Scenariusz zajęć zintegrowanych jednego dnia aktywności dla klasy trzeciej
Ośrodek tematyczny: Kubuś Puchatek naszym przyjacielem
Temat dnia: Kubuś Puchatek zaprasza na przyjęcie.
Zapis w dzienniku: Twórcze muzykowanie do wybranych tekstów z lektury. zapoznanie z trąbką.
Cele:Uczeń potrafi:
· porządkować wyrazy według alfabetu,
· opowiadać przygody głównych bohaterów z lektury,
· podać charakterystyczne cechy postaci,
· czytać ze zrozumieniem polecenie podane w formie zaproszenia,
· rozwiązywać zadania matematyczne dotyczące dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia w zakresie 100,
· opisać wygląd instrumentu w oparciu o ilustrację,
· wyróżnić słuchem dźwięk brzmienia trąbki,
· znaleźć informacje na podany temat,
· kulturalnie zachowywać się w czasie przyjęcia: zorganizowanie poczęstunku, kulturalne spożywanie posiłku,
· pracować w małych grupach, zespołowo i indywidualnie.
Metody:
· oparte na słowie (rozmowa, opis, praca z tekstem),
· oparte na przeżyciach i działaniu.
Formy pracy:
· zbiorowa jednolita,
· w grupach zróżnicowana,
· ndywidualna jednolita i zróżnicowana.
Środki dydaktyczne:zabawki - pluszaki z filmu "Kubuś Puchatek", dwufunkcyjne domino matematyczne - obrazkowe, nagrania piosenek, instrumenty perkusyjne, plansza przedstawiająca trąbkę, różne źródła zawierające informacje o instrumencie ( mały słownik muzyczny, czasopisma dziecięce itp.), małe "co nieco" przygotowane przez dzieci na wcześniejszych zajęciach, będące poczęstunkiem dla gości i gospodarzy.
1. Zabawa terapeutycznaNauczyciel proponuje zabawę terapeutyczną "Tajemniczy miniżyciorys". W czasie zabawy chodzi pomiędzy dziećmi i wsłuchuje się w ich wypowiedzi. Poprzez dotyk ręką wskazuje, do którego stolika mają podejść wyznaczone dzieci.Uczniowie w czasie słuchania melodii o Kubusiu Puchatku chodzą swobodnie po sali, mówiąc do siebie, co chcą na temat wybranego przez siebie bohatera z lektury, nie podają jego imienia. Gdy muzyka ucichnie, wypowiadają się już w grupach, starając się wsłuchiwać w swoje wypowiedzi, tak aby nie powtarzały się informacje. Zabawa kończy się, gdy uczniowie usłyszą dźwięk instrumentu, aby ustalić powód, dla którego spotkały się w takich zespołach.
2. Lista osóbNauczyciel zaprasza do ułożenia listy osób w poszczególnych grupach. Wyjaśnia cel tego zadania: ocenianie aktywności za pomocą wartości rytmicznych poznanych nutek:- pełna wypowiedź - cała nuta,- częściowa wypowiedź - półnuta,- krótka wypowiedź - ćwierćnuta,- dopełnienie do wypowiedzi - ósemka.Uczniowie przyklejają na arkusz papieru swoje imiona i nazwiska według kolejności alfabetycznej. Kapitanowie przywieszają listy na tablicy magnetycznej według oznaczeń: grupa Kubusiów Puchatków, grupa Tygrysków, grupa Prosiaczków, grupa Kłapouchów.
3. Prezentacja ulubionej postaciNauczyciel proponuje prezentację ulubionej postaci, w dowolny sposób, przez poszczególne grupy.Uczniowie w grupach opisują swoją ulubioną postać w dowolny sposób:- wypowiadają się przy planszach charakteryzujących bohaterów,- opowiadają ciekawe wydarzenia, będące typowymi dla danych postaci,- pokazują sposób poruszania się - pantomima,- wydają charakterystyczne dźwięki dla danej postaci (mogą używać instrumentów perkusyjnych).
4. Zabawy mateamtyczneNauczyciel zaprasza do zabaw matematycznych, w których uczestniczą przyjaciele Kubusia Puchatka.Uczniowie rozwiązują w pamięci proste działania matematyczne, według stopnia trudności, następnie rozwiązują proste zadania tekstowe, których treść dotyczy bohaterów lektury, następnie sami układają zadania i poprzez podanie piłki koledze, proszą o podanie rozwiązania i odpowiedzi.Przy stolikach układają wspólnie domino i samodzielnie dokonują kontroli poprzez odczytanie hasła umieszczonego na odwrocie domina. Domino przygotowane jest według stopnia trudności.Grupa I - dodawanie i odejmowanie typu 32 + 8, 15 + 4Hasło: Kubuś Puchatek zaprasza na przyjęcie.Grupa II - dodawanie i odejmowanie typu 32 + 9, 55 + 7Hasło: Mruczanki Kubusia PuchatkaGrupa III - mnożenie i dzielenie w zakresie 50Hasło: Uroczy śpiew TygryskaGrupa IV - działania mieszane do 100Hasło: Koncert Tygryska na trąbce
5. ZaproszeniaNauczyciel rozdaje grupom zaproszenia i prosi o ich ciche przeczytanie, a następnie wykonanie zadania zgodnie z poleceniem.Uczniowie odczytują zaproszenia, dzielą się w grupie pracą, po czym zgłaszają swoją gotowość do prezentacji (podział na nowe grupy wynika z wcześniejszego przygotowania: grupa I ustawienie krzesełek, grupa II - przygotowanie się do występu, grupa III - ustawienie teatrzyku i potrzebnych rekwizytów, grupa IV - przygotowanie planszy, wiadomości o trąbce i nagrań magnetofonowych).
6. Prezentacja zadańNauczyciel prosi o przedstawienie przez dzieci z poszczególnych grup przygotowanych zadań.Uczniowie z poszczególnych grup dokonują prezentacji w zakresie:- twórczego muzykowania do tekstów mruczanek Kubusia,- stworzenia teatrzyku muzycznego z wykorzystaniem pacynek,- zaznajomienia pozostałych dzieci z nowym instrumentem - ulubioną trąbką Tygryska.
7. Myzkowanie z pluszakamiNauczyciel zachęca do wspólnego muzykowania z zabawkami-pluszakami.Uczniowie stając w kole zaczynają bez podania sygnału nucić dowolną melodię dla swojej zabawki-przytulanki.
8. NotatakaNauczyciel prosi o przygotowanie notesów Kubusia Puchatka i o zapisanie kilku zdań na temat: za co lubię swojego bohatera(-ów). Prosi też kilkoro dzieci o głośne odczytanie notatek, a następnie o wzajemne sprawdzenie błędów w zapisie, korzystając ze słowników ortograficznych.Uczniowie zapisują do samodzielnie wykonanego notesu kilka zdań dotyczących przyjaźni z wybranym bohaterem, starając się motywować swój wybór. Głośno odczytują swoje zdania, a następnie wzajemnie sprawdzają sobie błędy w zapisie korzystając ze słowników ortograficznych i podpowiedzi nauczyciela.
9. SamoocenaNauczyciel zaprasza do samooceny pracy dzieci.Uczniowie dokonują samooceny własnej aktywności na zajęciach, utrwalając przy tym wiedzę dotyczącą podziału wartości rytmicznych w obrębie całej nuty. Zapisują na tablicy ilość zdobytych "nutek" i przeliczają, kto w klasie był najbardziej zaangażowany w zajęcia.
10. PoczęstunekNauczyciel proponuje małe "co nieco" Kubusia Puchatka, wspólnie z gośćmi do piosenki "Kubuś Puchatek".Uczniowie w czasie słuchania piosenki częstują przybyłych gości ulubionymi smakołykami Kubusia Puchatka, według jego receptury (w oparciu o "Książkę kucharską Kubusia Puchatka"). Zwracają uwagę na kulturalne zachowanie się podczas częstowania i spożywania posiłku.
11. PorządkiNauczyciel prosi o uporządkowanie miejsc pracy dziękując dzieciom za wspólną zabawę.Uczniowie porządkują miejsca pracy i żegnają się z gośćmi dziękując im za przybycie.
Hel53land