ZACZAROWANY ŚWIAT KSIĄŻEK
Zdrowotno-ruchowej
Intelektualnej
Estetycznej
Mowa i myślenie
Matematyka
Plastyczno-technicznej
Muzycznej
I Ćwiczenia poranne / 3min/ doskonalenie szybkości reagowania na ulubione sygnały dźwiękowe
II. Zestaw zabaw rucho-wych o charakterze gimna-stycznym z wykorzystaniem toru przeszkód (tunel, po-przeczki); umiejętne poko-nywanie przeszkód z zacho-waniem bezpieczeństwa, zdrowa rywalizacja dzieci / zbiór własny /.
III. Zabawy ruchowe:
1. „Bohaterowie baśni”- wielozadaniowa
2. „Wężyk Hop” - skoczna
3. „Pociąg”- ćw. dużych grup mięśniowych
4. „Ścieżka”- zabawa z elementem równowagi
1.„ Jak powstaje książka?”- praca z historyjką obrazkową – poznawanie etapów powstawania książki – próby układanie zdań na temat pracy ludzi związanych z wytwarzaniem książek;
2.„Kup mi mamo książeczkę” –zabawa edukacyjna z elementem wczesnej nauki czytania dr I. Majchrzak - rozwijanie zainteresowania pismem, wdrażanie do właściwego posługiwania się książką - odszukiwanie poszczególnych liter z tytułów książek, w alfabecie
3. Zabawa dydaktyczna z elementem dramy Pt. „Czy znasz tę bajkę?”- rozpoznawanie utworów na podstawie treści i ilustracji – próby odzwierciedlania uczuć i emocji głównych bohaterów
4. Wyjście do Biblioteki im H. Łopacińskiego, filia nr 2 w celu poznania oferty książek dla dzieci; zwrócenie uwagi na wygląd książek, twarde i miękkie oprawy, sposób przeglądania książek, odkładania na miejsce; wybór i wypożyczenie książek do przedszkola.
Zabawa dydaktyczna „Półki z książkami
cz I - rozwijanie umiejętności posługiwania się liczebnikami - zakresie czterech i więcej (w zależności od umiejętności dzieci);
cz II - utrwalenie określeń związanych z wielkością przedmiotów ( duże, małe ) układanie książek na półce według wielkości; następnie układanie według wielkości - od najmniejszej do największej i odwrotnie (zadanie do wykonania w małych zespołach).
„ Zakładka do książki”- praca z brystolu i papieru kolorowego, z wykorzysta-niem nożyczek, inspirowana wierszem W. Badalskiej Pt: „Nad książką”
- poznanie kolejnych etapów pracy- rozwijanie umiejętno-ści cięcia pasków z papieru
Rysunkowy żart- rysowanie śmiesznych obrazków, złożenie w książeczkę
-rozwijanie fantazji i wyobraźni – ćwiczenia manualne
Nauka prostego kro-ku „Kujawiaka” i kilku figur tane-cznych, rozwijanie wrażliwości słucho-wej, ćwiczenie estetyki i płynności ruchów
"Wiosna"- słuchanie muzyki A.Viva-ldiego z cyklu "Cztery pory roku"- doskonalenie słuchu muzycznego,
- próby określania tempa, rytmu, charakteru i nastroju.
IV. Ćwiczenia oddechowe „Kartka” - odwracanie kartek w książce przy pomocy dmuchania - rozwijanie pojemności płuc;
V. „Relaks w bałaganie”- zabawy edukacyjno – relaksująca przy muzyce
-dbanie o estetykę otoczenia
- dbanie o własne bezpieczeństwo, / projekt proekologiczny/
VI. Zabawy ortofoniczne: odgadywanie, jakie odgłosy wydają pokazane na ilustracji zwierzęta, naśladowanie tych odgłosów- usprawnienie mięśni narządów mowy, wzmocnienie ich.
VII. Nieskończona różnorodność przyrody wokół przedszkola- spacer edukacyjny - rozpoznawanie podstawowych gatunków drzew i krzewów występu-jących w najbliższej okolicy.
5. Wizyta pracowników Biblioteki w przedszkolu w celu czytania dzieciom bajek, pisarzy szwedzkich lub piszących po szwedzku / Pipi Pończoszanka, seria o Muminkach / zgodnie z harmonogramem /.
6. „Moja opowieść-moja książka”- zachęcenie do stworzenia własnej książki z wymyślonym przez siebie tekstem i ilustracjami, inspirowane wierszem B. S. Kossuth „Wielki skarb”;
-przybliżenie dzieciom znaczenia książek w życiu każdego człowieka – rozwijanie inwencji twórczej i dziecięcej twórczości literackiej.
7.Czytanie i opowiadanie fragmentów ulubionych bajek i baśni z książek przyniesionych przez dzieci.- wprowadzanie dziecka w ciekawy świat przeżyć, wiedzy i rozrywki poprzez częsty kontakt z książką;
8. „ Książeczki z przedszkolnej półeczki” – mo-dernizacja kącika książki w sali z uwzględnie-niem pomysłów dzieci - dzielenie się wrażeniami z kolegami, wymiana książek z innymi, rozbu-dzanie zainteresowań czytelniczych i chęci poznawania świata, prawidłowe korzystanie książek i ich szanowanie
Hel53land