Temat kompleksowy
Metody pracy, przewidziane efekty pracy wychowawczo-dydaktycznej
1) Poszerzenie wiadomości dotyczących wyglądu psa, jego zwyczajów oraz jego roli w życiu człowieka.
2) Rozwijanie wrażliwości na krzywdę innych.
Zabawy poranne:
„Pieski służą”
„Pieski w domu – pieski na spacer”
Zestaw zabaw ruchowych:
„Zabawy piesków”
1) Słuchanie wiersza M. Przewoźniaka „Futrzana sierotka” - _ dzieci poznają znaczenie słowa zamieć; ćwiczenia pantomimiczne – dzieci naśladują ruchy drżącego małego pieska; ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej – dzieci składają w całość pocięty na części obrazek psa.
Wiersz M. Przeźniaka – bibliografia, obrazki psa pocięte na części
2) „Papierowy dalmatyńczyk” – dzieci słuchają krótkiego opowiadania nauczycielki na podstawie bajki W. Disneya „101 dalmatyńczyków”; wiedzą, po czym można odróżnić dalmatyńczyka od innych psów; naklejają czarne łatki na sylwety psów oraz dorysowują im oczy.
Dla każdego dziecka wycięty pies oraz łatki
3) Osłuchanie z piosenką „Popatrzcie na jamniczka” – dzieci poznają wygląd jamnika; potrafią wskazać różnice między dalmatyńczykiem i jamnikiem; śpiewają wspólnie z nauczycielką piosenkę; rozumieją znaczenie słowa wyturlał.
Kaseta z nagraniem, obrazek jamnika i dalmatyńczyka
4) Ćwiczenia klasyfikacyjne na podstawie sylwet zwierząt oraz wiersza I. Szajkowskiej, „Kto jest duży” - dzieci nazywają zwierzęta z wiersza oraz wskazują odpowiednie sylwety; układają zwierzęta wg wielkości wzrastająco i malejąco; naśladują głosy zwierząt – ćwiczenia ortofoniczne.
Wiersz I. Szajkowska – bibliografia, sylwety kota, konia, psów różnej wielkości oraz kości dużej i małej
5) Opowiadanie nauczycielki na podstawie utworu M. Kownackiej „Cukierek w obroży” oraz na podstawie ilustracji - dzieci zapoznają się z rolą, jaką pełnią psy (przyjaciele, ratownicy przewodnicy, stróże); cierpliwie oczekują na soją kolejkę podczas wypowiedzi.
M. Kownacka „Wesołe przedszkole s. 19., ilustracje
Hel53land