Kubuś Puchatek naszym przyjacielem.doc

(39 KB) Pobierz

Scenariusz zajęć zintegrowanych jednego dnia aktywności dla klasy trzeciej

Ośrodek tematyczny: Kubuś Puchatek naszym przyjacielem

Temat dnia: Kubuś Puchatek zaprasza na przyjęcie.

Zapis w dzienniku: Twórcze muzykowanie do wybranych tekstów z lektury. zapoznanie z trąbką.

Cele:
Uczeń potrafi:

·  porządkować wyrazy według alfabetu,

·  opowiadać przygody głównych bohaterów z lektury,

·  podać charakterystyczne cechy postaci,

·  czytać ze zrozumieniem polecenie podane w formie zaproszenia,

·  rozwiązywać zadania matematyczne dotyczące dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia w zakresie 100,

·  opisać wygląd instrumentu w oparciu o ilustrację,

·  wyróżnić słuchem dźwięk brzmienia trąbki,

·  znaleźć informacje na podany temat,

·  kulturalnie zachowywać się w czasie przyjęcia: zorganizowanie poczęstunku, kulturalne spożywanie posiłku,

·  pracować w małych grupach, zespołowo i indywidualnie.

Metody:

·  oparte na słowie (rozmowa, opis, praca z tekstem),

·  oparte na przeżyciach i działaniu.

Formy pracy:

·  zbiorowa jednolita,

·  w grupach zróżnicowana,

·  ndywidualna jednolita i zróżnicowana.

Środki dydaktyczne:
zabawki - pluszaki z filmu "Kubuś Puchatek", dwufunkcyjne domino matematyczne - obrazkowe, nagrania piosenek, instrumenty perkusyjne, plansza przedstawiająca trąbkę, różne źródła zawierające informacje o instrumencie ( mały słownik muzyczny, czasopisma dziecięce itp.), małe "co nieco" przygotowane przez dzieci na wcześniejszych zajęciach, będące poczęstunkiem dla gości i gospodarzy.

 

1. Zabawa terapeutyczna
Nauczyciel proponuje zabawę terapeutyczną "Tajemniczy miniżyciorys". W czasie zabawy chodzi pomiędzy dziećmi i wsłuchuje się w ich wypowiedzi. Poprzez dotyk ręką wskazuje, do którego stolika mają podejść wyznaczone dzieci.
Uczniowie w czasie słuchania melodii o Kubusiu Puchatku chodzą swobodnie po sali, mówiąc do siebie, co chcą na temat wybranego przez siebie bohatera z lektury, nie podają jego imienia. Gdy muzyka ucichnie, wypowiadają się już w grupach, starając się wsłuchiwać w swoje wypowiedzi, tak aby nie powtarzały się informacje. Zabawa kończy się, gdy uczniowie usłyszą dźwięk instrumentu, aby ustalić powód, dla którego spotkały się w takich zespołach.

2. Lista osób
Nauczyciel zaprasza do ułożenia listy osób w poszczególnych grupach. Wyjaśnia cel tego zadania: ocenianie aktywności za pomocą wartości rytmicznych poznanych nutek:
- pełna wypowiedź - cała nuta,
- częściowa wypowiedź - półnuta,
- krótka wypowiedź - ćwierćnuta,
- dopełnienie do wypowiedzi - ósemka.
Uczniowie przyklejają na arkusz papieru swoje imiona i nazwiska według kolejności alfabetycznej. Kapitanowie przywieszają listy na tablicy magnetycznej według oznaczeń: grupa Kubusiów Puchatków, grupa Tygrysków, grupa Prosiaczków, grupa Kłapouchów.

3. Prezentacja ulubionej postaci
Nauczyciel proponuje prezentację ulubionej postaci, w dowolny sposób, przez poszczególne grupy.
Uczniowie w grupach opisują swoją ulubioną postać w dowolny sposób:
- wypowiadają się przy planszach charakteryzujących bohaterów,
- opowiadają ciekawe wydarzenia, będące typowymi dla danych postaci,
- pokazują sposób poruszania się - pantomima,
- wydają charakterystyczne dźwięki dla danej postaci (mogą używać instrumentów perkusyjnych).

4. Zabawy mateamtyczne
Nauczyciel zaprasza do zabaw matematycznych, w których uczestniczą przyjaciele Kubusia Puchatka.
Uczniowie rozwiązują w pamięci proste działania matematyczne, według stopnia trudności, następnie rozwiązują proste zadania tekstowe, których treść dotyczy bohaterów lektury, następnie sami układają zadania i poprzez podanie piłki koledze, proszą o podanie rozwiązania i odpowiedzi.
Przy stolikach układają wspólnie domino i samodzielnie dokonują kontroli poprzez odczytanie hasła umieszczonego na odwrocie domina. Domino przygotowane jest według stopnia trudności.
Grupa I - dodawanie i odejmowanie typu 32 + 8, 15 + 4
Hasło: Kubuś Puchatek zaprasza na przyjęcie.
Grupa II - dodawanie i odejmowanie typu 32 + 9, 55 + 7
Hasło: Mruczanki Kubusia Puchatka
Grupa III - mnożenie i dzielenie w zakresie 50
Hasło: Uroczy śpiew Tygryska
Grupa IV - działania mieszane do 100
Hasło: Koncert Tygryska na trąbce

5. Zaproszenia
Nauczyciel rozdaje grupom zaproszenia i prosi o ich ciche przeczytanie, a następnie wykonanie zadania zgodnie z poleceniem.
Uczniowie odczytują zaproszenia, dzielą się w grupie pracą, po czym zgłaszają swoją gotowość do prezentacji (podział na nowe grupy wynika z wcześniejszego przygotowania: grupa I ustawienie krzesełek, grupa II - przygotowanie się do występu, grupa III - ustawienie teatrzyku i potrzebnych rekwizytów, grupa IV - przygotowanie planszy, wiadomości o trąbce i nagrań magnetofonowych).

6. Prezentacja zadań
Nauczyciel prosi o przedstawienie przez dzieci z poszczególnych grup przygotowanych zadań.
Uczniowie z poszczególnych grup dokonują prezentacji w zakresie:
- twórczego muzykowania do tekstów mruczanek Kubusia,
- stworzenia teatrzyku muzycznego z wykorzystaniem pacynek,
- zaznajomienia pozostałych dzieci z nowym instrumentem - ulubioną trąbką Tygryska.

7. Myzkowanie z pluszakami
Nauczyciel zachęca do wspólnego muzykowania z zabawkami-pluszakami.
Uczniowie stając w kole zaczynają bez podania sygnału nucić dowolną melodię dla swojej zabawki-przytulanki.

8. Notataka
Nauczyciel prosi o przygotowanie notesów Kubusia Puchatka i o zapisanie kilku zdań na temat: za co lubię swojego bohatera(-ów). Prosi też kilkoro dzieci o głośne odczytanie notatek, a następnie o wzajemne sprawdzenie błędów w zapisie, korzystając ze słowników ortograficznych.
Uczniowie zapisują do samodzielnie wykonanego notesu kilka zdań dotyczących przyjaźni z wybranym bohaterem, starając się motywować swój wybór. Głośno odczytują swoje zdania, a następnie wzajemnie sprawdzają sobie błędy w zapisie korzystając ze słowników ortograficznych i podpowiedzi nauczyciela.

9. Samoocena
Nauczyciel zaprasza do samooceny pracy dzieci.
Uczniowie dokonują samooceny własnej aktywności na zajęciach, utrwalając przy tym wiedzę dotyczącą podziału wartości rytmicznych w obrębie całej nuty. Zapisują na tablicy ilość zdobytych "nutek" i przeliczają, kto w klasie był najbardziej zaangażowany w zajęcia.

10. Poczęstunek
Nauczyciel proponuje małe "co nieco" Kubusia Puchatka, wspólnie z gośćmi do piosenki "Kubuś Puchatek".
Uczniowie w czasie słuchania piosenki częstują przybyłych gości ulubionymi smakołykami Kubusia Puchatka, według jego receptury (w oparciu o "Książkę kucharską Kubusia Puchatka"). Zwracają uwagę na kulturalne zachowanie się podczas częstowania i spożywania posiłku.

11. Porządki
Nauczyciel prosi o uporządkowanie miejsc pracy dziękując dzieciom za wspólną zabawę.
Uczniowie porządkują miejsca pracy i żegnają się z gośćmi dziękując im za przybycie.

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin