Superwizja - sciaga kolumny.doc

(46 KB) Pobierz
Superwizja powstała w XIXw

WYKŁAD 1.

Superwizja powstała w XIXw. w Anglii i Ameryce (filantropia).

Superwizja - metoda mająca na celu podniesienie jakości i efektywności pracy pracowników socjalnych.

Inne definicje:

-metoda usprawniania realizacji celów instytucji pomocy społecznej i profesjonalnego doskonalenia pracowników socjalnych,

-metoda szkolenia i doskonalenia kompetencji oraz umiejętności praktycznych osób profesjonalnie zajmujących się pomaganiem,

-stały, obowiązkowy proces konsultacyjny zachodzący między superwizorem a pracownikiem socjalnym służy rozwojowi wiedzy i umiejętności,

-wieloaspektowy ogląd pracy prowadzący do rozwiązywania problemów merytorycznych i emocjonalnych związanych z wykonywaniem pracy,

-forma wsparcia merytorycznego, metodycznego i emocjonalnego udzielana przez bardziej doświadczonego pracownika nowemu pracownikowi w celu ułatwienia adaptacji do zawodu

 

Cele superwizji:

-główny: poprawa jakości i komfortu pracy (superwizor występuje w roli lidera określa poziom zadań),

-szczegółowe:

1rozwój kompetencji pracowników – superwizor pomaga w nauce zawodu i orientacji w powierzonych zadaniach,

2usprawnienie komunikacji pomiędzy pracownikami – pomiędzy kierownictwem placówki i pracownikami, superwizor przekazuje informacje i usprawnia komunikację,

3kontrola realizacji celów statutowych placówki – superwizor sprawdza czy podejmowane działania są zgodne z obowiązującymi przepisami.

 

Rodzaje superwizji:

-s. edukacyjna – realizuje cel 1 i 2 (kompetencje i komunikacja), służy doskonaleniu zawodowemu pracowników i pomocy w rozwiązywaniu problemów zawodowych wynikających z wykonywania zadań. Zadania superwizji edukacyjnej: -ocena potrzeb szkoleniowych i udział w różnych formach dokształcania; -budowanie profesjonalnej samowiedzy i twórczego podejścia do pracy,

-s. wspierająca – realizuje cel 1 i 2 (kompetencje i komunikacja), pomoc w pokonywaniu trudności psychologicznych związanych z wykonywaniem zawodu, zadania superwizji wspierającej: -pomoc w rozwiązywaniu problemów wynikających z emocji towarzyszących pomaganiu, obniżeniu motywacji; -pomoc w radzeniu sobie z problemami wynikającymi z kontaktu z klientem; -kontrola warunków pracy i bezpieczeństwa wykonywania czynności służbowych (ochrona przed agresją klientów); -przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu i stresowi,

-s. menadżerska (administracyjna)koncentruje się na poprawie jakości zarządzania placówką, cel 3 kontrola realizacji celów statutowych placówki, zadania superwizji menadżerskiej: -dbałość o właściwą organizację pracy np. obciążenie pracowników liczbą prowadzonych przypadków, podział zadań itd.; -działania związane z oceną przydatności pracownika; -kontrola zgodności pracy placówki ze statutowymi celami organizacji oraz przepisami; -przekazywanie informacji o strategicznych celach organizacji, planach itd.

 

Modele superwizji:

1ze względu na dobór osób wyróżniamy superwizję:

-s. indywidualna – wykorzystywana w celach edukacyjnych oraz w sytuacjach wymagających poufności,

-s. grupowa – pozwala korzystać z doświadczenia większej liczby osób,

2ze względu na rodzaj obserwacji:

-s. bezpośrednia – która pozwala na obserwację bieżącej pracy osoby superwizowanej,

-s. pośrednia – uzyskiwanie informacji na podstawie rozmów z osobą superwizowaną, jej relacji, odgrywania ról,

3ze względu na rodzaj relacji pomiędzy pracownikiem socjalnym a superwizorem:

-s. formalna – formalny prowadzący określona struktura i ustalone zasady oraz określone metody pracy (cele, miejsce, czas, prowadzenie dokumentacji, pisemne przedstawienie ustaleń posesyjnych),

-s. nieformalna – koleżeńska.

 

Obowiązek czy przywilej

Wdrażanie metody superwizji do praktyki jest ograniczone z dwóch powodów:

-jest skuteczna wtedy gdy stanowi formalnie usankcjonowany element pracy służb socjalnych,

-jej skuteczność zależy od wiedzy na temat …

-z ustawy wynika że dokonywanie superwizji może nastąpić z inicjatywy pracownika socjalnego, pracodawcy zatrudniającego pracownika socjalnego, …

-18marzec 2011 rozporządzenie o zmianie ustawy o pomocy społecznej pracownik socjalny ma prawo do korzystania z poradnictwa prowadzonego przez superwizorów pracy socjalnej

 

Podsumowanie

-wymiar instytucjonalny superwizji (podniesienie jakości działania placówki) s. menadżerska,

-wymiar jednostkowy superwizji (podniesienie jakości pracy pracowników socjalnych) s. edukacyjna i wspierająca.

 

WYKŁAD 2.

 

Powody pomagania:

-pomoc jako zachowania prospołeczne ( z potrzeby serca, wrażliwość współczucie)

-reakcja na sytuację innych ludzi( by polepszyć sytuację drugiej osoby)

-z powodu posiadania „ osobowości społecznej”(predyspozycje)

-łączenie pomagania z osobistym rozwojem

-z powodu własnej, trudnej sytuacji

-mam taki zawód

„ pomocowy charakter” – silna fizycznie i psychicznie, odporna na choroby, odpowiedzialna, asertywna, wytrwała, operatywna, konsekwentna, zachowująca dystans, emocjonalny,  mająca twardy charakter a przy tym empatyczna, otwarta, cierpliwa, życzliwa zawsze gotowa do pomocy.

Jorg Fengler używa pojęcia „ fałszywej troski” opisując je jako nadmierne zaangażowanie w prawy innych ludzi.

Wg. Kawuli wsparcie to  wrażliwość na rodzące się potrzeby człowieka ( nastawione na pomyślne rozwiązanie nurtujących go problemów, przekazujące ma ważne impulsy  psychiczne i sprawcze do podjęcia działań

Jorg Fendler- pomocy można udzielić tylko w granicach, do jakich sami docieramy w rozwoju własnej osobowości.

„ Pomóż sobie sam, przez to pomożesz innym”- zasada

„ Mówi się o wszystkim, konflikty są pożądane”- motto w gr. Samopomocy

Terapeuta Carl Rogers podkreśla znaczenie umiejętności słuchania siebie. Uważa, że świadomość tego, co przeżywamy w danej chwili jest pracą na całe życie. Stan ten nazywa się prawdziwością i spójnością.

Wojciech Eichelberger stwierdza, że chcemy pomagać ludziom. Pytanie „ dlaczego pomagam?” powinno być nieustannie w naszym centrum uwagi.

 

 

WYKŁAD 3.

Superwizja jest:

-wsparciem informacyjnym (pomoc np. w wypełnianiu dokumentów),

-wsparcie instrumentalne (materialne),

-wsparcie emocjonalne (próba zrozumienia problemu klienta),

-wsparcie duchowe (wiara w klienta i jego wybór, wsparcie klienta).

 

Celem superwizji jest uczenie rozwiązywania problemów.

 

Procedura rozwiązywania problemu 5etapów:

1definicja problemu (nazwanie problemu),

2poszukiwanie projektów rozwiązania (różnych pomysłów na rozwiązanie),

3ocena i wybór pożądanego rozwiązania,

4wdrżanie rozwiązania,

5ewaluacja efektów wdrożonego rozwiązania.

 

3 określone drogi superwizji:

1droga poznaniazadaniem superwizora jest pomoc w zrozumieniu doświadczenia które przeżyła osoba superwizowana. Pomaga odczuć problem, zrozumieć daną sytuację. Superwizor aktywizuje refleksję nad danym doświadczeniem, zachęca do spojrzenia z różnych perspektyw na dany problem. Zachęca do określenia idealnej koncepcji działania. Pytania do osoby superwiziwanej:

Co się zdarzyło?

Co czujesz w tej sytuacji?

Co wiesz o tej sytuacji lub kliencie?

Jak pewnie się czujesz z wiedzą o kliencie i jego sytuacji?

Co jeszcze chciałbyś wiedzieć?

Etap ten kończy się wyartykułowaniem nowego rozumienia omówionego doświadczenia i uogólnieniem przydatności nowej wiedzy do innej sytuacji,

2droga wybierania superwizor pomaga superwizowanemu w eksploracji jego podstaw do działania (co on umie, jak działa, jakie postawy da działanie), określenie poziomu korzyści i strat, Pytania:

Co zdecydowałeś zrobić?

Jakie inne opcje rozpatrywałeś?

Jak pewnie czujesz się ze swoim wyborem?

Na jakim modelu chcesz się w tym momencie oprzeć?

Etap kończy się kiedy superwizowany jest pewien że dobrze dopasował nowe działanie do danej sytuacji,

3droga działaniakoncentruje się na tym jakie działanie podejmie superwizowany, superwizor asystuje przy ustaleniu rezultatów w odniesieniu do zamierzonych celów, Pytania:

Jakie działania chcesz podjąć?

Jak pewnie czujesz się z tym działaniem?

Co zrobisz gdy nie osiągniesz zamierzonego rezultatu?

Etap kończy się gdy zostanie podjęta decyzja o działaniu i gotowość poddania go weryfikacji i ewaluacji.

 

6etapów sesji superwizyjnej:

Droga poznania

1faza opis problemu aktywny jest superwizowany, swobodna relacja osoby superwizowanej na temat sytuacji w której się znajduje, nie przerywamy jej, nie popędzamy, zadaniem grupy jest stworzenie atmosfery dyskrecji, odczytywanie komunikatów werbalnych i niewerbalnych, słuchanie,

2faza wyjaśnienie i zrozumienie sytuacji i problemu – aktywni są wszyscy, mogą zadawać pytania, prosić o wyjaśnienie, wykorzystywanie odzwierciedlenia i wprowadzenia, parafrazowanie na temat problemu na koniec nazwanie i zapianie problemu, tak dokładnie o to mi chodziło,

Droga wybierania

3faza analiza zebranych informacji – osoba superwizowana dostaje informacje o doświadczeniach grupy, jak sobie z tym radzą, oparcie o czyjeś doświadczenie, odniesienie do zasad profesjonalnego działania, interpretacja informacji,

4faza uogólnienie które dotyczy danego problemu – przepracowanie problemu, superwizor wprowadza ogólne zagadnienia rozszerzające i teoretyczne,

Droga działania

5faza planowanie działań – przygotowanie specyficznych działań, które muszą być podjęte dla wdrożenia procedur,

6faza ewaluacja – sprawdzenie efektu działania, propozycja ewaluacji superwizora, wsparcie od superwizora.

 

 

ĆWICZENIA Z 14.04.2012

 

6powodów dla których ludzie pomagają (Fendler)

1spontaniczne współdziałanie – pomagają innym czujemy się lepsi, kontakt, współpraca, satysfakcja, radość, poczucie bycia potrzebnym, chęć niesienia pomocy, daje energię, wrażliwość, rozwój, radość,

2pomaganie innym jako namiastka kontaktu – ciągły kontakt z ludźmi, lubimy mieć z nimi kontakt, różnorodność przypadków, kontakt, współpraca,

3pomaganie jako terapia własnych problemów – zajmując się problemami innych zapominamy o swoich, uciekając w ich problemy bądź odnosimy je do swojego doświadczenia i problemów, różnorodne problemy, dzielenie się wiedzą, doświadczeniem,

4pomaganie z bezradności

5pomaganie jako fatum – nie chcę pomagać ale muszę pomagać, nie mogę przejść obojętnie, przymus pomagania, życie czyimś problemami,

6pomaganie jako towar – to co mogę sprzedać, wymaga tego zawód, profesjonalizacja pomocy, potrafię znajdować rozwiązania.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin