sdz.pdf

(230 KB) Pobierz
sdz
KRAJOWY OŚRODEK WSPIERANIA EDUKACJI
ZAWODOWEJ i USTAWICZNEJ
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
Warszawa, marzec 2003
Aktualizacja aktów prawnych: październik 2008
91485549.001.png 91485549.002.png 91485549.003.png 91485549.004.png
Zespół autorski:
Drogosz-Zabłocka ElŜbieta
– dr nauk humanistycznych, Centrum Badań Polityki
Naukowej i Szkolnictwa WyŜszego,
Łukaszewicz Alicja
– mgr psychologii, nauczyciel-konsultant Wydziału
Poradnictwa Zawodowego KOWEZiU,
Paszkowska-Rogacz Anna
– dr nauk humanistycznych, Instytut Psychologii
Uniwersytetu Łódzkiego, Zakład Psychologii
Pracy i Poradnictwa,
Ponczek Romuald
– mgr psychologii, główny wizytator w
Departamencie Kształcenia Ogólnego,
Specjalnego i Profilaktyki Społecznej MENiS,
Sołtysińska GraŜyna
– mgr psychologii, nauczyciel-konsultant, kierownik
Wydziału Poradnictwa Zawodowego KOWEZiU,
Wojtasik BoŜena
– prof. pedagogiki, Dolnośląska WyŜsza Szkoła
Edukacji,
śywiec-Dąbrowska ElŜbieta
– mgr pedagogiki, dyrektor Biura Koordynacji
Programowej i Edukacji Europejskiej, Komenda
Główna Ochotniczych Hufców Pracy
Konsultanci:
Greiner Iwona
– mgr pielęgniarstwa, doradca zawodowy,
nauczyciel-konsultant KOWEZiU, koordynator
projektu Narodowe Centrum Zasobów
Poradnictwa Zawodowego w KOWEZiU
Strzoda Danuta
– mgr pedagogiki, pedagog szkolny Zespołu Szkół
Technicznych w Mikołowie,
Szymczak Beata
– mgr pedagogiki, pedagog szkolny Liceum
Ogólnokształcącego Nr 70 w Warszawie,
Wyrozembski Andrzej
– mgr politologii i nauk społecznych, dyrektor
Gimnazjum Nr 42 w Warszawie.
Opracowanie merytoryczne i redakcyjne:
mgr Łukaszewicz Alicja – KOWEZiU
mgr Sołtysińska GraŜyna – KOWEZiU
2
SPIS TREŚCI
str.
Wprowadzenie ………………………………………………………………….
4
1. Uzasadnienie potrzeby utworzenia stanowiska szkolnego doradcy
zawodowego………………………………………………………………….
6
2. Cele działania szkolnego doradcy zawodowego…………………………
7
3. Zadania szkolnego doradcy zawodowego………………………………..
8
4. Sylwetka szkolnego doradcy zawodowego………………………………
10
5. Korzyści wynikające z działalności szkolnego doradcy zawodowego 12
6. Podsumowanie………………………………………………………………. 14
Bibliografia ……………………………………………………………………….. 15
Załączniki
Załącznik nr 1
Obowiązujące akty prawne dotyczące udzielania uczniom pomocy
w wyborze zawodu i kierunku kształcenia…………………………………….
17
Załącznik nr 2
Definicje pojęć ……………………………………………………………….…. 26
Załącznik nr 3
Wewnątrzszkolny system doradztwa dla róŜnych poziomów kształcenia………. 28
Załącznik nr 4
Standard wyposaŜenia pracowni szkolnego doradcy zawodowego………………. 37
3
WPROWADZENIE
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004, Nr 256, poz. 2572
z późniejszymi zmianami), zobowiązuje placówki oświatowe do „przygotowania uczniów do
wyboru zawodu i kierunku kształcenia” (Art. 1, pkt. 14).
Jak dotąd, działalność taką realizują podległe resortowi edukacji poradnie psychologiczno
– pedagogiczne i poradnie specjalistyczne, w ramach swojej statutowej działalności. Zakłada
ona z jednej strony konsultacje indywidualne dla osób zainteresowanych (uczniów, ich
rodziców i nauczycieli), a z drugiej – róŜne formy pomocy grupowej.
Przeprowadzone w ostatnich latach na terenie tych placówek badania 1 dotyczące
aktualnego stanu poradnictwa zawodowego oraz analiza potrzeb w tym zakresie, wskazują na
wzrost zapotrzebowania na usługi doradcze przy ograniczonej do nich dostępności, związanej
ze szczupłą obsadą kadrową w poradniach. Ponadto wskazują na konieczność określenia:
·
aktów normatywnych związanych z tą problematyką, regulujących zadania instytucji
oświatowych, warunki realizacji zadań, zakresy współpracy itp.,
·
jednolitego systemu poradnictwa, obejmującego zarówno młodzieŜ jak
i dorosłych, pełno- i niepełnosprawnych,
·
standardów usług doradczych,
·
zasad finansowania.
Wyniki badań wskazują na dobre przygotowanie doradców zawodowych do
wykonywania statutowych zadań, przy braku nowoczesnego oprzyrządowania i bardzo
skromnych warunkach lokalowych poradni.
NaleŜy podkreślić, Ŝe światowe standardy gwarantują uczniom dostępność
i powszechność usług doradczych na terenie szkoły. Memorandum dotyczące kształcenia
ustawicznego opracowane przez Komisję Europejską w roku 2000, w punkcie 5 zawiera
zalecenia dotyczące profesjonalnej pomocy doradczej dla uczniów i studentów. Państwa Unii
Europejskiej stosują te zalecenia w praktyce.
Dostępność do konsultantów w polskich poradniach obrazują dane liczbowe: 2
1 Sołtysińska G., Piątkowska E., Stan doradztwa zawodowego w poradniach psychologiczno - pedagogicznych na
podstawie wyników ankiety „Doradca” , „Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego”, 1997, nr
2(7).
2
4
Oświata i wychowanie w roku szkolnym 1999/2000 . Warszawa: GUS, 2000.
w roku szkolnym 1999/2000, problemy podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych
dotyczyły uczniów kończących 19.899 szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących oraz
10.444 szkół zasadniczych, techników i szkół równorzędnych oraz policealnych.
Profesjonalnej pomocy mogło im udzielić około 1500 doradców zawodowych 3
(w przeliczeniu na etaty) z poradni psychologiczno – pedagogicznych (przeciętnie 20 szkół na
1 etat doradcy).
Sytuacja powinna ulec poprawie w najbliŜszych latach, bowiem ramowe statuty szkół
ponadpodstawowych nakładają na dyrektorów i rady pedagogiczne „obowiązek organizacji
wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku
kształcenia, a takŜe organizację współdziałania z poradniami psychologiczno –
pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, oraz innymi instytucjami
świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom” (Dz. U. z 2001, Nr
61, poz. 624 z późniejszymi zmianami).
Zapisy te wymagają pewnych uzupełnień – określenia definicji i załoŜeń ww. systemu
doradztwa, oraz osób odpowiedzialnych za realizację zadań. Korzystnym rozwiązaniem
byłoby powołanie szkolnych doradców zawodowych i przygotowanie ich do podjęcia
działań.
Wydział Poradnictwa Zawodowego Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji
Zawodowej i Ustawicznej, w roku 2002 podjął zadanie sprecyzowania koncepcji działań
szkolnego doradcy zawodowego - osoby odpowiedzialnej za organizację i funkcjonowanie
wewnątrzszkolnego systemu doradztwa .
W ramach tego zadania uzasadniono potrzebę powołania doradcy i przedstawiono
korzyści płynące z jego pracy na terenie szkoły. Opisane zostały cele, zadania i sylwetka
szkolnego doradcy zawodowego. Ponadto przedstawiono: obowiązujące akty prawne, na
które moŜna się powołać przy tworzeniu w szkole takiego stanowiska i określaniu zakresu
obowiązków doradcy, definicje pojęć związanych z tą dziedziną, wewnątrzszkolne systemy
doradztwa dla róŜnych poziomów kształcenia oraz standard wyposaŜenia pracowni szkolnego
doradcy zawodowego.
Serwis internetowy Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej: www.cmpp.edu.pl
5
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin