Plan pracy indywidualnej z uczniem wykazującym specyficzne trudności w pisaniu i Wysłany przez Tulipan7 dnia 28-03-2006 o godz. 12:00:00
Uczeń został zgłoszony na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej przez rodziców w związku ze spostrzeżeniami dokonanymi przez nauczyciela. Chłopiec wykazywał trudności w czytaniu i pisaniu. Plan ten napisałam dla ucznia mojej klasy.Wykazywał on specyficzne trudniści w pisaniu i czytaniu.Moja praca z tym dzieckiem miala na celu wyrównanie niedoborów i zaburzeń rozwojowych.
Uczeń został zgłoszony na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej przez rodziców w związku ze spostrzeżeniami dokonanymi przez nauczyciela. Chłopiec wykazywał trudności w czytaniu i pisaniu. W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono:
· aktualnie rozwój umysłowy w normie,
· utrwalenia wymaga orientacja w przestrzeni (nad, pod, za, przed) i w schemacie ciała,
· wybiórcza znajomość liter,
· nieprawidłowy kierunek pisania niektórych liter,
· deficyty w zakresie percepcji słuchowej,
· deficyty w zakresie analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej,
· obniżony poziom sprawności manualnej i grafomotorycznej,
· lateralizacja skrzyżowana,
· niska aktywność manualna,
· trudności w ujmowaniu związków przyczynowo-skutkowych,
· zwolnione tempo pracy,
· posiada przeciętny zakres wiadomości ogólnych.
Zajęcia będą się odbywały raz w tygodniu (50-60 minut)Ogólne zalecenia pracy terapeutycznej
1. Wyrównywanie niedoborów i zaburzeń rozwojowych.
2. Doprowadzenie ucznia do poprawnego posługiwania się mową czytaną i pisaną.
3. Kształtowanie społeczno-emocjonalnej sfery rozwoju ucznia.
4. Kształtowanie korzystnych postaw wychowawczych rodziców i likwidacja zasadniczych błędów wychowawczych środowiska domowego.
5. Zapoznanie rodziców z ćwiczeniami umożliwiającymi wyrównywanie trudności szkolnych w domu.
6. Współpraca z nauczycielami zmierzająca do ujednolicenia oddziaływań dydaktyczno – wychowawczych.
Cel terapii – przykłady ćwiczeń I. Usprawnienie motoryki. Sprawności manualnej i ogólnej koordynacji ruchów
1. Ćwiczenia usprawniające motorykę ogólną:
o zabawy rzutne i zręcznościowe np. rzucanie woreczków do celu,
o biegi i skoki np. bieg ze skakanką,
o zabawy i ćwiczenia rozluźniające napięcie miejscowe np. drzewo na wietrze,
o zabawy i ćwiczenia lokalizacji i orientacji w przestrzeni np. orientacja w schemacie ciała.
2. Ćwiczenia kształcące zaburzoną sprawność manualną:
o ćwiczenia rozmachowe np. oburęczne malowanie farbami na dużych płaszczyznach,
o ćwiczenia ruchliwości i sprawności palców np. ugniatanie kul i małych kulek z bibułki.
3. Ćwiczenia rozluźniające – zazwyczaj odbywają się w pozycji leżącej np. przy muzyce.
II. Rozwijanie mowy i wzbogacanie słownictwa
· prowadzenie rozmów z dzieckiem
· słuchanie treści bajek i wierszy
· zachęcanie do opisów przedmiotów znajdujących się przed dzieckiem, a następnie na obrazku
· odgadywanie, który z przedmiotów znajdujących się w pomieszczeniu, gdzie jest dziecko, jest właśnie opisywany przez terapeutę
· wyjaśnianie niezrozumiałych słów, zdarzeń, faktów
· opowiadanie treści obrazków
· układanie historyjek obrazkowych i opowiadanie
· układanie zdań z podanych wyrazów.
III. Ćwiczenia korygujące skutki skrzyżowanej lateralizacji
· ćwiczenia w orientacji w schemacie ciała
· układanie kompozycji z klocków wg wzorów przestrzennych
· dobieranie obrazków, figur geometrycznych o takim samym lub różnym położeniu
· dobieranie części obrazka do całości
· układanie obrazków, liter i figur geometrycznych z części
· układanie kompozycji przestrzennych z kółeczek, patyczków, obrazków przedstawiających przedmioty o różnym położeniu
· rysowanie szlaczków, elementów literopodobnych
· rozpoznawanie liter, wyrazów.
IV. Usprawnianie słuchu fonematycznego i percepcji słuchowej na materiale obrazkowym i słownym
· prawidłowe, wzorowe, czyste wymawianie głosek przez nauczyciela
· powtarzanie głosek przez dziecko
· powtarzanie głosek o podobnym brzmieniu w zestawieniach
· dobieranie obrazków do głosek i głosek do obrazków
· rozpoznawanie dźwięków i szmerów np. eksponowanie głosów zwierząt, przelewanie cieczy z naczynia do naczynia
· odtwarzanie przez dziecko słyszanego rytmu np. przy pomocy skoków obunóż
· odtwarzanie struktur dźwiękowych na podstawie układów przestrzennych np. układ i liczba klocków powinna odpowiadać liczbie stuknięć
· wyodrębnianie zdań w mowie, słów w zdaniach sylab w słowach - analiza
· wyodrębnianie głosek w sylabie, odpoznawanie sylab
· tworzenie wyrazów z sylab – synteza
· rozpoznawanie głosek: spółgłosek, samogłosek w nagłosie, wygłosie, śródgłosie na podstawie nazw obrazków lub podanych wyrazów
· segregowanie, wyróżnianie, eliminowanie przedmiotów lub wyrazów wg podanej głoski
· wyodrębnianie kolejnych głosek – analiza
· łączenie głosek w słowa – synteza
V. Usprawnianie percepcji wzrokowej na materiale bezliterowym i literowym
· rozpoznawanie obrazków i ich elementów np. domino obrazkowe
· składanie pociętych obrazków z części wg wzoru
· dobieranie obrazków do ich konturów
· szukanie braków na obrazku
· wyszukiwanie różnic między obrazkami pozornie identycznymi
· dobieranie figur geometrycznych o różnych kolorach, wielkości, kształcie, grubości
· porównywanie przedmiotów i obrazków różnej wielkości
· odwzorowywanie układów wzrokowo – przestrzennych np. układanie z zapałek figur wg wzoru, wykreślanie za pomocą szablonu różne figury
· dobieranie takich samych liter
· wyszukiwanie liter napisanych różnymi kolorami, o rożnej wielkości, grubości, ukrytych w tle
· lepienie z plasteliny liter
· utrwalenie kształtu i położenia liter
· wyszukiwanie sylab w tekście, podkreślanie ich
· wyodrębnianie kolejnych liter w wyrazie – analiza i łączenie liter w wyrazy – synteza
· zaznaczanie mylonych liter w różnych tekstach – głośne ich nazywanie
VI. Usprawnianie techniki czytania
· rozpoznawanie i nazywanie liter
· dobieranie takich samych samogłosek
· wyszukiwanie spółgłosek miękkich – głośne ich czytanie
· układanie i czytanie sylab
· wyszukiwanie takich samych sylab i ich segregowanie
· wyszukiwanie takich samych wyrazów i ich odpoznawanie w tekście
· układanie i czytanie wyrazów jednosylabowych, dwusylabowych i wielosylabowych
· kształcenie umiejętności czytania metodą sylabową
· uzupełnianie liter, sylab w wyrazach
· układanie zdań z rozsypanki wyrazowej
· praca nad poprawnością i płynnością czytania – kształcenie umiejętności głośnego czytania ze zrozumieniem
VII. Doskonalenie techniki pisania
· ćwiczenia motoryki dużej rąk, dłoni, palców
· wycinanie po linii prostej liter, sylab, wyrazów z makulatury
· kreślenie linii poziomych, pionowych, falistych, zamkniętych
· obrysowywanie szablonów
· rysowanie linii w polach i bez ograniczenia pola
· łączenie kropek
· pisanie wzorów literopodobnych, liter po śladach, palcem, kredką, ołówkiem, kredkami, pisakami, na czystych konturach, a następnie w liniach
· samodzielne pisanie liter z zachowaniem kierunku pisania, miejsca rozpoczynania liter, łączenia poszczególnych elementów
· pisanie sylab z zachowaniem łączenia
· kształcenie umiejętności pisania w oparciu o metodę sylabową
· utrwalanie liter wchodzących w skład alfabetu
· tworzenie sylab otwartych i zamkniętych, łączenie ich w wyrazy
· ćwiczenia w różnicowaniu liter o podobnym kształcie graficznym np. b-d, n-u
· ćwiczenia w pisaniu (przepisywanie, pisanie z pamięci)
· kształtowanie świadomości ortograficznej (np. mylenie liter, opuszczanie ich, pisanie wielką literą imion)
· podpisywanie obrazków
VIII. Usprawnianie tempa pracy
· ćwiczenia dłoni, rąk, palców w różnych układach ze stopniowym zwiększaniem szybkości
· ćwiczenia w zakreskowywaniu rysunków w coraz szybszym tempie
· kreślenie znaków literopodobnych na kartkach bez liniatury w coraz szybszym tempie
· pisanie liter początkowo bez liniatury, a następnie w liniach ruchem płynnym
· szybkie pisanie sylab
· kształtowanie umiejętności szybkiego pisania wyrazów
IX. Postępowanie psychoterapeutyczne
· należy stworzyć atmosferę sprzyjającą dobremu samopoczuciu dziecka
· nauczyciel pracując z uczniem powinien być przekonany o tym, że jest on w stanie przezwyciężyć swoje trudności
· nauczyciel powinien różnymi metodami pochwalać aktywność dziecka,
· należy zachęcać ucznia do samokontroli
· nauczyciel powinien zwracać się do dziecka głosem spokojnym i opanowanym i zawsze służyć mu swoją pomocą
· należy często podkreślać mocne strony ucznia i wskazywać sposoby radzenia sobie z trudnościami
X. Współpraca z domem rodzinnym
· konsultacje i rozmowy z rodzicami zmierzające do zmiany niekorzystnych postaw wychowawczych i likwidacji błędów wychowawczych (perswazji, tłumaczenie, pochwala dziecka, podkreślanie jego dobrych stron)
· pokazy ćwiczeń przeznaczonych do realizacji w domu i kontrola ich wykonania
Autor: mgr Dorota Trudzińska
AGARR