TEMAT TYGODNIA Baśnie, bajki, wiersze i ich autorzy.doc

(50 KB) Pobierz
TEMAT TYGODNIA: Baśnie, bajki, wiersze i ich autorzy

TEMAT TYGODNIA: Baśnie, bajki, wiersze i ich autorzy

AUTOR: Bożena Forma

GRUPA WIEKOWA: dzieci 5-letnie

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CELE OGÓLNE

CELE SZCZEGÓŁOWE

PONIEDZIAŁEK

Pomoc w przygotowaniu materiałów do zajęć. Utrwalenie umiejętności składania swetrów, zapinania guzików. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [008].

- uświadomienie konieczności wcześniejszego przygotowania materiałów
- wyrabianie samodzielności w zakresie samoobsługi

- dziecko pomaga w przygotowaniach
- dziecko składa sweter i sprawnie zapina guziki

Czytanie fragmentu utworu T. Jansson: Muminki (dzieci odgadują tutuł utworu). Poznanie sylwetki autorki książki i kraju, z którego pochodzi. Muminki - praca plastyczna. Dzieci otrzymują szablony Muminków, wypełniają je plasteliną i skrawkami kolorowego papieru. Co lubią Muminki? - zabawa pobudzająco - hamująca.

- poznanie zagranicznej literatury dziecięcej i jej twórców
- kształcenie wyobraźni plastycznej
- kształcenie umiejętności słuchania

- dziecko opowiada własnymi słowami treść utworu
- dziecko umiejętnie łączy dwa rodzaje tworzywa plastycznego
- dziecko poprawnie reaguje na sygnały słowne

Naprawa wspólnie z nauczycielką książek w kąciku. Zabawy dowolne w kącikach zabaw.

- rozumienie konieczności poszanowania książek

- dziecko wie w jaki sposób właściwie korzystać z książek

WTOREK

Oglądanie przy stolikach książek przyniesionych przez dzieci z domu. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.

- rozwijanie zainteresowania książką

- dziecko potrafi umotywować dlaczego przyniosło daną książkę

J. Brzechwa: Kaczka Dziwaczka - słuchanie wiersza w interpretacji nauczycielki. Poznanie autora. Umieszczenie pod zdjęciem Jana Brzechwy znanych jego utworów oraz rysunków ich bohaterów, np.: Entliczek - pentliczek, Grzebień i szczotka, Klej, Lecą muchy, Wrony i ser. Przedstawienie wiersza w formie piosenki (płyta CD). Określanie charakteru melodii, ćwiczenia rytmiczne oparte na treści piosenek. Dziwne kaczki - zabawa pobudzająco - hamująca. Kaczka Dziwaczka - praca plastyczna zespołowa. Wypełnianie techniką collage szablonu kaczki (sreberka po cukierkach, wydzieranka, kokardy, cekiny).

- kształcenie umiejętności słuchania wiersza w formie piosenki
- wykorzystywanie różnych materiałów w pracy plastycznej

- dziecko wie, ze utwór literacki może być wykonany w formie piosenki
- dziecko wykazuje się pomysłowością w tworzeniu postaci kaczki

Tworzymy własne krótkie historyjki. Zabawy dowolne w kącikach zabaw.

- kształcenie mowy komunikacyjnej

- dziecko wypowiada się w logiczny sposób

ŚRODA

Układanie obrazów z kapsli wypełnionych kolorową plasteliną. Zabawy integracyjne ze śpiewem i elementem ruchu.

- doskonalenie wyobraźni

- dziecko nazywa swoje kompozycje

H. Ch. Andersen: Mała Syrenka - słuchanie bajki. Zwracanie uwagi na kolejność zdarzeń. Praca plastyczna - malowanie farbami plakatowymi na rozłożonej tapecie, o porowatej fakturze, scen prezentowanej bajki. Tapetę rozkładamy na podłodze, dzieci siadają jedno obok drugiego. Nauka piosenki Książeczki, bajeczki muzyka i słowa K. Kamińska.

- wzbogacanie wiedzy na temat literatury dziecięcej
- kształcenie umiejętności tworzenia pracy na porowatej powierzchni
- ćwiczenie sprawności ruchowej

- dziecko z uwagą słucha nauczycielki
- dziecko prezentuje własną wizję plastyczną postaci
- dziecko stara się naśladować postacie bajkowe

Zabawy konstrukcyjno - manipulacyjne klockami plastikowymi. Gry planszowe Wielka wyprawa, Grzybobranie.

- wyrabianie sprawności manualnej

- dziecko wymyśla ciekawe budowle i nadaje im nazwy

CZWARTEK

Szewczyku, szewczyku, Kotek Mruczek - zabawy ruchowe. Mały majsterkowicz - zabawy przy stolikach.

- rozwijanie sprawności manualnych

- dziecko przybija do tablicy elementy przy pomocy młotka tworząc ciekawe wzory

Grające butelki - zabawy matematyczne. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [010].

- rozumienie pojęcia pojemność naczyń
- stosowanie odpowiednich określeń
- współudział w tworzeniu instrumentu
- rozpoznawanie dźwięków poprzez stosowanie określeń wyżej, niżej

- dziecko rozumie określenia stosowane przez prowadzącą
- dziecko samo stosuje właściwe określenia
- dziecko uważnie wsłuchuje się w brzmienie
- dziecko gra na "grających butelkach"

D. Gellner: Sprzątanie - czytanie bajki. Zabawy dowolne w kącikach zabaw.

- wdrażanie do słuchania tekstu literackiego

- dziecko skupia się na słowie czytanym

PIĄTEK

Oglądanie książek i dziecięcych czasopism w kąciku książki. Słychanie wierszy J. Brzechwy: Kłamczucha, Samochwała (do wyboru Brudas, Skarżypyta). Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.

- kontakt z literaturą dziecięcą

- dziecko chętnie słucha utworów literackich

Zgaduj - zgadula - utrwalenie materiału z całego tygodnia. Dzieci podzielone na zespoły, które za prawidłową odpowiedź otrzymują punkty. Są to elementy układanki przedstawiającej charakterystyczny bajkowy przedmiot lub bohatera bajki. Po zakończeniu konkursu dzieci w każdej grupie układają swój obrazek. Wygrywa grupa, której brakuje najmniej elementów. Zgaduj - zgadula obejmuje zagadki związane z utworami dziecięcymi; ilustracje z książek zasłonięte kartkami z wyciętym okienkiem (zadaniem dzieci jest rozpoznanie z jakiej bajki pochodzi dana ilustacja) oraz ilustrowane książki i książeczki składane z grubej tektury (każda grupa otrzymuje 3-4 książki, na podstawie ilustracji dzieci rozpoznają zawarte w nich bajki, baśnie i wiersze). Wykonanie zakładek do książek. Dzieci otrzymują gotowe kolorowe szablony zakładek z równolegle biegnącymi do siebie nacięciami rozmieszczonymi w różnych miejscach. Przekładają przez nie kolorowe paski papieru (samodzielny dobór kolorów).

- kształcenie właściwych postaw społecznych
- wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie
- wdrażanie do właściwego obchodzenia się z książką
- ćwiczenie precyzyjnych ruchów palców

- dziecko uczy się być odpowiedzialnym za grupę
- dziecko ćwiczy pamięć odtwórczą
- dziecko wie do czego służy zakładka
- dziecko cieprliwie przekłada paski papieru

Próby kalkowania prostych obrazów przez kalkę techniczną. Wycinanie postaci i stworzenie bajkowego (na jednym dużym arkuszu) "misz maszu". Zabawy samorzutne w sali.

- doskonalenie sprawności manualnych
- ćwiczenie wyobraźni plastycznej

- dziecko ćwiczy palce dłoni
- dziecko próbuje stworzyć wesoły bajkowy obraz

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin