TEMAT TYGODNIA: Andrzejki
AUTOR: Bożena Forma
GRUPA WIEKOWA: dzieci 5-letnie
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CELE OGÓLNE
CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Obserwacja pogody. Zwracanie uwagi na silnie wiejący wiatr, płynące po niebie chmury, tańczące na wietrze drzewa. Zabawa Ostatni spacer przed zimą.
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej- doskonalenie umiejętności czworakowania
- dziecko dostrzega oznaki wiejącego silnie wiatru- dziecko posiada dobrze rozwiniętą sprawność ruchową
Słuchanie opowiadania B. Forma: Andrzejkowy wieczór. Analiza treści opowiadania poprzedzona nawiązaniem do tradycji andrzejkowych. Zabawa ruchowa Omiń kałuże.
- poznanie tradycji i obyczajów andrzejkowych- rozwijanie mowy i umiejętności poprawnego formułowania zdań- doskonalenie pamięci
- dziecko z zainteresowaniem słucha przekazywanych treści- dziecko chętnie odpowiada na zadawane pytania- dziecko zapamiętuje złożone polecenia
Rozwiązywanie zagadek słownych i obrazkowych (o dowolnej tematyce wybranej przez prowadzącą). Porządkowanie zabawek w kącikach.
- rozwijanie spotrzegawczości i logicznego myślenia- wyrabianie nawyku odkładania zabawek na swoje miejsce
- dziecko prawidłowo rozwiązuje zagadki- dziecko sprząta po skończonej zabawie
WTOREK
Wycinanie szablonu klucza, a następnie pocięcie na fragmenty po wyznaczonych liniach. Każde dziecko umieszcza swoją pracę w kopercie (klucz posiada kształt klucza służącego do przelewania wosku). Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [017].
- doskonalenie sprawności wycinania
- dziecko starannie wycina szablon klucza
Dzieci otrzymują kopertę z szablonem klucza pociętym na kilka elementów oraz obrazek przedstawiający taki sam klucz. Wyciągają elementy z koperty i starają się je odpowiednio ułożyć na obrazku przedstawiającym klucz. Następnie przyklejają je i po wyschnięciu pokrywają kolorem z użyciem flamastrów. Po zakończeniu zadania każde dziecko otrzymuje kartoniki z narysowanymi kluczami, które przelicza w zakresie sześciu (dzieci posiadają różną ilość kartoników). Porównywanie ich z równoczesnym stosowaniem pojęć: więcej, mniej, tyle samo. Słuchanie wiersza B. Forma: Andrzejki. Nawiązanie do treści wiersza, próby opanowania pamięciowego. Zabawa ruchowa Wiatr i liście oparta na melodii piosenki B. Forma: Jesienny wiatr.
- utrwalenie umiejętności przeliczania i określania elementów- próby opanowania wiersza na pamięć
- dziecko prawidłowo przelicza w zakresie sześciu- dziecko zna treść wiersza na pamięć, rozumie jego treść
Wyszukiwanie elementów różniących dwa obrazki. Wypełnianie ich kolorem z użyciem kredek. Kto skoczy wyżej. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.
- ćwiczenie spostrzegawczości- ćwiczenie sprawności ruchowej
- dziecko dostrzega wszystkie różnice w obrazkach- dziecko prawidłowo wykonuje wyskok w górę
ŚRODA
Oglądanie książek i czasopism, wyszukiwanie w nich urządzeń elektrycznych wykorzystywanych w gospodarstwie domowym. Próby odrysowywania ich. Zabawa ruchowa Jeże do norek.
- wzbogacanie wiedzy na temat urządzeń elektrycznych w gospodarstwie domowym- reagowanie na odpowiednie sygnały
- dziecko nazywa wyszukane urządzenia, zna ich przeznaczenie, wie, że posługiwać się nimi można tylko w obecności dorosłych- dziecko sprawnie reaguje na ustalone hasła
Przedstawienie przez prowadzącą opowiadania z użyciem ilustracji przedstawiających urządzenia, o których mowa w tekście B. Forma: Porządki. Wypowiadanie się na temat zastosowania urządzeń wykorzystywanych w gospodarstwie domowym. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [007].
- poznanie różnych urządzeń usprawniających pracę człowieka- uświadamianie znaczenia rodziny w życiu człowieka
- dziecko wymienia urządzenia występujące w opowiadaniu- dziecko wie, że należy pomagać rodzicom w domowych czynnościach
Rozpoznawanie odgłosów urządzeń elektrycznych z kasety magnetofonowej (płyty CD). Zabawy dowolne.
- rozwijanie aparatu słuchu
- dziecko rozpoznaje odgłosy urządzeń
CZWARTEK
Wycinanie z folderów reklamowych urządzeń, które są wykorzystywane podczas różnych prac domowych i naklejanie ich na arkuszach szarego papieru. Dorysowywanie między nimi postaci ludzkich. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
- utrwalenie wiedzy na temat urządzeń elektrycznych ułatwiających ludziom wykonywanie różnych czynności w domu- ćwiczenie sprawności palców i dłoni podczas wycinania
- dziecko nazywa wycięte urządzenia- dziecko sprawnie wycina
Oglądanie urządzeń mechanicznych wykorzystywanych w różnych pracach w przedszkolu (odkurzacz, froterka, zmywarka do naczyń, wyparzacz, miksery, krajalnica, sokowirówka, czajnik elektryczny, pralka). Rozwiązywanie quizu oraz zagadek dotyczących urządzeń elektrycznych. Zabawa orientacyjno - porządkowa Co robię. Malowanie farbami plakatowymi na dużych arkuszach wybranych urządzeń elektrycznych, z których mama korzysta w domu.
- utrwalenie wiedzy związanej z urządzeniami elektrycznymi- wyrabianie umiejętności odpowiadania na pytania
- dziecko czeka na swoją kolej podczas wypowiedzi- dziecko nazywa namalowane przez siebie urządzenia
Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
- uświadamianie konieczności odkładania zabawek na swoje miejsce
dziecko sprzątazabawki po skończonej zabawie
PIĄTEK
Propozycja zorganizowania spotkania andrzejkowego z udziałem rodziców i dzieci. Przygotowanie zaproszeń dla gości. Pomoc nauczycielce w przygotowaniu dekoracji i rekwizytów do spotkania. Zabawa Piłeczki. Wyrabianie poczucia rytmu - powtarzanie rytmów proponowanych przez prowadzącą, wystukiwanie ich na instrumentach perkusyjnych
- wyrabianie poczucia odpowiedzialności za przygotowania do spotkania- rozwijanie poczucia rytmu
- dziecko pomaga w przygotowaniach do wieczoru andrzejkowego- dziecko powtarza rytmy proponowane przez prowadzącą
Słuchanie piosenek o tematyce jesiennej. Konkurs piosenek - śpiew zbiorowy i indywidualny. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
- doskonalenie umiejętności śpiewu- zachęcanie do samodzielnych występów
- dziecko zna melodie i teksty poznanych wcześniej piosenek- dziecko potrafi samodzielnie wykonać piosenkę
Zabawy wybranymi zabawkami przy stolikach
- przestrzeganie ustalonych reguł podczas zabaw
dziecko zgodnie współdziała z innymi dziećmi
Hel53land