Amtech HTS-506.pdf

(336 KB) Pobierz
amtech6goto.p65
LOW-END
Systemy AMTECH
HTS-506
cm przetwornik œredniotonowy zbudowany na blaszanym
koszu, z papierow¹ membran¹ polakierowan¹ na kolor
srebrny. Tweeter to 25-mm kopu³ka tekstylna. 17-cm g³oœnik nis-
kotonowy to znów kombinacja papierowej, “posrebrzanej” memb-
rany z blaszanym koszem. Magnes przetwornika jest ca³kiem po-
kaŸny – ma œrednicê 10 cm. Obudowê zrobiono z mdf-u o gru-
boœci 1,5 cm. Bass-reflex znalaz³ siê z ty³u, zaciski s¹ zakrêcane, ale
pojedyncze.
W g³oœnikach efektowych wykorzystano ten sam przetwornik
œredniotonowy, inny jest jednak tweeter – to miniaturowa kopu³ka
przykryta plastikowym “mercedesem”. Podobny tweeter (ale
w wersji ekranowanej) zaaplikowano do g³oœnika centralnego, ale
œredniotonowe s¹ tam ju¿ inne – z mniejszymi magnesami, choæ
ekranowanymi.
Zarówno centralny, jak i efektowe s¹ bass-reflexami, tunele
wyprowadzone s¹ do ty³u, co w przypadku g³oœników efektowych
mo¿e byæ k³opotliwe, bo przewidziano tu tak¿e zaczep pozwalaj¹-
cy na zawieszenie konstrukcji na œcianie. Zaciski s¹ sprê¿ynkowe.
Subwoofer jest wy¿szy ni¿ szerszy, w sumie niezbyt du¿y i nie-
specjalnie ciê¿ki. G³oœnik znajduje siê wewn¹trz, na przedniej
œciance wyprowadzono natomiast potê¿ny otwór uk³adu band-
pass. Wejœcia s¹ nisko i wysokopoziomowe, wyjœæ brak. Regulacji
wysterowania towarzyszy zmiana czêstotliwoœci odciêcia, producent
nie podaje tu ¿adnych wartoœci. Faza zmieniana jest skokowo.
HTS-506
Rek. moc wzm. [W] przód/centr./tylne/subwoofer
20-60/ 10-40/ 5-25/ 75
Wymiary (W/S/G)[cm] przód/centr./tylne/subwoofer
92,5-21,3-25,0/ 14,5-40,3-16,0/
25,3-16,0-14,5/ 40,0-23,3-42,5
Cena (kpl)[z³]
1200
Dystrybutor
THE HI-END
strzennie i z przejawami dynamiki. Wa¿n¹
rolê pe³ni g³oœnik centralny. Normalne akcje fil-
mowe skupiaj¹ siê na œrodku, kolumny lewa
i prawa graj¹ czêsto jak trochê wiêksze g³oœniki
efektowe. Zespolenie dŸwiêku z akcj¹ na ekranie
jest wiêc dobre. W tej sytuacji wadliwie wypada-
j¹ jednak potê¿ne g³osy czy wydarzenia, których
g³oœnik centralny nie jest w stanie przekazaæ. Ca-
³y przód wspó³pracuje dzielnie podczas pokazy-
wania akcji plenerowych, ale s³abnie przy moc-
niejszych akcjach. Wówczas dŸwiêki wydaj¹ siê
za ma³e i zbyt p³ochliwe. K³opotliwe jest tak¿e
nie zawsze sprawne po³¹czenie przedniego planu
z tylnym. Mocne odkrêcenie subwoofera powo-
duje, ¿e pojawiaj¹ siê niskie pomruki. General-
nie bas z tego zestawu jest jednak lekki i s³aby.
Kolumny przednie graj¹c w stereo pokazuj¹
spokojny, choæ jasny styl. Lekkoœæ dŸwiêków jest
jednak nadmierna, a dynamika tylko dostateczna.
G³oœniki graj¹ wiêc ¿ywo, nie nachalnie, ale te¿
nigdy doœæ potê¿nie. Bas jest pozbawiony najni¿-
szych rejestrów. Warto jest wspomóc kolumny
przednie subwooferem, choæ i on do mocarzy
nie nale¿y.
Wykonanie i komponenty
Skrzynki o przeciêtnej solidnoœci, wykoñczone zado-
walaj¹co. Standardowe przetworniki.
ocena
dobra+
Laboratorium
Poszarpana charakterystyka przetwarzania kolumn
g³ównych, ³atwa 8-omowa impedancja, s³abe osi¹gi
subwoofera.
ocena
dostateczna+
Brzmienie
Lekkie, przestrzenne, ¿ywe, ale zdrowej si³y brak.
ocena
dobra
dobra
58
czerwiec 2004
System sk³ada siê z elementów klasycznych: dwóch
du¿ych kolumn wolnostoj¹cych, umiarkowanego
g³oœnika centralnego, miniaturowych efektów oraz
subwoofera. Testowane egzemplarze by³y oklejone
srebrnym winylem, finalnie jednak do sprzeda¿y trafi
okleina w kolorze wiœniowym.
K olumny przednie s¹ trójdro¿ne. Najwy¿ej znajduje siê 11-
C a³y system gra doœæ spójnie, lekko, prze-
ocena koñcowa
czerwiec 2004
694639280.006.png 694639280.007.png 694639280.008.png 694639280.009.png
 
Systemy AMTECH
LOW-END
Ultraniskobud¿etowe kolumienki przednie
systemu HTS-101 nie bêd¹ mêczyæ podobnie ta-
nich amplitunerów – s¹ znamionowo 8-omowe
(w zakresie niskich tonów minimum impedancji
widzimy na poziomie 6-omów – rys. 1 ). Bass-
reflex dostrojono przy ok. 50Hz. Znacznie gor-
sze wieœci przynosi rys. 5 – charakterystyka
przetwarzania jest silnie poszarpana w zakresie
œrednio-wysokotonowym, niezale¿nie od faktu,
¿e bas i najwy¿sze oktawa s¹ wyeksponowane.
Skrêcenie kolumn mo¿e obni¿yæ poziom wy-
sokich tonów, ale charakterystyki nie wyg³adzi
( rys. 2 ).
Wobec takich problemów, wp³yw maskowni-
cy ( rys. 3 ) jest pomijalny.
Subwoofer systemu potrafi wytworzyæ mak-
symalne natê¿enie 106dB. Jego charakterystyki
równie¿ nie s¹ zbyt piêkne ( rys. 4 ). Niezale¿nie
od regulowania czêstotliwoœci filtrowania, ma
tendencjê do uwypuklania okolic 60Hz. Ustalenie
najni¿szej mo¿liwej czêstotliwoœci odciêcia po-
zwala wydobyæ trochê wiêcej ni¿szego basu, ale
wówczas spadek –6dBna górnym zboczu pojawia
siê poni¿ej 80Hz – o ile filtrowanie w amplitune-
rze bêdzie odcina³o bas od kolumn g³ównych,
po³¹czenie miêdzy nimi a subwooferem mo¿e
nie byæ p³ynne.
rys. 1. Charakterystyka modułu impedancji.
rys. 2. Charakterystyka przetwarzania w zakresie średnio−wysoko−
tonowym na osiach 0 O i 30 O w płaszczyźnie poziomej z maskownicą.
rys. 3. Charakterystyka przetwarzania w zakresie średnio−wysoko−
tonowym, na osi 0 O z maskownicą i bez maskownicy.
rys. 4. Charakterystyka subwoofera dla skrajnych pozycji regulatora
górnej częstotliwości granicznej.
Nierównomiernoœci charakterystyki,
powstaj¹ce na skutek interferencji
miêdzy g³oœnikami, maj¹ Ÿród³o
w niedoskona³ym zastosowaniu
prostych filtrów o ³agodnych
zboczach.
rys. 5. Charakterystyka przetwarzania w całym pasmie akustycznym.
Systemowy subwoofer ma
tylko wejœcia, nisko i wyso-
kopoziomowe. G³oœnik
basowy umieszczony
jest wewn¹trz,
a otwór zloka-
lizowano
z ty³u.
czerwiec 2004
59
maj 2004
694639280.001.png 694639280.002.png 694639280.003.png 694639280.004.png 694639280.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin