Lab ACCESS 2007.doc

(2199 KB) Pobierz

1.                                                                              TWORZENIE BAZY DANYCH W MS ACCESS 2007

MS Access jest Systemem Zarządzania Bazą Danych. System zarządzania bazą danych jest pośrednikiem (buforem) pomiędzy programami użytkowymi, użytkownikiem końcowym i bazą danych. Realizując relacyjną bazę danych w środowisku MS Access możemy wykorzystywać następujące elementy:

·             tabele do gromadzenia danych,

·             formularze do stworzenia interfejsu użytkownika bazy danych,

·             kwerendy do sortowanie, wyszukiwanie danych,

·             raporty do budowy różnorakich zestawień w formie wydruków,

·             makra jako zestawy poleceń automatyzujących aplikację.

 

1.1.                                                                      Opis bazy danych 

Przykładowa baza danych to baza biblioteczna biblioteczna złożona z 3 tabel. Przechowuje ona dane o czytelnikach zapisanych do biblioteki (tabela Czytelnicy), książkach dostępnych w bibliotece (tabela Książki) oraz dane o wypożyczeniach książek (tabela Wypożyczenia).

Każda zakupiona do biblioteki książka zostanie zapisana w tabeli Książki. Jednocześnie każda książka będzie posiadać unikatowy identyfikator IDKsiążki. Czytelnicy zapisujący się do biblioteki będą zapisywani do tabeli Czytelnicy, każdy z nich otrzyma unikalny numer identyfikacyjny. W tabeli Wypożyczenia będą przechowywane dane na temat aktualnie wypożyczonych książek i ich czytelników. Za pomocą pól IDKsiqżki oraz IDCzytelnika można będzie jednoznacznie zidentyfikować - poprzez związek z odpowiednimi polami w tabelach Czytelnicy oraz Książki - kto jaką książkę wypożyczył. Gdy książka zostaje zwrócona do biblioteki, rekord zawierający informacje o jej wypożyczeniu będzie usunięty z tabeli Wypożyczenia.

 

Rys.2.1. Schemat bazy danych Biblioteka

 

1.2.                                                                      Tworzenie bazy danych  

Zadanie: Utworzyć pustą bazę danych w Microsoft Access 2007 oraz nadać jej nazwę BIBLIOTEKA.

Działania

·    Uruchom program MS Access

·    Na ekranie ukarze się ekran startowy MS Access (rys. 2.2), należy kliknąć pole Pusta Baza Danych, a następnie w okienku pojawiającym się z prawej strony ekranu wpisać nazwę tworzonej bazy danych.

Rys.2.2. Ekran startowy MS Access

 

1.3.                                                                      Tworzenie tabel bazy danych

Zadanie: Zgodnie ze schematem bazy danych pokazanym na rysunku 2.1 należy stworzyć - przy pomocy programu Access - wszystkie wymagane tabela (Czytelnicy, Książki, Wypożyczenia).

Działania

Po otworzeniu nowo utworzonej, pustej bazy danych, na ekranie pojawia się tabela w trybie Widok arkusza danych. Klikając prawym przyciskiem myszy na zakładkę z nazwą tabeli (Tabela1) należy przejść do Widoku projektu. Pojawi się okienko dialogowe w którym należy wprowadzić nazwę tabeli oraz ją zatwierdzić. Tryb Widok projektu umożliwia dodawanie nowych pól oraz definiowanie ich właściwości na kartach narzędziowych.

 

Tabela Czytelnicy

·         Utwórz pola oraz ustaw ich właści­wości zgodnie z podanymi w tab.2.1.

·         Dla wszystkich pól ustaw opcję Wymagane na Tak.

 

Tab.2.1. Nazwa, typ danych i rozmiar pól w tabeli Czytelnicy

Nazwa pola

Typ danych

Właściwości [1]

Rozmiar pola

Tytuł

Inne

(PK)

IDCzytelnika

Autonumer

Liczba całkowita dł.

Identyfikator

Indeksowanie bez duplikatów

powtórzeń

Nazwisko

Tekst

50

Nazwisko

 

Imię

Tekst

50

Imię

 

Kod

Tekst

6

Kod pocztowy

Maska 00-000

Miejscowość

Tekst

50

Miejscowość

 

Adres

Tekst

50

Ulica i nr domu

 

 

Właściwość Indeksowanie dla pola IDCzytelnika ustawiamy na Tak (Bez duplikatów) gdyż czytelnik może się zapisać do biblioteki tylko jeden raz. Pole to ponadto pełni funkcję klucz głównego.

Utworzona dla pola Kod maska będzie kontrolowała wprowadzane znaki – zezwalając tylko na wprowadzanie cyfr. Ponadto automatycznie pogrupuje cyfry w sposób charakterystyczny dla kodu pocztowego.

W celu ustawienia pola jako klucza głównego należy kliknąć na lewo od jego nazwy i wybrać z Menu podręcznego (prawy klawisz myszy) pozycję Klucz podstawowy.

Po ustawieniu wszystkich powyższych właściwości dla tabeli Czytelnicy, należy ją zapisać - w tym celu należy kliknąć prawym klawiszem myszy na zakładce z nazwą tej tabeli oraz wybrać pozycję Zapisz. Tabela jest gotowa możemy zamkną okno projektowe. 

 

Tabela Książki

Dodawanie do bazy nowej tabeli można zrealizować poprzez wybranie z zakładki Tworzenie pozycji Projekt tabeli. Następnie należy utworzyć pola o właściwościach podanych w tab.2.2 dla każdego ustawiając opcję Wymagany na Tak.

Tab.2.2. Nazwa, typ danych i rozmiar pól w tabeli Książki

Nazwa pola

Typ danych

Właściwości

Rozmiar pola

Tytuł

Inne

 

(PK)

IDKsiążki
 

Tekst

10

ID książki

Indeksowanie bez duplikatów

Dział

Tekst

15

Dział

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin