Andrzejki-5l.doc

(53 KB) Pobierz

 

TEMAT TYGODNIA: Andrzejki

AUTOR: Bożena Forma

GRUPA WIEKOWA: dzieci 5-letnie

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CELE OGÓLNE

CELE SZCZEGÓŁOWE

PONIEDZIAŁEK

Obserwacja pogody. Zwracanie uwagi na silnie wiejący wiatr, płynące po niebie chmury, tańczące na wietrze drzewa. Zabawa Ostatni spacer przed zimą.

- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej
- doskonalenie umiejętności czworakowania

- dziecko dostrzega oznaki wiejącego silnie wiatru
- dziecko posiada dobrze rozwiniętą sprawność ruchową

Słuchanie opowiadania B. Forma: Andrzejkowy wieczór. Analiza treści opowiadania poprzedzona nawiązaniem do tradycji andrzejkowych. Zabawa ruchowa Omiń kałuże.

- poznanie tradycji i obyczajów andrzejkowych
- rozwijanie mowy i umiejętności poprawnego formułowania zdań
- doskonalenie pamięci

- dziecko z zainteresowaniem słucha przekazywanych treści
- dziecko chętnie odpowiada na zadawane pytania
- dziecko zapamiętuje złożone polecenia

Rozwiązywanie zagadek słownych i obrazkowych (o dowolnej tematyce wybranej przez prowadzącą). Porządkowanie zabawek w kącikach.

- rozwijanie spotrzegawczości i logicznego myślenia
- wyrabianie nawyku odkładania zabawek na swoje miejsce

- dziecko prawidłowo rozwiązuje zagadki
- dziecko sprząta po skończonej zabawie

WTOREK

Wycinanie szablonu klucza, a następnie pocięcie na fragmenty po wyznaczonych liniach. Każde dziecko umieszcza swoją pracę w kopercie (klucz posiada kształt klucza służącego do przelewania wosku). Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [017].

- doskonalenie sprawności wycinania

- dziecko starannie wycina szablon klucza

Dzieci otrzymują kopertę z szablonem klucza pociętym na kilka elementów oraz obrazek przedstawiający taki sam klucz. Wyciągają elementy z koperty i starają się je odpowiednio ułożyć na obrazku przedstawiającym klucz. Następnie przyklejają je i po wyschnięciu pokrywają kolorem z użyciem flamastrów. Po zakończeniu zadania każde dziecko otrzymuje kartoniki z narysowanymi kluczami, które przelicza w zakresie sześciu (dzieci posiadają różną ilość kartoników). Porównywanie ich z równoczesnym stosowaniem pojęć: więcej, mniej, tyle samo. Słuchanie wiersza B. Forma: Andrzejki. Nawiązanie do treści wiersza, próby opanowania pamięciowego. Zabawa ruchowa Wiatr i liście oparta na melodii piosenki B. Forma: Jesienny wiatr.

- utrwalenie umiejętności przeliczania i określania elementów
- próby opanowania wiersza na pamięć

- dziecko prawidłowo przelicza w zakresie sześciu
- dziecko zna treść wiersza na pamięć, rozumie jego treść

Wyszukiwanie elementów różniących dwa obrazki. Wypełnianie ich kolorem z użyciem kredek. Kto skoczy wyżej. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.

- ćwiczenie spostrzegawczości
- ćwiczenie sprawności ruchowej

- dziecko dostrzega wszystkie różnice w obrazkach
- dziecko prawidłowo wykonuje wyskok w górę

ŚRODA

Oglądanie książek i czasopism, wyszukiwanie w nich urządzeń elektrycznych wykorzystywanych w gospodarstwie domowym. Próby odrysowywania ich. Zabawa ruchowa Jeże do norek.

- wzbogacanie wiedzy na temat urządzeń elektrycznych w gospodarstwie domowym
- reagowanie na odpowiednie sygnały

- dziecko nazywa wyszukane urządzenia, zna ich przeznaczenie, wie, że posługiwać się nimi można tylko w obecności dorosłych
- dziecko sprawnie reaguje na ustalone hasła

Przedstawienie przez prowadzącą opowiadania z użyciem ilustracji przedstawiających urządzenia, o których mowa w tekście B. Forma: Porządki. Wypowiadanie się na temat zastosowania urządzeń wykorzystywanych w gospodarstwie domowym. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [007].

- poznanie różnych urządzeń usprawniających pracę człowieka
- uświadamianie znaczenia rodziny w życiu człowieka

- dziecko wymienia urządzenia występujące w opowiadaniu
- dziecko wie, że należy pomagać rodzicom w domowych czynnościach

Rozpoznawanie odgłosów urządzeń elektrycznych z kasety magnetofonowej (płyty CD). Zabawy dowolne.

- rozwijanie aparatu słuchu

- dziecko rozpoznaje odgłosy urządzeń

CZWARTEK

Wycinanie z folderów reklamowych urządzeń, które są wykorzystywane podczas różnych prac domowych i naklejanie ich na arkuszach szarego papieru. Dorysowywanie między nimi postaci ludzkich. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.

- utrwalenie wiedzy na temat urządzeń elektrycznych ułatwiających ludziom wykonywanie różnych czynności w domu
- ćwiczenie sprawności palców i dłoni podczas wycinania

- dziecko nazywa wycięte urządzenia
- dziecko sprawnie wycina

Oglądanie urządzeń mechanicznych wykorzystywanych w różnych pracach w przedszkolu (odkurzacz, froterka, zmywarka do naczyń, wyparzacz, miksery, krajalnica, sokowirówka, czajnik elektryczny, pralka). Rozwiązywanie quizu oraz zagadek dotyczących urządzeń elektrycznych. Zabawa orientacyjno - porządkowa Co robię. Malowanie farbami plakatowymi na dużych arkuszach wybranych urządzeń elektrycznych, z których mama korzysta w domu.

- utrwalenie wiedzy związanej z urządzeniami elektrycznymi
- wyrabianie umiejętności odpowiadania na pytania

- dziecko czeka na swoją kolej podczas wypowiedzi
- dziecko nazywa namalowane przez siebie urządzenia

Zabawy dowolne w kącikach zabaw.

- uświadamianie konieczności odkładania zabawek na swoje miejsce

dziecko sprzątazabawki po skończonej zabawie

PIĄTEK

Propozycja zorganizowania spotkania andrzejkowego z udziałem rodziców i dzieci. Przygotowanie zaproszeń dla gości. Pomoc nauczycielce w przygotowaniu dekoracji i rekwizytów do spotkania. Zabawa Piłeczki. Wyrabianie poczucia rytmu - powtarzanie rytmów proponowanych przez prowadzącą, wystukiwanie ich na instrumentach perkusyjnych

- wyrabianie poczucia odpowiedzialności za przygotowania do spotkania
- rozwijanie poczucia rytmu

- dziecko pomaga w przygotowaniach do wieczoru andrzejkowego
- dziecko powtarza rytmy proponowane przez prowadzącą

Słuchanie piosenek o tematyce jesiennej. Konkurs piosenek - śpiew zbiorowy i indywidualny. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.

- doskonalenie umiejętności śpiewu
- zachęcanie do samodzielnych występów

- dziecko zna melodie i teksty poznanych wcześniej piosenek
- dziecko potrafi samodzielnie wykonać piosenkę

Zabawy wybranymi zabawkami przy stolikach

- przestrzeganie ustalonych reguł podczas zabaw

dziecko zgodnie współdziała z innymi dziećmi

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin