ETAPY WCZESNEJ NAUKI CZYTANIA OPARTE NA METODZIE I KSIĄŻCE DR I. MAJCHRZAK PT: ,, WPROWADZENIE DZIECKA W ŚWIAT PISMA”
Opracowała : Bożena Popławska
Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi
w Supraślu
Cele:
WSTĘP
Zdaniem dr I. Majchrzak kartka z własnym imieniem jest pierwszym spotkaniem dziecka z pismem. W imieniu jest zawarta ogromna moc. Jest ono symbolem naszej tożsamości. Wypowiedziane czy napisane jest źródłem wzruszenia dla dziecka. Dr I. Majchrzak uważa, że wystarczy przyporządkować imionom dzieci litery alfabetu, by były w stanie zrozumieć istotę pisma i przyswoić sobie umiejętność posługiwania się nim. Akt inicjacji to magiczny gest wprowadzający dziecko w świat pisma. Dziecko nagle doświadcza, że może być wyrażone za pośrednictwem pisma. Odbiera przekaz, że ono samo może być ,, napisane” i ,,przeczytane”, że ono samo niejako składa się z liter. I w tej formie zostaje wprowadzone w krąg komunikacji, której narzędziem jest pismo. Kartka z imieniem wprowadza je w świat znaczeń. Początkowe wzruszenie, jakiego dziecko doświadcza w zetknięciu się ze swoim imieniem, staje się impulsem rozbudzającym jego dyspozycje umysłowe prowadzące do umiejętności czytania.
Dlatego postanowiłam wykorzystać ten potencjał dzieci i idąc krok po kroku spróbować stworzyć program własny składający się z poszczególnych etapów i zabaw w nich zawartych wprowadzających dziecko w ten zaczarowany świat pisma.
I ETAPY W 3 – LATKACH
PAŹDZIERNIK
LISTOPAD
całego alfabetu polskiego ( 39 liter). Litery zarówno drukowane jak i
pisane, wielkie i małe, ponadto zmiękczenia jak i dwuznaki.
wizytówkami umieszczonymi na ścianach.
( przykłady)
,, Deszcz wizytówek”
Nauczycielka rozrzuca wizytówki dzieci w górę po całej sali. Dzieci
szukają swojego imienia.
,, Spadające liście”
Nauczycielka rzuca kolejno po jednej wizytówce. Dziecko, które
odgadnie czyja to wizytówka wręcza ją właścicielowi.
,, Rozdajemy wizytówki”
Dzieci stoją w kole. Jedno w środku z piłką. Nauczycielka pokazuje imię,
a dziecko z piłką zgaduje czyje to imię i rzuca piłkę do jego właściciela.
,, Krąży, krąży moje imię”
Dzieci siedzą w kole. Nauczycielka podaje pierwszemu z brzegu dziecku
jakieś imię. Wizytówka przechodzi z rąk do rąk, aż zatrzyma ją właściciel. Wówczas nauczycielka podaje następną wizytówkę.
...
ambrozja69