TEMAT SCENARIUSZA: KRÓLESTWO BAJEK.
Cykl WSiP – Wesoła Szkoła sześciolatka
Etap edukacyjny: wychowanie przedszkolne – klasa „0”
Czas trwania i miejsce – ok. 40min. sala przedszkolna
Wstęp: Scenariusz jest przeznaczony dla dzieci 6-letnich. Jest pomocny podczas wprowadzania lub utrwalania liter i przy rozwijaniu umiejętności potrzebnych do nauki pisania.
Cele ogólne:
- poznawanie literatury dziecięcej służące poszerzeniu wiedzy,
- rozwijanie wyobraźni, mowy i myślenia,
- kształcenie postaw uniwersalnych,
- wypowiadanie się na temat narysowanych prac plastycznych (postaci z bajek)
-
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- potrafi uważnie słuchać i skupić uwagę na opowiadanym tekście,
- potrafi ułożyć wyrazy z podanych liter,
- utrwala naukę czytanie i pisania,
- słucha poleceń nauczycielki i wykonuje je,
- utrwala wygląd niektórych liter (znanych dzieciom),
- przeprowadza analizę i syntezę wyrazów,
Metody:
- słowna – rozmowa, praca nad wyrazami – analiza i synteza sylabowa i głoskowa,
- praktyczna – zabawy ruchowe,
Formy:
- indywidualna – praca przy stolikach, rozwiązywanie zadań z podręcznika,
- zbiorowa – zabawa ruchowa,
Środki dydaktyczne: tekturowe postacie z bajek, wyrazy do analizy i syntezy sylabowej i głoskowej, literki na tekturce
Literatura: J. Białobrzeska, M. Orzechowska, D. Raczyńska, Scenariusze do zajęć, Didasko, Warszawa 1998,
1. Kraina Bajek. Nauczycielka umieszcza w sali charakterystyczne dla dzieciom postacie z bajek: smoka, złotą rybkę, Czerwonego Kapturka, Kota w butach itp. Prowadzi rozmowę z dziećmi na ich temat.
2. Zgadnij, z jakie jestem bajki? Chętne dzieci prezentują zagadki – opowiadają o swojej postaci, nie wyjawiając jej imienia. Pozostałe osoby próbują odgadnąć, kto jest bohaterem prezentacji.
3. Praca indywidualna. „Literki” zeszyt1 str. 10, zadanie 1 i 2. Przed rozpoczęciem pracy nauczycielka przypomina dzieciom bajki o Śnieżce i Krasnoludkach oraz bajkę o Czerwonym Kapturku. Następnie dzieci rozwiązują zadania.
4. Układanka wyrazowa. Po zakończonej pracy indywidualnej nauczycielka prosi dzieci, aby usiadły przy niej na dywanie. Pokazuje dzieciom wyrazy do analizy i syntezy sylabowej: ZAMEK, KOT, RYBKA, SMOK, KRASNOLUDEK, KRÓLEWNA,CZAROWNICA i do analizy i syntezy głoskowej wyrazy: ZAMEK, KOT, RYBKA, SMOK, KRÓL. WILK. Rozmawia z dziećmi na temat budowy tych wyrazów - wspólna analiza tych wyrazów: podział na sylaby, podział na głoski / litery, przeliczanie głosek i sylab. Nauczycielka dzieli dzieci na 4 grupy. Prosi dzieci, aby przyniosły swój klaser z literkami, daje dzieciom kartki z powyższymi wyrazami (nie zawierającymi „ó”, „ż)” i prosi o złożenie tych wyrazów. Następnie dzieci pod ułożonymi wyrazami rysują postacie z bajek
5. Polowanie na litery – zabawa ruchowa. Nauczycielka w różnych miejscach sali ukrywa znane dzieciom literki. Dzieci muszą w wyznaczonym czasie „upolować” jak najwięcej kartoników z literkami. Następnie demonstrują „upolowane” literki, nazywają je.
6. Praca indywidualna przy stolikach. „Literki” zeszyt 1 str.7 zadanie 1 i 2. Nauczycielka mówi, że każda królewna mieszkała w pięknym zamku. Ich zadaniem będzie narysować taki sam zamek jak na załączonym obrazku. Następnie ich zadaniem będzie uzupełnienie i pokolorowanie chodniczka, po którym królewna pójdzie do ogrodu.
7. Zajęcia można zakończyć zabawą konstrukcyjną „Zamek z kartonów”. Dzieci ustawiają wieże- zamek z kartonów wcześniej ozdobionych (pomalowanych, wyklejonych itp.). W takim zamku można urządzić zabawę karnawałową.
Uwagi: Zabawy przedstawione powyżej można podzielić na dwa odrębne scenariusze i przeprowadzić jako odrębne zajęcia lub wybrać te najatrakcyjniejsze.
Hel53land