Asysta przeprowadzana będzie na pi-
semne wezwanie organu egzekucyjne-
go skierowane co najmniej siedem dni
przed terminem czynności egzekucyj-
nych. W pilnych przypadkach, zwłasz-
cza gdy zwłoka groziłaby udaremnie-
niem egzekucji, udzielenie asysty mo-
że nastąpić także na ustne wezwanie
organu egzekucyjnego. W takim przy-
padku kierownik jednostki organiza-
cyjnej Służby Kontrwywiadu Wojsko-
wego, kierownik jednostki organizacyj-
nej Służby Wywiadu Wojskowego lub
komendant terenowej jednostki orga-
nizacyjnej Żandarmerii Wojskowej, nie
wstrzymując asystowania, zażąda oka-
zania tytułu wykonawczego, na podsta-
wie którego jest prowadzona egzeku-
cja, oraz nadesłania, w terminie sied-
miu dni od dnia zakończenia czynno-
ści egzekucyjnych, sporządzonej przez
organ egzekucyjny kopii tytułu wyko-
nawczego i potwierdzenia wezwania
na piśmie. W przypadkach niecierpią-
cych zwłoki obowiązek asystowania
ciążyć będzie także na patrolach Żan-
darmerii Wojskowej pełniących służbę
w pobliżu miejsca prowadzenia czyn-
ności egzekucyjnych.
Z przebiegu tych czynności asystu-
jący funkcjonariusz sporządzi notat-
kę urzędową zawierającą określenie
terminu, miejsca i rodzaju prowadzo-
nej egzekucji, imię i nazwisko osoby
lub nazwę jednostki organizacyjnej,
przeciwko której egzekucja była skie-
rowana, oznaczenie organu egzeku-
cyjnego oraz imię i nazwisko osoby,
która wykonywała czynności egzeku-
cyjne, a także opis czynności wyko-
nanych w ramach asysty. Notatkę
przedstawi kierownikowi jednostki
organizacyjnej.
Zwrot kosztów z tytułu asystowania
ustalać się będzie w zryczałtowanej
wysokości 1,5 proc. przeciętnego mie-
sięcznego wynagrodzenia w sektorze
przedsiębiorstw bez wypłat nagród
z zysku w IV kwartale roku poprzed-
niego, ogłaszanego przez prezesa
GUS. Koszty te zaliczone zostaną do
opłat za czynności egzekucyjne, któ-
re obciążać będą zobowiązanego, wo-
bec którego były wykonywane czyn-
ności egzekucyjne.
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
W opisie przedmiotu zamówienia
można wskazać znaki towarowe
Kiedy zamawiający jest zobowiązany unieważnić
przeprowadzone postępowanie
strona C7
ORZECZNICTWO
Termin do wniesienia odwołania biegnie
od ostatniego dnia ogłoszenia
Rada gminy musi ustalić wysokość i zasady
pobierania opłaty dodatkowej
Wydanie decyzji musi poprzedzić wyczerpujące
rozpatrzenie dowodów
strona C8
LJ
Za tydzień
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra obrony narodowej
z 11 marca 2010 r. w sprawie asystowania
przez Służbę Kontrwywiadu Wojskowego,
Służbę Wywiadu Wojskowego, Żandarmerię
Wojskową lub wojskowe organy porządkowe
przy wykonywaniu czynności egzekucyjnych
w administracji (Dz.U. nr 54, poz. 324).
Jakich procedur musi dopełnić
gmina, żeby rozpocząć
remont lub budowę drogi
wojskowe organy porządkowe
wchodzące w skład służby garnizono-
wej albo służby wewnętrznej jednost-
ki wojskowej (w przypadku gdy
w miejscowości, w której prowadzo-
278360224.016.png 278360224.017.png
C 2
Tygodnik Prawa Administracyjnego
14 kwietnia 2010 nr 72 (2703) www.gazetaprawna.pl
Komentarze
WAŻNE ZMIANY, WAŻNE TERMINY
KOMENTARZ
Kary finansowe dla urzędników to zły pomysł
Fundusze Europejskie
Od początku tego roku najwięcej unijnych dotacji
wypłaciły województwa: małopolskie (366 mln zł),
dolnośląskie (202 mln zł) i śląskie (198 mln zł).
Najbardziej zagrożony jest Regionalny Program
Operacyjny na Mazowszu.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego poinformowało,
że realizacja programów krajowych idzie zgodnie z pla-
nem. Słabiej wypadły niektóre programy regionalne.
Województwo podlaskie wydało niespełna 42 mln zł,
a więc tylko jedną czwartą tego, co zaplanowało na
I kwartał. Dla porównania woj. dolnośląskie wykonało
prognozę w 650 proc. Wynik taki osiągnięto jednak dzię-
ki wyjątkowo ostrożnej prognozie na poziomie 31 mln zł.
Tymczasem w ciągu trzech miesięcy bieżącego roku re-
gion rozliczył ponad 200 mln zł. Oprócz Dolnego Śląska
cel na I kwartał 2010 r. wykonało jeszcze 9 województw:
kujawsko-pomorskie (215 proc.), łódzkie (318 proc.), ma-
łopolskie (249 proc.), opolskie (213 proc.), podkarpac-
kie (142 proc.), pomorskie (136 proc.), śląskie (103 proc.),
świętokrzyskie (117 proc.) i wielkopolskie (108 proc.).
Najbardziej zagrożonym i budzącym największe obawy
resortu jest RPO województwa mazowieckiego. Jeżeli
nic się nie zmieni, ministerstwo będzie zmuszone prze-
sunąć część alokacji z Mazowsza do innych programów.
Nawet dwanaście pensji będzie
musiał oddać urzędnik, który wydał
decyzję z naruszeniem prawa. Takie
zmiany do poselskiego projektu
ustawy o odpowiedzialności
odszkodowawczej funkcjonariuszy
publicznych za rażące naruszenie
prawa wprowadziła sejmowa
podkomisja. A szefowi urzędu, jeśli
nie zawiadomi prokuratury
o konieczności wszczęcia
postępowania przeciw swojemu
podwładnemu, grozić będzie nawet
do trzech lat pozbawienia wolności.
Lekarstwo może być gorsze od choroby.
Zagrożenie karą powodować może
wzrost asekuracji przy decyzjach urzęd-
niczych. Oznacza to z jednej strony –
usztywnienie formalizmu, z drugiej zaś
świadome wydłużanie procesu decyzyj-
nego poprzez rozmydlanie indywidualnej
odpowiedzialności. Polega to na przeka-
zywaniu spraw do różnorodnego opinio-
wania, konsultowania, uzgadniania. Przy-
bywa w takim trybie liczba różnorodnych
zespołów decyzyjnych, podzespołów ro-
boczych ds. skoordynowania wspólnego
Jarosław Kapsa
Urząd Miejski w Częstochowie
ność urzędnicza. Trudno jest określić,
kto osobiście odpowiada za błąd aparatu
skarbowego skutkujący zniszczeniem du-
żej firmy komputerowej. Nie sposób też
ustalić urzędniczej odpowiedzialności
w przypadkach katastrofy budowlanej
obiektu dopuszczonego przez nadzór bu-
dowlany do użytkowania. Obawiam się,
że kary najczęściej dotkną szeregowych
urzędników wydających drobne decyzje.
Tu bowiem łatwiej jest określić odpowie-
dzialność, np. za przekroczenie terminów
wskazanych w kodeksie postępowania
administracyjnego. Efekt będzie jak
ze ściganiem pijanych kierowców: groź-
ni są pijani automobiliści, a nam się uda-
je łapać pijanych rowerzystów.
Jako urzędnik dodam jeszcze: a kto
i w jakiej wysokości odpowiada za pro-
dukcję złego prawa. Bo błędy urzędnicze
są najczęściej pochodną niechlujności
i niespójności prawnych przepisów. Lep-
szym rozwiązaniem byłaby inwestycja
w kadry administracji publicznej, np. wła-
ściwe wynagradzanie urzędników, możli-
wości doszkalania oraz podnoszenia kwa-
lifikacji.
poglądu i gremium doradczych, by ów po-
gląd wzmocnić opinią społeczną. W efek-
cie – tam gdzie nie ma planów zagospo-
darowania (a więc na obszarze obejmu-
jącym ponad 80 proc. naszych miast), na
warunki zabudowy i zagospodarowania
zamiast 60 dni inwestor będzie oczeki-
wał 100 dni. Warunki zabudowy należą
bowiem do decyzji obarczonych sporą
dozą uznaniowości, a więc tym samym
obarczonych wysokim ryzykiem.
Życie pokaże, jaki będzie rzeczywisty
poziom i skutek odszkodowań. Zauważyć
można, że im wyższa szkoda społeczna,
tym bardziej rozmyta jest odpowiedzial-
Termomodernizacja budynków
KW
Tylko do 26 kwietnia samorządy mogą ubiegać się
m.in. o dofinansowanie termomodernizacji
urzędów, szkół i gminnych domów kultury. Nabór
wniosków przeprowadza Narodowy Fundusz
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W zależności od formy wsparcia różna będzie też in-
tensywność dofinansowania projektu. W przypadku
dotacji wyniesie ona maksymalnie 30 proc. kosztów
kwalifikowanych. Przy pożyczce będzie to maksymal-
nie 60 proc. kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia.
Przy czym minimalny koszt całkowity projektu to 10
mln zł. W puli pierwszego konkursu jest 780 mln zł,
z czego 260 mln zł zostanie przeznaczone na dofinan-
sowanie w formie dotacji, a 520 mln zł na pożyczki. Do-
finansowanie będzie przyznawane m.in. na ocieplenie
budynku, wymianę okien i drzwi zewnętrznych.
Jako zadanie dodatkowe, realizowane równolegle z ter-
momodernizacją obiektów, będzie można sfinansować
wymianę oświetlenia na energooszczędne. NFOŚiGW
planuje sfinansowanie termomodernizacji ok. 3 tys. bu-
dynków użyteczności publicznej. Środki na ten cel –
w sumie ponad 3 mld zł – mają pochodzić częściowo
z transakcji sprzedaży jednostek redukcji emisji gazów
cieplarnianych oraz środków NFOŚiGW.
Więcej na www.nfosigw.gov.pl
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ wyjaśnia
Jak zwiększyć gminną sieć edukacji przedszkolnej
Jednostki samorządu terytorialnego
poprzez efektywne finansowanie
edukacji przedszkolnej muszą
umiejętnie dostosować się
do lokalnych możliwości i potrzeb.
W tym celu w miejscach o małej
liczbie dzieci powinny tworzyć
punkty lub zespoły wychowania
przedszkolnego. Są one bardziej
korzystne dla gmin ze względu
na niższe koszty ponoszone
na dziecko niż w przedszkolu.
Równocześnie od 1 września 2009 r.
obowiązuje nowe rozporządzenie mini-
stra edukacji narodowej z 27 maja 2009 r.
w sprawie rodzajów innych form wycho-
wania przedszkolnego, warunków two-
rzenia i organizowania tych form oraz
sposobu ich działania (Dz.U. nr 83, poz.
693). Umożliwia ono tworzenie innych
(niż przedszkola i oddziały przedszkolne
w szkołach) form wychowania przed-
szkolnego, a tym samym na upowszech-
nianie dostępu do edukacji przedszkol-
nej, jak również wyrównywanie szans
edukacyjnych dzieci w wieku trzech do
pięciu lat z różnych środowisk. Zakłada-
nie i prowadzenie innych form wychowa-
nia przedszkolnego zarówno przez gmi-
ny, jak i przez osoby prawne i fizyczne jest
rozszerzeniem katalogu miejsc realizacji
wychowania przedszkolnego. Równocze-
śnie tworzenie punktów przedszkolnych
lub zespołów wychowania przedszkolne-
go jest korzystne dla gmin ze względu na
niższe koszty ponoszone na dziecko
uczęszczające na zajęcia w innej formie
wychowania przedszkolnego niż koszty
utrzymania dziecka w przedszkolu. Nie
oznacza to jednak, że tradycyjne przed-
szkola mają być zastąpione przez inne
formy wychowania przedszkolnego. Na-
leży podkreślić, że tylko w przypadkach
uzasadnionych warunkami demograficz-
nymi i geograficznymi rada gminy może
uzupełnić sieć publicznych przedszkoli
i oddziałów przedszkolnych w szkołach
podstawowych o inne formy wychowania
przedszkolnego.
Wskazane rozporządzenie precyzuje,
że zarówno punkty przedszkolne, jak
i zespoły wychowania przedszkolnego
są zobowiązane do realizacji całej pod-
stawy programowej, a nauczyciele za-
trudnieni w innych formach wychowa-
nia przedszkolnego muszą posiadać ta-
kie same kwalifikacje jak nauczyciele
w przedszkolach. Z kolei dzienny wy-
miar zajęć w punkcie lub zespole, usta-
lony przez organ prowadzący, np. gmi-
nę, nie może być niższy niż wymiar za-
jęć, w czasie których jest realizowana
podstawa programowa wychowania
przedszkolnego. Równocześnie nic nie
stoi na przeszkodzie, aby inna forma wy-
chowania przedszkolnego zapewniała
dziecku opiekę w pełnym wymiarze.
Obecnie, i w najbliższych latach zada-
nia dotyczące edukacji przedszkolnej są
i będą współfinansowane z Europejskie-
go Funduszu Społecznego w ramach
Priorytetu IX Programu Operacyjnego
Kapitał Ludzki. Program ten przewiduje
różne obszary wsparcia w zakresie edu-
kacji przedszkolnej. Projekty konkurso-
we dotyczą przede wszystkim: tworzenia
przedszkoli (w tym również uruchamia-
nia innych form wychowania przedszkol-
nego) na obszarach i w środowiskach o ni-
skim stopniu upowszechnienia edukacji
przedszkolnej (w szczególności na obsza-
rach wiejskich), wsparcia istniejących
przedszkoli (w tym również funkcjonują-
cych innych form wychowania przed-
szkolnego) w celu umożliwienia większej
liczbie dzieci korzystania z wychowania
przedszkolnego (np. wsparcie dla placó-
wek zagrożonych likwidacją, wydłużenie
godzin pracy placówek, uruchomienie do-
datkowych oddziałów, zatrudnienie do-
datkowego personelu). Za realizację dzia-
łań w ramach Priorytetu IX PO KL odpo-
wiedzialne są samorządy województw ja-
ko instytucje pośredniczące. Na
powyższe działania zaplanowano w la-
tach 2007–2013 łącznie ponad 243 mln eu-
ro. Dodatkowo wszystkie organy prowa-
dzące różne formy edukacji przedszkol-
nej (m.in. gminy) mogą występować o do-
datkowe fundusze z innych programów.
Informacje na temat pozyskania środków
na projekty inwestycyjne dotyczące re-
montów, modernizacji, wyposażenia
w sprzęt budynków, w których
planuje się prowadzenie wychowa-
nia przedszkolnego, dostępne są na stro-
nach: www.funduszeeuropejskie.gov.pl,
www.efs.gov.pl czy www.pafw.pl (na pod-
stawie odpowiedzi interpelację nr 11282).
ŁS
PROBLEM
W jaki sposób gminy mogą zwiększyć
liczbę placówek przedszkolnych? Czy
samorządy mogą liczyć na wsparcie
finansowe związane z realizacją tych
zadań?
Dyrektor szkoły
Prezydent podpisał nowelizację ustawy o systemie
oświaty zmieniającą zasady nadzorowania
konkursów na dyrektorów szkół. W ocenie resortu
edukacji organy prowadzące publiczne szkoły
i przedszkola powinny dążyć do zakończenia
prowadzonych postępowań konkursowych
do 23 kwietnia.
Zgodnie z podpisaną nowelizacją za nadzór nad postę-
powaniem konkursowym na stanowisko dyrektora pu-
blicznej szkoły lub placówki będzie odpowiadał wójt,
burmistrz, prezydent miasta, zarząd powiatu i zarząd
województwa. Ustawa wejdzie w życie po 14 dniach od
jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Jak poinformował
resort edukacji, zmiany wprowadzone nowelizacją
zostaną uwzględnione w projekcie rozporządzenia
w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrek-
tora publicznej szkoły lub placówki oraz trybu pracy ko-
misji konkursowej. MEN ma czas na wydanie nowego
rozporządzania do 23 kwietnia 2010 r. Do tego czasu
organy prowadzące publiczne szkoły, przedszkola lub
placówki powinny dążyć do zakończenia prowadzonych
postępowań konkursowych.
ŁS
MEN INFORMUJE
Przekazując gminom 1 stycznia 1994 r. za-
danie zakładania i prowadzenia m.in.
publicznych przedszkoli, ustawodawca
określił charakter przekazanych przez
państwo zadań jako obowiązkowe zada-
nia własne gmin (art. 104 ust. 1 i art. 105
ustawy z 7 września 1991 r. o systemie
oświaty, Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572
z późn. zm.). Równocześnie, zgodnie z art.
7 ust. 1 pkt 8 ustawy z 8 marca 1990 r. o sa-
morządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr
142, poz. 1591 z późn. zm.), do zadań wła-
snych gminy należy zaspokajanie zbioro-
wych potrzeb wspólnoty w zakresie edu-
kacji publicznej. Sam sposób realizacji
powyższego zadania zależy od wielu
czynników, m.in. potrzeb wielu grup spo-
łecznych w szerokim ujęciu, możliwości
finansowych gminy, ogólnego bilansu
miejsc w przedszkolach oraz ustawowe-
go obniżenia wieku szkolnego. W tym
kontekście polityka rządu wyznacza
szczególną rolę samorządom lokalnym,
od których oczekuje się efektywnego pro-
wadzenia finansowania, m.in. edukacji
przedszkolnej, oraz umiejętnego dosto-
sowywania się do lokalnych możliwości
i potrzeb.
Tygodnik Prawa
Administracyjnego
Redaktorzy prowadzący:
Łukasz Sobiech, tel. (22) 530 40 62,
lukasz.sobiech@infor.pl
Leszek Jaworski, tel. (22) 531 48 42,
leszek.jaworski@infor.pl
278360224.018.png 278360224.019.png
14 kwietnia 2010 nr 72 (2703) www.gazetaprawna.pl
Tygodnik Prawa Administracyjnego
C 3
Finanse publiczne
Naruszenie dyscypliny
Nieznajomość procedur postępowania nie zwalnia z odpowiedzialności
Co czwarty czyn naruszający dyscyplinę finansów
publicznych popełniony w 2009 roku dotyczył zamówień
publicznych – wynika ze sprawozdania z działalności
komisji orzekających. Za popełnione błędy komisje
wymierzyły urzędnikom najczęściej kary upomnienia
lub nagany.
W konsekwencji dochodziło
do wydatków powodujących
przekroczenie kwoty ustalo-
nej w rocznym planie finanso-
wym jednostki. Spowodowa-
ne to było zaniedbaniami lub
niewypełnieniem obowiąz-
ków w zakresie kontroli finan-
sowej (147 przypadków, co
stanowiło 11,7 proc. wszyst-
kich czynów). Naruszenia te
dotyczą w szczególności kie-
rowników jednostek. Równo-
cześnie szefowie jednostek
budżetowych zaciągali zobo-
wiązania bez upoważnienia
albo z przekroczeniem jego
zakresu. Popełnienie takiego
czynu komisje I instancji
przypisały 111 obwinionym, co
stanowiło 8,8 proc. wszyst-
kich czynów.
Ponadto w stu przypadkach
naruszenie dyscypliny finan-
sów dotyczyło przekazania
dotacji z naruszeniem zasad
lub trybu ich przyznawania.
Błędy dotyczyły również nie-
rozliczenia lub nietermino-
wego rozliczenia dotacji oraz
nieustalenia kwoty dotacji
podlegającej zwrotowi do bu-
dżetu. Kolejną grupę najczę-
ściej popełnianych naruszeń
stanowiło nieprzekazanie lub
nieterminowe przekazanie do
budżetu pobranych docho-
dów należnych Skarbowi Pań-
stwa bądź niedokonanie
wpłaty do budżetu w należnej
wysokości. Takie czyny przy-
pisano 93 obwinionym.
Odpowiedzialność
za naruszenie
dyscypliny finansów
publicznych
wa inna niż w czasie popełnie-
nia tego naruszenia, stosuje
się ustawę nową, z tym że na-
leży stosować przepisy obo-
wiązujące w czasie popełnie-
nia naruszenia, jeżeli są one
względniejsze dla sprawcy.
Dodatkowo gdy według nowej
ustawy określone działanie
lub zaniechanie objęte orze-
czeniem nie stanowi już naru-
szenia dyscypliny finansów
publicznych, ukaranie ulega
zatarciu z mocy prawa.
Kolejną przyczyną skutku-
jącą odstąpieniem od ukara-
nia było ustalenie, że spraw-
cy nie można przypisać winy
w czasie popełnienia naru-
szenia. W takim przypadku
urzędnik nie podlega odpo-
wiedzialności za naruszenie
dyscypliny finansów publicz-
nych. Jako trzecią przyczynę
uniewinnień określono błęd-
ne ustalenia stanu faktyczne-
go lub błędną interpretację
przepisów prawa. Dotyczy to
w szczególności możliwości
ponoszenia odpowiedzialno-
ści przez osoby, którym po-
wierzono obowiązki w zakre-
sie gospodarki finansowej.
Chodzi więc o dwie sytuacji
określone w art. 78 ust. 1 pkt
1 i 2 ustawy. Uniewinnienie
następuje więc, gdy zarzuca-
nego czynu nie popełniono
lub w zarzucanym czynie
brak jest znamion narusze-
nia dyscypliny finansów pu-
blicznych.
Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl
jano obowiązek zamieszcze-
nia ogłoszenia w postępowa-
niu o udzielenie zamówienia.
Naruszenie dyscypliny fi-
nansów publicznych wiązało
się również z łamaniem prze-
pisów dotyczących rachunko-
wości. W ocenie komisji orze-
kających urzędnicy w wielu
sytuacjach zaniechali prze-
prowadzenia lub rozliczenia
inwentaryzacji oraz wykazy-
wali w sprawozdaniu budże-
towym dane niezgodne z ewi-
dencją księgową (208 przy-
padków, co stanowi 16,6 proc.
wszystkich czynów). Dość
często obwinieni dokonywali
również wydatków bez upo-
ważnienia albo z przekrocze-
niem zakresu upoważnienia.
Karami orzekanymi
przez komisje są:
upomnienie;
nagana;
kara pieniężna;
zakaz pełnienia funkcji
związanych z dysponowa-
niem środkami publiczny-
mi od roku do pięciu lat od
dnia uprawomocnienia się
orzeczenia.
Przewodniczący Głównej
Komisji Orzekającej (GKO)
w sprawach o naruszenie dys-
cypliny finansów publicznych
przedstawił sprawozdanie
z działalności GKO oraz zbior-
cze sprawozdanie z działalno-
ści komisji orzekających I in-
stancji w 2009 roku. Wynika
z niego, że w zeszłym roku
GKO rozpoznała 114 spraw,
a komisje I instancji (regional-
ne i resortowe) wydały roz-
strzygnięcia wobec 1318 obwi-
nionych.
Wymiar kary
Spośród 114 odwołań, jakie
rozpatrzyła GKO, tylko w 27
przypadkach komisja utrzy-
mała orzeczenia I instancji.
W zdecydowanej większości
(72 sprawy) rozstrzygnięcia
komisji regionalnych i resor-
towych były uchylane i albo
zmieniane (42 przypadki),
albo przekazywane do po-
nownego rozpatrzenia (30
przypadki). Ponadto GKO
osiem postępowań odwoław-
czych umorzyła, a siedem po-
zostawiła bez rozpoznania.
Z kolei ze statystyki doty-
czącej komisji resortowych
i regionalnych wynika, że wy-
dały one orzeczenia wobec
1062 obwinionych (w 256
przypadkach postępowanie
umorzono). Komisje uniewin-
niły 272 osoby, czyli 25,6 proc.
wszystkich obwinionych,
a 790 urzędników uznały win-
nymi naruszenia dyscypliny
finansów publicznych (74,4
proc.). Jednak z tej liczby uka-
rano 296 osoby. W większości
przypadków (62,5 proc., 494
osoby) komisje odstąpiły od
wymierzenia kar.
Z przedstawionych danych
wynika ponadto, że wobec
ukaranych najczęściej wymie-
rzano upomnienia (262 osoby).
Karę nagany przypisano zale-
dwie co dziesiątemu ukarane-
mu (29 osób), a karę pieniężną
co pięćdziesiątemu (5 osób).
Komisje orzekające, co od lat
jest tradycją, nie orzekły kary
zakazu pełnienia funkcji zwią-
zanych z dysponowaniem
środkami publicznymi.
Najczęstsze naruszenia
Sprawozdanie z działalności
komisji orzekających pokazu-
je, które czyny naruszające
dyscyplinę finansów publicz-
nych popełniano najczęściej.
Na pierwszym miejscu znala-
zły się czyny naruszające
przepisy o zamówieniach pu-
blicznych (317 przypadków).
Błędy popełniane przez
urzędników wiązały się
przede wszystkim z udziele-
niem zamówienia wykonaw-
cy, który nie został wybrany
w trybie określonym w pra-
wie zamówień publicznych.
Dodatkowo podejmowane
rozstrzygnięcia naruszały za-
sady uczciwej konkurencji
bądź też w ich wyniku pomi-
Kto odpowiada
Za naruszenie dyscypli-
ny finansów publicznych
odpowiadają:
osoby wchodzące
w skład organu wykonują-
cego budżet lub plan finan-
sowy jednostki sektora fi-
nansów publicznych albo
jednostki niezaliczanej do
sektora finansów publicz-
nych otrzymującej środki
publiczne lub zarządzające-
go mieniem tych jednostek;
pracownicy jednostek
sektora finansów publicz-
nych, którym powierzono
określone obowiązki w za-
kresie gospodarki finan-
sowej lub czynności prze-
widziane w przepisach
o zamówieniach publicz-
nych;
kierownicy jednostek
sektora finansów publicz-
nych;
osoby gospodarujące
środkami publicznymi
przekazanymi jednostkom
niezaliczanym do sektora
finansów publicznych.
Podstawy uniewinnienia
Główną przyczyną uniewin-
nień była zmiana stanu praw-
nego następująca między da-
tą wydania orzeczenia przez
komisję I instancji a wyda-
niem orzeczenia przez GKO.
Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy
o odpowiedzialności za naru-
szenie dyscypliny finansów
publicznych, jeżeli w czasie
orzekania w sprawie o naru-
szenie dyscypliny finansów
publicznych obowiązuje usta-
Podstawa prawna
Ustawa z 17 grudnia 2004 r. o od-
powiedzialności za naruszenie
dyscypliny finansów publicznych
(Dz.U. z 2005 r. nr 14, poz. 114).
EKSPERT WYJAŚNIA
Na jakie przepisy zamówień publicznych powinni zwrócić uwagę urzędnicy
Czy kierownik jednostki sektora
finansów publicznych ponosi
odpowiedzialność za naruszenie
przepisów prawa zamówień
publicznych? Czy można zwolnić
się z odpowiedzialności? O czym
powinien pamiętać, podejmując
decyzję?
Z 317 czynów dotyczących narusze-
nia przepisów o zamówieniach pu-
blicznych aż 79 z nich związanych
było z udzieleniem zamówienia wy-
konawcy, który nie został wybrany
w trybie określonym w przepisach,
zaś 56 czynów
– z udzieleniem zamówienia, które-
go przedmiot lub warunki zostały
określone w sposób naruszający
zasady uczciwej konkurencji.
Wreszcie 108 czynów związanych
było z innym niż powyższe narusze-
niem przepisów o zamówieniach
publicznych, mającym wpływ na
wynik postępowania. Istotną liczbę
stanowią również czyny związane
z naruszeniem obowiązku złożenia
przez członka komisji przetargowej
lub inną osobę wykonującą czynno-
ści w postępowaniu oświadczeń
wymaganych przepisami o zamó-
wieniach publicznych (84 czyny).
Naruszenie dyscypliny finansów
publicznych polegających na naru-
szeniu przepisów zamówieniowych
zarzucano przede wszystkim kie-
rownikom jednostek udzielających
zamówień. W tym miejscu warto
wskazać, że przepisy i orzecznic-
two w sprawach związanych z dys-
cypliną finansów publicznych
kształtują wzorzec kierownika jed-
nostki sektora finansów publicz-
nych, posiadającego odpowiednie
wykształcenie, kwalifikacje zawo-
dowe, doświadczenie oraz indywi-
dualne predyspozycje, pozwalające
na gromadzenie i wydatkowanie
środków publicznych oraz gospo-
darowanie mieniem w imieniu kie-
rowanej przez siebie jednostki
w sposób zgodny z prawem, celo-
wy, oszczędny, z poszanowaniem
zasady uzyskania jak najlepszych
rezultatów z poczynionych nakła-
dów. Kierownik jednostki, przyjmu-
jąc powierzone mu stanowisko,
Agnieszka Kurowska
prawnik w Instytucie Zamówień Publicznych
do stosowania ustawy – Prawo za-
mówień publicznych. Powierzenie
wykonania określonych czynności
podległym kierownikowi jednostki
osobom lub podmiotom nie zwalnia
go z odpowiedzialności za wykona-
nie tych czynności zgodnie z pra-
wem. Dodatkowo z racji pełnionej
funkcji kierownik jednostki powi-
nien znać konsekwencje naruszenia
obowiązujących przepisów, a w ra-
zie wątpliwości interpretacyjnych
powinien dokładnie przeanalizować
przepisy przed podjęciem decyzji.
W szczególności istotna wydaje się
znajomość podstawowych zasad
udzielania zamówień publicznych,
tj. zasady uczciwej konkurencji, za-
sady równego traktowania wyko-
nawców, zasady proporcjonalności
oraz zasady obiektywizmu.
W jednym z orzeczeń GKO uznała,
że za uchybienie obowiązkom
w zakresie gospodarki finansowej
uznać należy bezgraniczne zaufa-
nie do podległych pracowników od-
nośnie do przestrzegania przez
nich obowiązujących przepisów
i dokonywania prawidłowej ich in-
terpretacji i zaniechanie dokonania
weryfikacji wniosków przedstawio-
nych przez komisję przetargową
i podstawowych czynności kontrol-
nych (orzeczenie z 7 marca 2005 r.,
sygn. DF/GKO/Odw.-120/163/
2004/1376, niepubl.).
Kierownik zamawiającego powi-
nien także znać obowiązujące
przepisy z zakresu zamówień pu-
blicznych, jak również zapewnić, by
podległe mu osoby i podmioty, wy-
konujące określone czynności
w postępowaniach, posiadały tę
znajomość w stopniu zapewniają-
cym zarówno właściwe wykonywa-
nie obowiązków, jak i przestrzega-
nie prawa. Wreszcie, zmiana ewen-
tualnych przepisów powinna być
zauważona przez kierownika za-
mawiającego, który ponosi pełną
odpowiedzialność za całość pro-
wadzonych postępowań w spra-
wach zamówień publicznych (orze-
czenie GKO z 23 października
2006 r., DF/GKO-4900-
73/91/06/2242, niepubl.).
przyjmuje również pełną odpowie-
dzialność związaną z wykonywa-
niem tej funkcji. Analiza przedsta-
wionych wyżej danych statystycz-
nych pozwala na wypracowanie re-
komendacji dla kierowników
zamawiających. Przede wszystkim
na kierowniku jednostki ciąży obo-
wiązek znajomości określonych
przepisów. Nieznajomość prawa
zamówień publicznych nie zwala-
nia więc od odpowiedzialności za
naruszenie dyscypliny finansów
publicznych.
Kierownik jednostki sektora finan-
sów publicznych obowiązany jest
ŁZ
278360224.001.png 278360224.002.png 278360224.003.png 278360224.004.png 278360224.005.png
C 4
Tygodnik Prawa Administracyjnego
14 kwietnia 2010 nr 72 (2703) www.gazetaprawna.pl
Przewodnik
Do 30 kwietnia samorządowcy muszą złożyć
Z pełnieniem funkcji publicznej w samorządzie
terytorialnym wiążą się określone obowiązki, takie jak
między innymi konieczność corocznego składania
oświadczeń majątkowych. Informacje te są jawne
z wyłączeniem danych o adresie zamieszkania i o miejscu
położenia nieruchomości.
Wzory składanych oświad-
czeń określają rozporządze-
nia prezesa Rady Ministrów
z 26 lutego 2003 r.
Majątek osobisty
wicestarosta, członek zarzą-
du powiatu, sekretarz powia-
tu, skarbnik powiatu, kierow-
nik jednostki organizacyjnej
powiatu, osoba zarządzająca
i członek organu zarządzające-
go powiatową osobą prawną
oraz osoba wydająca decyzje
administracyjne w imieniu sta-
rosty – staroście,
wicemarszałek wojewódz-
twa, członek zarządu woje-
wództwa, skarbnik woje-
wództwa, kierownik woje-
wódzkiej samorządowej jed-
nostki organizacyjnej, osoba
zarządzająca i członek orga-
nu zarządzającego woje-
wódzką osobą prawną oraz
osoba wydająca decyzje ad-
ministracyjne w imieniu mar-
szałka województwa – mar-
szałkowi województwa.
Wojewoda i przewodniczą-
cy rady (sejmiku) przekazują
kopie oświadczeń majątko-
wych, które im złożono – od-
powiednio – wójtowi (burmi-
strzowi, prezydentowi mia-
sta), staroście, marszałkowi
województwa.
Do majątku osobistego
każdego z małżonków
należą:
przedmioty majątkowe
nabyte przed powstaniem
wspólności ustawowej,
przedmioty majątkowe
nabyte przez dziedzicze-
nie, zapis lub darowiznę,
chyba że spadkodawca lub
darczyńca inaczej posta-
nowił (np. że spadek wej-
dzie w skład majątku
wspólnego małżonków),
prawa majątkowe wyni-
kające ze wspólności łącz-
nej podlegającej odrębnym
przepisom (np. wspólność
majątkowa wspólników
spółki cywilnej),
przedmioty majątkowe
służące wyłącznie do za-
spokajania osobistych po-
trzeb jednego z małżon-
ków,
prawa niezbywalne, któ-
re mogą przysługiwać tyl-
ko jednej osobie (np. pra-
wo do nieodpłatnego na-
bycia akcji),
przedmioty uzyskane
z tytułu odszkodowania za
uszkodzenie ciała lub wy-
wołanie rozstroju zdrowia
albo z tytułu zadośćuczy-
nienia za doznaną krzyw-
dę. Nie dotyczy to jednak
renty należnej poszkodo-
wanemu małżonkowi z po-
wodu całkowitej lub czę-
ściowej utraty zdolności
do pracy zarobkowej albo
z powodu zwiększenia się
jego potrzeb lub zmniej-
szenia widoków powodze-
nia na przyszłość,
wierzytelności z tytułu
wynagrodzenia za pracę
lub z tytułu innej działal-
ności zarobkowej jednego
z małżonków,
przedmioty majątkowe
uzyskane z tytułu nagrody
za osobiste osiągnięcia
jednego z małżonków,
prawa autorskie i prawa
pokrewne, prawa własno-
ści przemysłowej oraz in-
ne prawa twórcy,
przedmioty majątkowe
nabyte w zamian za skład-
niki majątku osobistego,
chyba że przepis szczegól-
ny stanowi inaczej.
Wymagane informacje
Oświadczenie majątkowe do-
tyczy majątku odrębnego (od
nowelizacji kodeksu rodzinne-
go i opiekuńczego z 17 czerw-
ca 2004 r. nazywa się go ma-
jątkiem osobistym) osoby zo-
bowiązanej do jego złożenia
oraz majątku objętego małżeń-
ską wspólnością majątkową.
W skład majątku wspólnego
wchodzą wszystkie składniki
majątkowe nabyte w trakcie
trwania małżeństwa. Chodzi
tu w szczególności o pobrane
wynagrodzenie za pracę oraz
za inne usługi świadczone oso-
biście przez którekolwiek
z małżonków, a także dochody
z majątku wspólnego i mająt-
ków osobistych każdego z mał-
żonków (art. 31 k.r.o).
Oświadczenie to nie obej-
muje osobistego majątku
małżonka samorządowca.
Jeżeli została zawarta mał-
żeńska umowa majątkowa wy-
łączającą wspólność ustawo-
wą, przedmioty majątkowe,
które stanowią majątek osobi-
sty małżonka, nie powinny być
ujawnianie w oświadczeniu.
Analogicznie w oświadczeniu
nie wymienia się składników
majątkowych, które pomimo
funkcjonowania wspólności
ustawowej weszły do majątku
osobistego drugiego z małżon-
ków.
Osoba składająca oświad-
czenie majątkowe określa
w nim przynależność po-
szczególnych składników ma-
jątkowych, dochodów i zobo-
wiązań do majątku osobiste-
go i majątku objętego małżeń-
ską wspólnością majątkową.
Do oświadczenia należy dołą-
czyć kopię PIT za rok po-
przedni wraz z ewentualną je-
go korektą. Obowiązek ten
odnosi się do korekty zezna-
nia podatkowego, a nie
oświadczenia majątkowego.
Leszek Jaworski
leszek.jaworski@infor.pl
wództwa. Taki sam obowią-
zek ciąży także na:
wójcie (burmistrzu, prezy-
dencie miasta i jego zastęp-
cy),
Wprowadzenie ustawowego
obowiązku składania oświad-
czeń majątkowych przez oso-
by pełniące funkcje publicz-
ne stanowi jeden z elemen-
tów działań antykorupcyj-
nych podjętych przez
ustawodawcę. Inne wiążą się
z ograniczeniami w zakresie
swobody bądź w ogóle do-
puszczalności prowadzenia
działalności gospodarczej, za-
wierania określonych przepi-
sami umów cywilnopraw-
nych z organami jednostek
samorządu terytorialnego,
osobami prawnymi z udzia-
łem tych jednostek czy
z udziałem jednostek organi-
zacyjnych gminy, powiatu
bądź województwa.
Jak zauważył Europejski
Trybunał Praw Człowieka
w decyzji z 25 października
2005 r. (Wypych v. Polska,
2428/05, Lex nr 157749) obo-
wiązek ten służy zapewnia-
niu przejrzystości lokalnych
procesów politycznych. Da-
je także możliwość opinii pu-
blicznej zweryfikowania, czy
procesy te nie są poddawane
nadmiernej presji lub nie-
właściwemu lobbingowi, czy
też nawet otwartej korupcji.
członkach zarządu powia-
tu i zarządu województwa,
sekretarzu (gminy i powia-
tu),
skarbniku (gminy, powiatu
i województwa),
kierowniku samorządowej
jednostki organizacyjnej
(gminy, powiatu, wojewódz-
twa),
osobie zarządzającej i człon-
ku organu zarządzającego sa-
morządową (gminną, powia-
tową, wojewódzką) osobą
prawną,
osobie wydającej decyzje
administracyjne w imieniu
wójta (burmistrza, prezyden-
ta miasta), starosty, marszał-
ka województwa.
Zmiana stanowiska pocią-
ga za sobą obowiązek złoże-
nia nowego oświadczenia
majątkowego, jeżeli stano-
wisko to mieści się w katalo-
gu osób zobowiązanych do
złożenia oświadczenia (np.
gdy dotychczasowy sekre-
tarz zostaje powołany na za-
stępcę wójta, to z dniem po-
wołania powstaje obowiązek
złożenia oświadczenia ma-
jątkowego, bez względu na
to, jakie oświadczenia osoba
ta złożyła jako sekretarz).
Kierownikiem samorządo-
wej jednostki organizacyjnej
jest na przykład dyrektor
szkoły, przedszkola, bibliote-
ki, muzeum lub innej instytu-
cji kultury.
Analiza danych
Analizy danych zawartych
w oświadczeniu majątkowym
dokonują osoby, którym złożo-
no oświadczenie majątkowe, tj.
odpowiednio przewodniczący
rady (sejmiku), wojewoda,
wójt (burmistrz, prezydent
miasta), starosta, marszałek
województwa. Analiza przez
te podmioty powinna być prze-
prowadzona osobiście.
Jeden egzemplarz otrzyma-
nego świadczenia przekazują
oni urzędowi skarbowemu
właściwemu ze względu na
miejsce zamieszkania osoby
składającej oświadczenie ma-
jątkowe, który jest także
uprawniony do dokonania
analizy tych danych.
Urząd skarbowy, analizując
dane zawarte w oświadczeniu
majątkowym, uwzględnia
również zeznanie o wysokości
osiągniętego dochodu w roku
podatkowym (PIT) małżonka
osoby składającej oświadcze-
nie. Przepisy nie precyzują,
według jakich kryteriów po-
winna ona być przeprowadzo-
na. Uznać należy, że będzie
ona polegać przede wszyst-
kim na porównaniu treści zło-
żonego oświadczenia mająt-
kowego oraz załączonej kopii
zeznania o wysokości osią-
gniętego dochodu w roku po-
datkowym (PIT) z treścią
uprzednio złożonych oświad-
czeń majątkowych oraz z do-
łączonymi do nich kopiami ze-
znań o wysokości osiągnięte-
go dochodu w roku podatko-
wym (PIT). Przyjmujący
oświadczenie powinien usta-
lić, czy dane poddane analizie
są zgodne z prawdą i czy for-
mularze są wypełnione zupeł-
nie i prawidłowo.
W przypadku podejrzenia,
że osoba składająca oświad-
zek dołączyć informację o za-
przestaniu prowadzenia dzia-
łalności gospodarczej, jeżeli ta-
ką działalność prowadził
przed dniem wyboru.
Zastępca wójta, sekretarz
gminy (powiatu, wojewódz-
twa), skarbnik gminy (powia-
tu, województwa), kierownik
jednostki organizacyjnej gmi-
ny (powiatu, województwa),
osoba zarządzająca i członek
organu zarządzającego gmin-
ną (powiatem, wojewódz-
twem) osobą prawną, osoba
wydająca decyzje administra-
cyjne w imieniu wójta (staro-
sty, marszałka województwa),
członek zarządu powiatu (wo-
jewództwa) – powinni złożyć
pierwsze oświadczenie mająt-
kowe w terminie 30 dni od dnia
wyboru lub powołania na sta-
nowisko albo od dnia zatrud-
nienia. Do pierwszego oświad-
czenia powinni dołączyć infor-
mację o sposobie i terminie za-
przestania prowadzenia
działalności gospodarczej, je-
żeli prowadzili ją przed dniem
wyboru, powołania lub zatrud-
nienia. Kolejne oświadczenia
majątkowe składa się co roku
do 30 kwietnia, według stanu
na 31 grudnia roku poprzed-
niego, a także w dniu odwoła-
nia ze stanowiska lub rozwią-
zania umowy o pracę.
Termin odwołanie odnosi się
do wójta (starosty, marszał-
ka), zastępcy wójta, członka
zarządu powiatu (wojewódz-
twa), sekretarza i skarbnika
gminy (powiatu, wojewódz-
twa) oraz do tych pracowni-
ków samorządowych, których
stosunek pracy nawiązywany
jest na podstawie powołania.
W stosunku do wszystkich
pozostałych pracowników sa-
morządowych oraz do osób
zarządzających lub będących
członkami organów zarządza-
jących gminnymi osobami
prawnymi zastosowanie ma
natomiast użyty w tym prze-
pisie termin rozwiązanie
umowy o pracę.
Obowiązek złożenia oświad-
czenia majątkowego nie po-
wstaje w sytuacji dobrowol-
nej rezygnacji z pełnienia
funkcji.
Podmioty zobowiązane
Zgodnie z przepisami regulu-
jącymi ustrój samorządowy
w Polsce do złożenia takich
oświadczeń zobowiązani są
radni gminy, powiatu i woje-
Akty prawne określające wzory oświadczeń
Złożenie oświadczenia
Oświadczenie majątkowe
wraz z kopią swojego zezna-
nia o wysokości osiągniętego
dochodu w roku podatkowym
(PIT) za rok poprzedni i jego
korektą składają w dwóch eg-
zemplarzach:
radny – przewodniczącemu
rady (sejmiku),
Rozporządzenie prezesa
Rady Ministrów z 26 lute-
go 2003 r. w sprawie okre-
ślenia wzorów formularzy
oświadczeń majątkowych
radnego gminy, wójta, za-
stępcy wójta, sekretarza
gminy, skarbnika gminy,
kierownika jednostki orga-
nizacyjnej gminy, osoby
zarządzającej i członka or-
ganu zarządzającego
gminną osobą prawną
oraz osoby wydającej de-
cyzje administracyjne
w imieniu wójta (Dz.U. nr
34, poz. 282).
Rozporządzenie prezesa
Rady Ministrów z 26 lute-
go 2003 r. w sprawie okre-
ślenia wzorów formularzy
oświadczeń majątkowych
radnego powiatu, członka
zarządu powiatu, sekreta-
rza powiatu, skarbnika po-
wiatu, kierownika jednost-
ki organizacyjnej powiatu,
osoby zarządzającej
i członka organu zarządza-
jącego powiatową osobą
prawną oraz osoby wyda-
jącej decyzje administra-
cyjne w imieniu starosty
(Dz.U. nr 34, poz. 283).
Rozporządzenie prezesa
Rady Ministrów z 26 lutego
2003 r. w sprawie określe-
nia wzorów formularzy
oświadczeń majątkowych
radnego województwa,
członka zarządu wojewódz-
twa, skarbnika wojewódz-
twa, kierownika wojewódz-
kiej samorządowej jednost-
ki organizacyjnej, osoby za-
rządzającej i członka
organu zarządzającego wo-
jewódzką osobą prawną
oraz osoby wydającej decy-
zje administracyjne w imie-
niu marszałka wojewódz-
twa (Dz.U. nr 34, poz. 284).
Wykonanie obowiązku
Radni (gminy, powiatu, woje-
wództwa) oraz wójt (bur-
mistrz, prezydent miasta)
składają pierwsze oświadcze-
nie majątkowe w terminie 30
dni od dnia złożenia ślubowa-
nia. Kolejne oświadczenia
składają: co roku do 30 kwiet-
nia, według stanu na 31 grud-
nia roku poprzedniego oraz na
dwa miesiące przed upływem
kadencji. Do pierwszego
oświadczenia powinni dołą-
czyć informację o sposobie
i terminie zaprzestania prowa-
dzenia działalności gospodar-
czej z wykorzystaniem mienia
tej jednostki samorządu tery-
torialnego, w której uzyskali
mandat, jeżeli taką działalność
prowadzili przed dniem wybo-
ru. Ponadto wójt (burmistrz,
prezydent miasta) ma obowią-
wójt (burmistrz, prezydent
miasta, przewodniczący rady
gminy), starosta, przewodni-
czący rady powiatu, marsza-
łek województwa, przewod-
niczący sejmiku wojewódz-
twa – wojewodzie,
zastępca wójta (burmi-
strza, prezydenta miasta), se-
kretarz, skarbnik, kierownik
samorządowej jednostki or-
ganizacyjnej, osoba zarządza-
jąca i członek organu zarzą-
dzającego samorządową oso-
bą prawną oraz osoba wyda-
jąca decyzje administracyjne
w imieniu wójta (burmistrza,
prezydenta miasta) – wójto-
wi (burmistrzowi, prezyden-
towi miasta),
278360224.006.png 278360224.007.png 278360224.008.png 278360224.009.png 278360224.010.png
14 kwietnia 2010 nr 72 (2703) www.gazetaprawna.pl
Tygodnik Prawa Administracyjnego
C 5
Przewodnik
oświadczenie o stanie majątku
EKSPERT WYJAŚNIA
czenie majątkowe podała
w nim nieprawdę lub zataiła
prawdę, podmiot dokonujący
analizy oświadczenia wystę-
puje do dyrektora urzędu
kontroli skarbowej właściwe-
go ze względu na miejsce za-
mieszkania osoby składającej
oświadczenie z wnioskiem
o kontrolę jej oświadczenia
majątkowego. Jeżeli wniosek
nie zostanie uwzględniony,
podmiotowi, który złożył
wniosek w tej sprawie, przy-
sługuje odwołanie do Gene-
ralnego Inspektora Kontroli
Skarbowej.
Do postępowania w spra-
wie kontroli oświadczenia
majątkowego stosuje się od-
powiednio przepisy ustawy
z 28 września 1991 r. o kon-
troli skarbowej (t.j. Dz.U.
z 2004 r. nr 8, poz. 65 ze zm.),
dotyczące kontroli oświad-
czeń majątkowych osób za-
trudnionych lub pełniących
służbę w jednostkach orga-
nizacyjnych podległych mi-
nistrowi właściwemu do
spraw finansów publicznych.
Po zakończeniu czynności
kontrolnych organ kontroli
skarbowej, zgodnie z treścią
art. 24 ust. 1 pkt 2 lit. b) usta-
wy o kontroli skarbowej, wy-
daje wynik kontroli, gdy
ustalenia dotyczą nieprawi-
dłowości w szczególności
w zakresie oświadczeń o sta-
nie majątkowym, gdy niepra-
widłowości nie stwierdzono
albo gdy ustalenia dotyczą
należności celnych.
Organ kontroli skarbowej
nie zawiera końcowych roz-
strzygnięć ani ewentualnego
terminu usunięcia nieprawi-
dłowości wskazanych przez
organ kontroli skarbowej.
Konsekwencją prawną dla
osoby kontrolowanej w zakre-
sie poczynionych przez orga-
ny kontroli skarbowej ustaleń
faktycznych jest ewentualna
odpowiedzialność karna,
w ramach odrębnego postę-
powania karnego przed wła-
ściwymi organami ścigania.
Prokurator, analizując usta-
lenia poczynione przez orga-
ny kontroli skarbowej w za-
kresie wskazywanych przez
nie nieprawidłowości w za-
kwestionowanym oświadcze-
nia o stanie majątkowym, po-
dejmuje decyzję o wszczęciu
lub odmowie wszczęcia po-
stępowania przygotowaw-
czego (postanowienie WSA
w Opolu z 15 października
2007 r., I SA/Op 295/07, Ze-
szyty Naukowe Sądownic-
twa Administracyjnego
2008/2, str. 148).
Podmiot dokonujący anali-
zy oświadczeń majątkowych
w terminie do 30 październi-
ka każdego roku przedsta-
wia radzie (sejmikowi) infor-
mację o:
osobach, które nie złożyły
oświadczenia majątkowego
lub złożyły je po terminie,
Zakres wymaganych informacji
Leszek Jaworski
ekspert Dziennika Gazety Prawnej
Czy są sankcje za niepodanie
informacji majątkowej
Oświadczenie majątko-
we zawiera dane o:
zasobach pieniężnych
(należy konkretnie wy-
mienić środki zgromadzo-
ne w walucie polskiej,
w walucie obcej i w papie-
rach wartościowych),
nieruchomościach (na-
leży wymienić osobno
dom, mieszkanie, gospo-
darstwo rolne i inne nieru-
chomości, w każdym
przypadku z podaniem
powierzchni, wartości i ty-
tułu prawnego, a przy go-
spodarstwie trzeba podać
rodzaj zabudowy oraz
ubiegłoroczny przychód
i dochód z gospodarstwa),
udziałach i akcjach
w spółkach handlowych
(wymagane jest podanie
ich liczby i emitenta).
Radny wymienia jedynie
akcje lub udziały spółek
z udziałem gminnych
osób prawnych lub przed-
siębiorców, w których
uczestniczą takie osoby.
Pozostałe osoby wskazują
posiadane akcje lub
udziały wszelkich spółek
z dodatkowym zastrzeże-
niem, czy stanowią one
pakiet większy niż 10
proc. w danej spółce,
nabyciu od Skarbu Pań-
stwa, państwowej osoby
prawnej, jednostek samo-
rządu terytorialnego, ich
związków lub komunalnej
osoby prawnej mienia,
które podlegało zbyciu
w drodze przetargu,
prowadzeniu działalno-
ści gospodarczej oraz zaj-
mowaniu stanowisk
w spółkach handlowych,
przy czym formularz wój-
ta i pozostałych urzędni-
ków samorządowych na-
kazuje wymienić dodatko-
wo dane dotyczące funk-
cji piastowanych
w spółdzielniach i w fun-
dacjach prowadzących
działalność gospodarczą,
dochodach z tytułu za-
trudnienia lub innej dzia-
łalności gospodarczej lub
zajęć z podaniem kwot
uzyskiwanych z każdego
tytułu,
mieniu ruchomym
o wartości powyżej 10 tys.
zł (w przypadku pojazdów
mechanicznych należy
podać markę, model i rok
produkcji),
zobowiązaniach pienięż-
nych o wartości powyżej 10
tys. zł (przy kredytach i po-
życzkach należy wskazać
warunki, na jakich zostały
udzielone, tj. wobec kogo,
w związku z jakim zdarze-
niem, w jakiej wysokości).
nieprawidłowościach
stwierdzonych w analizowa-
nych oświadczeniach mająt-
kowych wraz z ich opisem
i wskazaniem osób, które
złożyły nieprawidłowe
oświadczenia,
Jakie są skutki prawne niezłożenia oświadczeń
majątkowych przez funkcjonariuszy samorządowych?
Niezłożenie oświadczenia majątkowego w wyznaczonych ter-
minach przez radnego powoduje utratę diety do czasu jego
złożenia.
Natomiast niezłożenie oświadczenia przez wójta (burmi-
strza, prezydenta miasta) lub jego zastępcę, członka zarządu
powiatu lub województwa, sekretarza gminy lub powiatu,
skarbnika gminy, powiatu, województwa, kierownika samo-
rządowej jednostki organizacyjnej (gminy, powiatu, woje-
wództwa), osobę zarządzającą i członka organu zarządzają-
cego samorządową (gminną, powiatową lub wojewódzką)
osobą prawną oraz osobę wydającą decyzje administracyjne
w imieniu wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty,
marszałka województwa powoduje utratę ich wynagrodzenia
za okres od dnia, w którym powinny być złożone oświadcze-
nie, do dnia jego złożenia.
Jeżeli oświadczenia majątkowego w wymaganym terminie nie
złożą sekretarz (gminy, powiatu), skarbnik (gminy, powiatu,
województwa), członek zarządu (powiatu lub województwa) –
wówczas rada (sejmik) zobowiązane są ich odwołać. Odwoła-
nie powinno nastąpić w drodze uchwały podjętej najpóźniej po
upływie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin do złożenia
oświadczenia.
Jeżeli natomiast oświadczenia majątkowego w terminie nie
złożą: zastępca wójta (burmistrza, prezydenta miasta), kie-
rownik samorządowej jednostki organizacyjnej (gminy, po-
wiatu, województwa), osoba zarządzająca i członek organu
zarządzającego samorządową (gminną, powiatową, woje-
wódzką) osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje admi-
nistracyjne w imieniu wójta (burmistrza, prezydenta mia-
sta), starosty, marszałka województwa – właściwy organ
odwołuje ich albo rozwiązuje z nimi umowę o pracę najpóź-
niej po upływie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin do
złożenia oświadczenia lub informacji. Odwołanie i rozwiąza-
nie umowy o pracę w tych trybach jest równoznaczne z roz-
wiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia na podsta-
wie art. 52 par. 1 pkt 1 k.p., tj. z winy pracownika w razie cięż-
kiego naruszenia przez pracownika podstawowych obowiąz-
ków pracowniczych.
W literaturze prezentowane są jednak różne poglądy co do ro-
dzajów sankcji grożących za niezłożenie oświadczeń majątko-
wych. Związane to jest z różną interpretacją przepisu określa-
jącego wejście w życie nowelizacji z 5 września 2008 r. o zmia-
nie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych
innych ustaw (por. m.in. Magdalena Gurda, Obowiązek składa-
nia oświadczeń przez samorządowców w świetle nowych regu-
lacji prawnych, Samorząd Terytorialny 2009/10, str. 54–73).
działaniach podjętych w
związku z nieprawidłowościa-
mi stwierdzonymi w analizo-
wanych oświadczeniach ma-
jątkowych.
Oświadczenia majątkowe
przechowuje się przez
sześć lat.
wójt (starosta, marszałek wo-
jewództwa), któremu wojewo-
da oraz przewodniczący rady
(sejmiku województwa) prze-
kazują kopie oświadczeń, któ-
re im złożono.
Europejski Trybunał Praw
Człowieka w cytowanej już de-
cyzji z 25 października 2005 r.
podkreślił, że publiczny do-
stęp do oświadczeń majątko-
wych publikowanych w BIP
stanowi gwarancję umożliwia-
jącą kontrolę tych oświadczeń
ze strony opinii publicznej
w skuteczny i łatwy sposób.
Opinia publiczna ma bowiem
uzasadniony interes w ocenie,
czy polityka lokalna jest przej-
rzysta. Bez takiego dostępu
obowiązek ten nie miałby
praktycznego znaczenia ani
rzeczywistego wpływu na za-
kres, w jakim opinia publicz-
na informowana jest o lokal-
nych procesach politycznych.
Z orzecznictwa
Publikacja w BIP
Informacje podane w oświad-
czeniu majątkowym są jawne,
z wyjątkiem informacji o ad-
resie zamieszkania składają-
cego oświadczenie oraz
o miejscu położenia nierucho-
mości.
Jawne informacje zawarte
w oświadczeniach majątko-
wych są publikowane w Biu-
letynie Informacji Publicznej.
Jeżeli dana jednostka samo-
rządu terytorialnego nie po-
siada własnej strony interne-
towej, wówczas oświadcze-
nia powinny być udostępnia-
ne do wglądu w siedzibie
urzędu (starostwa).
Ustawodawca nie precyzu-
je terminu, w którym
oświadczenie powinno być
udostępnione w BIP bądź
udostępnione w urzędzie
(starostwie). Należy zatem
przyjąć, że powinno to nastą-
pić bez zbędnej zwłoki.
Część niejawna pozostaje je-
dynie do wiadomości osób do-
konujących ich analizy i ewen-
tualnie dalszej kontroli (art.
24h ust. 6–11). Z danymi doty-
czącymi części niejawnej jest
dodatkowo zaznajomiony
Badanie wyniku kontroli
oświadczenia majątkowe-
go nie należy do właści-
wości sądów administra-
cyjnych, ponieważ trudno
byłoby uzasadnić tezę, że
legalność, czyli zgodność
z prawem wyniku kontroli,
badana jest najpierw
przez sąd administracyj-
ny, a następnie oceniana
przez sąd powszechny
w przypadku wniesienia
aktu oskarżenia.
Postanowienie WSA
w Warszawie z 6 paź-
dziernika 2008 r., II
SA/Wa 1204/08,
Legalis.
Kierownik samodzielnego
publicznego zakładu
opieki zdrowotnej utwo-
rzonego przez gminę nie
ma obowiązku złożenia
oświadczenia majątkowe-
go na podstawie art. 24h
ustawy z 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym.
Wyrok SN z 28 lutego
2006 r., II PK 189/05,
OSNP 2007/5-6/63.
Co grozi za podanie nieprawdy
Jaką karę ponosi samorządowiec za podanie nieprawdy
lub zatajenie prawdy? Czy dobrowolne sprostowanie
oświadczenia zwalnia go od odpowiedzialności?
Podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w oświadczeniu ma-
jątkowym oraz innych wymaganych oświadczeniach oraz in-
formacjach powoduje odpowiedzialność na podstawie art.
233 par. 1 k.k., tzn. jest zagrożone karą pozbawienia wolności
do lat trzech.
Sankcja ta nie dotyczy przypadku niezłożenia oświadczenia
lub informacji w ogóle ani też złożenia ich z opóźnieniem. Wy-
stępek ten może być popełniony jedynie z winy umyślnej. Nie
ma on zatem miejsca, gdy niezgodność pomiędzy złożonym
oświadczeniem czy informacją a rzeczywistym stanem fak-
tycznym wynika z niewiedzy.
W literaturze wskazuje się, że sprostowanie fałszywych
oświadczeń majątkowych traktować należy jako rodzaj czyn-
nego żalu. Mimo takiego sprostowania, czyn pozostaje czy-
nem dokonanym, nie zaś usiłowanym. Takie zachowanie się
sprawcy tych czynów daje podstawę do zastosowania nad-
zwyczajnego złagodzenia kary, a nawet odstąpienia od jej wy-
mierzenia, w oparciu o art. 233 par. 5 pkt 2 k.k. w związku
z art. 24l ustawy o samorządzie gminnym (i odpowiednio art.
25g ustawy o samorządzie powiatowym lub art. 27g ustawy
o samorządzie województwa). Istotne jest, by sprostowanie to
nastąpiło dobrowolnie.
Naruszenie przez wójta
gminy przepisu art. 24h
ustawy o samorządzie
gminnym, zgodnie z któ-
rym wójt jest zobowiązany
do złożenia oświadczenia
o swoim stanie majątko-
wym, nie jest tożsame i nie
stanowi naruszenia prawa
przez gminę, uzasadniają-
cego skorzystanie przez
premiera z uprawnień do
odwołania wójta na podsta-
wie art. 96 ust. 2 ustawy.
Wyrok WSA w Warsza-
wie z 1 czerwca 2005 r.,
II SA/Wa 211/2005, Ga-
zeta Prawna 2007/32
str. B2.
Po przywróceniu do pracy
kierownik jednostki orga-
nizacyjnej gminy nie ma
obowiązku złożenia kolej-
nego oświadczenia mająt-
kowego na podstawie art.
24h ust. 5 ustawy z 8 mar-
ca 1990 r. o samorządzie
gminnym.
Wyrok SN z 28 lutego
2006 r., II PK 190/05,
OSNP 2007/5-6/64.
Podstawa prawna
Art. 24h–24l ustawy z 8 marca
1990 r. o samorządzie gminnym
(t.j. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz.
1591 z późn. zm.).
Art. 25c–25g ustawy z 5 czerwca
1998 r. o samorządzie powiato-
wym (t.j. Dz.U. z 2001 r. nr 142,
poz. 1592 z późn. zm.).
Art. 27c–27g) ustawy z 5 czerwca
1998 r. o samorządzie wojewódz-
twa (t.j. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz.
1590 z późn. zm.).
278360224.011.png 278360224.012.png 278360224.013.png 278360224.014.png 278360224.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin