Cw_ort.doc

(35 KB) Pobierz
Ćwiczenia ortograficzne w kształceniu zintegrowanym

Ćwiczenia ortograficzne w kształceniu zintegrowanym

 

 

Podstawowym celem nauczania ortografii jest wyrobienie u uczniów nawyku ortograficznego pisania, które powinno stać się czynnością automatyczną.

Właściwości psychofizyczne uczniów klas I – III narzucają konieczność stosowania w nauczaniu ortografii określonych norm – zasad postępowania dydaktycznego. Do najważniejszych zasad możemy zaliczyć:

1.     Zasadę systematyczności – wyraża się w planowaniu materiału, rytmicznym jego realizowaniu oraz systematycznej kontroli i oceny stopnia opanowania

2.     Zasadę profilaktyki, czyli zapobiegania błędom, polega na stałej trosce nauczyciela o poprawny zapis nowych i trudnych wyrazów oraz wdrażanie uczniów do samokontroli.

3.     Zasada integracji ortografii z innymi działami nauczania czyli łączenie ćwiczeń ortograficznych z innymi ćwiczeniami językowymi.

4.     Zasada stopniowania trudności polega na przechodzeniu od przepisywania, pisania z pamięci poprzez pisanie ze słuchu jako ćwiczenie utrwalające, aż do pisania ze słuchu jako ćwiczenie sprowadzające.

5.     Zasada poglądowości – wymaga właściwego doboru i celowego wykorzystywania środków dydaktycznych

6.     Zasada aktywności – dotyczy tworzenia takich warunków, które zapewnią wszystkim uczniom aktywny i świadomy udział w lekcji

7.     Zasada kontroli i oceny postępów uczniów stosowana jest w celu likwidowania niedociągnięć i braków w opanowaniu umiejętności ortograficznych.

 

Aktywność dziecka w posługiwaniu się materiałem językowym wymaga zastosowania różnorodnych środków dydaktycznych, ułatwiających spostrzeganie i analizę zagadnień, formułowanie prostych zasad i samokontrolę wykonanej pracy.

              Takie sposoby nauczania ortografii można nazwać metodami działania językowego

Do nich można zaliczyć:

-         ćwiczenia poprawnej wymowy

-         analizowanie trudności ortograficznych

-         wyjaśnianie pisowni wyrazów za pomocą zasad

-         pamięciowe ćwiczenia zapisu wyrazów

-         pracę ze słownikiem ortograficznym

-         gry i zabawy dydaktyczne

-         kontrolę własnego tekstu

 

Wśród ćwiczeń ortograficznych wyróżniamy cztery rodzaje: przepisywanie, pisanie z pamięci, pisanie ze słuchu, pisanie z komentowaniem. Przepisywanie to pożyteczny rodzaj ćwiczeń ortograficznych. Aby mogło dać pożądane rezultaty musi odpowiadać określonym warunkom – nie może to być mechaniczne przenoszenie gotowych tekstów drukowanych lub pisanych.

-         przepisywaniu powinno towarzyszyć, zastanowienie się, namysł, twórcze myślenie

-         powinno budzić u uczniów czujność ortograficzną i poprawność do wyrobienia spostrzegawczości ortograficznej.

Dlatego też przepisywaniu tekstu powinno towarzyszyć zawsze jakieś dodatkowe polecenie, które spowoduje wysiłek umysłowy ucznia i zmusi go do zwrócenia uwagi na problem ortograficzny. Do takich poleceń można zaliczyć:

-         uzupełnienie tekstu brakującymi literami, wyrazami, zwrotami, zmiana rodzaju gramatycznego, liczby, wypisywanie z tekstu wyrazów z daną trudnością, układanie własnego tekstu, np. opowiadania z wyrazami zawierającymi trudności ortograficzne.

Ważne jest, aby uczniowie już od pierwszych ćwiczeń w pisaniu nauczyli się pisać wyrazy w całości, po zapamiętaniu ich obrazu graficznego. Nauczyciel powinien dążyć do przyzwyczajenia dzieci do każdorazowej kontroli wykonanej pracy.

 

              Pisanie z pamięci polega na tym, że uczeń obserwuje i zapamiętuje graficzny obraz wyrazu, zdania, pisze zapamiętany tekst, bez posługiwania się wzorem.

              W pisaniu z pamięci możemy wyróżnić dwa etapy:

-         etap pierwszy stanowi prace przygotowawcze. Praca ta polega na odczytaniu przez nauczyciela i przez uczniów tekstu przeznaczonego do pisania oraz na omówieniu trudności ortograficznych  

-         drugi etap, to zapisanie zapamiętanego tekstu i kontrola poprawności zapisu.

 

 

Pisanie z pamięci stanowi kształcący etap ćwiczeń ortograficznych, wyrabia bowiem spostrzegawczość ortograficzną i przyczynia się do wyrobienia odpowiedzialności ortograficznej.

              Ćwiczenie to, przyczynia się do utrwalenia w pamięci poprawnego obrazu graficznego pisanych wyrazów oraz zespołu ruchów ręki przy ich zapisie. Pisanie z pamięci daje dobre rezultaty pod warunkiem, że jest prawidłowo prowadzone. Gwarancją korzyści z tej formy pisania jest dokładana obserwacja wzoru, a potem również dokładne sprawdzenie zapisu oraz dokonanie poprawek

Pisanie z pamięci może odbywać się pod kierunkiem nauczyciela, może też być wykonywane przez uczniów samodzielnie.

 

              Pisanie ze słuchu, czyli dyktando, jest to ćwiczenie ortograficzne,

w czasie wykonywania którego uczniowie nie widzą tekstu przeznaczonego do pisania, lecz słyszą go, może być on jednak uczniom częściowo lub               w całości znany.

              Dyktanda mogą służyć różnym celom, w związku z czym mamy różne ich formy:

-         dyktanda wprowadzające nowy materiał ortograficzny

-         dyktanda utrwalające wiadomości

-         dyktanda sprawdzające stopień opanowania pisowni w obrębie jednej lub kilku reguł ortograficznych

-         dyktanda utrwalające – przy stosowaniu tej formy dyktanda nauczyciel powinien uprzedzić uczniów, jaki nowy materiał jest w nim zawarty, wyjaśnić, na czym polega nowa trudność i na jakiej regule ortograficznej opiera się zapis nowych wyrazów. Tekst dyktanda wprowadzającego powinien być krótki, około 20 – 25 min

 

Dyktanda utrwalające, czyli wdrażające

Przed przeprowadzeniem dyktanda utrwalającego nauczyciel informuje uczniów o rodzaju i zakresie trudności ortograficznych w nim zawartych. Dyktanda sprawdzające stosuje się tylko ten materiał ortograficzny, który został uprzednio opracowany za pomocą innych ćwiczeń ortograficznych. Pisanie z komentowaniem jest to zapis dyktowanego przez nauczyciela tekstu z równoczesną analizą ortograficzną zapisu, dokonaną głośno przez uczniów.

              O powodzeniu w nauce ortografii decyduje nie tylko trafnie wybrana

i odpowiednio zastosowana metoda pracy, ale także dobra jej organizacja. Organizacja pracy polega na planowaniu, obejmującym dobór i rozłożenie

w czasie materiału nauczania

              W praktyce szkolnej stosuje się opracowanie planu ogólnego, rocznego, który stanowi podstawę do planów szczegółowych

 

Literatura:

1.     Nauczanie ortografii w klasach I – III, Anna Jedut, Anna Pleskot

2.     Nauczanie ortografii w klasach I – V, Janina Molendowicz

3.      Metodyka języka polskiego w klasach 1 – 3 szkoły podstawowej, Halina Baczyńska

 

Opracowała: Wanda Strzałek

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin