Jakubowski i inni Poradnik dydaktyczny.doc

(2007 KB) Pobierz
PORADNIK DYDAKTYCZNY

 

 

 

 

PORADNIK DYDAKTYCZNY

 

 

 

dla nauczycieli realizujących podstawę programową

 

w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum

 

z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Praca zbiorowa pod redakcją Stanisława Jakubowskiego

 

 

 

Ministerstwo Edukacji Narodowej

Warszawa 2001

 


              SPIS TREŚCI             

 

Wstęp              7

 

Rozdział I              10

Dzieci z uszkodzonym wzrokiem i ich edukacja -Tadeusz Majewski              10

1. Wzrok i jego uszkodzenie              10

1.1. Znaczenie wzroku w życiu dziecka              10

1.2. Rodzaje uszkodzenia wzroku              10

1.3. Przyczyny uszkodzenia wzroku              14

2. Dzieci z uszkodzonym wzrokiem              15

2.1. Funkcjonowanie dzieci z uszkodzonym wzrokiem              15

2.2. Dzieci całkowicie niewidome              18

2.3. Dzieci niewidome z resztkami wzroku              18

2.4. Dzieci słabo widzące              20

2.5. Dzieci ociemniałe              24

2.6. Dzieci z uszkodzonym wzrokiem z dodatkowymi niepełnosprawnościami              24

3. Tyflopedagogika              25

4. Aktualne tendencje w tyflopedagogice              28

Bibliografia              30

 

Rozdział II              32

Posługiwanie się wzrokiem przez dzieci słabo widzące - Antonina Adamowicz-Hummel              32

1. Na czym polega rehabilitacja wzroku?              32

2. Najczęściej spotykane uszkodzenia i schorzenia układu wzrokowego oraz ich następstwa funkcjonalne              34

3. Czynniki wpływające na funkcjonowanie wzrokowe słabo widzącego              35

4. Pomoce ułatwiające widzenie              35

4.1. Czynniki zewnętrzne wpływające na widzenie              35

4.2. Powiększony druk i inne pomoce nieoptyczne              38

4.3. Najpopularniejsze pomoce optyczne              43

4.4 Powiększalniki i lupy elektroniczne              44

5. Wskazówki dla nauczyciela              46

5.1. Jak pomóc dziecku słabo widzącemu, żeby dobrze funkcjonowało i dobrze się czuło w klasie?              46

5.2. Przykłady zmian w wyglądzie i zachowaniu dziecka, mogących świadczyć o zmianach w stanie jego zdrowia i w widzeniu              48

Bibliografia              48

 

Rozdział III              51

Pismo brajla i rysunek wypukły w nauczaniu dzieci niewidomych              51

1.              Wykorzystanie w dydaktyce pisma brajla - Halina Zielazek              51

1.1. Pismo brajla, jego zakres użytkowania              51

1.2. Jak uczyć?              52

Bibliografia              58

2.              Cele i metoda nauczania dzieci niewidomych rysowania i czytania rysunku              59

s. Elżbieta Więckowska              59

2.1.              Słowo wstępne              59

2.2.              Psychiczne właściwości czytania dotykiem grafiki wypukłej              61

2.3. Zasady redagowania rysunku dydaktycznego dla niewidomego              61

2.4. Techniki kształtowania rysunku dotykowego dla niewidomego i przez niewidomego              64

2.5. Cele nauczania dzieci niewidomych rysunku              67

2.6. Podstawowe wskazania metodyczne              68

2.7. Związek nauczania rysunku z rozwojem wyobraźni i pojęć przestrzennych dziecka niewidomego              73

Teksty uzupełniające:              73

A. Zestawienie sprawności ucznia niewidomego, przygotowanego do nauki w szkole masowej              73

B. Najlepsze, znane mi tabliczki brajlowskie:              74

Bibliografia              75

 

Rozdział IV              76

Pomoce dydaktyczne i środki techniczne przydatne w nauczaniu dzieci z uszkodzonym wzrokiem - Stanisław Jakubowski              76

1. Przedmioty i urządzenia służące rehabilitacji osób niewidomych i słabo widzących              76

2. Urządzenia mówiące              82

2.1. Syntezatory mowy              82

2.2. Notatniki mówiące              84

2.3. "Mówiąca grafika"              85

3. Urządzenia elektroniczne wykorzystujące pismo brajla              87

3.1. Monitory brajlowskie              88

3.2. Notatniki brajlowskie              88

3.3. Drukarki brajlowskie              89

4. Skanery, aparaty do czytania              90

5. Przykłady zastosowań urządzeń komputerowych              93

5.1. Elektroniczne słowniki i encyklopedie              94

5.2. Sieć komputerowa w klasie zamiast tradycyjnej tablicy              95

5.3. Internet największą księgarnią świata              96

Bibliografia              99

 

Rozdział V              100

Zagadnienia nauczania początkowego dzieci z dysfunkcją wzroku - Barbara Kawczyńska-Reguła, Bożena Pierzchała              100

1. Dziecko a klasa              100

1.1. Podstawy integracji              100

1.2. Wzajemne postawy dziecka niewidomego i widzącego              101

1.3. Rola rodziców              103

1.4. Rola nauczyciela              104

1.5. Wzajemne kontakty rodzic-nauczyciel              105

1.6. Uczeń z dysfunkcją wzroku a jego miejsce w społeczności klasowej              106

1.7. Urządzenie klasy              107

2. Rehabilitacja podstawowa - wyrabianie samodzielności w poruszaniu się i samoobsłudze              108

2.1. Etapy rehabilitacji              108

2.2. Funkcja rodziny              109

2.3. Co to jest orientacja przestrzenna ?              109

2.4. Indywidualizacja w orientacji              110

2.5. Nauczanie orientacji w szkole              112

3. Pierwsze kroki w pisaniu i czytaniu              114

4. Odrabianie zadań domowych              122

4.1. Rola nauki domowej w ogólnym nauczaniu              122

4.2. Jak pomagać dziecku z dysfunkcją wzroku ?              123

4.3. Zabawa jako forma uczenia              127

4.4. Rola rodziców w odrabianiu zadań domowych              127

5. Nauczanie integracyjne              129

6. Konsultacja i pomoc pedagogiczna dla nauczycieli i rodziców              133

Bibliografia              135

 

Rozdział VI              137

Porady i wskazówki dydaktyczne dla nauczycieli przedmiotów humanistycznych              137

1.              Specyficzne zagadnienia w nauczaniu języka polskiego dzieci z uszkodzeniem wzroku ze szczególnym uwzględnieniem niewidomych -...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin