KSIĄŻECZKI Z PRZEDSZKOLNEJ PÓŁECZKI
Poniedziałek
MOJE ULUBIONE KSIĄŻECZKI (aktywność umysłowa i muzyczno – ruchowa)
> zestaw ćwiczeń porannych nr 20 wg K.Wlaźnik;
> rozmowa kierowana na temat ulubionych książek dzieci; wykorzystanie wiersza „Moje książki” I. Salach do ukazania sposobu zdobywania wiadomości, miłego spędzania czasu na oglądaniu książek; przypomnienie o czystości rąk w kontakcie z książką; dowolne wybieranie książek z przedszkolnej półki; swobodne wypowiedzi na temat obrazków; zadawanie pytań;
> słuchanie piosenki „Kolorowa książka” zapoznanie ze słowami i melodią; wykorzystanie różnego ułożenia rąk przy klaskaniu jako reakcji na zmianę rejestru (nad głowa, o podłogę, przed sobą); ćwiczenie szybkiej reakcji; zabawa rytmiczno – ruchowa do muzyki bez potrącania kolegów; utrwalenie piosenki „Kle, kle boćku”.
Wtorek
O ŻABKACH W CZERWONYCH CZAPKACH (aktywność umysłowa i ruchowa)
> zapoznanie dzieci z utworem H. Bechlerowej „O żabkach w czerwonych czapkach”; wykorzystanie książki z przedszkolnej półki;
> zainteresowanie dzieci pięknym i ciekawym światem przyrody poprzez ciekawostki związane z życiem i rozwojem żaby – od złożonych jaj przez dorosłego osobnika do narodzin małej żabki z wykorzystaniem albumów przyrodniczych; kształtowanie pozytywnego stosunku do żaby, zwrócenie uwagi na ochronę przyrody;
> zestaw zabaw ruchowych na powietrzu; poznanie nowej zabawy „Gąski do domu”, przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy na podwórku.
Środa
PÓŁKI Z KSIĄŻKAMI (aktywność umysłowa i ruchowa)
> na podstawie opowiadania pacynki „Zniszczona książka’ przypomnienie zasad właściwego obchodzenia się z książką – porównywanie książki nowej i zniszczonej; układanie książek na półkach według wielkości i kształtu – przypomnienie pojęć: duża, mała; utrwalenie znajomości figury geometrycznej – kwadrat; wyszukiwanie książek w kształcie kwadratu;
> wysłuchanie bajek czytanych przez nauczycielkę z książek przyniesionych przez dzieci do przedszkola – uważne śledzenie akcji;
> zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Pociąg” oraz zabawa z elementami skłonu „Drzewa i wiatr”.
Czwartek
WIZYTA W KSIĘGARNI (aktywność muzyczno – ruchowa)
> zgaduj – zgadula „Jaka to bajka?” – rozpoznawanie znanych bajek po opisie słownym bohaterów lub w oparciu o ilustracje;
> słuchanie zjawisk akustycznych z wykorzystanie instrumentów perkusyjnych oraz pozytywki – spostrzeganie słuchem odległości; rozpoznawanie i określanie charakteru muzyki skocznej, wesołej, smutnej; zabawa ilustracyjna do piosenki „Kolorowa książka” odzwierciedlanie ruchem rytmu i melodii piosenki, rozwijanie pomysłowości dzieci;
> wycieczka do pobliskiej księgarni w celu zapoznania dzieci, gdzie można kupić książki dla dzieci i dla dorosłych; dostrzeganie ilości i możliwości wyboru ulubionej książki; zakup kilku książek dla dzieci do „kącika książki”; kulturalne zachowywanie się w miejscu publicznym.
Piątek
NASZA KSIĄŻECZKA (aktywność plastyczna i ruchowa)
> zainspirowanie dzieci wierszem T. Kubiaka „Kup mi mamo książeczkę” do wspólnego wykonania książeczki w grupie (album grupy); współtworzenie przez dzieci książeczki, samodzielne projektowanie i wybór techniki wykonania karteczki do książeczki; wykorzystanie różnorodnego materiału plastycznego; integrowanie się z grupą w trakcie zajęcia;
> ćwiczenia oddechowe „Kartka” – odwracanie kartek w książce przy pomocy dmuchania – rozwijanie pojemności płuc; słuchanie poleceń nauczycielki
Hel53land